Durva nyári káosz jöhet a reptereken, de már most készülnek rá
Itt a nyári utazási szezon, a repülőtereken pedig idén is hatalmas forgalomra lehet számítani. A HungaroControl előrejelzése szerint az átrepülő forgalom 8–12 százalékkal, míg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér terhelése akár 15 százalékkal is nőhet az előző évhez képest – írja az Egek ura blog. A statisztikák alapján idén januárban annyi gép haladt át a magyar légtéren, mint hat évvel ezelőtt egy tipikus nyári hónapban. A repülőtér forgalma 2022 óta folyamatosan növekszik.
Az utasforgalom emelkedésével párhuzamosan a HungaroControl több intézkedést is bevezetett. Kilenc új légiforgalmi irányító szerzett szakszolgálati engedélyt, tizenhárom szakember külföldről csatlakozott, emellett több korábban távozott munkatárs is visszatért. Szükség esetén a vezetők is részt vesznek az irányításban.
A Wizz Air szintén több változtatást hajtott végre, hogy elkerülje a nyári késéseket és járattörléseket. 0–24 órás készenléti akciócsoportot állítottak fel, amely a különböző részlegek – például az ügyfélszolgálat, a földi kiszolgálás és a kommunikáció – közötti együttműködést segíti. A főbb repülőtereken tartalék személyzet áll készenlétben. Reggelente a járatok nem egyszerre indulnak, hanem szétosztva, hogy megelőzzék a láncszerű késéseket. Bővítették a flottát, egyszerűsítették a menetrendet és új útvonalakat indítottak, hogy könnyebb legyen a kieső járatokat pótolni. Az alkalmazásban és az ügyfélszolgálati csatornákon egyre több az automatizáció. Előnyt élveznek a heti egy-két alkalommal közlekedő nyaralójáratok is, például a görög és spanyol úti célok.
– fogalmazott Bokor Péter, a Késettagépem.hu munkatársa. Hozzátette: „Nagyon itt volt az ideje, hogy lépjen a légitársaság.” Szerinte hasznos, hogy a reggeli csúcsforgalmat elnyújtják, még ha emiatt egyes járatok már fél hatkor indulnak is. Kiemelte, hogy a ritkábban közlekedő járatok előnyben részesítése is segítheti az utasokat, mivel ezek kiesése különösen nagy kényelmetlenséget okozna.
A szakember szerint a személyes ügyfélszolgálatokkal kapcsolatban nincs előrelépés, és nem is várható. Úgy véli, nem is lenne rá szükség, ha a telefonos ügyfélszolgálatok megfelelően működnének. Példaként említette, hogy „nem minden légitársaság biztosít az utasainak anyanyelvi ügyfélszolgálatot, a Lufthansát és a Ryanairt például hiába hívnánk magyarul”. Hangsúlyozta: „Nagyobb biztonságot jelent az angol nyelvtudás, csetelni viszont magyar nyelven is lehet a fordítóprogramoknak köszönhetően.” Azt is hozzátette:
A légi utasok jogait az EU 261/2004/EK rendelete védi. Az utasok az ügyfélszolgálattal a légitársaságok weboldalán vagy alkalmazásában tudják felvenni a kapcsolatot. Érdemes előre lementeni a társaság telefonszámát, ha van. A Wizz Air például egy ingyenes és egy budapesti, normál díjas számot is megadott weboldalán, amelyek járatkésés vagy törlés esetén hívhatók.
A Your Europe nevű hivatalos EU-s oldalon minden uniós nyelven elérhető tájékoztatás segíti az utasokat jogaik megismerésében, és van egy ingyenesen letölthető mobilalkalmazás is, amely hasznos lehet utazás közben.
(via Blikk)