ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Még hordunk magunknál készpénzt, bár szívesebben fizetünk kártyával - sőt, okostelefonnal

Dühít, ha olyan helyzet adódik, hogy bár szeretnél, nem tudsz kártyával fizetni? Nem vagy egyedül. Nemrég készített felmérésünkből kiderült, hogy a megkérdezettek 67%-ával fordult elő idén hasonló.

Link másolása

A digitalizáció a mindennapjainkat is elérte, a fizetési szokásainkra is hatással van. Már elég csak hozzá érinteni a bankkártyát a terminálhoz, hogy rendezzük a cechet, de a trendibbek ugyanezt intézhetik okostelefonnal vagy akár okosórával is. Hiszen mennyivel praktikusabb csak a mobilunkat kéznél tartani, és nem kutatni a pénztárca után, ha a kasszánál egyszer csak mi következünk.

De vajon hányan váltottak a kényelmesebb megoldásokra? Lapul-e még készpénz a pénztárcákban, vagy már többnyire csak a kártyáknak van ott helye?

Erre voltunk kíváncsiak az OTP Bank megbízásából készített felmérésünkben, amivel nemrég portálunkon találkozhattatok. 1074-en válaszoltak kérdéseinkre – ezúton is köszönjük a lelkes kitöltőknek a közreműködést. Az eredmények beszédesek, de lássuk őket sorjában!

Ami igazán trendi most: okostelefonnal fizetni

A megkérdezettek 82%-a tudja, hogy mi az a POS – vagyis azt, hogy ez a rövidítése a készpénzmentes fizetési pontnak, leggyakrabban bankkártya leolvasó terminálnak. Ám 100-ból 16 válaszolónak fogalma sincs, hogy mit jelent ez a mozaikszó. Egész biztosan nem ők azok, akik már nem hordanak maguknál készpénzt – igaz, a leggyakrabban készpénzzel fizetők aránya ennél jóval magasabb: 35%-os.

Azért a legtöbben mégis azok vannak, akik már a fizetéseik nagy részét kártyával intézik (45%), de csaknem minden 5. válaszoló az okostelefonját kapja elő, ha fizetnie kell.

Nemcsak abban változtak a vásárlási szokásaink, hogy kevesebb készpénzt használunk. Kényelmesebb, egyszerűbb, és covid-időkben biztonságosabb megoldásnak tűnik az online vásárlás. Sokaknak már abszolút a mindennapok részévé vált, hogy online rendelnek ételt, taxit, vagy akár karácsonyi ajándékot – a válaszolók 21%-a hetente legalább egyszer vásárol vagy rendel valamit online, további 19% havonta egyszer-kétszer teszi ezt. A 26-35 évesek hívei a digitális megoldásoknak: náluk 29% azok aránya, akik hetente legalább egyszer bonyolítanak online rendelést, vásárlást.

Viszont csaknem minden ötödik válaszoló egyáltalán nem szokott online vásárolni. Talán nem meglepő, hogy az 55 felettiek csoportja idegenkedik leginkább az online vásárlástól: esetükben 47% azok aránya, akik sohasem intéznek vásárlást a neten.

Bosszantó élmény, ha kártyával fizetnénk, de nem lehet – lehet, hogy vissza sem térünk többet

Akár kisboltba, akár hipermarketbe, akár plázába megyünk vásárolni, fontos szempont, hogy lehessen bankkártyával fizetni – a kérdőív kitöltőinek 57%-a helyesen tudta, hogy idén januártól már jogszabály is előírja az online pénztárgéppel rendelkező kereskedőknek és szolgáltatóknak az elektronikus fizetési lehetőség biztosítását a vásárlóik részére.

Ehhez képest a válaszolók kétharmadának (67%) volt legalább egyszer olyan élménye idén, hogy bár kártyával szeretett volna valahol fizetni, nem tudott. 27%-kal ráadásul többször is megesett ez.

Pedig az ilyen élmény rossz szájízt hagy a vásárlóban, erre utal az is, hogy a megkérdezettek több mint harmada (36%) egy ilyen eset után valószínűleg nem térne többet vissza vásárolni az adott üzletbe.

A jogszabályi előírásnak köszönhetően érzékelhetően javult is a helyzet, ami a kártyás fizetési lehetőségeket illeti, de sokak szerint még mindig lenne hová fejlődni: 41% véli úgy, hogy bár érezni a pozitív változást, még mindig sok olyan hely van, ahol csak készpénzt fogadnak el.

A válaszolók nagy többségben (60%) úgy vélik, hogy a kereskedők magas költségektől tartanak, ezért nem vezetik be az elektronikus fizetést – bár előírás lenne számukra. 52% szerint az is az egyik fő visszatartó erő lehet, hogy a vásárlók majd a legkisebb tételeket is kártyával fizetnék. Viszont 30% egyszerűen úgy gondolja, az a szolgáltató, amelyik nem teszi lehetővé a kártyás fizetést, nem halad a korral.

Az 55 év felettieket tette leginkább digitálisabbá a járvány

A rossz tapasztalatok is közrejátszhattak abban, hogy a válaszolók 41%-a továbbra is mindig hord magánál készpénzt, biztos, ami biztos.

További 41% nem érzi úgy, hogy a járványhelyzet digitálisabbá tette volna – itt pont az 55 év felettieknél érezni a járványhelyzet kényszerét, hogy muszáj volt új dolgokat megtanulniuk, mert az ő csoportjukban csak 25% gondolta úgy, hogy a covid-járvány nem változtatott lényegesen azon, mennyire érzi magát digitálisnak.

A kitöltők több mint harmada (37%) mondta az, hogy összességében kevesebb helyre jár el, mint a járvány előtt, ugyanakkor 44% még mindig inkább üzletekben szeret vásárolni, mint online.

Ami a felmérésből kiderült: a budapestiek digitálisabbak valamivel, mint a vidékiek, gyakrabban vásárolnak vagy rendelnek online, nagyobb arányban fizetnek okostelefonnal, és jobban zavarja őket, ha egy helyen nem lehet csak készpénzzel fizetni.

Vajon ha egy év múlva újra feltennék ugyanezeket a kérdéseket, mennyit változna a helyzet?

Megkérdeztünk egy szakértőt, milyen megoldást választhatnak a kereskedők és szolgáltatók

„Tapasztalataink szerint az érintett vállalkozások nagy része már biztosítja vásárlóinak az elektronikus fizetés lehetőségét, ugyanakkor, részben a járvány hatására megváltozott vásárlási és fogyasztási szokások miatt, a vevők részéről egyre erősebben merül fel annak az igénye, hogy bárhol fizethessenek bankkártyával vagy más elektronikus megoldással. Éppen ezért van még helye az elektronikus fizetés további terjedésének, amit az OTP Csoport a vállalkozások egyedi igényeihez igazított fizetési megoldások biztosításával támogat. A kereskedők, szolgáltatók adott élethelyzetüknek megfelelően cserélhetik vagy bővíthetik az általuk választott elektronikus fizetési eszközeiket” – fogalmazott Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.

2021. január 1-je óta hatályos szabályozás értelmében minden online pénztárgépet használó vállalkozásnak biztosítania kell vásárlói számára az elektronikus fizetés lehetőségét. A 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak az OTP Csoport POS-terminál igénylését javasolja, míg az alacsonyabb forgalmú, 30 millió forintos éves árbevétel alatti vállalkozások számára a SimpleBusiness mobilalkalmazás használatát, amivel többféle elektronikus fizetési lehetőség is felkínálható a vásárlók számára.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a tájékoztatásban szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.

A cikk megjelenését az OTP Bank támogatta.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
Meztelenül nyitott ajtót a pizzafutárnak egy angyalföldi nő – futársztorik
Aki futárnak áll, fel kell készülnie nem mindennapi kalandokra. Jó, ha megőrizzük a hidegvérünket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Elképesztő történetekről számolt be a Blikk, budapesti pizzafutárok meséltek.

A világjárvány óta az eddiginél is jobban rászoktak az emberek az online rendelésre. Sokan el is szegődtek áruszállítónak, ételfutárnak és remekül meg lehet belőle élni. Azonban nem árt, ha felkészül furcsa dolgokra is, aki futárkodásra adja a fejét.

Egy 18 éves diák futár az éjszakai műszakok során rendszeresen találkozott például részeg ügyfelekkel. Egyikük például,

amikor áltvette a rendelést, leült a lépcsőre, majd a kerítésbe kapaszkodva mászott vissza az ingatlanba.

A futár elárulta, hogy már a telefonban hallható volt, hogy a megrendelő részeg. De történt vele olyan is, hogy egy üdítő kiborult a szállítás során, és mire kiérkezett a címre, eláztatta a tárolót, és amikor kivette, hogy átadja a megrendelőnek az elázott dobozból a földre borult az étel. Meglepő módon ügyfél udvariasan összeszedte, és zokszó nélkül átvette a rendelést.

Egy másik, 22 éves kiszállító Angyalföldre vitt egy csomagot. Ahogy kell, 4-5 perccel az érkezése előtt telefonon értesítette a címzettet, hogy érkezik a küldemény.

Mikor megérkezett a címre, már nem telefonon kereste a hölgyet, csak felcsengetett a megadott lakásba. Amikor kinyílt az ajtó, a címzett, egy hölgy csak fehérneműt és egy meglehetősen átlátszó köntöst viselt. Amikor a nő rájött, hogy a csomagja érkezett meg, döbbenten annyit mondott annyit mondott:

„Úristen, bocsánat, azt hittem az ügyfelem vagy!”

Olyan is előfordul, hogy a futár és a megrendelő között konfliktus alakul ki. Emiatt járt úgy egy másik 22 éves futár, hogy bár az ügyfele a csomagot átvette, azonban a kijutással akadt egy kis gond. Mikor a futár felcsengetett, hogy nyomják meg az ajtónyitó gombját, bosszút állt rajta a dühös ügyfél, nem engedte ki a házból. Amikor a kiszállító megpróbált a többi lakáshoz csengetni, ők azt hitték, hogy be szeretne jönni, és ők sem segítettek. Végül egy órát kellett várnia, amíg valaki kiengedte.

A tanulság csupán annyi, hogy az menjen futárnak, aki fel van készülve a néha nem is olyan kellemes kalandokra is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tengerjáró hajón bérel apartmant, mert olcsóbb, mint a szárazföldi lakás
A távmunkában dolgozó amerikai férfi úgy számol, hogy a kedvezőbb albérleti díj mellett a rezsin is sokat spórol majd, ráadásul világot láthat a következő 12 évben.

Link másolása

A szárazföldi létet feladva a következő 12 évben egy tengerjáró hajón fog lakni a San Diegó-i Austin Wells, mert állítása szerint így sokkal kevesebbe kerül majd a lakhatása, miközben beutazhatja a világot.

Wells azt mondta, a történelmi csúcson lévő lakhatási és megélhetési költségek miatt döntött úgy, hogy hátrahagyja szárazföldi életét, és inkább egy tengerjáró hajó apartmanjába költözik. Számításai szerint így sokkal jobban jár, mintha szülővárosában, San Diegóban, az USA 8. legnagyobb városában bérelne lakást: nemcsak lakbérre kell kevesebbet költenie, de a rezsiköltségeket is megspórolja.

A távmunkában dolgozó 28 éves férfi 300 ezer dollárt (mintegy 110 millió forintot) fizetett azért, hogy 12 évig az MV Narrative tengerjáró hajó egyik apartmanjában lakhasson. A luxushajó fedélzetén élőknek egészségügyi szolgáltatásokat és 24 órás szobaszervizt is biztosítanak, miközben többek között edzőtermek, éttermek, mozi, könyvtár, bank és egy termelői piac szolgáltatásait is igénybe vehetik.

Az MV Narrative még építés alatt ál, 2025-ben helyezik majd vízre. A tengerjáró hajón közel 1000 személy bérelhet ki különböző típusú apartmanokat. Összehasonlításképpen: jelenleg San Diegóban havonta átlagosan 2500 dollárért (több mint 900 ezer forintért) lehet lakást bérelni, míg az MV Narrative-on körülbelül 2000 dollárért (740 ezer forintért).

Forrás: Ladbible


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Egy hospice nővér elmagyarázta, miért nem érdemes félni a haláltól
Julie McFadden szerint életünk befejező szakaszában testünk fokozatosan kikapcsol és endorfinszintje is megnő, amivel megkönnyíti a haldokló utolsó napjait.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 05.


Link másolása

Egy sokéves tapasztalattal rendelkező hospice nővér videóban magyarázta el, miért nem érdemes félni a haláltól, vette észre a LADbible. Sokak számára talán ijesztő lehet, hogy mi történik velünk az elmúlás után, Julie McFadden szerint azonban „az emberi test a halára van kitalálva” és „biológiailag segít a meghalásban”.

Julie a videóban elmondja, hogy a közelgő halál jelei már fél évvel korábban észlelhetők. Ilyenkor ugyanis a haldokló már „kevesebbet eszik, kevesebbet iszik és többet alszik”.

„Az agyunkban beépített mechanizmusok vannak arra, hogy éhesek és szomjasak legyünk. Amikor a szervezet érzékeli, hogy az élet vége felé közeledik, ezek a mechanizmusok kikapcsolnak, így az ember általában nem érez éhséget és szomjúságot, ami segíti a szervezet lassú kikapcsolását” – mondja a rutinos nővér.

Julie McFadden szerint azonban ez a haldokló számára teljesen normális. Életünk utolsó szakaszában ugyanis számos olyan dolog történik a testünkkel, ami megkönnyíti az elmúlást.

„A szervezet lassan ketózisba kerül, ami endorfint szabadít fel. Ezek az endorfinok tompítják a fájdalmat és az idegeket, miközben eufórikus érzést is adnak az illetőnek, aki ettől jól érzi magát” – mondta a hospice nővér.

A teljes, angol nyelvű videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Gyökeresen megváltozott a Temu, és ez nem véletlen
Rengeteg panasz érkezett a cég miatt, mert a meghirdetett akciók rendszeresen nem voltak valósak, ráadásul a weboldalon sok volt a sürgető üzenet.

Link másolása

Mi is írtunk róla nemrégiben, hogy több bejelentés után a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a Temunál. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az akciókban sok esetben 95%-os, vagy akár annál is magasabb kedvezményekkel csábították a vásárlókat, ám ezek nem bizonyultak valósnak. A GVH úgy vélte, hogy a Temut működtető vállalkozás vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat.

Most azonban alaposan megváltozott a Temu kereskedelmi gyakorlata. Szinte teljesen eltűntek a hirdetések a neten, és megszűntek a weboldalon a sürgető üzenetek is. A GVH szerint előremutató, hogy a cég felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írja az Economx.

A GVH a lap megkeresésére azt közölte, hogy a vizsgálati szakaszban vannak, és ez még nem jelenti azt, hogy a vállalkozásról kimondták volna, hogy jogsértéseket követtek el. Most a tényeket tisztázzák, amire három hónapjuk van, ez pedig kétszer két hónappal hosszabbítható.

A nemzeti versenyhatóság mindig üdvözli, és a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a hivatal eljárásának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írták. „Természetesen mindez a jelenlegi vizsgálati szakban nem befolyásolja a GVH tényfeltárási kötelezettségét” – közölték.

A portál szerint:

2024 áprilisára a Temu 1 millió fős bázist épített Magyarországon, ezzel 25,6 százalékos súllyal bír a hazai online vásárlókon belül.

A Temu anyacége, a PDD 2023 negyedik negyedévben 88,88 milliárd kínai jüanos (12,5 milliárd amerikai dolláros) árbevételt ért el, ami 123 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakánál.

Forrás: Index

Link másolása
KÖVESS MINKET: