ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Zaklatás, szexualitás, titkolózás – ilyen a tinik élete a neten

A fiatalok csaknem fele naponta négy óránál többet tölt a világhálón. Az is kiderült, hogy felüktől kértek már erotikus fotót is.


A tinik felétől kértek már erotikus fotót a neten, ahol nagy részük napi négy óránál is többet tölt. 10%-kal többen vannak azok, akik olvasnak online híreket, mint két évvel ezelőtt, és a TikTok népszerűsége is megugrott: már a harmadik leggyakrabban használt csatorna a fiatalok körében. Többek között ez is kiderült a „Magyar Tinik a neten 2021” online felmérésből, amelyet a Be Social digitális ügynökség készített el.

Az online kérdőívet csaknem 5000 14-25 éves fiatal töltötte ki, az adatok elemzésében pedig dr. Bernschütz Mária egyetemi adjunktus, generációkutató is segített. „Két évvel ezelőtt futottunk neki először a feladatnak, hogy feltérképezzük a tinédzserek online szokásait. Most, hogy a járványhelyzet miatt a fiatalok is digitális oktatásra, bezártságra kényszerültek, különösen fontosnak tartottuk leszűrni a tapasztalatokat, és újra megkérdezni a magyar tiniket, mivel is töltik idejüket a neten” – mondja Joanelli Tamás, a Be Social ügyvezetője.

A felmérés legfontosabb eredményei, tematikusan:

Időtöltés

A válaszoló tinik

csaknem fele (49%) naponta négy óránál többet lóg a neten

– a járványhelyzet alatt szükségessé vált digitális oktatáson kívül. Két évvel ezelőtt még csak 40%-uk vallott be 4 óránál is több netezést.

És hogy mit csinálnak a tizenévesek a szabadidejükben? Az biztos, hogy nem rádióhallgatással töltik az idejüket: 5% alatti azok aránya, akik naponta több mint egy órát rádióznak. Helyette inkább a telefonjukat nyomkodják,

első helyen ugyanis a közösségi média használata áll, de szorosan követi ezt a chatelés.

Csak a harmadik helyre futott be a barátokkal való személyes találkozás. Negyedik helyen szerepelnek a családi programok, ötödik legnépszerűbb elfoglaltság pedig a streamingcsatornákról sorozatok, filmek nézése.

A videójáték megosztó elfoglaltságnak bizonyul: minden ötödik tini (20%) napi két óránál is többet játszik vele naponta, míg 55% egyáltalán nem tölt vele időt.

Online kommunikáció és tájékozódás

A megkérdezett tinik 57%-a csak ritkán, leginkább hivatalos ügyekben ír e-mailt. Csak minden hetedik válaszoló használ e-mailt levelezésre. Kommunikációra leginkább a chatcsatornákat veszik igénybe, a Messenger népszerűsége még a közösségimédia-platformokat is beelőzi.

A szülők egyik gyakori félelme, hogy a gyermeküket idegenek környékezik meg a világhálón. Nem alaptalan ez a félelem, ugyanis a válaszolók 89%-a mondta azt, hogy előfordult már vele, hogy olyan személytől kapott üzenetet, akit igazából nem ismer. Ráadásul 44%-kal ez gyakran megtörténik.

További aggodalom a felnövekvő generációval szemben, hogy már egészen másképp tájékozódnak, nem jellemző rájuk a klasszikus médiafogyasztás. Jó hír, hogy a tinik azért még nem mondtak le az online hírek böngészéséről: 43% olvas szívesen híreket, minden érdekli őket – ami 10%-kal magasabb arány, mint két évvel ezelőtt (33%). Ugyanakkor minden negyedik tizenéves (26%) azt válaszolta, hogy egyáltalán nem olvas híreket, szórakoztató tartalmúakat sem.

Az ország politikai helyzete a megkérdezett tinédzserek 56%-át foglalkoztatja. 16%-uknál gyakori beszédtéma a politika, míg közel egyharmaduk (30%) soha nem beszélget a barátaival politikai témákról.

Közösségi média

Messenger, Instagram, TikTok, YouTube, Facebook, Snapchat. Ez a sorrendje az egyes közösségi platformoknak a használati gyakoriságuk szempontjából. Fontos változás, hogy két évvel ezelőtt a TikTok még csak a hatodik helyen szerepelt, akkor még a Facebook is beelőzte – azóta feljött a dobogós helyre.

Az influencereket nemcsak szívesen követik a tinik, de életmódjukat is másolnák: a megkérdezettek 30%-a azt válaszolta, hogy jó lenne, ha belőle is influencer lenne később. Két évvel ezelőtt ez az arány még csak 24%-os volt.

Biztonság a neten

Minden második tini (51%) érezte már úgy, hogy valaki zaklatja a közösségi média felületek valamelyikén. Ez 7%-kos növekedés a két évvel ezelőtti adatokhoz képest – akkor 44% mondta azt, hogy érzékelt már zaklatást.

A zaklatás egy további lépcsőfoka lehet, ha a fiataloktól erotikus fotót kérnek. A válaszolók több mint fele (51%) szembesült már ilyen esettel – az összes megkérdezett 12%-a teljesített is már ilyen kérést. Még többen vannak azok, akik kaptak már erotikus fotót chaten – 56% az arányuk. A megkérdezettek több mint egyharmadával (34%) több alkalommal is megesett ez.

Az erotikus fotókat tekintve sokat változott a helyzet a két évvel ezelőtti felméréshez képest: akkor még csak a tinik 39%-ától kértek erotikus fotót a neten – most csaknem 12%-kal nagyobb ez az arány. Akkor még csak 7% válaszolta azt, hogy küldött is erotikus fotót magáról annak, aki kérte, most 4%-kal többen ismerték be, hogy tettek már ilyet.

A virtuális világ hatása az „én”-re

Ki ne látott volna már szelfiző fiatalokat? A megkérdezett tinik fele (53%) hetente többször is készít magáról szelfit. Közülük minden negyedik rendszeresen meg is osztja ezeket a fotókat valamelyik közösségi média felületen.

A fiatalok 36%-a úgy gondolja, hogy kifejezetten boldogabbá teszi őt az online világ. A legtöbbjük (57%) számára közömbös a közösségi média, míg 7% szomorúbbnak érzi magát tőle.

Vannak olyan dolgok, amikről könnyebb chatben beszélni, mint élőben – a válaszolók 74%-a legalábbis így van ezzel. 29% kifejezetten úgy érzi, hogy sok ilyen dolog van, amiről chatben bátrabban beszél.

Tudatosaktól az exhibicionistákig

Dr. Bernschütz Mária, egyetemi adjunktus, generációkutató, az új média használati szokásainak szakértője négy jól beazonosítható csoportot vélt felfedezni a felmérés eredményeiből. Ezek a csoportok jól illusztrálják, mennyire különböző szokásaik vannak a fiataloknak, milyen eltérően viszonyulhatnak a közösségi médiához, mennyire másként kommunikálnak.

Digitálisan tudatosak (23%)

Jellemzően idősebbek, inkább nőies típusok. Ha a tartalmak korlátozásáról, mások tiltásáról van szó, akkor meglehetősen szigorúak. A közösségi médiával szemben leginkább közömbösek. A Messenger használata mellett náluk a Facebook jobban preferált, mint a többi csoportnál. Online nem igazán olvasnak. Kevés influencert követnek, épp ezért nem is nagyon jellemző rájuk, hogy influencer hatására vásárolnának, és ők szeretnének a legkevésbé influencerek lenni. A politika jobban érdekli őket, mint a többi csoport tagjait.

Offline élménykeresők (17%)

Családias, barátkozós típus. Ritkán posztol, kevésbé szerkeszti a tartalmait. A közösségi média számára inkább közömbös. A Messengert használja leginkább. A tévénézés, rádióhallgatás, online portálok követése rájuk jellemző leginkább. A családdal, barátokkal is ők töltenek legtöbb időt. Könyveket, újságokat is leginkább ők olvasnak.

Online harcosok (33%)

Ebben a csoportban a legtöbb a fiú. Ők azok, akik rendszeresen, naponta akár több órát videójátékoznak – míg a többiek egyáltalán nem. Bár a szelfikészítés nem izgatja őket, influencerek azért szívesen lennének. Könyvet, újságot alig olvasnak, inkább chatelnek. Az online trendekben jártasak, a virtuális adatbiztonságra odafigyelnek, a legnagyobb arányban ők élnek a kétlépcsős azonosítással. Lelkes streaming-fogyasztók, és YouTube-rajongók. Sok virtuális barátjuk van.

Digitális exhibicionisták (25%)

Ebben a csoportban viszont döntő többségben lányok vannak, akik szórakoztató tartalmakat keresnek a neten. A közösségi média boldoggá teszi őket, aktívan használják is, a fontos dolgaikról is inkább chaten kommunikálnak, mint élőszóban. Szeretnek szelfit készíteni, hashtageket használni, szívesen lennének influencerek. Idegenek gyakran küldenek nekik üzenetet. Könyvet és újságot alig olvasnak, az Instagram és a TikTok a kedvenc felületük. A Snapchat-használat is rájuk jellemzőbb, gyakrabban is posztolnak oda. A politika nem érdekli őket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Itt a nyár szenzációja: máris póló készült Mészáros Lőrinc „Gondolom, nem gyalog" mondatával - mutatjuk, hogy néz ki a trendi ruhadarab
Arról egyelőre nincs hír, hogy a fekete felirattal ellátott, valóban egyedi póló kereskedelmi forgalomba kerül vagy nem, de a magyar cég egy játék erejéig kihasználja a milliárdos vállalkozó immár legendás aranyköpését.


A Dorko villámgyorsan lecsapott Mészáros Lőrinc két héttel ezelőtt, Münchenben elhangzott „Gondolom, nem gyalog" aranyköpésére, és már meg is alkotta a nyár várhatóan egyik legtrendibb pólóját, adta hírül a Blikk.

Arról egyelőre nincs hír, hogy a fekete felirattal ellátott, valóban egyedi póló kereskedelmi forgalomba kerül vagy nem,

de a magyar cég egy játék erejéig kihasználja a milliárdos vállalkozó mondatát. „Kommenteld, te kivel gyalogolnál egy jót, és nyerjetek ma egy-egy pár új Dorko cipőt!” – olvasható a Dorko játékfelhívásában. A történethez hozzá tartozik, hogy a sportos vállalkozás a "nem" szót áthúzta a pólón.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, Mészáros Lőrinc barátai társaságában tekintette meg Münchenben a Paris Saint-Germain - Internazionale labdarúgó Bajnokok Ligája döntőt. Magyarország leggazdagabb embere az utat előbb a Liszt Ferenc Repülőtérig magánhelikopterrel, majd onnan magángéppel tette meg, ráadásul a francia csapattal egy szállodában szállt meg.

A 444 stábja itt próbálta megszólaltatni Mészárost, és feltették neki azt a kérdést is, hogy mivel érkezett Münchenbe. Az üzletember száját pedig ekkor hagyta el az azóta klasszikus magasságokba emelkedett „Hát, ööö, gondolom, nem gyalog” mondat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Véletlenül egy orgiaházban szállásolták el a British Airways személyzetét – 24 órán át nem tudtak aludni
A repülőtársaság személyzetének tagjai alig tudtak pihenni, mert egész éjjel nyögések, drogüzletek és prostituáltak zavarták őket. Egy 24 órás orgia is zajlott a motelben.


Legalább 12 munkatársnak foglaltak szállást a British Airways-nél egy milánói szexhotelben, miután tévedésből összekeverték a MO.OM Hotelt a közelben található Motel MO.OM-mal – számolt be róla a Daily Star. Az óránként fizetős szálláshelyen olyan felszerelések voltak, mint vagina alakú kád, tükrös mennyezet, kötözőkészletek, bőr hámok és emberi kutyaketrecek.

Egy névtelen forrás szerint „nyilvánvaló volt, hogy a stábnak nem ezen a helyen kellett volna lennie”.

A beszámoló szerint a személyzet tagjai alig tudtak aludni, mivel egész éjjel nyögéseket hallottak, és tanúi voltak egy 24 órás orgiának,

valamint drogügyleteknek és prostitúciónak is.

A forrás szerint az eset egy komikus, de komoly következményekkel járó hiba volt.

A kialvatlanság miatt a dolgozók másnap nem tudtak munkába állni,

ugyanakkor késésekről vagy járatkimaradásokról nem érkezett hír.

A British Airways a történtek után közleményt adott ki:

„A személyzet egy kis részét nem jóváhagyott hotelszobákban helyezték el a tudtunk nélkül, miután a szokásos szolgáltatónknál elérhetőségi problémák merültek fel. Sürgősen kivizsgáljuk az esetet, hogy többször ne fordulhasson elő ilyen.”

A Daily Star cikke emlékeztetett arra is, hogy az elmúlt hónapokban több hasonló eset is történt a légitársaság dolgozóival. Egy légiutas-kísérőt letartóztattak, miután meztelenül táncolt az egyik járaton, míg egy korábbi pilótájukat 2023-ban azért bocsátották el, mert felszállás előtt kokaint szippantott egy nő melléről. Ő azóta egy másik légitársaságnál újra repülhet.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kutyás strandkörkép 2025: Ezeken a helyeken hűsölhetsz együtt négylábú kedvenceddel idén nyáron
A nyár a közös élményekről szól – és a kutyádnak sem kell kimaradnia a vízparti mókából.


Egyre többen indulnak nyaralni kutyástul és szerencsére ma már nem is kell otthon hagynod kedvencedet akkor sem, ha strandolni támad kedved, mert országszerte számos lehetőség van a közös fürdőzésre.

Elkészült a 2025-ös lista a kutyabarát fürdőhelyekről, és elmondhatjuk, hogy a végeredmény igencsak kecsegtető a gazdik számára:

idén ugyanis már 21 fürdőhelyen várják örömmel a kutyákat országszerte.

A Kutyabarathelyek.hu csapata már sok éve azon dolgozik, hogy egyre több étterem, szállás és szolgáltató váljon kutyabarát hellyé, de a nyári csúcsszezonban egyértelműen a strandok a legkeresettebb helyszínek, az évről évre melegrekordokat döntögető hónapokban.

Az, hogy az igény és kínálat hogyan fejlődik ezen a téren, remekül mutatja az, hogy 2015-ben még csupán 8 kutyabarát fürdőhely közül választhattak a gazdik, idén viszont már 21 ilyen strand áll a rendelkezésükre.

Persze a kutyatartás népszerűsége egyre inkább növekszik, így erre a fejlődésre valóban nagy szükség van itthon is.

Hol csobbanhatsz a kutyáddal?

A kutyabarát strandokat összeszedő lista ráadásul azért is különleges, mert a rajta szereplő strandok többsége nemcsak szívesen fogadják a kutyusokat, de kifejezetten kutyabarát szolgáltatásokkal is készülnek:

rámpák segítik a vízbejutást, árnyékos pihenőhelyek, agility pályák, kutyabarát szolgáltatások, sőt néhol még kutyás foglalkozások és büfék is várják nemcsak a gazdikat, de kedvenceiket is.

A Balaton körül például a Fonyódi Kutyás Fürdetőhely és a Balatonföldvári kutyastrand garantált siker, de ott van a Keszthelyi Kutyás Strand is, ahol zsilipes beengedő rendszer ügyel a biztonságra. A Balatoni szakaszon a Fonyódi strand örvend a legnagyobb népszerűségnek, hatalmas terület, büfé, sup point, mosdók, kutyusok számára felállított játékbolt és „gazdi itató” vár mindenkit.

Ha azonban a Balaton helyett inkább a Dunakanyar felé vennéd az irányt, a Dunakeszi Duna-parton és a Bárka Dog Beach-en is boldogan látják a kutyásokat.

Nem marad ki a kelet-magyarországi régió sem: a Tiszafüredi Mancsos Pancsoló, a Szolnoki strand, vagy éppen a Tiszakécskei kutyabarát fürdetőhely igazi hűsítő menedékek lehetnek az egyre gyakrabban sújtó kánikulában. És persze ott vannak az országos különlegességek is: a Délegyházi-tavak, a Vizsla-tó Nyíregyházán, a gyönyörű Öreg-tó Tatán, vagy a pécsi Hirdi Kutyastrand – mind garantáltan kutyamosollyal, vizes bundával és lelkes farokcsóválással zárják a napot.

Mi kell ahhoz, hogy egy fürdőhely kutyabarát legyen?

Ahogy Máté Krisztián, a Kutyabarathelyek.hu társalapítója elmondta: „Fontos a megfelelő távolság az emberi strandoktól, a hulladékgyűjtés megoldása és szükség esetén a vízbe helyezett lejárók kialakítása.” A kellemes és problémamentes időtöltéshez elengedhetetlen, hogy erre minden gazdi figyeljen maga is, de a legtöbb kutyabarát strand azonban ezen is túlmutat: napernyőkkel, sporteszközökkel, kutyás programokkal, sőt, sok helyen már kutyabarát büfé is működik, külön kedvezve finom falatokkal, vagy hűsítő finomságokkal a négylábúak számára is.

Még több szabadság: a természetes vizek

Inkább vagy kalandor? Ha a belépőjegyes strandok helyett inkább a vadregényes élményeket szereted, a természetes vizek is nyitva állnak előttetek: például a Kisoroszi Szigetcsúcson a Dunánál, ahol, ha nincs tiltótábla, bátran csobbanhat a kutya is veled.

Ne maradj le!

Ha szeretnéd megnézni a teljes listát és a friss részleteket, kattints ide és tervezd meg a nyári kalandokat négylábú társaddal.

Egy biztos: 2025-ben nem kell otthon hagynod a kutyusodat, ha a strandra készülsz!


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Grillre fel! – Ezekért az újdonságokért érdemes várni a napsütést
A nyár nem is lenne igazi egy-egy klassz grillparti nélkül. És bár a grillrácsról nem hiányozhatnak az örök klasszikusok, mint amilyen a hamburgerpogácsa vagy a pácolt sertéstarja, ha te is megnézed a Lidl új kínálatát, könnyen úgy döntesz, hogy itt az ideje az újításnak.


Bár az időjárás még nem döntötte el, hogy májust vagy októbert írunk, a grillszezon előbb-utóbb hivatalosan is beköszönt. Sőt, bizonyára köztetek is vannak olyanok, akik már túl vannak az idei első kerti sütögetésen – ők azok a hősök, akik a tavaszi zápor ellenére is begyújtják a grillt. Ha te inkább kivárnád a napsütést, van egy jó hírünk: a Lidl idén is full extrás kínálattal készül a kerti sütögetések időszakára.

Több mint 60 féle grillcucc a kínálatban – húsimádóknak és ínyenceknek

Aki már most előrelátóan készül a nyári hétvégékre, annak érdemes csekkolnia a Lidl hűtőpultjait, mert több mint 60 féle grilltermék sorakozik fel az idei szezonban. A klasszikus marinált csirke- és sertésszeletek mellett hamburgerpogácsák, grillkolbászok, hot dog alapok, roládok, sőt még fokhagymás-chilis garnéla is bekerült a válogatásba. Nem kizárt, hogy az ínycsiklandó illatok miatt még a szomszédjaid kedve is megjön a grillezéshez.

A grillezés népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy

tavaly április végétől szeptember elejéig közel 6 milliárd forint értékben vásároltak grillterméket a Lidl boltjaiban.

A szabadtéri sütögetés nemcsak menő, de közösségi program is – és úgy tűnik, egyre többen választják ezt a közös kikapcsolódás formájának.

Jönnek a különlegességek – csak a Lidlben

A Lidl idén is csempészett a kínálatba néhány exkluzív újdonságot: például a Faluvégi vízibivaly grillkolbászt, vagy a Kométa bajor és Salsiccia al Vino változatait, amelyek csak náluk kaphatók. Akik szeretik az extra ízeket, azoknak ott van a jalapenos, tacos vagy koriander-lime-os vonal, míg a chilli cheese grillrolád és a bajor grillkolbász (ami semmilyen adalékanyagot nem tartalmaz) a természetesebb ízek kedvelőinek szól.

A Lidl kínálatában nemcsak a húsok, hanem a komplett grillélmény is megtalálható: friss zöldségek, fűszernövények, grillsütők, faszén és praktikus kiegészítők is lapulnak a polcokon.

Szóval ha eljön a „na most már tényleg tavasz van” pillanat, csak egy bevásárlókosárra lesz szükséged, és kezdődhet a sütögetés.

Fotó: Pixabay, Lidl


Link másolása
KÖVESS MINKET: