ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

"Az emberi szervezet nem erre van kitalálva!" – mondja a "Slow life" mozgalom – avagy hogyan lassítsd le a rohanó életed

Egy nap alatt annyi inger ér minket, mint egy középkori embert egész életében, vagy a szüleinket egy hónap alatt érte fiatalkorukban.

Link másolása

Felébredsz reggel, gyorsan megiszod a reggeli kávéd majd rohansz a metróra, miközben bekapsz gyorsan valami péksütit. A munkahelyeden szép lassan rááll az agyad a munkára, de annyira, hogy az ebédidődet is végigdolgozod, mert ma hamarabb akarsz végezni. Persze nem végzel. Majd hazaérsz és az utolsó dolog, amire energiád van, hogy benyomj valami filmet, ami segít kiverni a napodat a fejedből. De a holnapi nap nem csúszik így ki a kezedből, azt majd jobban megszervezed - mondod magadnak már két éve.

Úgy tűnhet, hogy ez egy kiragadott, szélsőséges példa, de valójában ez nemcsak egy ember napi rutinja. Nálad például mikor volt az utolsó alkalom, hogy tudatosan vettél egy mély levegőt és kifújva rácsodálkoztál a világra? Na ugye.

Persze könnyű azt mondani, hogy lassuljunk le, miközben az élet egyre jobban felgyorsul körülöttünk.

Pedig akármilyen lehetetlennek tűnik elsőre, számos példa van rá, hogy meg lehet csinálni, a hatásai pedig egész életet megváltoztatók.

Slow Budapest

Krajcsó Nelli 2012 előtt nemzetközi kommunikációs vonalon dolgozott, hektikus munkával, gyors munkatempóval. Mivel alapból könnyen stresszelős típus volt, mindez együtt ahhoz vezetett, hogy húszas évei dacára a stressz nyomot hagyott az egészségén, a hangulatán. Majd egy ponton megkérdezte magától: hogyan lehetne boldog? Hogyan kerülhetné el, hogy 35 éves korára tiszta idegroncs legyen, vagy krónikus betegséggel éljen?

Ezután kezdődtek nála változások, kis lépésenként. Például beült valahova reggelizni, nem rohanás/telefonálás közben evett, adott magának szabad órákat a kikapcsolásra.

"Rájöttem, hogy nem kell mindig azt hinni, hogy nélkülözhetetlenek vagyunk, mint például azok az emberek, akiknek folyton ott lóg a headset a fülükön, mert nekik aztán mindig elérhetőnek kell lenniük." - mondja.

Lassúság: lehetőség a teljességre | Nelli Krajcsó | [email protected]

BKV helyett is inkább biciklire pattant és elkezdte felfedezni a várost. Ennek mentén indította el a Slow Budapest mozgalmat is, mert szerette volna megosztani minél több emberrel az üzenetet, hogy lassítani kell, vissza lehet szerezni a kontrollt, illetve, hogy fontos a tudatosság és hogy megismerjük a világot magunk körül.

Szépen hangzik, de mindezt végigolvasva lehet, hogy már most felmerült sokakban: bár ilyen egyszerű lenne.

Luxus a lelassulás?

Barabás egy londoni pub menedzsereként dolgozik és neki a lelassulás luxusnak tűnik. Ahogy ő mondja, "London az egyik legmozgalmasabb város, itt mindenki rohan. Ha a vonat 2 percet késik, már kompenzáció után kapkodnak. Ez a folyamatos rohanás teremtette meg a gyorskajáldák igényét. Nem egyszer ha 20 percet kell várni a frissen főtt kajára, akkor már elmennek inkább a Mekibe, mert a másik túl hosszú idő"

Itt nagyon kevesen ülnek be valahova meginni egy kávét, vagy reggelizni. Ha heti egyszer például időt szakítok, hogy egy jót reggelizzek, a pincér máris jön, hogy oh, csak nem szabadnapos vagy?

A Slow Life-ról az a véleménye, hogy meg lehet ugyan csinálni, de nagyon tudatosnak kell hozzá lenni. "Ha mondjuk egy olyan helyen dolgozol, ahol állandóan stresszelnek és nyaggatnak, nagyon ki kell magadért állnod, hogy én igenis kiveszek 1 óra ebédszünetet, igenis összerakom magamnak a dolgaimat, és most senki ne szóljon hozzám."

"De a városokban az emberek mindent tegnapra akarnak, és

"
ha nem alkalmazkodsz, akkor megbélyegeznek, hogy lusta vagy, meg nem érdekel a munkád.

Ez nem luxus, ez alapszükséglet

Nellinek Barabás felvetésére is van válasza: "Megértem, ha első ránézésre úgy tűnik, hogy a lassítás luxus, de az ember nem képes a folyamatos pörgésre anélkül, hogy annak ne fizesse meg az árát. Ha valaki úgy él, hogy ez luxus, akkor szeretnék vele találkozni 10 év múlva, és megkérdezni tőle, hogy érzi magát. Mert ez nem luxus, ez alapszükséglet. Azt a példát szoktam erre hozni, hogy a telefonodat is mindennap felteszed tölteni, mert nem várod el tőle, hogy optimálisan működjön, ha le van merülve. Közben meg magunkat elfelejtjük felrakni töltőre."

A Slow Budapest mozgalom vezetője szerint a lényeg, hogy megéld, ami történik veled, hiszen egy nap alatt annyi inger ér minket, mint egy középkori embert egész életében, vagy a szüleinket egy hónap alatt érte fiatalkorukban, és ezeket egyszerűen nem tudjuk feldolgozni. Ez is okozza azt az érzést, hogy rohan velünk a világ és nincs kontroll az életünk felett. Csak próbáljuk a fejünket a víz felett tartani, ami hosszútávon nem fenntartható. Állandó stresszben vagyunk.

Azaz, ha soha nem hagyunk magunknak megnyugvást, egyrészt hozzászokunk ehhez az ingereltséghez, és így nehéz leülni akár 5 percig semmit se csinálni, másrészt a testünk fogja azt mondani, hogy elég, és jönnek a betegségek.

"Lehet látni az embereken, hogy a túlhajszoltság miatt agresszívek, kimerültek, kétségbeesettek. Ezért mondom, hogy ez nem luxus, az emberi szervezet ugyanis nem erre van kitalálva" - mondja Nelli.

A gyerek azért pörög, mert a szülei pörögnek

Nemcsak a felnőtteket érinti a túlterheltség és az állandó készenlét érzése: ha a család felnőtt tagjai rakétaüzemmódban vannak, az a gyerekek életére is rányomja a bélyegét.

Rádó Zsófiánál akkor jött el a fordulópont pörgős életükben, amikor a nagyobbik lánya elkezdte az iskolát.

Oda pontosan kellett érkezni és eljönni is onnan, majd rohanni a különórákra, közben a kisebbik lányt el kellett hozni az oviból, és persze munkában is teljesíteni kellett mindeközben.

"Hirtelen azt vettem észre, hogy átesek egyik napból a másikba, folyamatosan rohanok vagy ülök az autómban, megyek a munkahelyre, megyek a gyerekért, viszem ide, hozom onnan. Egész konkrétan emlékszem, amikor mondtam a páromnak, hogy ezt nem tudom tovább csinálni, mert bele fogok őrülni.

Akkor átnéztük a lehetőségeinket, így jutottunk el együtt egy mindfulness tanfolyamra, ami nagyobb fordulatot hozott az életünkbe. Átértékeltük a dolgokat, mentalitásbeli változásokat eredményezett. Azaz tulajdonképpen a feladatok most is adottak, nem lett kevesebb, csak más módon állunk hozzá. A gyerekeknél pedig a különórákat leépítettük, amit egyébként megkönnyebbüléssel fogadtak. Most már a munkát és a szülői feladatokat is könnyedebben éljük."

Zsófi régen úgy indult neki egy napnak, mint a legtöbben. Ébredés után emailek és hírek átnézése, kávé, gyerekek ébresztése, iskola, majd munka. A lelassított életvitele mellett azonban minden megváltozott.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
A covid-járvány berobbanásakor nyitott jógastúdiót, és egy percig sem adta fel álmait
Spala Korinna ugyanis korábbi táncművész múltját szerette volna ötvözni a jógával saját stúdiójában. Hogy ez sikerülhetett neki, abban az online megoldásoknak, a webshopnak és a kártyás fizetésnek is szerepe van.

Link másolása

A saját nevét viselő jógastúdió megálmodója és büszke tulajdonosa, Spala Korinna eredeti szakmáját tekintve táncművész. 16 éves kora óta táncol, tagja volt a Szegedi Kortárs Balettnek és a Pécsi Balettnek is. Mikor szabadúszóként kisebb projektekben vett részt, és a Táncművészeti Egyetemen tanított, már más mozgásformákra is jutott ideje – így találkozott a jógával. Elmondása szerint a jóga nyújtotta könnyű alapmozdulatok, finom nyújtások igazi regeneráló erőként hatottak rá egy-egy 8-10 órás intenzív, balett-teremben töltött nap után.

„Az szeretem ebben a mozgásformában, hogy van időm lelassulni és megfigyelni, mi történik a testemmel. A jóga nem fáraszt le, sőt, még a táncra is fejlesztő hatást gyakorol, illetve stabilitást ad”

- mondja Korinna.

Korinna életében szerelemmé vált ez a sport, egyre jobban elmélyült benne. Eleinte egy magánstúdióban tanított és vezetett oktatóképzéseket, de szerette volna jobban összehozni a táncot a jógával, így elhatározta, hogy saját stúdiót alapít.

NÉZD MEG A KORINNA STÚDIÓJÁBAN FORGATOTT KISFILMÜNKET!

Stúdiónyitás a Covid-járvány árnyékában

2019 végén hozta meg a nagy döntést, hogy vállalkozó lesz, és 2020. február 11-én már meg is nyitott a Spala Korinna Jógastúdió – majd egy hónappal később berobbant a Covid járvány. Korinna eleinte nem gondolta, hogy a helyzet komoly lesz, nem is nagyon ijedt meg. Rögtön a megoldáson kezdett el gondolkodni: azonnal átváltott az online térre, interneten keresztül lehetett részt venni a foglalkozásokon.

„Az átállás gyorsan ment, és sokan csatlakoztak a jógaórákhoz. Nagy volt a fluktuáció, nem maradt ugyanaz a csapat. Azóta is vannak kisebb cserélődések, érdekes ezt nézni, hogy folyamatosan bővülünk, és kialakul egy közösség” – mondja Korinna.

Az online megoldás tehát egy mankó volt, ami túllendítette őt a holtponton. Szükség volt ehhez jól működő weboldalra, egy ott kialakított webshopra, kártyás fizetési lehetőségre - ezek az eszközök ma is fontos elemei a működésnek. Korinnának szerencséje volt a kiválasztott helyiséggel is, mert a tulajdonosok úgy támogatták, hogy abban az időszakban, amikor nem nyithatta ki a termet a lezárások miatt, nem kellett teljes bérleti díjat fizetnie.

Egy különleges jógastúdió

Korinnánál az anatómián és a mozgásfókuszon felül az energetikai szempont is fontos szerepet tölt be, vagyis az, hogy hogyan lehet igazán elmélyülni egy folyamatban. Azt is fontosnak tartja, hogy a képzések és elvonulások felépítése mindenki számára inspiráló legyen, a rendszer átláthatóságától kezdve a továbbfejlődési lehetőségekig.

„Nálunk egy széles közönség meg tudja találni a választ az igényeire. Ha valakit a jóga fizikai része érdekel jobban, arra tud jobban fókuszálni, de ugyanúgy azok is jöhetnek hozzánk, akiket inkább az energetikai vonal, a meditáció és a relaxáció fog meg.”

Korinnán kívül még nyolc jógaoktató tanít a stúdióban. Szerveznek eseményeket is, ahova külsős oktatókat is meghívnak, hogy színesítsék a palettát, és más impulzusokat is beengedjenek – mindezt persze úgy, hogy harmonizáljon a stúdió szemléletével.

Modern fizetési megoldások

A stúdióban többféle bérlettípus közül lehet válogatni. Attól függően, hogy valaki rövid, vagy inkább hosszútávra szeretne elköteleződni. Ezeknek online és offline opciói is léteznek, mivel Korinnáék megtartották az online jógaóra lehetőségét a járványügyi szigorítások feloldása után is.

„Sok vidéki, külföldi és határon túli magyar jár az óráinkra, nekik fontos, hogy online is meg tudják venni a bérletet, és az online óráinkhoz csatlakozhatnak, ezért alakítottuk ki még a pandémia alatt a kártyás fizetési lehetőséget weboldalunkon”

– mondja Korinna, majd hozzáteszi, hogy a stúdióba offline órákra járók 80%-a is igényli a kártyás fizetést, hiszen a legtöbben nem hordanak maguknál készpénzt.

Kártyával fizetnél? Egyre több helyen megteheted - és ebben a Mastercard is segített

A Mastercard 2019 novemberében indította el Magyarországon Doppio nevű infrastruktúra fejlesztési programját azzal a céllal, hogy három év alatt megduplázza a hazai kártyaterminálok számát. Az egyik legfontosabb célt elérték, de emellett számos innováció is elérhetővé vált a programnak köszönhetően. Ilyen például a Telefonterminál – vagy ahogy sokan nevezik SoftPOS is, amely egy olyan szoftveres megoldás, amelyet az Android áruházból telepítve okostelefonok is képessé válnak elektronikus fizetések fogadására.

A cikk a Mastercard támogatásával készült.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
Sportolj okosan Tatár Csillával!
Videósorozatunk új részében ezúttal egy sportóra vásárlásra kísértük el Csillát, ahol nem csak az derült ki, hogy Csilla melyik sport szerelmese, de azt is megtudtuk, hogy a sporttal kapcsolatos kiadások és beruházások is kezelhetők tudatosan.

Link másolása

Az újév eljöttével rengetegen megfogadjuk, hogy egészségesebben étkezünk, többet mozgunk, lefogyunk. A nagyratörő célokhoz még nagyobb elhatározás kell, de a sikerhez vezető utat mai modern eszközeink is megkönnyíthetik. És hogyha mindkettő megvan, akkor indulhat is a nagy kaland!

A csomagolásmentes boltot és a karácsonyi ajándékbeszerzést követően újabb útra eredtünk Tatár Csillával, aki most egy okosórát szeretett volna vásárolni sportoláshoz. A műsorvezetőnek a mozgás nem egy újévi fogadalom, hiszen imád futni. A 2023-as évre is csak annyi a terve, hogy folytatja ezt a mozgásformát, a korábbi óráját pedig lecseréli egy újra, és ezzel gyűjti majd a kilométereket.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Tatár Csilla (@csillatatar) által megosztott bejegyzés

„Nálam az idei január a beruházásokról szól, ebben a hónapban kicsit többet szeretnék költeni sporteszközökre. De fontos számomra a tudatosság, ezért követem, hogy mennyi kiadásom volt sporttal kapcsolatosan”

– mondja Csilla, aki ha éppen nem mozog, akkor sem szokta levenni az óráját, így a technikai specifikációk mellett a kényelem is fontos számára.

Nézd meg videónkat az óravásárlásról!

A boltban több modell megtekintése után végül egy olyan darabra esett a választása, amely alkalmas terepfutásra, és az alvási funkciókat is méri.

Ezekhez az NFC-kompatibilis órákhoz már a bankkártyánkat is hozzá lehet adni.

Ha tehát futás közben megszomjazunk, vagy szeretnénk beugrani valamiért a boltba, telefont sem kell vinnünk magunkkal, hiszen az óránkkal tudunk fizetni.

Korábban már láthattuk, hogy Csilla minden kiadását követi az OTP MobilBank applikációban. Ez azért hasznos, mert így sokkal átláthatóbbak a költések, hogy mit, mikor és mennyiért vásároltunk. Az óravásárlás is bekerül a megfelelő zsebbe, a sport kategória alá, így Csilla, ha legközelebb hasonló terméket vásárol, látja, még mennyit tud költeni sportszerekre az általa előre meghatározott keretből.

Csilla szerint sportoláshoz akár egy új cipő, vagy sportkiegészítő vásárlása is jó motiváció lehet, hiszen ezzel ismét megkapja a lendületet az ember a mozgáshoz, és sokkal lelkesebben vág bele újra. A kitartás mindenesetre itt is fontos, de Csilla reméli, hogy meghozta a kedvet a futáshoz és persze a tudatos vásárláshoz.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a tájékoztatásban szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.

A cikk az OTP Bank támogatásával készült.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
Kiderült, hogy mi az ideális életkor a teherbe esésre azoknak, akik 1, 2 vagy 3 gyereket szeretnének
Aki három gyereket szeretne, 35 éves koránál tovább ne várjon az elsővel – legalábbis a szakértők szerint.
Címkép: Unsplash - szmo.hu
2023. január 27.


Link másolása

Újra felkapták az internetezők a rotterdami Erasmus Egyetem hat évvel ezelőtti kutatását arról, hogy mikor érdemes teherbe esni, írja a Mirror. A holland egyetem egészségügyi kutatóközpontjának szakértői azt vizsgálták, hogy mi az ideális életkor, ha valaki egy, két vagy három gyereket szeretne vállalni a jövőben.

A tudósok annak fényében vágtak bele a kutatásba, hogy tisztában voltak azzal: a várandósság és az egynél több gyerek vállalásának esélye az életkor előrehaladtával egyre csökken. A kutatásban 10 ezer pár családalapítását vizsgálták.

Ezek alapján ha egy pár csak egyetlen gyereket tervez, akár a nő 41 éves koráig is kitolhatja a teherbe esés idejét.

Még ekkor is 50 százalékos esély kínálkozik a természetes úton történő megtermékenyítésre. Akiknek ennél valamivel fontosabb a gyerekvállalás, legkésőbb 37 éves kornál tovább ne várjanak. Akik pedig biztosra akarnak menni, legfeljebb 32 éves korukig várjanak a teherbe eséssel. Előbbi esetben 75, utóbbi esetben pedig 90 százalékos esélye van a sikeres megtermékenyítésnek.

A két gyereket tervező pároknak a legnagyobb esélye akkor van a sikerre, ha a nő 27 éves koráig teherbe esik az első babával (90%).

Akkor sem kell kétségbe esni, ha ez csak 35 évesen jön össze (75%), míg 39 évesen is legalább 50 százalék esély van a természetes úton fogantatásra.

Nem meglepő módon három tervezett gyereknél még ennél is fiatalabb életkort javasolnak a szakértők a próbálkozások megkezdésére.

23 éves korban történő első teherbe eséssel számolva 90 százalék az esélye, hogy összejön a három baba.

Ha minderre csak a nő 31 éves korában kerül sor, akkor is van 75 százalék esély a sikerre, de 35-nél tovább senki ne várjon az első várandóssággal, aki három gyereket szeretne szülni.

A tanulmány készítői megjegyzik, hogy a fenti ideálisnak vélt életkorok mesterséges megtermékenyítés esetén tovább is kitolhatók.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Lábköröm a szájban, bútorragasztóval rögzített korona – ezektől égnek áll a fogorvosok haja
Vannak köztük tényleg nagyon undorító dolgok.
Fotó: Unsplash - szmo.hu
2023. január 25.


Link másolása

Sokak számára rémálom a fogorvosi kezelés, de a dokik ereiben is gyakran meghűl a vér, amikor látják, illetve hallják, hogy a betegeik miket művelnek a fogukkal. A Daily Mailnek el is mondták, mi az a nyolc dolog, amit a legborzalmasabbnak tartanak.

1. Amikor a beteg nem az erre való tálba köp érzéstelenítés hatása alatt

Nyilván a fogorvosok is tisztában vannak vele, hogy az érzéstelenítés miatt a száj elzsibban, így a beteg nem tudja kontrollálni a szájmozgását. A melléköpés viszont hosszadalmas takarítási procedúrát jelent az asszisztenseknek. A rendelőben ilyenkor mindenki a fejét fogja a fogorvosok szerint.

2. Amikor a beteg megnyalja az orvos ujját

Igen, ez is sokszor előfordul. Ugyan a dokik által használt kesztyűk puhák a régimódi kesztyűkhöz képest, de nem nyalogatásra valók.

3. Ha a párok egy fogkefét használnak

A fogorvosok ezt nagyon ellenzik. Már csak azért sem ajánlatos ezt tenni, mert ha a pár egyik tagjának vérzik az ínye, akkor a vére a fogkefén keresztül átkerülhet a másik szájába, ezzel pedig baktériumokat és vírusokat is át lehet adni.

4. Kezet fogni szájba nyúlkálás után

Ugyan a koronavírus-járvány miatt kézfogás helyett könyökpacsival üdvözölték egymást az emberek, a vírus visszaszorulásával ismét gyakoribbá vált a kézfogás. A kezünkkel a szánkban turkálni amúgy sem jó dolog, de ha mégis ezt tesszük, mossunk kezet utána.

5. Szürcsölő hang a fogszabályzó levételekor

Akinek van, vagy volt már fogszabályzója, az tudhatja, hogy milyen ez a hang. A fogorvosok szerint elég undorító ezt hallani, nem csak nekik.

6. Szájban hagyott dolgok

Az sem kevésbé undorító, amikor a dokik különböző dolgokat találnak a betegek szájában. Például láttak már lábkörmöt, ceruzahegyet, rágógumit, műanyag csomagolást, élő pókot vagy éppen legyet egy hátsó fog mögé bújva. Ezt nagyon könnyen meg lehet előzni rendszeres fogmosással és fogselymezéssel (és azzal, ha odafigyelünk, mi kerül a szánkba).

7. Ha a páciens egyáltalán nem mos fogat

Talán nem túlzás azt állítani, hogy ez az, ami a legjobban kiakasztja a fogorvosokat. És itt most nem arról van szó, hogy valaki kihagyja egy-egy nap a fogmosást, vagy egy héten csak párszor teszi ezt meg, hanem ha évekig, akár 15-20 éven át egyáltalán nem mos fogat. A dokik hiába próbálnak segíteni, a fogak egészsége elsősorban a rendszeres fogmosáson múlik.

8. Ha a beteg sajátos módszerekkel akarja megoldani a fogproblémát

Van, amivel nem érdemes otthon kísérletezni, ilyen például a fogaink kezelése. A fogorvosok ennek ellenére elég sokszor tapasztalnak olyan hajmeresztő dolgokat, mint például amikor rágógumival, körömlakkal, vagy bútorragasztóval rögzítik a betegek a törött koronákat, vagy háztartási fehérítővel akarnak fogfehérítést végezni. A szakemberek figyelmeztetnek, hogy az ilyen módszerekkel csak kárt teszünk a fogainkban, ezért ha baj van, mindenképpen fogorvoshoz kell fordulni.


Link másolása
KÖVESS MINKET: