News here
hirdetés

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

Saját műalkotásával kérte meg barátnője kezét egy magyar képzőművész

Kiss Miklós éppen aranycsótányokkal hintett tele egy múzeumot a barátnőjével, amikor az akció lánykérésbe fordult.

Link másolása

hirdetés

Kiss Miklóst biztosan nem lehet azzal vádolni, hogy sablonosan kérte meg a kedvese kezét, mert a dizájner, képzőművész olyan módját választotta a lánykérésnek, amit, bízvást állíthatjuk, előtte még senki.

Miklós egy régebbi ötletét porolta le.

Ennek lényege, hogy

aranycsótányokat csempészett gerillaeszközökkel ismert külföldi múzeumok kiállítóterébe és múzeumi shopjaiba, mintha azok ottani kiállított alkotások volnának.

Ezek persze nem élő rovarok, hanem a művész alkotásai voltak. A Golden Roach projektet sok múzeumban ismételte meg az évek során, például a párizsi Louvre-ban és a budapesti Műcsarnokban is.

hirdetés

Miklós most az aranycsótányokat hívta segítségül ahhoz is, hogy egészen egyedi módon kérje meg barátnője kezét. A pár ezúttal New Yorkban, a Guggenheim Múzeumban "gerillázott" a csótányokkal, majd átmentek a Museum of Modern Artsba (MoMa). Itt azonban nem az lett a dolog vége, mint eddig.

Miklós úgy csinált mindent, mintha itt is csak a csótányok gerillaelhelyezéséről lenne szó: keresgélte nekik a megfelelő helyet, majd, miután (úgymond) megtalálta, közelebb intette a barátnőjét, aki videózta az akciót:

Aztán egyszer csak előkerült az aranycsótányt formázó gyűrű is:

Hogy az akciót Miklós alaposan kitervelte, azt jelzi, hogy a múzeumban, Andy Warhol Marilyn Monroe-képe mellé feltett egy angol nyelvű feliratot: "Hozzám jössz feleségül?" Ehhez a felirathoz "csalta" a barátnőjét, és kérte meg végül a kezét.

Ti mit szólnátok egy ilyen stílusú lánykéréshez?

Forrás: Kreatív.hu


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés
Orbán Ráhel: „Én is nagy családból jövök, mi is egymás ruháit hordtuk, egymás játékaival játszottunk, ugyanabban a kiságyban aludtunk”
Megnyílt Orbán Ráhel bababoltja, az ODU Store. Az üzlet tulajdonosa és megálmodója elmondta, honnan indult a bolt ötlete, miért fontos számára a fenntarthatóság, és miért szeretne menedék is lenni az ODU az anyák számára. A HYPEANDHYPER interjúja.
Forrás: HYPE&HYPER - szmo.hu
2022. május 17.


Link másolása

hirdetés

A HYPE&HYPER egy közép- és kelet-európai design- és életmódmagazin, amely a régió innovációi és kreatív projektjei mellett üzleti, stratégiai és közéleti kérdésekkel is foglalkozik. Célunk összegyűjteni és bemutatni azokat az egyedi történeteket, vállalkozásokat és kezdeményezéseket, amelyek nemcsak a világnak ezt a részét alakítják, hanem globálisan is relevánsak lehetnek.

A mai napon megnyitja kapuit a Hegyvidék Bevásárlóközpontban az a hazai berkekben eddig példa nélküli bababolt, ami a vásárlás lehetősége mellett közösségi térként is szolgál majd, ahol egy egymást segítő és támogató szülői közösség jöhet létre. A leginkább „concept store”-ként jellemezhető üzlet tulajdonosát és megálmodóját, Orbán Ráhelt kérdeztük. Interjúnk.

– Organikus, Dekoratív, Egyedi. A szavak angol megfelelőjéből áll össze az ODU Store neve, ami egyúttal már önmagában is igazi kuckóhangulatot teremt. De mi is pontosan a bolt célja, missziója? Honnan indult az ötlet, és mi inspirált a megalkotás során?

– Nagyjából hat és fél évvel ezelőtt fogalmazódott meg bennem az a gondolat, hogy egyszer szeretnék nyitni egy bababoltot. Akkoriban voltam ugyanis várandós az első gyermekemmel, Alízzal. Huszonhét évesen, azt hiszem, eléggé tudatos kismama voltam, a korosztályom átlagos képviselője. Az én generációmra talán egy kicsit jellemzőbb, hogy a digitalizációnak köszönhetően mindennek utána néz, mindenre rákeres az interneten egy-egy döntés előtt. Az első gyermek születésekor óriásinak tűntek azok a kérdések, hogy milyen babakocsit, vagy milyen bababútort vegyünk. Nagy a nyomás abban a tekintetben, hogy szeretnénk a lehető legjobb döntést meghozni, hiszen a nulláról kell berendezkedni az új jövevény érkezésére, ami első körben sok kiadással jár. Én is keresgélni kezdtem, de azt vettem észre, hogy hosszas kutatómunkát igényel, hogy végül a legmegfelelőbb terméket találjuk meg. Tisztában vagyok vele, hogy ilyenkor az anyukák nem igazán kapnak segítséget, hiszen korábban még nem volt szükség például gyerekülésre és nem is állt ekkora választék a mi szüleink rendelkezésére.

hirdetés

Ekkor találtunk rá például egy olyan babakocsira, amit kicsire össze lehet csukni, így könnyen elfér bárhol, ez pedig meg tudja könnyíteni a szülők életét egy-egy kirándulás vagy utazás során.

Egyre gyarapodott a listám ezekről a szükséges és egyben praktikus dolgokról, egyfajta babakelengye-lista lett belőle, mely járt barátnőről barátnőre és folyamatosan bővült. Így a második és harmadik gyermekem születésénél egyre kevesebb dolgot kellett vennem. Persze ez azzal jár, hogy Berci fiam szegény néha rózsaszín sportcipőben jár (nevet). Ugyanakkor büszke voltam arra, hogy akár 3-4 gyerek is hordta ugyanazokat a ruhákat.

– Ez a hozzáállás is jól tükrözi, hogy számotokra fontos a környezettudatosság, a fenntarthatóság, ahogy arról a honlapotokon is olvashatunk. Miben nyilvánul ez meg pontosan, és miért gondoljátok úgy, hogy egy bababolt esetében fontos erre odafigyelni?

– A fenntarthatóság egy olyan szempont, amit manapság nem lehet figyelmen kívül hagyni. Védeni kell a környezetet, hiszen ez az egy bolygónk van, a gyermekeink is itt élnek. Ugyanakkor nem szeretnék képmutató sem lenni, nem minden termékünk készül száz százalékig fenntartható alapanyagokból. A fenntartható szemléletre igyekszünk nagy hangsúlyt fektetni, azáltal, hogy hosszú távon is tartós termékeket kínálunk, amiket akár több gyermek is használhat, viselhet, vagy amelyek beilleszthetők egy családi házba, és nem lomként jelennek meg, hanem hozzájárulnak az otthon harmóniájához.

Mindig is tudtam, hogy több gyereket szeretnék. Én is nagy családból jövök, mi is egymás ruháit hordtuk, egymás játékaival játszottunk, ugyanabban a kiságyban aludtunk. Ezeknek a dolgoknak számomra értéke van. Nem csak fenntarthatósági, hanem érzelmi okok miatt is lényeges volt, hogy minden gyermekemet ugyanabba a kiságyba fektessem le és ne kelljen egy ruhát három mosás után kidobni, hiszen emlékek fűződnek azokhoz a ruhadarabokhoz.

Nem szerettem volna fölösleges dolgokat venni, nem tartom célravezetőnek a „fast fashion”-felfogást. Érdekes, hogy az ember egy boltot nyit, és mégis valahogy arra próbálja ösztönözni az embereket, hogy ne vegyenek annyi mindent. Ez egy furcsa paradoxon, de valahol erről van szó. Elég a kevesebb, ha az jó.

– Hogyan tudnád jellemezni a kínálatban található játékokat? Milyen jellegű termékek találhatóak meg az ODU Store-ban?

– Először is szeretném hangsúlyozni, hogy a webshopon és a boltban található kínálat nem fedi egymást. A boltunkban jóval szélesebb kínálattal találkozhatnak a vevők, hiszen nekünk nem csak az értékesítés számít, szeretnénk egy közösségi teret kialakítani, amihez fontos a személyes találkozás, kapcsolat.

A fejlesztő eszközökre is nagy hangsúlyt fektettünk a termékek kiválasztásánál, például Montessori módszer alapján készült játékokat, könyveket is vásárolhatnak nálunk.

A termékek között megtalálhatók bababútorok, babakocsik, egyéb szállítási eszközök, de gyerekruhák, mesekönyvek, játékok, készségfejlesztő eszközök, gyerekbiciklik is, a teljesség igénye nélkül. Kiemelt szempont ugyanakkor az is, hogy a kismamák különleges figyelmet kapjanak az ODU világában, ezért külön nekik szóló termékek, ápoló olajok vagy például relaxációs habfürdő, tea is található a polcokon.

– Van esetleg személyes kedvenced a játékok között?

– Nehéz lenne egy dolgot kiemelni, hiszen minden terméket személyesen én válogattam, így nagyon sok közel áll hozzám. Például van egy különleges kozmetikai termékcsalád, akiknél létezik egy olyan filctoll, ami teljesen természetes, fenntartható módon készült, vízzel lemosható, így a gyerkőc szabadon firkálhatja össze magát, rajzolhat a kezére. Nem kell aggódnunk a véletlenül rossz kezekbe került alkoholos filc miatt. Aztán ott van még a pocakcsengettyűnek is nevezett nyaklánc, amit régóta viselnek kismamák, de mi egy újragondolt, dizájnosabb verziójára bukkantunk. Az ékszer lényege, hogy a harang lágy hangját hallva megnyugtatja a magzatot, és ezt a hangot a szülés után is felismeri a baba. Nagyon hasznos az az esőruha is, amit viselve az esőben is ki lehet mozdulni a friss levegőre. Igyekeztünk szórakoztató, de egyben dekoratív és fejlesztő termékeket találni.

– Háromgyermekes családanyaként te magad is bizonyára átéled, milyen nehéz létrehozni az egyensúlyt a háztartás vezetése, a gyermeknevelés és adott esetben még egy munkahely között is. Az időhiány, az addig ismeretlen, új élethelyzet, tanácstalanság mind nehezítő tényezők. Hogyan tud ebben segíteni a fiatal szülőknek az ODU Store?

– Kihívásokkal teli volt Spanyolországból intézni a bolt elindításához szükséges folyamatokat, de az online világnak köszönhetően ma már ez is kivitelezhető volt. A BDPST Konceptben hotelek és éttermek narratívájának, koncepciójának, márkastratégiának megalkotásával foglalkozunk. Az ODU egy kicsit a két tevékenységem találkozása, hiszen az anyaságban és a közgazdaságban szerzett tapasztalataimat ötvözöm a vendéglátással.

Ahogy azt a neve is jelzi, az ODU menedék is szeretne lenni. Azt látom, hogy mindenki beskatulyázza az édesanyákat – dolgozó anyák, otthon ülő anyák, stb. –, én azonban nem szeretem ezeket a jelzőket. Ők ugyanis sokkal inkább főállású anyukák, és mindent csinálnak, csak nem otthon ülnek. Szóval ez óriási nyomás, mi pedig egy olyan helyet szerettünk volna létrehozni, ahol ilyesmitől nem kell tartani.

Ide előítéletek nélkül várunk mindenkit, hogy egy olyan közösség alakulhasson ki, ahol egymásnak adnak tanácsot, átsegítik egymást ezen a csodaszép, de egyben kihívásokkal teli időszakon. Ennek a szükségességére pedig a Covid csak még jobban rávilágított. Sok anyukát láttam, akik a járványidőszakban egyedül maradtak a kérdéseikkel, hiszen nem volt olyan hely, ahol találkozhattak volna olyanokkal, akik hasonló cipőben jártak.

Idekapcsolódik az is, amit már említettem: segíteni szeretnénk, hogy a szülők jobban be tudják illeszteni gyermeküket a saját világukba. Annyiszor láttam, az apukákat próbálják bepakolni a harminc fokban a nehéz babakocsit a csomagtartóba, ami sehogy sem akar beférni. Vagy a szanaszét hagyott játékokat, amire minden pillanatban rálép valaki és sehogy sem illeszkednek a lakásba. Azt szeretném, ha az ODU egy olyan hely lehetne, ami segít abban, hogy a gyermekvállalás az örömről szóljon és kevésbé a nehézségekről.

– Egy interaktív játszósarok, szoptatósarok és egy kávézó is van a boltban. Ezáltal valóban a „concept store” elnevezés illik leginkább rá, hiszen sokkal több ez egy egyszerű boltnál. Mit gondolsz, ez a szemlélet mennyire hat újdonságként a magyar vásárlókra, mennyire lesznek fogékonyak arra, hogy a babajátékok vásárlását már ne egy egyszerű bevásárlásként fogják fel, hanem egy olyan délutánként, amikor találkoznak a környékbeli szülőkkel, és kicsit kikapcsolódhatnak?

– Szerintem abszolút fogékonyak lesznek erre Azt szeretném, ha az ODU-ba nem csak azért térne be valaki, hogy vásároljon. Ide akkor is be lehet jönni, ha valaki szívesen nézeget például babaholmikat. Kismamaként én is nagyon szerettem a bababoltok kirakatait nézegetni, számomra ez kikapcsolódás volt. Akkor is szívesen látunk mindenkit, ha csak meginna egy finom kávét és megállna egy pillanatra.

– Kiket szólít meg szerinted elsősorban az ODU Store, kik alkotják a bolt célközönségét?

– Ahogy említettem: ez a bolt tényleg mindenkinek szól. Minden anyukának és apukának kedvezni szerettem volna, hiszen nagyon sokféle család létezik, így figyelembe vettük a különbözőségeket a stratégia kialakításakor.

A helyválasztás elsősorban annak köszönhető, hogy én is a 12. kerületben nőttem fel, ide kötődik a gyerekkorom, de jelenleg is itt lakom. A gyerekek ide járnak majd szeptembertől iskolába, óvodába.

Kutatásokat végeztünk, számos kiállítást megnéztem, rengeteg beszállítóval egyeztettem, sok szempontot megvizsgáltunk a bolt kialakításakor, fő szempont volt a különbözőség kiszolgálása. Várjuk az anyukákat, apukákat, nagyszülőket, leendő szülőket, az ajándékvásárlókat. Mindenkinek nagyon fogok örülni! Konkrét célközönségünk nincs, mindenkit szeretettel várok, a vidékről érkezőket, a Budán élőket, a Pesten élőket, teljes állású anyukákat, dolgozó anyukákat, mindenkinek ugyanannyira fogok örülni.

– Hova tovább? A webshop februárban már elindult, amit a fizikai bolt megnyitása követ most májusban. Mik a jövőbeli tervek?

– A közösségi tér részeként szeretnénk a későbbiekben tematikus eseményeket szervezni, több előadóművésszel is beszéltünk már egy-egy tervezett felolvasóest kapcsán, de számos további ötletünk is van. Hosszú távon szeretnénk létrehozni egy saját márkát, és a BDPST Koncepttel dolgozunk a BOTANIQ brand sport klub stratégiájának megalkotásán, ahol egy ODU Kids Club is helyet kap majd. A fő célunk viszont a jövőben is az marad, hogy segíthessük, támogathassuk a szülőket, hogy a gyermekvállalás első időszaka még szebb legyen.

Ha tetszett, amit olvastál, látogass el a HYPE&HYPER oldalára vagy keresd őket a Facebookon és az Instagramon!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés
Egy gyönyörű, sárga virágú növény, amivel harcolhatsz a szemölcsök ellen
A legtöbbször zavaró és esztétikailag sem előnyös a szemölcsök jelenléte és elhanyagolásuk extrém esetekben akár rákos elváltozásokat is eredményezhet. Eltávolításukra számos kezelés alkalmas, köztük a gyógynövények is.

Link másolása

hirdetés
A Magyar Gyógyszerésztudományi Társaság Gyógynövény Szakosztály vezetőségi tagjai szerkesztik azt a portált, ahol hasznos, szakszerű és érdekes cikkeket olvashattok a gyógynövényekről. Céljuk a szakszerű gyógynövény-alkalmazás terjesztése, propagálása és az olvasók célzott tájékoztatása egy-egy gyógynövénnyel kapcsolatban.

A szemölcsök különböző méretű bőrkinövések, amelyeket sok esetben vírusfertőződés okoz. A szemölcs általában a végtagokon jelenik meg, főként a tenyéren, ujjakon, valamint a talpakon és megközelítőleg 10%-os gyakorisággal fordul elő a gyermekek és fiatal felnőttek körében. Azon kívül, hogy a legtöbbször zavaró és esztétikailag sem előnyös a jelenlétük, elhanyagolásuk extrém esetekben akár rákos elváltozásokat is eredményezhet. Ugyanakkor eltávolításukra számos kezelés alkalmas, köztük a gyógynövények is.

A vérehulló fecskefű (Chelidonium majus L.) a mákfélék (Papaveraceae) családjába tartozó évelő lágyszárú növény; amely Európában, Ázsiában, Észak-Amerikában, valamint Afrika észak-nyugati részein honos. Főként a nitrogénben és kalciumban gazdag talajokat kedveli és leggyakrabban az elhanyagolt, árnyékos területeken jelenik meg gyomnövényként. Körülbelül 0,5-1 m magasra nő és elágazó szárain apró szőrök foglalnak helyet. Levelei karélyosak, szegélyük hullámos, a növény virága sárga színű, amely 4 sziromlevélből áll, termései hosszú, hengeres kapszula alakúak.

A növény áprilistól szeptemberig virágzik, innen is kapta magyar nevét, mivel ez idő egybeesik a fecskék tavaszi visszatérésével, majd pedig az őszi délre költözésükkel. A növény minden része narancssárga-sárga színű tejnedvet tartalmaz.

A vérehulló fecskefű használata egészen az ókorig nyúlik vissza: ekkor különböző szembetegségek kezelésére használták. A középkorban igen nagy népszerűségnek örvendett, számos betegség kezelésére alkalmazták, többek között szembetegségekre, toroktisztításra, fekély és bőrekcéma kezelésre, valamint kólika ellen is. A 16. századtól kezdődően sárgaságra és májbetegségekre használták főként, továbbá a népi gyógyászatban előszeretettel használták a növényt különböző szemölcsök és bőrkinövések kezelésére.

hirdetés

A növény igen gazdag, gyógyászatilag hasznos vegyületekben. Elsődlegesen alkaloidokat tartalmaz, amelyekből több mint 40 félét izoláltak, de megtalálható benne számos flavonoid, triterpén, szaponin, szerves sav, biogén amin, valamint fehérje is. A hatás szempontjából legértékesebb vegyületei az izokinolin-alkaloidok (0,01-1%): berberin, kelidonin, protopin, szangvinarin.

A vírusos eredetű szemölcsök eltávolítására a növény friss tejnedvét alkalmazzák, amely főként a szárban koncentrálódik. A nedvben található α-allokriptopin, kelidonin, protopin és szangvinarin fejtik ki vírusellenes hatást, valamint a citotoxikus hatást a fertőzött keratinocita sejtekre. A növény alkoholos kivonata is alkalmazható a bőrbetegségek kezelése során.

Jelenleg Magyarországon

étrend-kiegészítőkben alkalmazásra nem javasolt,

azonban gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítményben forgalomban van, illetve homeopátiás készítményekben is. A kereskedelemben lévő termékek mellett használhatjuk a szabadban előforduló növényt is, bátran letéphetünk belőle egy-egy levelet vagy szárat és a kifolyó tejnedvvel bekenhetjük a kívánt területet.

De hogyan is alkalmazzuk?

Elsőnek le kell mosni a szemölcsöt és szárazra törölni. Ezt követően a friss tejnedvet a szemölcsre kell kenni és meg kell várni amíg megszárad. Ezt napi kétszer-háromszor érdemes megismételni, de többször nem, mert idővel irritálhatja a bőrt. Az eredmény pár napon belül látszódni fog, a kisebb szemölcsök eltűnnek, míg a nagyobbak mérete csökkenni kezd. Ammenyiben a szemölcs a kezelés hatására több nap után is változatlan, az ecsetelést ne folytassuk. Ilyen esetben nem vírusos eredetű bőrkinövéssel van dolgunk. Fontos kiemelni, hogy sérült, sebes bőrre tilos alkalmazni a növényt.

Számos kutatás beszámolt a kelidonin májkárosító hatásáról belsőleges alkalmazás során, azonban fontos megjegyezni, hogy a szemölcsök kezelésénél külsőlegesen alkalmazzuk a növényt. A tejnedvnek fototoxikus hatása is van, így fontos felhívni a figyelmet arra, hogy kerülje a napfényt azon a területen, amelyen az ecsetelést alkalmazza.

A vérehulló fecskefű tejnedve nem okoz jelentős komplikációkat (vérzés, fájdalom, pigmentáció), mint például a sebészeti eltávolítások, lézerterápia vagy a kriptoterápia, ráadásul könnyen hozzáférhető a növény és gyakorlatilag ingyen beszerezhető. Továbbá rövid időn belül látványos javulás érhető el.

Mindamellett fontos felhívni a figyelmet arra, hogy az öngyógyítás nem helyettesítheti a szakembereket. Amennyiben pár napon belül nem tapasztal változást a szemölcs méretét illetően, mindenképpen keresse fel kezelőorvosát, gyógyszerészét a megfelelő betegtájékoztatás és a további teendők érekében.

A Gyógynövénylap blogon a gyógyszerészektől mindent megtudhatsz a gyógynövények felhasználásáról. Keresd őket a Facebookon is!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
Csak tömegközlekednek, sétálnak vagy bicikliznek, rengeteg pénzt spórol ezzel egy brit család
Elmondásuk szerint tavaly január óta kb. 1,5 millió forintnak megfelelő összeg maradt a zsebükben azután, hogy eladták a kocsijukat.

Link másolása

hirdetés

Teljesen felhagyott az autóval való közlekedéssel egy négygyermekes brit család, ezzel pedig több ezer fontot spóroltak meg - számolt be róla a Yahoo News.

Korábban egy Volkswagen Tourannal mentek mindenhová, de a koronavírus-járvány idején, amikor nem kocsikáztak annyit, megtapasztalták, mennyit lehet spórolni így. Mikor tavaly januárban elromlott a tízéves kocsijuk, és megtudták, mennyibe kerülne megjavítani, úgy döntöttek, inkább nem is kell nekik autó. Kétezer fontért el is adták, azóta pedig a lakóhelyükön, Bournville-en belül gyalog vagy biciklivel, hosszabb utakra pedig busszal vagy vonattal közlekednek. Elmondásuk szerint már legalább 3500 fontot (1,5 millió forint) spóroltak azzal, hogy nem kell autót fenntartaniuk és tankolniuk.

"Nagyon felszabadító, igazi szabadságérzetet ad, hogy nem kell aggódnunk a kocsi javítása és tankolása miatt"

- mondta az anya, Ruth.

Hozzátette, hogy bár az is hozzájárult a döntésükhöz, hogy ezzel óvják a környezetet, de valójában azért léptek, mert soha nem volt elég pénzük egy igazán megbízható autóhoz. Manapság pedig a megélhetés költségei annyira megdrágultak, hogy jelenleg még annyira se engedhetnék meg maguknak a kocsit, mint akkor, amikor eladták. A 38 éves nő szerint egyébként a magas üzemanyagárak miatt is sokan elgondolkodnak mostanában azon, hogy valóban szükségük van-e autóra.

hirdetés

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés
Új kutatás: Az európai szülők több mint negyedének nincsenek ismeretei a HPV-ről
Több európai országban is javul a humán papillomavírus megértésének és az ezzel kapcsolatos tudatosságnak szintje a szülők körében. A kutatás ugyanakkor azt is megállapítja, hogy a HPV-vel és a méhnyakrákkal kapcsolatban még mindig vannak félreértések.

Link másolása

hirdetés

Az európai szülők(1) több mint negyedének nincsenek ismeretei a HPV-ről(2). Európa-szerte minden ötödik szülő ugyan ismeri a HPV-t, de nincs tisztában azzal, hogy rákot okozhat.(ii).

Az MSD (amelyet az USA-ban és Kanadában Merck & Co., Inc. néven ismernek) új kutatást mutatott be, amely szerint több európai országban javul a humán papillomavírus (HPV) megértésének és tudatosságának szintje a szülők körében.(i) A kutatás ugyanakkor azt is megállapítja, hogy a HPV-vel és a méhnyakrákkal kapcsolatban még mindig vannak félreértések, és a különböző európai országok között a COVID-19 járványt követően némi eltérés mutatkozik a rutinszerű védőoltásokhoz való hozzáállás tekintetében.

Az európai országokban élő szülők körében végzett kutatás szerint(i) a megkérdezettek 73%-a mondta, hogy rendelkezik ismeretekkel a HPV-ről(ii). Ez 4%-os javulást jelent a tudatosság szintjének tekintetében, ha összehasonlítjuk egy 2019-es hasonló, ugyanezt a kérdést feltáró, az országok hasonló körét vizsgáló kutatással.(v)

Miközben az új kutatás a HPV-vel kapcsolatos tudatosság szintjének növekedését mutatja, egyértelmű bizonyítékokat is azonosít a vírussal kapcsolatos félreértések tekintetében a szülők körében. A megkérdezett szülők több mint egynegyede (27%)(ii) azt állítja, hogy nincs tisztában a HPV-vel, pedig a legtöbb szexuálisan aktív férfi és nő élete során valamikor megfertőződik annak valamelyik formájával.(3)

A kutatást az Ipsos végezte az MSD megbízásából és finanszírozásával, 7111 szülő megkérdezésével, nyolc uniós országban.(ii) A minden évben május 25. és 31. között rendezett Európai Rákellenes Hét (EWAC) alkalmából, szakértő előadók részvételével, online rendezvényt szerveztek, hogy megvitassák a COVID-19 szülőkre gyakorolt hatását a védőoltások és a HPV-vírussal kapcsolatos tudatosság kapcsán.

hirdetés

A kutatást bemutató rendezvényen felszólaló Dr. Xavier Bosch, a Katalán Onkológiai Intézet munkatársa elmondta: "A kutatás pozitív eredményei szerint a szülők körében Európa-szerte megnőtt a HPV-vel kapcsolatos tudatosság. Azonban még mindig van teendő annak érdekében, hogy az általános immunizációs és szűrőprogramok újra fókuszba kerüljenek, valamint további erőfeszítésekre van szükség, hogy megelőzzük a HPV terjedését és a rákkeltő HPV előfordulási gyakoriságának esetleges növekedését. Ebben a kritikus időszakban most még éberebbnek kell lennünk a lakosság egészségével kapcsolatban, és biztosítanunk kell, hogy a rutinszerű egészségügyi szűrések és védőoltások ismét a régi kerékvágásba kerüljenek, amelyekre nyilvánvalóan hatással volt a COVID-19 világjárvány."

Az eredményekre reagálva Esra Urkmez, az ENGAGe* betegjogi és tudatosságnövelő adománygyűjtési igazgatója elmondta: "Mindenekelőtt anyaként tudom, hogy minden szülő egyszerűen csak azt akarja, hogy ’a legjobb legyen a gyermekeinek’. Egyetlen szülő sem szeretné, ha gyermeke rosszul lenne, vagy bármilyen olyan betegségben szenvedne, amely megakadályozná, hogy később a lehető legtöbbet hozhassa ki önmagából. Ezért olyan fontos, hogy saját magunk járjunk utána a dolgoknak, és hogy megkapjuk a megfelelő információkat, amelyek segítenek abban, hogy tájékozottan és felhatalmazva hozzunk döntéseket szeretteink egészségével, valamint bizonyos betegségek és rákos megbetegedések megelőzésével kapcsolatban. Az elmúlt két évben azonban a COVID-19 világjárvány miatt a szülők számára egyre nehezebbé vált a védőoltásokkal kapcsolatos hatalmas és összetett információhalmazban való eligazodás. A szülők számára az sem egyértelmű már, hogy kiben bízhatnak meg.

Ahogy Esra Urkmez fogalmaz, "a szülőknek továbbra is megbízható forrásokat, például az Egészségügyi Világszervezetet (WHO) kell használniuk, amikor az egészséggel, valamint a rákos megbetegedések és betegségek megelőzésével kapcsolatos információk után kutatnak, ugyanakkor proaktívan beszélniük kell ezekről egy egészségügyi szakemberrel. Fontos, hogy a szülők biztosak és tájékozottak legyenek abban, hogy egy olyan dolog, mint a HPV elleni vakcina, nem új (mint a COVID-19 vakcina), sokkal régebb óta létezik, átfogóan tanulmányozták és kutatták. Maga a HPV okozta megbetegedés és bizonyos daganatok megelőzhetők a későbbi életkorban, ha egyszerűen most cselekszünk gyermekeink érdekében. Ha valaki bizonytalan, egyszerűen beszéljen egy egészségügyi szakemberrel, hogy további információt kapjon arról, hogyan előzhet meg bizonyos rákos megbetegedéseket férfiaknál és nőknél egyaránt."

Magyarországon az érdeklődők többek között az NNK Egészégvonal honlapján, a hpvoltas.com vagy a hpvdoktor.hu oldalon tudhatnak meg többet a HPV-ről és a védőoltásokról.

A kutatás kiemelt pontjai

HPV tudatosság:

- Csak minden második szülő, aki tisztában van a HPV-vel (55%)(ii), mondja azt, hogy tájékozottnak érzi magát, ami még inkább rávilágít a tudatosság hiányosságaira.

- A HPV-vel kapcsolatos tudatosság országonként változó: Olaszországban a legmagasabb, Németországban (59%) és Svédországban (60%) a legalacsonyabb(ii).

HPV és rák:

- A megkérdezett szülők 73%-a mondta, hogy ismerettel rendelkezik a HPV-ről(ii).

- A HPV-vel tisztában lévő szülők 55%-a érzi magát tájékozottnak a HPV-vel kapcsolatban.(ii)

- A megkérdezett szülők alig kevesebb mint fele (48%) mondta, hogy tisztában van azzal, hogy a HPV rákot okozhat(ii) mind a férfiak, mind a nők esetében, ami hangsúlyozza, hogy egyes területeken alacsony az ismeretek szintje.

- 42%-uk nem tudott a védőoltásokról, amelyek segíthetnek megelőzni egyes ráktípusokat(ii), ami tovább mutatja a tudatossági szintek hiányosságait.

A COVID-19 hatása az oltóanyagokkal kapcsolatos véleményekre:

- A szülők megosztottak a COVID-19 világjárvány miatt a védőoltásokkal kapcsolatban rendelkezésükre álló információk mennyiségét illetően: a szülők fele (49%) szerint túl sok információ áll rendelkezésükre.(ii)

- A szülők 43%-a szerint a COVID-19 következtében a védőoltásokkal kapcsolatban rendelkezésre álló információk mennyisége miatt túlterheltnek érzi magát.(ii)

- A szülők 68%-a állítja, hogy a világjárványt követően nagyobb valószínűséggel fogja biztosítani, hogy gyermekét a COVID-19-től eltérő betegségek ellen is beoltsák.(ii)

- A szülők 61%-a állítja, hogy a COVID-19 világjárvány miatt tájékozottabb a gyermeke oltásaival kapcsolatban.(ii)

- A szülők 90%-a úgy véli, hogy gyermeke számára fontos, hogy más (nem csak a COVID-19 elleni) betegségek ellen is be legyen oltva.(ii)

A kutatást az Ipsos végezte, az MSD kezdeményezte és finanszírozta, és az MSD kezeli és tulajdonolja. Az MSD teljes szerkesztői ellenőrzéssel és jóváhagyással rendelkezett a kutatási eredmények felett.

1 A következő európai uniós országokban élő szülők vettek részt a kutatásban: Ausztria, Franciaország, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Svédország, Szlovénia

2 2022 Ipsos Research / MSD Data on File: HPV Awareness Study with Parents 2022

3 Cervical Cancer: Key Facts, by World Health Organisation, Utoljára letöltve: 2022. április 28. - https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/cervical-cancer

4 Centres for Diseases Control and Prevention, CDC. “Reasons to get HPV Vaccine.” 2022, Utoljára letöltve: 2022 május 17. - https://www.cdc.gov/hpv/parents/vaccine/six-reasons.html

v Ipsos Research / MSD: EU HPV Consumer Awareness Study 2019 - Utoljára letöltve: 2022 május 23. – https://www.ipsos.com/en-ch/human-papillomavirus-europe

* A nőgyógyászati daganatokra fókuszáló betegszervezet.

Megjegyzések

A HPV (humán papillomavírus) nagyon gyakori és erősen fertőző víruscsalád.(iii) A HPV bármilyen szexuális érintkezés útján terjedhet.(iii) A HPV annyira gyakori, hogy szinte minden szexuálisan aktív férfi és nő életének egy bizonyos pontján elkapja a HPV-t.(iii) A HPV számos rákos megbetegedésért felelős mind férfiak, mind nők körében.(iv) Emellett jelentős számú rákos megbetegedést okoz a hüvelyben, a szeméremtestben és a végbélnyílásban, valamint genitális szemölcsöket is előidézhet.()

A HPV-fertőzés általában magától elmúlik, de ha nem, akkor az élet későbbi szakaszában bizonyos HPV-vel összefüggő rákos megbetegedések formájában jelentkezhet.(iii) Ezek közül csak a méhnyakrák mutatható ki korán egy szűrővizsgálattal.(iii) A HPV által okozott egyéb rákos megbetegedések csak súlyosabb állapotukban fedezhetők fel. A HPV elleni védőoltás megelőzheti a rákot okozó fertőzéseket.(iv)

A kutatásról

Az MSD megbízásából az Ipsos online felmérést végzett 7111 szülő reprezentatív mintája körében Németországban (n=1270), Franciaországban (1334), Olaszországban (1132), Ausztriában (600), Portugáliában (680), Romániában (388), Svédországban (1332) és Szlovéniában (375). Minden résztvevőnek 21 év alatti gyermeke van, aki egyedül vagy közösen dönt gyermeke oltásait illetően, és aki részt tudott venni az online felmérésben. A terepmunka 2022. március 28. és április 7. között zajlott.

Az MSD-ről

Az MSD-nél (amely az Egyesült Államokban és Kanadában Merck & Co., Inc. néven ismert, és központja Rahway, NJ, USA-ba van) a közös célunk egyesít minket: a tudomány innovatív erejét használjuk arra, hogy megmentsünk és jobbá tegyünk életeket világszerte. Több, mint 130 éve fontos gyógyszerek és vakcinák kifejlesztésével adunk reményt az emberiségnek. Arra törekszünk, hogy a világ első számú kutatásközpontú biogyógyszerészeti vállalata legyünk. Mára a kutatás élvonalába tartozunk, hogy olyan innovatív egészségügyi megoldásokat nyújtsunk, amelyek elősegítik az emberek és állatok betegségeinek megelőzését és kezelését. A sokszínű és befogadó globális munkaerőt támogatjuk, és minden nap felelősségteljesen működünk, hogy biztonságos, fenntartható és egészséges jövőt biztosítsunk minden ember és közösség számára. Az MSD több, mint 30 éve van jelen Magyarországon (MSD Pharma Hungary Kft. néven), törekedve arra, hogy innovatív terápiái és védőoltásai a magyar emberek számára is elérhetővé váljanak.

További információért keresd fel a www.msd.hu weboldalt.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: