Van olyan, hogy a munkakör része a napi facebookozás
A digitalizáció elhozta életünkbe az okostelefont és azt az alapszükségletet, hogy ha egy új helyre tesszük be a lábunkat, első kérdések egyike, hogy van-e vajon wifi. Ha belegondolunk, hogy akár csak 10 évvel ezelőtt mennyire más volt még a helyzet - például kevesebbet nyomkodtuk a telefonunkat – hamar rájövünk, hogy óriási változásnak és fejlődésnek lehetünk tanúi.
A változás a munkahelyeket is érinti: szinte nincs is olyan szektor vagy munkakör, ahol ne lenne fontos, hogy a digitális eszközökre támaszkodjanak. Az új helyzet új munkaköröket is teremtett, talán ismerőseink között is akad egynéhány, aki korábban sosem hallott pozícióban dolgozik.
Most bemutatunk nektek három olyan szakmát, amit a digitális világban megjelent új igényeknek köszönhetünk. Ki tudja, talán köztük van az is, ami a te új szakmádat jelentheti.
Vajon mit csinál az agilis coach?
Mert coach-okról már jó ideje hallhatunk, ők azok, akik egy segítő beszélgetés-sorozattal elmozdíthatnak a holtpontról, könnyebbé tehetik egy döntés meghozatalát. Na de aki agilis coach, annak a feladata még összetettebb: egy cégnél támogatja azt, hogy az úgy nevezett agilis elveket átültessék a mindennapokba, segíti mindezt coaching eszközökkel, figyelve a csapatok munkáját, és ha kell, mentorálja a kulcsszereplőket.
Az agilis működés pedig azért lehet fontos a cégeknek, mert hatékonyabbá teszi a munkafolyamatokat. Egy fejlesztés esetén az érintett részlegekből kiválasztott kollégák hónapokon át együtt dogoznak, és csak kizárólag erre a feladatra koncentrálhatnak. Lényegesen gyorsabb és hatékonyabb így a kommunikáció, már a munkafolyamatok alatt lehetőség van a visszatesztelésre.
Elméletben könnyű, gyakorlatban már nehezebb
Árvai Márton az OTP Banknál dolgozik ilyen pozícióban, és mint meséli, ő sem úgy kezdte pályáját, hogy máris tudta volna, agilis coach válik belőle. „A szoftverfejlesztés területén dolgoztam először, ahol a pályafutásom elején megtapasztalhattam csapattagként egy agilis átállást és akkor eldöntöttem, hogy
Az elmúlt öt évben agilis csapatvezetőként volt szerencsém különböző típusú fejlesztő csapatokhoz, jelenleg viszont az OTP Banknál üzleti túlsúlyú, illetve tisztán üzleti csapatokkal is foglalkozom, ami nagy kihívást jelent számomra.”

Bár még csak pár éve jelent meg a módszer IT fejlesztési területen, egyre kezd terjedni, már akár HR részlegen is találkozni vele. Ha egyre több vállalatnál fantáziát látnak benne, sok-sok agilis coach-ra lesz majd hirtelen szükség. És ebben a szakmában az az egyik pozitívum, hogy nem feltétlen igényel előképzettséget. „Van aki mérnöki, van aki gazdasági oldalról jött. Magát az agilitást, az alapelveket viszonylag gyorsan el lehet sajátítani, viszont gyakorlatban jól csinálni mindezt nagyon nehéz, és ezt csak a rutin hozza meg. Az agilis elmélet mellett fontos, hogy az adott illető rendelkezzen coaching ismeretekkel, illetve legalább legyen affinitása emberekkel való foglalkozáshoz” – mondja Márton.
Az agilis coach munkája igazán változatos és látványos: szinte nap mint nap megtapasztalhatja, hogy hatást ér el a kollégáknál, segít előremozdítani a folyamatokat, és a jó közösség megteremtésében is nagy szerepe van. „Azért izgalmas ez a munka, mert minden csapat más, nincs mágikus recept, ami minden csapatnál minden problémát megoldana. Sokat kell kísérletezni, figyelni, hogyan reagálnak a változásra és folyamatosan javítani kell a folyamatokon” – összegzi Márton a munkája előnyeit.
Facebookon otthonosan mozgóknak ideális állás
A tartalommenedzseri munkakör már csak azért is érdekesen hangzik, mert gyakran egész napos facebookozással jár. „A családnak és a barátoknak úgy szoktam ezt elmagyarázni, mi is a munkám, hogy egész nap Facebook posztokat gyártok, valamint a hozzájuk érkező kommenteket és üzeneteket válaszolom meg az ügyfeleink nevében” – mondja feladatairól Kovács Ádám, a Be Social közösségi média ügynökség senior content managere.

2018-ra már 5,7 millió magyar felhasználót regisztrálhatott a Facebook, akiknek 82%-a havonta legalább egyszer aktív is a közösségi oldalon. Mivel itt jól elérhető az adott célcsoport, ma már minden valamire való márka rendelkezik saját Facebook oldallal, amely viszont csak akkor működik igazán jól, ha rendszeresen jelennek meg rajta új tartalmak. „Jól eltalált posztok, valamint folyamatos interakció, közvetlen kommunikáció szükséges az ilyen oldalakon, amit valakinek biztosítania kell – így jött létre a munkaköröm” – magyarázza Ádám, hogy miért lett kereslet a content managerek iránt.
Belőled is lehet content manager
Ezt a szakmát se keressük az OKJ-s képzések között, vagy a felsőoktatási tájékoztatót böngészve, egyelőre még nincs szakirányú képzés hozzá. Ráadásul a trendek olyan gyorsan változnak, hogy hamar elavulttá válhat egy könyvből megszerzett tudás, itt naprakésznek kell lenni a változásokból.
Mi kell ahhoz, hogy valakiből tartalommenedzser váljon? Ádám szerint nem haszontalan, ha van az embernek affinitása a marketinghez, a kereskedelemhez, illetve az ügyfélkezeléshez.
Mivel a hagyományos reklámfelületek piaca folyamatosan zsugorodik és a helyébe egyre inkább a social media kerül, ahol nem elég csak néha posztolgatni, folyamatosan fenn kell tartani az érdeklődést, foglalkozni kell az érkező reakciókkal is, egyre inkább megnőhet a kereslet a közösség média tartalmi oldalát ismerő szakemberek iránt. Aki esetleg máris elkezdett gondolkodni azon, hogy egy ilyen könnyűnek tűnő melóra átnyergelne, annak Ádám további érvekkel szolgál:
hiszen gyakorlatilag mindig szembe jön velem a munka. Kiváló pozíció azoknak, akik szeretnek embereknek segíteni, a moderáció során erre rengeteg lehetőség van, illetve azoknak, akik szeretnék, hogy a munkájukat akár több százezer felhasználó láthassa nap mint nap. Extra inspirációt jelenthet, hogy ez a munkakör egy notebookhoz és internet kapcsolathoz kötött, nem muszáj naponta egy irodába bejárni.”
Egy tréner az üzletnek és az irodának
Vegyünk egy átlagos hétköznapot: chat-alkalmazásokban üzenünk a családtagoknak és barátoknak, fitneszalkalmazást indítunk el, ha sportolni kezdünk, és valamilyen GPS-alapú appot használunk, ha ismeretlen terepen kell tájékozódnunk. A munka világában sincs ez másként, ott is egyre inkább utat törtek maguknak a digitális eszközök, a használatuk azonban korántsem olyan magától értetődő, mint egy chatprogramé.
A hazai cégeknél a kultúrának ez a része sajnos nem fejlődött olyan ütemben, mint pl. a mobileszközök használata. Sokan ragaszkodnak már bevált dolgokhoz, mint amilyen az e-mailek használata, pedig már rengeteg alkalmazás létezik, amelyekkel csökkenthető a mailforgalom.
Csúcs Károly az Infosectornál Business & Office APP trainer pozícióban abban segíti a cégeket, hogy bátrabban válasszák a digitális megoldásokat. „Olyan tréninget tartok, ahol kifejezetten a vállalati-irodai alkalmazások használatát gyakoroljuk. A munkámhoz tartozik még a tréninget megelőző tanácsadás is, ahol felmérjük a cég tevekénységét, és a folyamatokat vizsgálva javaslok ideális alkalmazást” – mondja munkájáról.
A felhők világa mindig tartogat újdonságot
A Cloud, azaz a felhő alapú szolgáltatások terjedésével egyre könnyebb hozzáférni olyan alkalmazásokhoz, amelyekhez egy vállalatnak korábban valamilyen okból nem volt lehetősége, vagy esetleg nem is tudott róla. Ráadásul egyre több alkalmazás jön ki a piacra, ami mindig valami újdonságot mutat be. „Egy felkészült Business Trainer megbízása nagyban megkönnyítheti a cégek dolgát, mert testreszabott megoldást kínálhat és segíthet a megfelelő alkalmazás betanításában” – véli Károly. – „Én azért is szeretem ezt a munkát, mert
Segíthetek elérni a vállalkozás céljait, mert én is ahhoz mérten állok a feladathoz.”

Károly mindig is érdeklődött a számítógépek, majd később a digitális megoldások iránt. Azt mondja, a munkához nem árt, ha erős IT-felhasználói tapasztalattal rendelkezik az ember, de ez könnyen tanulható. „Ami szerintem a legfontosabb, az a üzletfejlesztési szemlélet, újdonságokra való nyitottság, és a trendek követése. Szinte naponta jelennek meg új technológiák és alkalmazások, ezért ezeket mindig érdemes kipróbálni, tesztelni.”