hirdetés

ÉLET-STÍLUS

Napelemparkok telepítése és működése

Érdemes tájékozódni a napelemes rendszerekkel kapcsolatos jogi tudnivalókról, hiszen a hazai jogszabályok rendelkeznek az építési lehetőségekről.
Szponzorált tartalom(x) - szmo.hu
2021. április 19.

hirdetés
Mit takar a napelempark kifejezés?

Tudta, hogy a napenergia az egyetlen olyan megújuló energiaforrás, amely termelése közben jóval kevésbé terheli a környezetet? Különösen fontos tehát, hogy kiaknázzuk a napelemes rendszer telepítésben rejlő lehetőségeket.

A napelemparkok képesek ipari mennyiségben villamos energiává alakítani a Napból érkező energiát, és rendszerint közcélú ellátási hálózatokba táplálják be a környezetbarát módon előállított, „zöld” energiát.

Érdemes tájékozódni a napelemes rendszerekkel kapcsolatos jogi tudnivalókról, hiszen a hazai jogszabályok rendelkeznek az építési lehetőségekről és a teljesítményük alapján két kategóriába sorolják a létesítményeket:

· 50 kW-nál nagyobb, de a 0,5 MW névleges teljesítményt meg nem haladó naperőműveket

· és kiserőműveket, azaz 50 MW-nál kisebb névleges teljesítőképességű naperőműveket különböztetnek meg.

hirdetés
Mire szolgálnak a napelemparkok?

Modern világunk energiaigényének fedezéséhez elengedhetetlenné válik a napelemes rendszerek használata, hiszen például a az 50 kW-ot, de 0,5 MW-ot meg nem haladó teljesítményű erőművek közé tartozó rendszerek áltagosan évi 350.000 kg szén-dioxid kibocsátástól képesek megóvni bolygónkat, ezzel mérsékelve a klímaváltozás folyamatát. A napelemparkok létesítésének folyamata több szakterület összehangolt munkáján alapuló összetett folyamat, és segítségével innovatív és környezetbarát technológiával állíthatunk elő villamos energiát.

Jellemzően milyen szektorban épülnek napelemparkok?

A napelemes rendszerek nem csupán háztartások áramigényét termelhetik meg, hanem eladásra is állíthatnak elő villamos energiát, illetve létesítmények energiaellátásáról is gondoskodhatnak pl. kórházak, iskolák, bevásárlóközpontok. Napelemparkok létesítése elsősorban befektetők, önkormányzatok, földtulajdonosok és egyéb beruházók számára kiváló opció, akik szeretnének egy lépést tenni a fenntarthatóbb jövő felé, és legalább 25 éves befektetésben gondolkodnak.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
ÉLET-STÍLUS

Szimulátor és interaktív sorozat – így zajlik a digitális oktatás az ország egyik legnagyobb hitelintézeténél

Egyre több tevékenységünk az online térben zajlik, a folyamatokat pedig csak tovább gyorsította a koronavírus járvány megjelenése. A digitalizáció jelentette változás az OTP Banknál folyó képzéseket is érinti. De hogyan lesz élményszerű a digitális oktatás egy nagyvállalati környezetben? Mik azok a tanulságok, amik a jövőben is velünk maradnak?
Szponzorált tartalom (X) - szmo.hu
2021. április 15.

hirdetés

Aki az elmúlt egy évben az irodából home office-ba kényszerült, az minden bizonnyal megtapasztalhatta már az online meetingek sajátos világát, átélt online megszervezett céges karácsonyt, vagy netán digitális csapatépítőn vett részt kollégáival. A járványhelyzet miatt sok mindent újra kellett tervezni a céges kultúrákban, és olyan dolgok is az online térbe szorultak, amelyekről korábban nehezen tudtuk volna elképzelni, hogy személyes kontaktus nélkül is megvalósíthatók. Az ilyen tevékenységek egyike például a nagyvállalatoknál folyó oktatási, képzési tevékenység is.

Az OTP Bankban éves szintén körülbelül 500 ezer órát töltenek az ott dolgozók különféle oktatásokon való részvétellel. Ez az időmennyiség lefedi az új munkavállalók betanulását, a tréningeket és a nyelvoktatást épp úgy, mint a vezetőképzéseket. Hogyan alkalmazkodott egy itthon több, mint 10 ezer - nemzetközileg közel 40 ezer - embernek munkát adó nagyvállalat az új kihívásokhoz? Erről beszélgettünk Balogh Bogdánnal az OTP Bank Fejlesztés és Tudásmenedzsment Osztály vezetőjével és Klötzl Ferenccel, a digitális oktatási csoport vezetőjével.

Újratervezni, digitálisra hangolni két hét alatt

„Február közepén csatlakoztam a céghez és két héten belül el is sodort bennünket a pandémia. Lényegében két hét leforgása alatt teljesen át kellett szerveznünk a bankszakmai oktatásokat digitális platformokra, hogy biztosítani tudjuk az üzlet folytonosságát, hiszen másképp új kollégákat sem tudunk kiképezni. Ez óriási lökést adott: nagyon kreatív megoldásokkal filmeket forgattunk, a rendszerhasználatokhoz kapcsolódóan, különböző munkaköri készségekhez, ügyfélkommunikációhoz, értékesítéshez, és ezek a kreatív oktatási anyagok nagyon jól vizsgáztak” – meséli Balogh Bogdán.

„E mellett átálltunk Zoom platformra, ott zajlottak a „tantermi” oktatások és a tapasztalat azt mutatja, hogy fióki mentorálással kombinálva ez egy jól működő koncepció. Azóta ezeket a hirtelen kialakított megoldásokat természetesen jelentősen tovább fejlesztettük.

Eleinte nyilván idegen volt az online platform és sokan féltek is tőle, de azóta sikerült kiérlelni és jól működtetni. Olyannyira, hogy a jövőben sok tekintetben szeretnénk ezt a dimenziót is megtartani és továbbfejleszteni.

Hiszen utazás, rugalmasság és költség szempontból is óriási előnyei vannak, míg az esetleges hátrányait módszertanilag sok téma esetében jól tudjuk kompenzálni”.

hirdetés

Az oktatás digitális térbe való átemelése mellett a bank stratégiailag is elindított egy megújulási folyamatot, digitális tanulási stratégiát kialakítva. A következő három évben ez fogja biztosítani a digitális tanulás új szintre emelését, most ehhez teremtik meg a technológiai és rendszeralapokat, fokozatosan vezetve be az új tanulási élményeket.

A cél, hogy online közegben is élmény legyen a tanulás

„Alapvetően azt gondolom, a feladat az, hogy kitaláljuk, hogy a tanuló által már megszokott tanulási színteret, – ami korábban jobbára a személyes tanulási környezet volt, beleérte az oktatóval való fizikai találkozást –, miként tudjuk áthelyezni a digitális térbe úgy, hogy ne sérüljön az a módszertan, ami e mögött van. A mi feladatunk az, hogy úgy tudjunk változtatni ezen, hogy a tanuló szempontjából egy hasznos, könnyen elsajátítható és gyorsan megérthető megoldást nyújtsunk, ami segíti abban, hogy elvégezze a munkáját és komfortosan érezze magát ebben a folyamatban” – meséli Klötzl Ferenc, aki a digitális tanulási stratégia kialakításáért és megvalósításáért felel.

Hozzáteszi, hogy lassan egy év elteltével sokan még mindig nem érzik teljesen kényelmesnek a digitális teret, ezért is fontos, hogy jól végezzék a dolgukat, hogy végül a tapasztaltak alapján a tanuló akár még jobban is érezze magát, mint ha tréningen vagy személyes oktatáson venne részt. A cél, hogy a tanulási folyamat eredményeként el tudja végezni azokat a tevékenységeket, amelyet a tananyaggal át szeretnének neki adni. A digitális oktatás nagy előnye, hogy nagyfokú rugalmasságot biztosít, ami a nemzetközi szinten közel 40 ezer főt számláló, országon belül és országhatáron túl regionálisan is sok helyszínen jelen lévő nagyvállalatnál egyáltalán nem elhanyagolható szempont. Egy ekkora méretű szervezetnél fontos a skálázhatóság és az is, hogy gyorsan, sok embert elérhessenek. A termékportfólió komplexitásából adódóan is folyamatosan fejlődik az egész rendszer, hiszen, ha új termékeket fejlesztenek ki, arra is villámgyorsan kell reagálniuk oktatási oldalról is.

Választ adni a napi problémákra

„A digitális oktatásban óriási lehetőségek vannak, a rugalmasságának köszönhetően közel tudjuk vinni a kollégákhoz a tanulási lehetőségeket és az élményt: legyen minél integrálhatóbb a munkájukba és a tartalmat adjuk minél könnyebben emészthető formában, hogy egyszerűen be tudják fogadni az információt, el tudják sajátítani azt a tudást, amire szükség van” – mondja Bogdán. Majd egyből két példát is hoz a bank életéből: az egyik a termékváltozásokról szóló hirdetmények okoseszközön való megjelenítéséről, könnyebben befogadható tálalásáról szól, a másik pedig az ügyfélkiszolgálási készségekhez kapcsolódik. Utóbbit jellemzően egy két napos tréninggel fejlesztették, ám a digitális csatornáknak köszönhetően ez folyamatossá válhat, azaz nem kell két napba sűríteni olyan tréningeket, amelyek inkább viselkedési kompetenciákat fejlesztenek.

„Akkor lesz élményszerű a tanulás, ha a munkavállaló a napi problémáira kap azonnal választ”

– vallja Ferenc, aki úgy véli, hogy a legfontosabb, hogy a képzések során a munkavállaló azokra a kérdéseire kapjon választ és megoldást, amelyek napi szinten foglalkoztatják, így lesz számára jó élmény a tanulás.

Szintén a vállalaton belüli példa, amikor az értékesítők a különböző személyiségtípusokról tanulnak, amelyek segítségével fel tudják ismerni az egyes ügyfelek esetében, hogy kinél, milyen kommunikációs stílust használva járhatnak sikerrel. „Személyiségtípusokat tanítani nem nagyon lehet, bemutatni viszont igen. Erre remek képzési lehetőség van szimuláción keresztül is, olyan élethelyzetek bemutatásával, ahol az oktatóanyagban látottaknak köszönhetően az értékesítő fel tudja ismerni és be tudja azonosítani az adott kommunikációs stílust, majd később, már a munkája során is mindezt fel tudja idézni, vissza tud emlékezni, miként oldotta meg a helyzetet. Ez jó élményt is ad az oktatással kapcsolatban és a jövőben már nem is lesz kérdés, hogy ez hasznos-e” – meséli Bogdán, aki azt gondolja, hogy a digitális közegben is akkor eredményes az oktatás, ha nem általánosságokról szól, hanem konkrét példákat mutat be. Így az absztrakciókból a konkrétra való átkötést már nem a tanulónak kell elvégeznie, hanem eleve a konkrét példáról tud asszociálni a megoldásra.

Olyan, mint egy szappanopera, csak egyszerre tanít és szórakoztat

Az OTP Bank lakáshitelezésben piacvezetőnek számít, ugyanakkor azért, hogy ezt a pozíciót megtartsák, a munkatársak folyamatos képzésére van szükség. Ennek érdekében a hálózatban dolgozók részére OTP Virtuális Bankfiók címmel interaktív kisfilmeket készítettek tananyagként, az epizódok azokat a kulcsmozzanatokat állítják fókuszba, amelyeken eldől, hogy egy-egy érdeklődésből lesz-e üzletkötés.

„Ezt az interaktív filmet mi készítettük el profi színészekkel, OTP bankfióki környezetben, rengeteg humorral és személyes háttértörténettel.

Olyan, mintha egy jó tévésorozatot nézne az ember, ahol bele lehet pillantani a tanácsadó magánéletébe is, aki például éppen esküvőt szervez.

Amikor pedig bejön az ügyfél és elindul az értékesítési történet, különböző döntési pontokhoz érkezve a kolléga tudja kiválasztani, hogy mit tenne az adott helyzetben, a történet pedig a döntésének megfelelően folytatódik. A folyamatot sorozatként, több héten keresztül, epizódonként mutatjuk be a bankban, épp, mint egy szappanoperát vagy napi sorozatot a tévében. A filmet Zoom segítségével szervezett workshopok is támogatják, hogy segítsük a tanulságok leszűrését. Ez egy teljesen újszerű dolog és bár munkáról van szó és fontos üzeneteket visz át, mégis olyan élményt ad a kollégának, mintha egy szórakoztató filmet nézne. Mindennek szerepe van abban, hogy amikor valós szituációba kerül a bankfiókban, beugorjon neki a megoldás.”

A bank az efféle fejlesztéseken gyakran külső partnerekkel, startupokkal dolgozik együtt, akikkel az OTP LAB, a bank innovációs központja segítségével kerül kapcsolatba. Így született meg a bankfióki szimulátor, az EDUardo nevű digitális oktatási eszköz is, melyet bankfióki teljesítmény menedzsmentre fejlesztettek ki, és amelyben a feladat szerint hat hónapon keresztül kell vezetni egy bankfiókot. A szimulációban többféle eseményt lemodelleztek, így a játékon belül ki lehet próbálni mi a teendő például egy versenytárs megjelenésekor, vagy éppen akkor, ha beüt egy világjárvány. A játékban tehát szinte mindent átélhető, ami egy bankfióki vezető életében megtörténhet.

Ahogy Bogdán és Ferenc fogalmaznak, ez csupán néhány példa a digitális oktatásban rejlő szinte kimeríthetetlen lehetőségekre. Ha pedig ennyi a lehetőség és ilyen jól működnek az újítások, adja magát a kérdés, hogy mi "Korábban az volt a kérdés, hogy miért lenne digitális, most meg az a kérdés, hogy miért ne lenne digitális" – mondja a jövő kapcsán Bogdán. – „Ez nem azt jelenti, hogy minden digitális lesz, sokkal inkább azt, hogy nagyon tudatosan szelektívnek kell lenni, hogyha valamit nem digitálisan szeretnénk működtetni, hiszen azért jó néhány esetben indokolt lehet ez utóbbi változat is. Korábban a digitalizáció inkább csak elméleti szinten volt alternatíva, most viszont a tapasztalatok azt mutatják, hogy ezek a megoldások remekül működnek és ezeket a tanulási folyamatokat így is végig lehet vinni. Az előnyök sokszor nagyon jelentősek a fizikai jelenléti oktatáshoz képest. Nem jó vagy rossz változatról beszélünk, egyszerűen más és más eszköztárról és lehetőségekről. Mindkettő lehet jó és eredményes, de mindkettőnek megvannak a korlátai is. Sok mindent tervezünk megtartani, van, amit „élőbe” szeretnénk visszaterelni, illetve adott esetben választási lehetőséget kínálni, így mindenki preferenciái, lehetőségei mentén tud választani.”

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

Előtte-utána fotón mutatja be egy amerikai Instagram-modell, hogy a szépség csak egy jó szög kérdése

A fiatal nő arra hívja fel a figyelmet, hogy a közösségi média hamis képet ad az emberekről.
Fotó: claraandherself/Instagram - szmo.hu
2021. május 05.

hirdetés

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, mekkora különbség van az internetes fotók és a valóság közt. Ezt emelte ki Clara Guillem, Instagram-modell és TikTok-influenszer, amikor néhány másodperc különbséggel tett közzé két képet, amelyeken egészen másképp néz ki.

A 24 éves, amerikai modell általában beállított képeket tesz közzé, ám ezúttal segíteni szeretett volna nőtársainak, hogy jól érezzék magukat a bőrükben - írja a Daily Star.

Clara ezért egy igazán “őszinte”, nem beállított képet rakott ki magáról, kontrasztba állítva azt egy másikkal, amin a megszokott módon pózol.

“Azt is fontos észrevenni, melyik képen mosolygok jobban és tűnik boldogabbnak. Az első lépés felismerni és elutasítani a szépségipar követelményeit” - mondta, és hangsúlyozta: egyik kép sem “jobb”, mint a másik.

“Ez a testem, mindössze másodperces különbséggel. Ugyanaz a megvilágítás, tükör és bikini. Az egyiken pózolok, a másikon lazítok. Rengeteg előtte-utána képet látok a közösségi médiában, amik akár ugyanakkor is készülhettek, csak a póz más.”

Clara később ebéd előtt és után is megmutatta az alakját:

hirdetés

“Felveszem ezt a bikinit a tengerpartra, és lövök pár szexi képet, de ez nem jelenti, hogy megfosztom magamat egy kis evés utáni pocaktól! Az élet túl rövid ahhoz, hogy csak a szépséggel legyünk elfoglalva. Sokkal többek vagytok a külsőtöknél!” - írta.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS

A nagyszülőknek nem szabad ölelgetni, puszilgatni az unokájukat az ő beleegyezése nélkül - véli egy ausztrál anya

„A lányomnak a teste nem azért van, hogy mások igényeit szolgálja, vagy másokat boldogabbá tegyen” - jelentette ki az anyuka.
Címkép: illusztráció, Sherif Salama/Flickr - szmo.hu
2021. április 24.

hirdetés

Már születése pillanatától kezdve úgy neveli kétéves lányát egy ausztrál anya, hogy csak olyan dolgokat csináljon, amit valóban szeretne és bele is egyezik, írja a Daily Mail.

A nő minderről TikTok-csatornáján beszélt, ahol egy videóban azt is elárulta, van egy dolog ezzel kapcsolatban, ami különösen zavarja, mégpedig az, amikor felnőttek nem fogadják el, ha a gyermek jelzi, nem szeretne puszilkodni vagy ölelkezni, és ennek ellenére ráerőltetik.

"A lányomnak a teste nem azért van, hogy mások igényeit szolgálja, vagy másokat boldogabbá tegyen" – magyarázta.

Szerinte például mikor kifejezi a lánya, hogy nem szeretne valamit, az idősebbek, például a nagyszülők látványosan elkeserednek, megbántódnak, hogy nem szeretne közeledni feléjük a kisgyermek, majd akarata ellenére mégis megölelgetik, megpuszilgatják.

A nő szerint az idősebb generáció nem tudja kezelni, féken tartani az érzelmeit, akkor sem, ha valaki nemet mond nekik.

"Senkinek az érzelmei, igényei nem lehetnek fontosabbak, mint a lányomnak a joga a saját teste fölötti rendelkezéshez" – mondta az anya.

hirdetés

A videó óriási vitát generált, többen az anya mellé álltak és saját, hasonló történeteikről számoltak be, mások pedig megkérdőjelezték, hogy ilyen fiatal korban is hasznos-e ez a felfogás.

Az egyik kommentelő például arról írt, hogy ő a 21 éves gyerekét is arra biztatja, hogy fizikai és érzelmi szinten is kapcsolódjon a nagyszüleihez, ami teljesen rendben is van szerinte. Mások azt hozták fel, már az is problémás, hogy ezt az ügyet az anya a közösségi médiában robbantotta ki, és nem az érintettekkel, például a lányával és a nagyszülőkkel beszélte meg.

Az anyát védelmezők általában amellett érvelnek, hogy az ilyen, magánéletbeli egyenlőtlenségek egyben társadalmi kérdések is, amikről nagy nyilvánosságban kell beszélni, hogy változtathassunk rajtuk.

Az anya egyébként hozzátette: lányának nagyszerű a kapcsolata a nagyszülőkkel, akik az esetek 98%-ban figyelembe veszik a kislány akaratát.

VIDEÓ: Az anya nagy felháborodást kiváltó videója

@brittanybaxter_xI said what I said... #gentleparenting #consent #fyp♬ original sound - Brittany


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS

Miért lett legendás Diana hercegnő menyasszonyi ruhája?

Majdnem 8 méteres uszály, 10 ezer flitter, gyöngy, csipke és masni. A hihetetlen ruhakölteményhez csak egy fogható a történelemben.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2021. április 27.

hirdetés

Hiába állítják ki a Kensington palotában nyáron nyíló kiállításon többek között az anyakirálynő 1937-es koronázásán viselt ruháját és több más híres királyi viseletet, a legtöbb embert mégis Diana hercegnő menyasszonyi ruhája érdekli majd, írja a Telegraph. A David és Elizabeth Emanuel tervei alapján készült ruha Diana 24 évvel ezelőtti tragikus halála óta először tér vissza a Kensington palotába.

Kevesen tudják, de az 1981-es esküvőre készült ruha minden idők egyik legdíszesebb és legbonyolultabb menyasszonyi ruhája, melyhez talán csak Grace Kelly híres esküvői viselete mérhető. Az elefántcsont színű selyemruha majdnem 8 méteres uszályánál hosszabbat senki nem viselt az uralkodóház története során.

A műalkotásnak is beillő darab ujjai és szoknyája is lenyűgöző, ám mindennél meghökkentőbb a gazdag díszítés: 10 ezer flittert, gyöngyöt, csipkét és masnit helyeztek el a csupán néhány órán keresztül viselt ruhán.

A tervezők azért sem fukarkodtak az anyaghasználattal, mert a menyasszonyi ruhának be kellett töltenie a teret a Szent Pál-székesegyházban. A Westminster-apátsághoz képest jóval tágasabb templom azért lett a királyi szertartás helyszíne, mert ide kétszer annyi vendéget tudtak meghívni. Az éppen 40 évvel ezelőtti esküvőt a helyszínen 3500 kiváltságos követhette nyomon, a televízióban pedig 28 millió brit nézte az év egyik legfontosabb eseményét.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: