SZEMPONT
A Rovatból

„Azt mondják, ez egy első felindulásból elkövetett firkálás volt” – több ezer P+R parkoló létesítését is elkaszálná Lázár János

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke szerint a Lázár János minisztériumából nemrég kiszivárgott listát nem kell készpénznek venni, de ha csakugyan kihátrál például a HÉV és a metró összekötéséből a kormány, több százezer ember jár rosszul.


Január közepén derült ki, hogy a kormány Lázár János beruházási miniszter javaslatára azonnali hatállyal felmondott egy tavaly októberben aláírt 2,8 millió eurós (1,1 milliárd forint) összegű uniós támogatási szerződést, amit még korábban a Vitézy Dávid vezette - azóta megszűnt - Budapest Fejlesztési Központ (BFK) nyert el a Nyugati pályaudvar környezetének megújítására, kapacitásbővítésére, valamint további tervezési feladatok elvégzésére.

A felújítástól többek között a metróállomás integrálását várták, valamint a vágányokat a műemléki védettségű Eiffel-csarnok alá vitték volna, az így felszabaduló teret pedig közösségi célokra nyitották volna meg.

Úgy tűnik azonban, nem ez az egyetlen a BFK által kidolgozott projekt, amit a kormány elkaszálna. Legalábbis erre utal az a dokumentum, amit a Telex közölt január végén. A PDF formátumban megosztott listán 80 előkészítési, vagy tervezési szakaszban lévő korábbi BFK-s projekt szerepel, azok jelenlegi készültségi szintjével, illetve az azonnali lezárásuk esetén várható kockázatokkal és következményekkel.

A listát a Telex szerint Lázár János látta el széljegyzetekkel, néhol igen nyersen kifejezve, hogy mely projektet kell szerinte továbbvinni, és melyeket kell lezárni. A miniszter például a Fürjes Balázs korábbi Budapest és agglomerációs fejlesztési államtitkár „szerelem projektjeként” jegyzett Városmajor felújításához csak annyit írt:

„NEM! SOHA”

Lázár ezen jegyezetek alapján végül mindössze 8 projekt folytatását támogatta, míg 11 esetben azt írta a listára: „megbeszélendő”.

Parkolópályán a fővárosi agglomerációs közlekedési fejlesztések

Hogy teljességében láthassuk a képet, érdemes azt is megvizsgálni, hogy egyáltalán milyen projektek szerepelnek a listán.

Ezek mindegyike tervezés vagy előkészítés alatt lévő beruházás. A projektek egy része a BMSK-tól, vagyis a Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési Zrt-től érkezett a listára, a nagyobb részüket azonban még az egykori BFK grundolta. Ilyen volt a Nyugati pályaudvar felújítása is.

A BFK 2020-ban jött létre a KKBK, vagyis a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központjának utódszervezeteként, a vezetője pedig Vitézy Dávid volt. 2022-ben azonban,

az új kormány megalakulása után néhány hónappal az időközben Nemzeti Közlekedési Központra átnevezett cég a Lázár János vezette Építési és Beruházási Minisztérium felügyelete alá került.

Az NKK azonban egy hónapot sem élt meg: tavaly július végén bezárták, a feladatait pedig Lázár János tárcája vette át.

A most közzétett listát a Telex szerint már az NKK új, Lázárhoz lojális csapata állította össze.

Ebben a felsorolásban tehát főként az átadás során a tárcához került, korábban a Vitézy Dávid-féle csapat által kezelt beruházások vannak. Így persze a miniszter belső felhasználásra szánt, írott kirohanásainak is főként a budapesti agglomerációt érintő közlekedési fejlesztések estek áldozatul.

Első felindulásból elkövetett firkálás

Lázár János széljegyzetei azonban hivatalos kormánydöntésnek semmiképp sem tekinthetők, de talán végleges ítéletnek sem az adott ügyben.

„Azt mondják, ez egy első felindulásból elkövetett firkálás volt, azóta kicsit jobban elmélyültek a tartalomban meg a szerződésekben” – mondta lapunknak a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Dorner Lajos szerint az sem egyértelmű, hogy pontosan mit jelent adott esetben a miniszter által papírra vetett „Lezárni”.

„Az eddigi külsős szerződéseket hogyan kell lezárni? Pontosan milyen készültségi állapotban kell vagy lehet lezárni egy projektet: menet közben vagy a végén? Nincs döntés arról, hogy végül is melyik kerül a fiókba és melyiket folytatják.”

Dorner szerint a minisztériumban ma már azt mondják, a széljegyzeteket inkább a miniszter egyéni véleményének kell tekinteni az adott ügyről - az adott időpontban és tájékozottsági szint mellett. Az mindenesetre tény, hogy Lázár János olyan terveket is elkaszált a listán, amelyekről már született kormánydöntés, miközben ezek visszavonásáról vélhetően nem ő dönt egyszemélyben.

Egyszerre biztos nem fújják le az összes projektet

A végső ítélet tehát egyelőre nem született meg, ahogy a Dorner Lajos fogalmazott:

„egy listáról le is lehet kerülni és oda- és fel is lehet kerülni”.

Eddig csak a Nyugati pályaudvar felújítása volt az egyetlen projekt, amit konkrétan elkaszáltak. Igaz, itt könnyebb volt visszakoznia a kormányzatnak, hiszen nem voltak megkötött szerződések. Ott, ahol már vannak érvényben kontraktusok, azok után ki is kell fizetni az addig elvégzett tervezési munkát. Tehát nem reális, hogy az összes Lázár János által lezárandónak ítélt projektet egyszerre leállítják, hiszen akkor több tízmilliárdot kéne egyszerre kifizetni a szerződések után.

Ha valóban az lesz a döntés, hogy ezeket a projekteket lefújják, akkor is inkább időhúzásra törekedhet a kormány, hogy minél jobban széthúzza időben a kifizetéseket.

Dorner Lajos szerint azonban a listában vannak olyan tervek is, amiket „valóban le kellett húzni”, mert a BFK „túl nagyokat álmodott”, vagy alaposan át kell dolgozni, hogy megvalósíthatók legyenek. Sok az olyan projekt, amelynek célja alapvetően jó, de abban a formában, ahogyan a BFK kezelte, fizikailag és/vagy pénzügyileg „végrehajthatatlan”, ahogyan a minisztériumban fogalmaznak.

Ezek fájnának a legjobban

Bár látható, hogy végleges döntésekről még egyáltalán nem beszélhetünk, azért a döntési folyamatból akaratlanul megvillanó pillanatkép talán jól mutatja a kormányzati szándékokat és irányokat.

Ezért arra kértük Dorner Lajost, emelje ki a Lázár János által kukázott tervek közül azokat a közlekedési projekteket, amelyek leállítása szerinte a legfájóbb lenne.

Íme a lista:

3. Egykori Józsefvárosi pályaudvar területének átfogó városfejlesztése az állami vagyon magas értékben való hasznosítása érdekében. Ebben az esetben lényegében csak arról lett volna szó, hogy egyáltalán azt felmérik, hogy mi legyen az egykori fejállomás 2005-ben bezárt területével.

Pontosabban nem az egész területtel, mert az egykori állomásépületben alakították ki a Sorsok Háza nevű holokauszt emlékközpontot - bár ezt azóta sem sikerült megnyitni.

Dorner Lajosnak ez azért fájó pont, mert a VEKE korábbi terve szerint

a terület Salgótarjáni utca felé eső része tökéletes lenne egy új budapesti központi villamoskocsiszín kialakítására.

Mivel a villamoshálózat súlypontjában van, ez a „szuperremíz” jó néhány közlekedésszervezési problémát megoldana a fővárosban. Az újonnan érkező villamosokat már nem lehet a régi, kicsi és elavult kocsiszínekben elhelyezni, egyfajta kényszer is a beruházás, amely szerepel Budapesti Mobilitási Tervben (BMT) is.

2. Pest megyei agglomerációs, elővárosi P+R, B+R parkolók fejlesztése. A tervek szerint 50 helyszínen 3000 P+R, és 2000 B+R (vagyis kerékpáros) férőhelyet létesítenének. Itt Dorner szerint „nagyon félrement” a miniszter ítélete, nehéz lenne megmagyarázni, hogy miért nem kellenek ezek a férőhelyek a budapesti agglomerációs településeken.

A listán ennél a projektnél ráadásul 60 százalékos készültséget jeleztek. Ez azt jelenti, hogy sok helyen már meg vannak a kiviteli tervek is, tehát, csak meg kellenéne építeni a parkolókat.

Dorner szerint az még rendben lenne, ha felülvizsgálnák a meglévő szerződéseket, a helyszíneket, a parkolók számát – amelyeket inkább növelni kellene -, de

ha ezek a parkolók egyáltalán nem épülnek meg, akkor „az az egész országnak fájna”.

Így ez a „firka” is erősen megkérdőjelezhető. Ahogy Dorner Lajos fogalmazott: a P+R rendszer annyira alap dolog, hogy természetesen a BMT is tartalmazza.

1. Gödöllő-Budapest (H8) és Csömör-Budapest (H9) hévvonalak fejlesztése és az M2 metró összekötése. A HÉV-vonalaknak Dorner szerint mind metróvonalaknak kellene lenniük, ezek közül messze ez a legjobban előkészített beruházás. A tervek szerint első ütemben Cinkotáig járna a 2-es metró, a következőkben pedig egészen az M0-ásig ki lehetne húzni, ahol elegendő hely van nagy P+R parkolók létesítésére is. A fejlesztéssel új szerelvények futhatnának a HÉV-vonalon az elavult kocsik helyett.

Ez a beruházás körülbelül 300 ezer ember életét tehetné könnyebbé, jelentős időmegtakarítást jelentene az utasoknak. Emellett sok új utast is behozhatna a közösségi közlekedésbe, ha Cinkotától átszállás nélkül utazhatnának a belvárosba.

A listán 15 százalékos készültséget jelöltek, de Dorner szerint ez a projekt ennél már jóval előrébb jár, már az engedélyezési eljárásnál állították meg. Szerinte a 2027-ig tartó uniós költségvetési ciklusban meg is lehetne csinálni, a szakaszos átadással pedig már néhány év múlva érzékelhető eredményei lennének.

Bár ez a terv Karácsony Gergely programjában is szerepelt, sőt kampányolt is vele. Dorner szerint azonban a főpolgármester „nem állt ki mellette”, a projektterv így végül nem került be a kormány és a főváros közötti megállapodásba. Benne van viszont Kovács Péter, a XVI. kerület fideszes polgármesterének programjában, és a BMT-nek is ez a legfontosabb eleme, amely eleve a mostani uniós ciklus vezető projektjének készült.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Alföldi Róbert: Ordítva és felháborodva kikérem magamnak, hogy háborúpártinak és hazaárulónak kiáltanak ki, mert nem rájuk szavazok
A Jászai-díjas színész-rendező szerint a háború támogatójának kiáltják ki őt és még több millió magyar honfitársát. Amiatt, mert nem a Fideszre szavaznak.


A Jászai-díjas színész-rendező, Alföldi Róbert a közösségi oldalán osztotta meg gondolatait az október 23-ai budapesti eseményekről.

„Nézem, hallgatom, persze hogy nézem és hallgatom a mai nap eseményeit.

Október 23-a van, az 1956-os forradalom évfordulója.

Nézem a két tábort, nézem a két tömeget.

Nem érdekel, melyik volt nagyobb,

mindkettő releváns és valóságos.

(Legyünk nagyvonalúak, és hagyjuk most a buszoztatást.)

Elhatároztam, hogy kvázi objektíve ránézek a két táborra, meghallgatom a beszédeket és figyelek,

és nem fognak befolyásolni az indulataim, a fájdalmaim, a reménytelenségem.

Csak figyelek…

…de nem tudok….

…azt hallom, azt hallgatom, azt kell hallgatnom az egyik oldal főszónokától, a tömegben megszólaltatott honfitársaimtól, a kormányon lévő politikustoktól, a kormányhű média - hát tényleg létezhet ilyen egy demokráciában? - képviselőitől, a kultúrában dolgozó, kvázi kollégáimtól, hogy én hazaáruló vagyok és háborúpárti.

Csak azért, mert nem nálunk menetelek, mert nem rájuk szavazok!

Így kimondva, vállalva, hogy egy olyan szégyenteljes bűncselekménnyel vádolnak, amiért nagyon sokszor a történelem során halál járt.

Tehát, hogy hazaáruló vagyok csak azért, mert nem rájuk szavazok, mert elméletben nem velük vonulok.

És

háborúpártinak, a háború támogatójának kiáltanak ki engem és még több millió magyar honfitársamat, csak azért, mert szerintük nem rájuk szavazok, csak azért, mert nem egy olyan Magyarországot képzelek, mint ami most van.

Azt az égbekiáltó, pofátlan, aljas jelzőt aggatják rám, hogy támogatok egy háborút.

Hogy támogatom a gyilkosságokat, a nemi erőszakokat, az emberek megcsonkítását, a gyerekek lebombázását. A pusztítást!

KIKÉREM MAGAMNAK!

NAGYON HANGOSAN,

ORDÍTVA ÉS FELHÁBORODVA, KIKÉREM MAGAMNAK!

Magyar állampolgár vagyok, felnőtt, adófizető állampolgár, aki tisztességesen végzi a munkáját, aki megpróbál lehetőségeihez mértem felelősséget vállalni honfitársaiért, aki egész életében a magyar kultúrát képviselte itthon és külföldön, aki egész életében felelős értelmiségiként próbálta építeni ezt az országot.

A Hazámat.

Akinek egyetlen bűne, hogy nem a Fideszt támogatja.

És ezért hazaáruló és háború párti!

Nagyon nehéz nem káromkodni….

De tényleg KIKÉREM MAGAMNAK!

Aztán hallgatom az esti beszédet, ahol a főszónok arról beszél, hogy nincs ilyen vagy olyan magyar, magyar van, hogy nem az a fontos, hogy kire szavazol, hogy mindegy milyen pártot támogatsz, mert az a fontos, hogy most már végre együtt, egymást szeretve, szépen, kedvesen tényleg kezdjünk már el építeni egy demokráciát.

Hogy egyek vagyunk magyarok, és együtt tudunk csak előre menni.

Teljesen objektíve gondoljuk át, hogy akkor kire is szavazunk jövőre!

Mély főhajtás '56 hőseinek!

2025. október 23.” – írta Alföldi Róbert a Facebookon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Nagyobb bajban vannak, mint gondolták - interjú a Tisza Párt elnökével
Magyar Péter szerint tanulságos volt október 23-a, ami megmutatta, milyen állapotban van a Fidesz mozgósító ereje. Saját rendezvényüket méltóságteljesnek nevezte. Interjúnkban arról is beszélt, hogyan képzelik el a megbékélést.
Fischer Gábor - szmo.hu
2025. október 24.



Nemcsak a Hősök tere telt meg, az Andrássy úton is sokan álltak Magyar Péter október 23-i beszéde alatt. A Tisza Párt elnöke bejelentette, hogy ismét országjárásra indul, még hosszabbra, mint eddig. És azt is, hogy ha győznek, megbékélési törvényt nyújtanak be a parlamentben.

A Tisza Párt elnökével arról beszélgettünk, hogyan értékeli az október 23-i rendezvényüket, mennyire tartja nagy kihívásnak a kistelepüléseken élők meggyőzését, és hogyan képzelik el a megbékélést.

- Ilyenkor szokás értékelni azt, hogy mi történt a mai napon, és már láttam is néhány értékelést. A Híradó.hu-n sokat nem találtam, csak annyit, hogy Orbán Viktor bejelentette, győztek, mert kétszer annyian voltak a Békemeneten, mint a Nemzeti Meneten. A Magyar Nemzetben Deák Dániel arról írt, hogy Magyar Péter csúnyán kudarcot vallott. Mit gondol ezekről?

- Nem szabad, hogy az ember elkövesse azt a hibát, hogy elolvassa a Híradó.hu-t, kivéve, ha stand upot akar nézni. Csodálkozom egyébként, hogy nem számoltak be, hiszen Császár Attila elvtárs ott volt végig a menetünkön, és feltett egy csomó kérdést, néhányra válaszoltunk is.

Szerintem a Nemzeti Menet méltó volt 1956-hoz, méltó volt a forradalmáraink emlékéhez. Én nagyon örülök, hogy rengeteg család volt ott, annak is, hogy tényleg sokan voltak. A TISZA megmutatta, hogyan tud békésen, jókedvűen áradni Budapest belvárosában.

Nagyon köszönöm azoknak, akik eljöttek, akár vidéki kistelepülésről, akár a Kárpát-medence bármely részéről, voltak Felvidékről, Délvidékről, Erdélyből, sőt Kárpátaljáról is, és még az Egyesült Államokból is jöttek honfitársaink, nagyon hálás vagyok nekik. Szerintem mindenki látta, mekkora volt ez a menet, milyen méltóságteljes volt. Ugye nulla forint állami pénz van benne, töredékéből hoztuk ezt össze, mint az állampárt, amely sok milliárd forint adófizetői pénzt elégetett a monumentális, grandiózus - "very big", ahogy Trump elnök szokta mondani - rendezvényükre a Kossuth téren.

Azért csináltak ekkora színpadot, hogy a fél Kossuth teret elfoglalják, és úgy tűnjön, mintha tele lenne a tér.

Féltek attól, hogy nem lesz tele, és hát ez egy jó tanulság volt. Szerintem Kubatov elvtársat nem biztos, hogy megdicsérik ma, mert ha ilyen állapotban van a Fidesz mozgósító ereje, mint amit ma láttunk, hogy fenyegetéssel, zsarolással, ígérgetéssel, ingyenes falubuszokkal, élelmiszercsomaggal ennyit sikerült összehozni, akkor még nagyobb bajban vannak, mint gondolták.

- Út a győzelembe néven új országjárásra indul. Nem tudom, hogy mennyire látta Bedő Dávid videósorozatát, aki elment nagyon szegény településekre, és az látszott, hogy ott még nagyon kemény munkát kell a Tiszának elvégeznie, ha nyerni akarnak.

- Mi is rengeteg ilyen településen voltunk. Jártam az Ormánságban, Borsodi kisfalvakban, nagyon sok kicsi településen. Szerintem kicsit pesszimista volt a képviselő úr néhány összeállítása. Én nem ezt tapasztalom a magyar vidéken, a kis településeken sem.

Én azt tapasztalom, hogy olyan településeken, ahol mondjuk az Európai Parlamenti választáson egy szavazatot kapott a TISZA, ott is óriási érdeklődés van mind kérdésekben, mind javaslatokban, és azt látom, hogy magára hagyták a magyar vidéket.

A munkát nem fogjuk megspórolni, eddig sem spóroltuk meg, mi nem avatarokkal, nem digitális harcosokkal megyünk, hanem valódi hús-vér emberekkel dolgozunk, és velük jutunk el a 3155 településre, úgyhogy nem akarjuk megkerülni ezt a kérdést, és nem is fogjuk. Én mindig arra biztatom a kollégáimat is, a jelöltjeinket is, a szakértőinket is, hogy menjenek ki az emberek közé. Ha van tanulsága az országjárásnak, akkor az az, hogy egy politikus nem lehet túl sokat, csak túl keveset az emberek között.

- Arról is beszélt, hogy benyújtják a Nemzeti Megbékélés törvényt. Hogyan lehet törvénnyel nemzeti megbékélést teremteni?

- Önmagában törvénnyel nem lehet. A törvény mindig egy szimbolikus dolog. Ezt is úgy szeretnénk majd összehozni, hogy lesz egy javaslatunk, amiben mondjuk tíz fontos pont benne lesz, és hagyjuk, hogy az óellenzéki pártok, a Fidesz, vagy akár más politikai erők, vagy társadalmi csoportok is hozzászóljanak. Nem csak erről a 15-20 évről szeretnénk ezt megtenni. Nagyon sok trauma van a magyar társadalomban: holokauszt, Trianon, a németek kitelepítése, felvidéki magyarok betelepítése, '89, a rendszerváltás vesztesei és az utóbbi 15-20 év is. Óriási árokásást hajtott végre ez a két politikai erő, ha mondhatom így finoman és diplomatikusan. Azon versenyeztek, ki tud nagyobb szeletet kiszakítani az országból, ki tud mélyebb árkot ásni magyar és magyar közé. Úgyhogy nagyon sok feladatunk van. A törvény egy szimbolikus dolog lesz, de azt is együtt fogjuk csinálni.

De szeretnénk a traumákat feldolgozni, és szeretnénk valós megbékélést. A rendszerváltás nem törvényekben zajlik le, nem feltétlenül választáson, hanem a lelkekben és a szívekben. Ahhoz pedig az kell, hogy az áldozatok az elkövetők szemébe tudjanak nézni.

Ahhoz az kell, hogy kibeszéljünk dolgokat, hogy kiderüljön, ki volt a bűnös, ki volt az áldozat. Ezt szolgálja például az ügynökakták megnyitása is.

- Medgyessy Péter már kísérletezett egyfajta árokbetemetéssel, az nem hozott nagy eredményt.

- Hát azért, amikor a farkas akar a vegánoknak étrendet javasolni, az nem annyira hiteles. Tehát aki látta és emlékszik a 2002-es választásra, a 23 millió románozásra és egyéb dolgokra, ráadásul Medgyessy Péter érintett volt az ügynökügyekben eléggé vaskosan, tőle nem hangzott ennyire hitelesen. Szerintem, aki látta a mai rendezvényünket, érezte azt, átélte, az pontosan tudja, mire gondolunk. Szerintem a Fidesz szavazók is, ha látták, akkor ők is egy ilyen országban szeretnének élni.

Interjú Magyar Péterrel


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
László Róbert: A miniszterelnök elismerte, hogy a Magyar Péter vezette ellenzéki párt ellépett a Fidesztől, magyarul előnyben van
A Political Capital elemzője szerint a kormányfő üzenete arra utal, hogy nemcsak a meglévő, hanem az elvesztett szavazókat is meg akarják szólítani. Ilyen nyilvános elmozdulásra Orbán Viktor részéről 2010 óta nem volt példa.


Orbán Viktor a Kossuth téren tartott beszédében arról beszélt, hogy „öt hónap múlva döntenünk kell a sorsunkról. (…) De a következő öt hónapban beszélnünk kell a megtévesztett magyarokkal is, egyetlen lélekről sem mondhatunk le, mert minden magyar felelős minden magyarért.” László Róbert választási szakértő szerint ez a kijelentés fontos fordulatot jelez a kormánypárt politikájában.

A Political Capital elemzője a 24.hu-nak azt mondta, a Fidesz még 2024-ben is úgy gondolta, hogy elegendő a saját szavazóit mozgósítania, és nem szükséges új választókat megszólítania. Ehhez képest jelentős változás, hogy most a kormányfő azok felé is nyitna, akik korábban nem a Fideszt támogatták.

Az elemző úgy látja, hogy

Orbán Viktor közvetetten elismerte: a Magyar Péter vezette ellenzéki párt előnybe került. László Róbert szerint ez ellentmond azoknak az adatoknak, amelyeket a kormányközeli intézetek közvélemény-kutatásaikban publikálnak.

A szakértő emlékeztetett arra is, hogy a miniszterelnök a hét elején kiszivárgott zánkai beszédében azt mondta, „nem állnak jól”, vagyis nincsenek elegen. László Róbert szerint ez is azt mutatja, hogy a kormányoldal most már olyan választók megszólítására készül, akik az utóbbi időszakban elfordultak tőlük. Ilyen nyilvános elmozdulásra Orbán Viktor részéről 2010 óta nem volt példa – tette hozzá.

Az elemző szerint ez a helyzet több szempontból is eltér a 2022-es választás előtti időszaktól, amikor az ellenzék nem tudta tartósan meghaladni a Fidesz támogatottságát.

A mostani kampányban viszont a korábban még fideszes, de azóta más pártokhoz pártolt szavazók lehetnek a célkeresztben.

László Róbert nem számít jelentős változásra a kampány stílusában vagy hevességében, de szerinte

elképzelhető, hogy fiataloknak szóló üzenetekkel is megpróbálnak új szavazókat megszólítani.

Úgy fogalmazott, hogy a miniszterelnök egyszerre próbált erőt és magabiztosságot sugározni, miközben arról is beszélt, hogy új választói rétegeket kell elérni. A szakértő szerint ez azért fontos, mert több százezer olyan bizonytalan szavazó is van, akiknek a támogatása döntő lehet, és ők elsősorban az erőt, a magabiztosságot kereshetik a politikai szereplőkben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Csapody Tamás: Bárki lesz is hatalmon, az általános hadkötelezettséget vissza fogják állítani Magyarországon
A jövő évi választáson a hatalomért küzdő két párt ugyanakkor egyértelművé tette, hogy nem kívánják bevezetni a sorkötelezettséget. Magyar Péter szerint „egy szó sem igaz” abból, hogy pártja ilyesmit tervezne.


Csapody Tamás társadalomkutató, hadtörténész és egyetemi oktató azt írta a Facebook-oldalán:

„Bárki lesz is hatalmon, az általános hadkötelezettséget vissza fogják állítani Magyarországon.”

Érvelése szerint a szomszédos országokban komolyan fontolóra vették, vagy több helyen már be is vezették a sorkötelezettséget, Nyugaton pedig Dániában a nőket is bevonnák valamilyen formában. Konkrét példaként a horvát parlament a minap döntött a kötelező sorkatonai szolgálat visszaállításáról.

Úgy látja, az orosz–ukrán háború miatt ez a hullám Magyarországot is elérheti, függetlenül attól, ki nyeri a 2026-os országgyűlési választást. Szerinte még a gyors béke sem lenne elég ahhoz, hogy a veszélyérzet megszűnjön.

Közben a jövő évi választáson a hatalomért versengő két párt egyértelművé tették, hogy nem kívánják bevezetni a sorkötelezettséget. Magyar Péter szerint „egy szó sem igaz” abból, hogy pártja ilyesmit tervezne. A Fidelitas szerint „szó sem lehet” a sorkatonaság visszaállításáról, ezért aláírásokat gyűjt.

(via Népszava)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk