UTAZZ

Így repülj okosan és olcsóbban

Jegyvásárlás közvetítők nélkül, avagy a repülőjegy árának rejtelmei.

Link másolása

Habár felmérések sokszor kimutatták, az utasok túlnyomó többsége elsősorban az árak alapján szelektál, a légitársaságok igyekeznek egymástól megkülönböztetni magukat a fedélzeti kiszolgálás tekintetében is. Persze ez relatív dolog, mert a turistaosztályon erre kevesebb lehetőség van, mint a drágább üzleti vagy első osztályon; bár ez utóbbi eltűnőben van a legtöbb piacon.

Viszont a szomorú igazság az, hogy míg a hosszabb távú járatokon a kiszolgálás még mindig egyfajta minőséget képvisel, a rövid távú járatokon a helyzet inkább a gyengébb személyvonatokra kezd hasonlítani. Még mindig van különbség egy alacsony költségű cég és egy KLM vagy Lufthansa kiszolgálási színvonala között, de a régi „paprikás csirkés” időnek örökre vége.

Jobb, ha nem számítunk semmi különlegesre, és akkor nem érhet kellemetlen meglepetés. Nem érdemes szidni az éppen általunk választott légitársaságot, hogy milyen rossz a kiszolgálás – a többin sem találunk sokkal jobbat. Legalábbis Európán vagy az USA-n belüli viszonylatban nem.

replulojegy (2)

Sokan mérgelődnek azon is, hogy most már olyan cégeknél, mint a Lufthansa vagy a KLM is fizetni kell szinte minden szolgáltatásért, ami korában benne volt a jegy árában. Persze lehet most is drága jegyet venni, amiben minden benne van, de nem biztos, hogy érdemes. Az alacsony költségű cégek kezdték először szétszedni a szolgáltatásokat és ajánlatukban a "meztelen" szállítási díjat hirdetni, amit aztán ki lehetett egészíteni mindenfélével: feladott csomag, fedélzeti csomag nagyobb méretben, ülés kiválasztás, elsőbbségi beszállás, nagyobb lábhely...

Hamarosan a hagyományos cégek is rájöttek arra, ez egy nagyszerű ötlet. A légitársaságok találékonysága nem ismert határokat és a helyzet az, ez nagyon bejött nekik! A bevétel meredeken emelkedett és ma már 30-40 vagy még több százaléka a bevételnek származhat a szétbontott termékelemek értékesítéséből.

Sokan szidják őket ezért, de ez igazságtalanság. Ha eleinte a kevesek által megfizethető jegyárban benne is volt "minden", ez nem volt sem logikus, sem pedig igazságos. Ha valaki csak egy pici hátizsákkal utazik, és nem akar a fedélzeten enni (sokan vannak ilyenek, magamat is beleértve), miért kellene a jegy árában a feladott csomag és az ebéd költségét nekem is megfizetnem, mikor nem tartok rá igényt?

replulojegy (3)

Hasonló a helyzet az ülések kiválasztásánál is. Egy ülés a gép elején vagy ülések több lábhellyel bizonyos utasoknak bizonyos körülmények között olyan értéket jelentenek, amiért hajlandóak többet fizetni. Magyarán az ülések értéke a gépben nem egyforma. Miért ne árulhatná a légitársaság ezeket felárral? Ha a boltban van egy pamut póló és egy műszálas, ez utóbbi olcsóbb, mint az előbbi. Én döntöm el, melyiket veszem meg. Ugyanez a helyzet az ülésekkel is. Emlékezzünk rá: a repülőgép egy üzleti eszköz, a légitársaság egy vállalkozás melynek nyereséget kell termelnie. Ne várjuk el tőle, hogy ne ennek megfelelően viselkedjen. A hőskornak már vége van.

A légitársaságok már régen nem szeretik az utazási irodákat. Bár ez utóbbiak ezt a tényt erősen tagadják és a légitársaságok sem verik nagydobra a dolgot, de évek óta csípi a szemüket az költség, amit az ügynökségek jelentenek. Nem véletlen tehát, hogy előszeretettel hívogatják az utasokat a saját weboldalukra, hogy ott foglaljanak helyet a nyaralásához vagy hivatalos útra. Egy elég káros tévhit, hogy a legjobb árakat csak az ügynökségeken keresztül lehet megszerezni. Ezt a tévhitet, érthető okokból, az ügynökségek próbálják életben tartani, de egyszerűen nem igaz. Gondoljunk csak bele, ha a légitársaságok annyira szeretnék, hogy az utasok náluk direktben vásároljanak, megengednék, hogy e hívó szóra reagáló utasok ne járjanak olyan jól, vagy jobban, mint az ügynökségnél maradtak? Persze, hogy nem.

Ma már a legtöbb légitársaság weboldala nagyon könnyen használható, az összetettebb utakat is pár lépésben le lehet foglalni, az információ egyértelmű, és sokszor az árakra is garanciát adnak, hogy a legalacsonyabb. Az ügynökség hasznosságát tovább rontották a különféle szövetségek, mert manapság ezek hálózatán belül bárki saját maga is megtalálja a direkt vagy az átszállásos megoldást és a hozzá tartozó árakat. Nem véletlen az sem, hogy nagyon sok nagy cég, akik sokat utaztatnak, ma már felmondta az ügynökségekkel volt szerződéseit és a dolgozóknak csak azt írja elő, milyen feltételeknek kell megfelelnie a helyfoglalásnak, többit a dolgozóra bízza. Mint az internetes vásárlásnál, minél több közbenső láncszemet lehet kihagyni a folyamatból, annál jobb és olcsóbb az egész. Az ügynökségeknek megvan a dolga ma is, de a repülőjegyvétel és helyfoglalás ma már messze nem az ő privilégiumuk.

Akik aggódnak a személyes adatainak védelme miatt, hagyják ki ezt a részt! Több cég foglalkozik azzal, hogyan lehet az utasokról, vagy leendő utasokról megszerezhető információkat felhasználni arra, hogy amikor jegyet keresnek, akkor a szokásaiknak legjobban megfelelő ajánlatot kapják. És ez nem feltétlenül jelenti a legolcsóbb tarifát.

replulojegy (5)

Kicsit olyan ez, mint amikor a Google és társai a hirdetéseket igyekeznek az adott felhasználó vásárlási szokásaihoz igazítani, csak éppen a repülési kontextusra alkalmazva. A témával foglalkozó szakemberek rájöttek arra, hogy amikor valamilyen célra repülőjegyet veszünk, sok esetben másként viselkedünk, más prioritásaink vannak, mint egyéb vásárlásaink esetén. Ez egy nagyon fontos felfedezés a légitársaságok számára, hiszen kihasználva a különleges szokásokat sikerülhet az ajánlatok eddiginél sokkal szorosabb testre szabása és így a bevétel növelése. Ilyen rendszerek már ma is használatban vannak, de a fejlesztés még korántsem ért véget. Az egyik fontos feltétel az utassal való közvetlen (azaz nem ügynökön keresztüli) kapcsolat.

Nem véletlenül hagytam utoljára a fapados cégek témáját. Ez egy nagyon szerencsétlen elnevezés, mert valójában ezeknek a cégeknek semmi, de semmi köze nincsen a régi fapados vonatosztály koncepciójához. Nincs még egy ország, tudomásom szerint, ahol ilyen derogatív névvel illetnék ezeket a cégeket. Nehezen érthető az a közutálat is, amivel egyesek körülveszik őket. Ráadásul a legtöbb rémtörténet erősen eltúlzott vagy nem is igaz. Mert ugye repültem én már KLM 747-esen, ahol a lábam nem fért el, vártam több órát késő Air France járatot, és lehetne folytatni.

repjegy2

A baj ott van, hogy ha egy hagyományos légitársaság késik, az nem hír, bezzeg ha egy Ryanair vagy EasyJet. Ezen lehet csámcsogni és messzemenő következtetéseket levonni. Az aztán megint nem hír, hogy a "fapadosok" nap, mint nap utasok százezreit szállítják biztonságban, és nem is olyan különlegesen rossz körülmények között, hogy a termékükre nagyon nagy igény van, hogy százezreknek adnak munkát. Ezt is lehetne sorolni.

Az tény, hogy a fapadosok szigorú poggyász-szabályai megtanították az utazóközönséget arra, hogy vannak bizonyos szabályok, és azokat be kell tartani, ha élvezni akarják az olcsóbb utazás előnyeit. Ma aztán a hagyományos cégek élvezik ennek az oktatásnak az előnyeit, mert amikor ők szigorítottak a szabályokon, egy már nagyrészt "megnevelt" közönséggel kellett ezt elfogadtatniuk. Amúgy meg nyugodtan tessék a rémtörténeteket figyelmen kívül hagyni, és ha vonzó az alacsonyabb ár, nyugodtan választani egy fapados légitársaságot. (Azt csak zárójelben jegyzem meg, hogy a ferihegyi, elképesztően primitív fapados körülmények egyáltalán nem jellemzőek a világ többi részére. Sajnos ez is egyfajta hungarikum.)

repulo4

Ennyi lenne hát. Nem tudom, mondott-e ez az írás újat bárkinek is. De talán jobban megértjük a légitársaságokat, ha úgy nézünk rájuk, ahogy vannak. Üzleti vállalkozások, melyek ezt a feladatot jól vagy kevésbé jól látják el, mint bármely más vállalkozás.

Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az INDÓHÁZ oldalát!

Ha tetszett a cikk, oszd meg a barátaiddal!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


UTAZZ
A Rovatból
Jelentősen megnőtt a Velencei-tó vízszintje, majdnem háromszorosa a két évvel korábbinak
Volt ok az aggodalomra, mert a tó annyira leapadt korábban, hogy már csak 53 centiméternyi víz volt benne. Megmutatjuk milyen volt.

Link másolása

Csütörtök reggel Agárdnál 145 centimétert mutatott a vízmérce - írja az Időkép.

Már február elején újra a régi fényében pompázott a Velencei-tó, a 2022-es kritikusan alacsony vízállást követően ugyanis ekkorra 75 centiméterrel emelkedett a vízszint.

Az elmúlt időszakban ez az emelkedés tovább folytatódott, csütörtök reggel már 145 centimétert mutatott a vízmérce Agárdnál, vagyis az 53 centiméteres rekordalacsony vízállás óta mára közel egy méterrel (92 cm) emelkedett a Velencei-tó vízszintje.

Ez az érték már meghaladja a 140 centiméteres alsó szabályozási szintet, így a tó újra a régi fényében pompázik.

Ilyen állapotok volttak 2022-ben:

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
UTAZZ
Itt a lista Európa legélhetőbb városairól – egy magyar is bekerült a száz legjobb közé
Élhetőség, szerethetőség és a gazdasági lehetőségek mentén írták össze Európa legjobb városait.

Link másolása

Megjelent a Resonance Consultancy legfrissebb listája Európa 100 legjobb városairól. 2024 első tíz helye így alakult:

1. London

2. Párizs

3. Berlin

4. Róma

5. Madrid

6. Prága

7. Barcelona

8. Amszetrdam

9. Isztanbul

10. Milánó.

A három fő szempontjuk az élhetőség, a szerethetőség és a gazdasági lehetőségek voltak. Ezek alapján mindössze egy magyar város, Budapest került be a száz legjobb közé. A magyar főváros a 20. helyet szerezte meg.

A teljes listát itt lehet böngészni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

UTAZZ
A Rovatból
Lezárták az egyik legnépszerűbb magyar kirándulóhelyet – balesetveszélyes a Rám-szakadék
2024. április 24-től kezdődően további tájékoztatásig nem látogatható. Az ok a klímaváltozás, ami ronthatja a kőfalak állékonyságát.

Link másolása

A Telex írta meg a Pilisi Parkerdő felszólítására hivatkozva, hogy a klímaváltozás hatásai miatt a Rám-szakadék jelenlegi állapotában veszélyes.

A klímaváltozás miatti hosszú, aszályos időszakok és rendkívül nagy mennyiségű csapadékkal járó esőzések váltakozása a Rám-szakadék kőfalainak állékonyságára is negatívan hat, ezért a Pilisi Parkerdő a látogatók biztonsága érdekében a helyszínt a teljes körű geológiai és statikai vizsgálatok elvégzéséig és kiértékelésééig ideiglenesen teljes egészében lezárja

– olvasható a közleményben.

A túrázni vágyók így a Rám-szakadék elkerülő útvonalaként a Lukács-árokban futó sárga sávú jelzést tudják használni.

A Rám-szakadék természeti adottságai miatt hazánk egyik legnehezebben járható jelzett turista útvonala, ahol még kőgurulás vagy sziklaomlás is előfordulhat. A szakadékot emiatt csak saját felelősségére látogathatják az érdeklődők.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
5+1 élmény, amivel kiegészítheted a túrázást a Dunakanyarban
Pazar Dunakanyar-élményre vágysz? Mutatjuk a legjobb helyeket!

Link másolása

A Dunakanyar ideális célpont akár egy egynapos kiránduláshoz, de többnapos pihenéshez is. Mindkét oldalon tudunk tuti helyeket, izgalmas élményeket a kedvenceinket most összegyűjtöttük nektek.

1. Történelmi séta, Esztergomban

Esztergom nevével sokszor találkoztunk a történelemkönyvekben: uralkodók székhelye volt, majd a katolikus egyház hazai központjaként funkcionált. Az esztergomi várhegy szépségét azonban egy fotó sem adja vissza – itt az idő, hogy saját szemeddel is megcsodáld a festői városrészt. A várhegyen áll a királyi vár, mellette a bazilika magasodik. Hazánk legnagyobb templomáról beszélünk, melynek nagyságát még inkább kiemeli Duna-parti elhelyezkedése.

A Dunakanyar látnivalók egyik különlegességét a Kupolakilátó adja, amelynek tetejét 400 lépcső megtételével érheted el. Minden fáradságot megér a lépcsők megmászása, ugyanis a Dunakanyar látnivalók egyik legszebbje tárul a szemeink elé: a templom tetejéről megcsodálhatjuk az alattunk kék szalagként hullámzó Duna látképét, a lenyűgöző Esztergom városával együtt.

Fotó: Unsplash.com / Meszárcsek Gergely

2. Ha Dunakanyar, akkor hajózás!

Nem ismered elég jól a Dunakanyart, ha nem hajózol Esztergom, Visegrád, vagy akár Szentendre legszebb dunai szakaszán. A hajókirándulás számos érdekességet tartogat, akár a szárnyashajó, akár a kirándulóhajó járatokat választod.

Kisebb gyerekekkel érdemes a szárnyashajós élményt kipróbálni, mert ezek a járatok gyorsan haladnak Budapest és Esztergom között, közben pedig Vácon és Visegrádon is kiszállhatsz. A hosszabb utakhoz a Nagy Duna-ág és a Szentendre-Leányfalu-Visegrád-Nagymaros vonal is remek döntés, nem fogsz mellényúlni a választással.

3. Homoksziget, Göd

A nyár aszályosabb részében trópusi tájakat meghazudtoló strandokkal is vár a Dunakanyar. Az egyik kedvelt homokos part a kisoroszi szigetcsúcsnál található, a másik pedig a homoksziget Gödön. Mindkét helyszín egész jól megközelíthető bringával is, a kiadós tekerés után pedig különösen jól fog esni egy kis lazulás a homokos parton. A szigetek látogatása jól kombinálható városnézéssel és különböző túrákkal is, ha Gödöt választjuk, ne hagyjuk ki a Huzella Kertet sem.

Ismét megnyitott Göd ikonikus szállodája, a Hotel Golden Palace****

Szerencsés vagy ha megszereted a Dunakanyart, mert soha nem érsz az élmények végére, akár a túrákat, akár a városnézést, vagy gasztro finomságokat kedveled. Egy biztos: a térségre nagyon kevés egy nap!

Ha szívesen felfedeznéd magadnak, tervezz több napra és szállj meg Göd ikonikus szállodájában, a Hotel Golden Palace****-ban. A szálloda a festői Dunakanyar közelében, Budapesttől mindössze 30 km-re, csupán egy rövid sétára a Duna-parttól fogadja vendégeit.

A szálloda épületét egy 8 hektáros park veszi körül, így megőrizve a hagyományos gyógyfürdő hangulatot, amit felújításnak köszönhetően a modern kényelem egészít ki. Korhű stílusú luxusszobák, kiadós félpanziós ellátás és a medencékkel valamint szaunákkal felszerelt csodás wellnessrészleg várja a vendégeket. A modern wellnessrészlegben a nyári szezonban napozóágyakon és egy kültéri medencében kapcsolódhatunk ki, ahol kültéri tűzrakóhelyet is kialakítottak, ha sütögetni támadna kedvünk. A masszázselemekkel ellátott beltéri élménymedence és a pezsgőfürdő egész évben rendelkezésére áll. Mindezt a finn és az infraszauna, a gőzfürdő és a merülőmedence egészíti ki.

A szálloda parkjában található tóban horgászási lehetőség is van, ahol szép kort megélt fák nyújtanak árnyékot a kellemes pihenéshez.

4. Rádai Kézműves Fagylaltozó és Specialty Kávézó, Szob

Az énekesként ismert Freddie által megálmodott, tavaly nyáron Szobon megnyitott Rádai Kézműves Fagylaltozó és Specialty Kávézó egyértelműen a minőséget képviseli. Fazekas Ádám világbajnok fagylaltkészítő mester fagylaltcsodái és a folyamatosan változó kávékínálat tökéletesen beleillik a Dunakanyar festői tájába. Ez a Dunától 30 méterre található kis ékszerdoboz Freddie nagymamájának állít emléket. Ősszel helyben sütött almás pitével, pogácsával, bejglikkel, rétesekkel, forró csokoládékkal és teakülönlegességekkel várják a vendégeket, valamint a Rádai kulturális programokkal is igyekszik napról napra izgalmasabbá tenni a Luczenbacher sétányt.

5. Nemdebárka, Szigetmonostor

Aki jártas a fővárosi éjszakai életben, az valószínűleg jó néhányszor megfordult már a kultikus Nemdebár nevű helyen a Széll Kálmán téren. Kevesen tudják, de ennek a helyek meglepő módon van egy kistestvére a szigetmonostori Duna-parton. Amit már csak a varázslatos helyszín miatt is érdemes felkeresni. Ha nem jártatok még a Szentendrei-szigeten, akkor idén nyáron legyen ez az egyik célpont, hiszen tele van mesebeli kis falvakkal és vonzó strandokkal. Egy egészen más világ nyílik ki itt az ember előtt.

A Nemdebárka itt is főleg esti hely, délután négykor nyitnak és tízig lehet náluk lazulni, na és csodás pizzákat enni! Nemcsak embereknek, de a kutyáknak is egy paradicsom.

Link másolása
KÖVESS MINKET: