hirdetés

ÉLET-STÍLUS

„Ne árasszuk el magunkat nagy tömegű információval, mert belefulladunk" – így élhetjük túl lelkileg a Covidot

Vissza kell szereznünk a kontrollt, el kell hinnünk, hogy újra mi irányítunk - mondja Makai Gábor klinikai szakpszichológus. De a régi életünk szerinte már sohasem tér vissza.
Pörös Izabella cikke, címlapkép: Unsplash - szmo.hu
2021. április 18.

hirdetés

A Covid-19 mindenkit megvisel. Azokat is, akik nem betegedtek meg, személyiségtípustól függetlenül. A válaszreakciók azonban eltérőek lehetnek, mint ahogyan az is, hogy ki milyen hosszan fog küzdeni a pandémia lelki mellékhatásaival.

„Egy éve nem tudtunk semmit a kialakult helyzetről. Nem volt olyan stratégia vagy forgatókönyv, amihez nyúlhattunk volna. Elindult egy lavina, aminek az elején egy reális félelem volt, de utána nagyon sok embert elsodort a pánik, vagyis már nem is magától a koronavírustól féltek, hanem attól, hogy mondjuk éhenhalnak. Kiürültek a boltok polcai, miközben napi átlagban pár tíz megbetegedés történt a mostani több ezerhez képest" - idézte fel a kezdeteket a Szeretlek Magyarországnak Makai Gábor klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta.

A pánikhangulatot követően az emberek megnyugodtak, a többség hozzászokott a helyzethez. „Kialakult egy analitikus elemző, értékelő attitűd. Ennek lényege, hogy immár kívülről szemléljük a helyzetet, felmérjük, hogy mivel állunk szemben.”

Makai Gábor szerint a pánikhangulat a kezdeti időszakban természetes és megengedett, hiszen van egy reális alapja mindaddig, amíg az ember el nem jut arra a pontra, hogy újra a kezébe tudja venni az irányítást.

„A baj az, hogy sok ember viszont benneragadt a kezdeti pánikhangulatban, és nem tud kilépni belőle. Náluk a reális félelem átcsap irreális félelembe.”

Míg egyesek túlreagálják, mások alábecsülik a helyzetet. Még mindig akadnak olyanok, akik nem értik, hogy mi a probléma az orrot nem fedő maszkkal, vagy, hogy miért nem szabad a másik nyakára állni a postán a sorban.

hirdetés

„Sokan bagatellizálnak, ami egy védekezés. Aki bagatellizál, az elnyomja az érzéseit, tagadásba burkolózik. Ez egy védekezési mechanizmus. Ezt az attitűdöt veszi fel az illető, hogy ne keljen szembesülnie a valósággal" - mondja a szakértő.

A helyzetre adott válaszreakciók eltérőek, hiszen nem vagyunk egyformák. Az azonban már tavaly tavasszal látszott, hogy az egész világon megugrottak a családon belüli erőszakos esetek.

„Ez egy mellékhatása ennek a helyzetnek. Vannak szabályok, keretek, korlátozások, mint a karantén. Ezek elsőre úgy tűnhetnek, mintha ellenünk irányulnának, pedig védenek minket. Az izoláció, a bezártság, az ingerszegény környezet a szakirodalom szerint kiválthat depressziót, szorongást, de agresszív magatartást is. Alapvetően frusztráció jelenik meg ezekben a helyzetekben, ami egy idő után vezet csak agresszióhoz.”

Semmilyen agresszív magatartás - legyen az verbális vagy fizikai - nem megengedett, jelentkezzen bármilyen formában. Ennek megjelenése mindig az adott emberen múlik, akinél elmosódik a morális fékrendszer. „Tulajdonképpen nem önmagában a karantén, mint izoláció hozza elő ezt az agresszív magatartást, ez csak egy "trigger", vagyis ez csupán rásegít azoknál, akiknél eleve problémás az impulzus-kontroll. Ennek hátterében nagyon sokszor mentális zavar áll, akár súlyos személyiségzavar.”

Az izolációnak köszönhetően nagyon sok kapcsolati konfliktus erősödhet fel.

Vagyis amit eddig meg tudtunk oldani, azt most lehet, hogy nehezebben, mert össze vagyunk zárva. Ebből fakadóan kevésbé tudjuk szőnyeg alá söpörni a kapcsolati problémákat. Most több a lehetőség a konfrontációra, amiből nem tudnak kihátrálni.

Ugyanakkor képesek vagyunk fejlődni. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha két ember képes megállni, verbalizálni az adott problémát, és nem érzelmi alapon működni, szabadjára engedve az indulatokat, a dühöt.

A „nem én irányítok" vagy a „mi lesz velem" érzések pszichés terhet jelentenek. Ez a korlátozás, karantén, bizonytalanság, tehetetlenség érzése.

„Ez vitathatatlanul hat minden emberre. A személyiségünk fogja meghatározni, hogy milyen egyedi választ vált ki belőlünk.”

Sokaknál jelentkezhet depresszió vagy szorongás, ezért sem mindegy, hogy mennyi negatív információt engedünk be.

„Kontrollálom, hogy mit olvasok, mikor és mennyit. Nagyon fontos, hogy ne árasszuk el magunkat nagy tömegű információval, mert belefulladunk."

Makai Gábor szerint a szervezetünkre is kihathat a túlzott stressz. Bármilyen pszichésen megterhelő helyzettel szembesülünk, szervezetünkben a különböző hormonok, mint a szerotonin szintje csökkenhet. Félelmi helyzetben pedig jelentkeznek testi tünetek, mint a heves szívverés, tág pupilla, stb.

„Ezek a helyzetek küzdési reakciót váltanak ki az emberből. Ezt a szaknyelv 'flight or fight'-nak nevezni. Amikor azonban huzamosabb ideig nem tudunk megküzdeni az adott helyzettel, vagyis nem jön létre egyensúly, akkor kimerülünk, mind mentálisan, mind fizikailag. Ezért marad a szorongó, pánikoló hangulat, ami egy idő után fizikai begségeket is okozhat. Kialakulhatnak szív- és érrendszeri betegségek vagy magas vérnyomás."

A megoldás Makai Gábor szerint az újratervezés. „A kezünkbe kell venni az irányítást. Vissza kell szereznünk a kontroll-érzését. Ezzel együtt tudjuk csak visszakapni a biztonságérzetünket."

Amennyiben képesek vagyunk megélni az „én irányítok" érzést, akkor nem passzívan szenvedünk, hanem aktívan és tudatosan vagyunk jelen. Bármilyen problémával szembesülünk is életünk során, el kell kezdenünk próbálgatni a megoldó stratégiáinkat, tehát, hogy mivel tudunk javítani a helyzeten.

„Ez a szituáció sem más. Ez az alkalmazkodás. Nincsen rá bevett recept. Tegyünk fel kérdéseket. Hogyan tovább? Milyen lehetőségeim vannak? Mit tehetek? Képesnek kell lennünk újratervezni ebben a helyzetben.”

A hőn áhított nyitás csak fokozatosan történik, viszont nem baj, ha megtanuljuk kezelni ezt az állapotot is, hiszen még mindig vigyáznunk kell egymásra. „Ezt én mindig ahhoz hasonlítom, mint amikor a repülővel felszállunk. A fokozatosság kell ahhoz, hogy ne szakadjon be a dobhártyánk a légnyomás miatt. Nem jó az, hogyha elengedjük a gyeplőt és futunk, szaladunk.”

Sokan szeretnék visszakapni a régi életüket, pedig korántsem biztos, hogy valaha is visszatérhetünk a már ismert „jó” állapothoz. Újat kell majd kialakítani.

„Szerintem nem fogunk tudni visszamenni a tavaly februári állapothoz. Nem tudunk és nem is kell, hiszen a történteket nem tudjuk kitörölni az agyunkból. Nem is cél, hogy ugyanabba a helyzetbe kerüljünk" - magyarázza Makai Gábor.

„Tudatosítani kell, hogy az adott helyzethez kell tudni mindig alkalmazkodni. Nagyon sokan ott rontják el, hogy mindig visszafelé tekintenek a múltba. Ez nem visz előre minket. Képesek vagyunk olyan helyzetet létrehozni, amiben jól tudjuk magunkat érezni. Előre kell tekinteni, ez a fontos."



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
ÉLET-STÍLUS

Előtte-utána fotón mutatja be egy amerikai Instagram-modell, hogy a szépség csak egy jó szög kérdése

A fiatal nő arra hívja fel a figyelmet, hogy a közösségi média hamis képet ad az emberekről.
Fotó: claraandherself/Instagram - szmo.hu
2021. május 05.

hirdetés

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, mekkora különbség van az internetes fotók és a valóság közt. Ezt emelte ki Clara Guillem, Instagram-modell és TikTok-influenszer, amikor néhány másodperc különbséggel tett közzé két képet, amelyeken egészen másképp néz ki.

A 24 éves, amerikai modell általában beállított képeket tesz közzé, ám ezúttal segíteni szeretett volna nőtársainak, hogy jól érezzék magukat a bőrükben - írja a Daily Star.

Clara ezért egy igazán “őszinte”, nem beállított képet rakott ki magáról, kontrasztba állítva azt egy másikkal, amin a megszokott módon pózol.

“Azt is fontos észrevenni, melyik képen mosolygok jobban és tűnik boldogabbnak. Az első lépés felismerni és elutasítani a szépségipar követelményeit” - mondta, és hangsúlyozta: egyik kép sem “jobb”, mint a másik.

“Ez a testem, mindössze másodperces különbséggel. Ugyanaz a megvilágítás, tükör és bikini. Az egyiken pózolok, a másikon lazítok. Rengeteg előtte-utána képet látok a közösségi médiában, amik akár ugyanakkor is készülhettek, csak a póz más.”

Clara később ebéd előtt és után is megmutatta az alakját:

hirdetés

“Felveszem ezt a bikinit a tengerpartra, és lövök pár szexi képet, de ez nem jelenti, hogy megfosztom magamat egy kis evés utáni pocaktól! Az élet túl rövid ahhoz, hogy csak a szépséggel legyünk elfoglalva. Sokkal többek vagytok a külsőtöknél!” - írta.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
hirdetés
ÉLET-STÍLUS

Tippek, ha szemüveg vásárlás előtt állsz

Új szemüvegre van szükséged? Jó lenne, ha csinos lenne, strapabíró, és meg védené is a szemed? Az alábbi tippek segítenek abban, mire figyelj szemüvegválasztásnál.
Szponzorált tartalom (X) - szmo.hu
2021. április 28.

hirdetés

Szemünk világára érdemes vigyázni, hiszen egyik legfontosabb érzékszervünk, a látás csodáját biztosítja nekünk. Éppen ezért nemcsak akkor kell körültekintően válogatni, ha már plusz dioptriákra van szükségünk, a kiváló látóknak is ajánlott figyelni a kékfényre és az UV-fényre egyaránt. Akik pedig folyamatosan szemüveget hordanak, azoknak pláne célszerű ezekkel a képességekkel „feltúrbózniuk” szemüvegüket.

Mire fogod használni a szemüvegedet?

A legfontosabb az új szemüveg kiválasztásakor, hogy átgondold milyen körülmények közt fogod hordani. Folyamatosan viselned kell felkeléstől lefekvésig? Csak olvasáshoz és munkához, vagy éppen távolra nem látsz jól és inkább vezetésnél és tévé nézésnél fog felkerülni? Fogod viselni sportolás közben is? Ezeket a kérdéseket mindenképp gondold végig szemüveg választás előtt, hiszen ennek függvényében tudnak segíteni az üzletben kiválasztani a számodra legmegfelelőbb lencsét és keretet, illetve azon is ajánlott elgondolkozni, milyen funkciókkal szeretnéd még ellátni a lencsédet.

Lencséhez a keretet

Ha megvan a megfelelő lencse, kérd az optikus segítségét, mely keretek illeszkednek az igényeidhez. Nyugodtan mondd el neki, milyen elképzeléseid vannak anyagok, színek és ár tekintetében is, így könnyebb lesz a választás. Azon túl, hogy a keret illeszkedjen a kiválasztott szemüveglencséhez, a másik legfontosabb szempont, hogy passzoljon az arcformádhoz, azaz jól álljon és szívesen viseld. És persze az sem utolsó szempont, hogy kényelmes legyen, hiszen, ha túl nehéznek érzed, nem lesz kényelmes, nem hordod majd szívesen. A válogatáshoz a legjobb, ha magaddal viszel valakit, akinek bízol a véleményében, hogy a segítségével találhasd meg a legmegfelelőbb keretet, amely hű társad lesz az évek során.

hirdetés

Védd a szemed a kék fénytől is

Azt már biztosan sok helyen hallottad, hogy mennyire fontos, hogy a nappal szemben védjük a szemünket, azonban nemcsak a szabadban, de otthonunkban is leselkednek „káros sugarak”. A home office, az online oktatás és a szórakozás digitális térbe kerülésével hajlamosak vagyunk szinte egész nap különféle képernyők bámulására. Azonban ezek a szemünk számára káros kék fényt bocsátanak ki, melyekkel szemben nem árt „felvérteznünk” magunkat. Ha te is keltél már fel a gép elől égő, száraz szemekkel, ennek oka a hosszas eszközhasználat és az azzal járó megterhelés lehetett. Hogy kivédd ezt a kellemetlen érzést keress olyan szemüveget, amely véd a kékfény káros hatásaitól. Ilyenek például a ZEISS lencséi: a színtelen BlueGuard lencséik megvédenek otthonodban a kék fény káros hatásaitól, mely csökkenti a szem digitális terhelését.

UV-védelem

Napszemüveget általában csak a nyár és a napos idő beköszöntével kezdünk viselni, pedig gyakran, akár télen, felhős időben is érezhetjük, hogy zavarja szemünket a fény. Ha te is tapasztaltál már ilyet, szemüvegválasztásnál érdemes lehet UV-védelmet kérned a szemüvegedhez. Nem kell megijedni, ma már az UV-védelem nem jelent egyet a napszemüveg viselésével, a ZEISS innovatív UVProtect Technológiájának köszönhetően már színtelen lencsék is elérhetők, így a szemüveged is képes lesz arra az UV-védelemre, amire a prémium napszemüvegek. Anélkül, hogy az időjárás függvényében váltogatnod kéne a szemüvegedet.

Antivirális és antibakteriális réteg

A COVID-19 járvány miatt felértékelődött a biztonság fontossága, azaz, hogy lehetőségeinkhez mérten védjük szervezetünket a vírusokkal és baktériumokkal szemben. Mivel a szemüveg az úgynevezett „gyakran megérintett tárgyak” közé tartozik, ezért fokozottan érdemes figyelnünk rá, hiszen a szemüveglencséken könnyen megtelepedhetnek a vírusok és a baktériumok. A lehető legjobb eredmények elérése érdekében a ZEISS vállalat létrehozta a DuraVision AntiVirus Platinum UV elnevezésű antimikrobiális réteget, amely elpusztítja a vírusok és baktériumok 99,9%-át. A technológia során antimikrobiális ezüstöt visznek fel a tükröződéscsökkentő rétegre, létrehozva így egy megbízható védelmi vonalat a szemüveglencse felszínén, amely hatékonyan elpusztítja és semlegesíti a vírusokat és baktériumokat.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

Üldöznek álmodban? Ez lehet az oka egy álomfejtő szerint

Nem kell megijedni, mert ezek az álmok akár előre is vihetnek, ha helyesen értelmezzük őket.
Fotó: Illusztráció (Michael Foster / Pixabay) - szmo.hu
2021. május 08.

hirdetés

Akármennyire is félelmetesek lehetnek azok az álmok, ahol üldöznek, egy szakértő szerint segíthetnek előrelendülni az életünkben. A LADbible ezzel kapcsolatban kérdezett egy álomfejtésre szakosodott pszichológust.

Ian Wallace azt mondta, hogy az emberiség létezésének évezredei alatt egész a mai napig a legelterjedtebb álom, félelem az, hogy üldöznek. Erre utalnak a 30 ezer éves barlangrajzok is, már az ősemberekben is benne volt az a félelem, hogy üldözik őket, ez pedig vélhetően álmaikban is felbukkant.

A pszichológus szerint ha azt érezzük, hogy üldöznek, akkor az illető áldozatnak érzi magát, aki erőtlennek és reménytelennek érzi a helyzetet, amelyből nem tud szabadulni.

Akármennyire ijesztőnek is tűnhetnek ezek a dolgok, sok ilyen álom mögött az ambíció áll, és az, hogy valójában szeretnénk előretörni az életünkben.

Hasonlóan az ambíciókról szólnak azok a típusú álmok, amikor mi magunk futunk valami felé - jellemzően lassabban -, ám a távolban látható cél csak nem akar közelebb jönni. A pszichológus szerint ez is arra utal, hogy egy bizonyos cél felé haladnánk, csak lassabban megy, mint hisszük.

hirdetés

Wallace szerint az ilyen álmokat nem rossz álmokként kéne felfogni, hiszen saját definíciója szerint ilyen nem létezik.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS

A cigarettázás a környezetünket is károsítja

A technológia fejlődésének köszönhetően azonban a dohányzás környezetre gyakorolt negatív hatásai csökkenthetők.
Szponzorált tartalom (x) - szmo.hu
2021. május 10.

hirdetés

Egyre szaporodó műanyagszemét, légszennyezés, erdőírtások – ha a környezetet veszélyeztető tényezőkre gondolunk, általában ezek jutnak elsőre eszünkbe. Holott a dohányzás az egészségünk mellett a környezetre is rendkívül káros: az eldobált, kemikáliákat és műanyagot is tartalmazó csikkek a talajt és a vizeket, a kifújt füst pedig a levegőt szennyezi. A technológia fejlődésének köszönhetően azonban a dohányzás környezetre gyakorolt negatív hatásai csökkenthetők.

Szinte nincs olyan nap, hogy ne hallanánk valamilyen sokkoló statisztikát a globális felmelegedésről, a műanyagszennyezés mértékéről vagy a biodiverzitás csökkenéséről. 2050-re például az óceánokban és tengerekben több műanyag lehet, mint hal. Ebbe az irányba mutat, hogy egy kutatás szerint 2018-ban világszerte körülbelül 359 millió tonna műanyagot gyártottak, ennek körülbelül a 10 százaléka köt ki évente a tengerekben, óceánokban. Ha ez nem lenne elég ijesztő, akkor a NASA adatai szerint a jelenleg tapasztalható globális felmelegedési tendencia nagy része rendkívül valószínű, hogy a 20. század közepe óta történt emberi tevékenység eredménye, és olyan ütemben halad, amelyre évtizedek, évezredek óta nem volt példa.

Az április 22-ei Föld Napja jó apropót ad, hogy átgondoljuk, mit tehetünk a környezet védelme érdekében. Az ENSZ szerint például, ha nem pazaroljuk az élelmiszert, már sokat segítünk. 2019-ben a fogyasztók számára elérhető teljes élelmiszer-mennyiség 17 százaléka ment kárba, pedig becslések szerint a globális üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 8-10 százaléka az el nem fogyasztott élelmiszerekhez kapcsolódik. A Föld Napja kezdeményezés pedig szintén fontos lépésnek tartja, hogy csökkentsük a műanyagok igénybevételét, próbáljunk kevesebb egyszer használatos verziót vásárolni.

A dohányzás a környezetre is káros

A fentebb említett lépések mellett talán kevesebben gondolnak a dohányzásra úgy, mint a környezetet károsító tevékenységre, pedig a cigarettázás nem csak az egészségre gyakorol negatív hatást. Az FDA, az Amerikai Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszer-engedélyeztetési Hivatala a cigaretta égése során keletkező füstben lévő több mint hétezer vegyi anyagból 93-ról már megállapította, hogy káros vagy potenciálisan káros az egészségre. Ezáltal a cigarettafüst megszüntetése legalább olyan fontos, mint a többi légszennyezést okozó egyéb tényező kiiktatása.

De nemcsak a cigarettafüst, hanem a csikk is komoly környezeti károkat okozhat: ezek ugyanis számos toxikus anyag mellett műanyagot is tartalmaznak, így a globálisan egyre nagyobb problémát jelentő műanyagszennyezéshez is nagymértékben hozzájárulnak. A cigarettacsikkek nagy része cellulóz-acetátból készült füstszűrőket tartalmaz, a csikkekből pedig kemikáliák és nehézfémek kerülhetnek a környezetbe. Az Anglia Ruskin Egyetem kutatása szerint évente mintegy 4,5 ezer milliárd cigarettacsikket dobnak el az emberek világszerte, így jelenleg ez a műanyagszennyezés egyik legelterjedtebb formája. A csikkek szűrője pedig olyan bioplasztikból készül, aminek évekre vagy évtizedekre is szüksége van, hogy végleg lebomoljon.

hirdetés
Fontos a környezeti ártalomcsökkentés is

Jól látszik tehát, ha környezetvédelemről beszélünk, akkor a dohányzás és az eldobott cigarettacsikkek is komoly problémát jelentenek. Szerencsére ma már mi is tehetünk azért, hogy a dohányzás környezeti ártalmait csökkentsük. A legjobb természetesen az, ha el sem kezdjük a dohányzást, és ha már dohányzunk, akkor mielőbb leszokunk róla. Ha valamiért nem szokunk le, akkor is tehetünk azért, hogy csökkentsük a minket és környezetünket érő ártalmakat, és konkrét lépéseket tegyünk a dohányzás környezetkárosító hatásinak csökkentésére.

Ha cigarettázunk, akkor a legfontosabb, hogy ne dobjuk el a cigarettacsikket, hanem helyezzük a megfelelő hulladékgyűjtőbe, így megakadályozva, hogy azok a talajba és a vizeinkbe kerüljenek.

Ha pedig valamilyen okból mégsem szoknánk le, akkor tájékozódjunk a cigarettánál alacsonyabb károsanyag-kitettséggel járó füstmentes technológiákról. Ezekben a füstmentes technológiákban közös, hogy használatuk során nem történik égés, így pedig füst sem keletkezik. A tudomány mai állása szerint ugyanis az égés, illetve az égés során keletkező füst a dohányzással kapcsolatos megbetegedések fő okozója. Ha pedig nincs égés és füst, akkor kevesebb káros és potenciálisan káros anyag szabadul fel, így várhatóan a káros anyagoknak való kitettség is alacsonyabb lesz. Ezeknél a technológiáknál egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a gyártók arra, hogy már a tervezés és a gyártás során figyelembe vegyék a környezeti szempontokat.

Fontos tudni, hogy a füstmentes technológiák sem teljesen kockázatmentesek: a hosszú távú hatásuk még nem ismert, és így is jut nikotin a szervezetbe, ami egy függőséget okozó anyag, valamint egyéb negatív hatásai mellett megemeli a szívfrekvenciát és a vérnyomást is. A dohányzás ártalmainak teljes kiküszöbölését tehát továbbra is kizárólag a dohány- és nikotintartalmú termékek fogyasztásától való tartózkodás jelenti.

A cikk társadalmi célú reklám, megrendelője a Philip Morris Magyarország Kft.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: