ÁSZ: Sok a nő a felsőoktatásban, emiatt kevesebb gyerek születhet
Az Állami Számvevőszék által megjelentetett "Pink education" jelenség Magyarországon című elemzése szerint a nők jókora felsőoktatási túlreprezentáltsága demográfiai problémákhoz is vezethet, emellett megnehezíti a pártalálást, és a termékenység csökkenésének kockázatához is vezethet - szemlézte a Népszava.
A reprezentatív kérdőíves vizsgálat - melyben 700 szülő és pedagógus vett részt - kifejti, hogy 2010-2021 között minden évben több nő nyert felvételt a felsőoktatásba, mint férfi, a 2022/23-as tanév őszi félévében már 54,5 százalék lesz a nők aránya.
Arra is fény derült az elemzésből, hogy a megkérdezettek többsége fontosabbnak tartja a lányos tulajdonságokat (pl. érzelmi, szociális érettség, szorgalom, szófogadás) az iskolában, mint a fiús, reál tantárgyakhoz szükséges matematikai, technikai és műszaki érzék, a logika, a térlátás vagy éppen a kockázatvállalás készségeit.
Erre lehet bizonyíték az ÁSZ szerint, hogy a kötelező érettségi tárgyak felosztása során három humán vizsgatárgyra jut egy reál. Ez a társadalmi mobilitás, a nemi egyenlőség szempontjából felveti annak veszélyét, hogy a fiúk hátrányt szenvedhetnek a középiskolai záró eredmények és a felsőfokú továbbtanulás terén - írja a lap. Vagyis indokoltnak tartanák a humán és a reál érettségi tantárgyak kiegyenlítését, arról nem is beszélve, hogy a fiúk később érnek, amit a beiskolázási életkornál érdemes lenne figyelembe venni.
Itt még nem értek véget a következtetések:
Ezért új oktatási stratégiára lenne szükség, ami sikeres önálló felnőttkori életvezetésre készít fel. A számvevőszék szerint a jelenség következményeinek mélyebb kutatása és az eredmények függvényében intézkedések meghatározása is indokolttá vált.
Férfiak hátán halad előre a magyar gazdaság
A férfi nemre jellemző kreativitás, a versengés és teljesítményorientáltság nem csupán a magyar gazdaság optimális fejlődéséhez szükséges, hanem a mindennapi élet szempontjából is elengedhetetlenek. Példaként említik a kutatók, hogy "a felnövő fiatal otthonában azzal szembesül, hogy lefagyott a számítógép, csöpög a csap, vagy lapra szerelve érkezett a bútor és nincs, aki megoldja".
A kutatás során arra keresték választ, hogy a hazai oktatási rendszer egyenlő esélyeket biztosít-e a fiúknak és a lányoknak, illetve milyen szerepet játszik a folyamatban a pedagógus szakma elnőiesedése. Emellett azt is megvizsgálták, hogy a válaszadók szerint a hazai közoktatás előnyben részesíti-e a nőies tulajdonságokat és emiatt sérülhet-e a nemek közötti esélyegyenlőség.