hirdetés

ÉLET-STÍLUS

Így faragj üres csevegésből tartalmas beszélgetést

Mind jól ismerjük azokat a bizonyos helyzeteket, amikor összekerülünk egy vagy több emberrel és hát valamit kéne mondani. Lehetnek kellemetlenek az ilyen helyzetek, akár unalmasak is, de némi felkészüléssel megkönnyíthetjük a dolgunkat.
Forrás: Eszmetár blog - szmo.hu
2021. január 15.

hirdetés
Az Eszmetár blogon főként olyan cikkeket, írásokat találhatsz, amelyekbe különböző külföldi oldalakon futott bele a blogger és elég érdekesnek is találta ahhoz, hogy lefordítsa őket – hátha érdekelnek téged és/vagy másokat is.

"Mivel engem személy szerint sok minden vonz, így az írások tematikája is elég széles skálán mozog, bár persze akadhatnak olyan időszakok, amikor egy adott téma jobban előtérbe kerül, mert éppen úgy jön ki a lépés. Főként azonban pszichológiai, társadalmi és kommunikációs témájú írásokra számíthatsz itt, többnyire gyakorlati oldalról közelítve meg a dolgokat."

Mind jól ismerjük azokat a bizonyos helyzeteket, amikor összekerülünk egy vagy több emberrel, és hát valamit kéne mondani, már csak illendőségből is. Lehetnek kellemetlenek az ilyen helyzetek, akár unalmasak is, de némi felkészüléssel és céltudatossággal (cél: közös témát találni, amiről aztán már valóban érdemben lehet beszélgetni) máris nagyban megkönnyíthetjük a dolgunkat:

Beetetés - ráharapás

Nem más ez, mint egyszerűen apró részletek, érdekességek – “morzsák” – elhintése, amelyekkel felmérheted, mi iránt érdeklődik a másik; előbb-utóbb “rá fog harapni” valamelyikre, és máris kezdődhet az érdemi beszélgetés. Ennek lehet egy módja például az, hogy ha megkérdik tőled, hogy “hogy vagy/hogy mennek a dolgaid?”, akkor beleszőhetsz a válaszodba valamilyen érdekesebb részletet a közelmúltból; mondhatsz például valami olyasmit, hogy “Remekül; délelőtt csináltam egy kisebb biciklitúrát, ami szuper jól sikerült.”

Minden alkalommal, amikor megosztasz magadról valami ilyesféle kis apróságot, alapvetően kétféle választ kaphatsz: vagy egy közömbös “ó, remek”-et, vagy pedig érdeklődő rákérdezést, hogy milyen volt, hogy ment, stb. Ha pedig az illető akár csak részben is osztja a lelkesedésed, úgy máris van egy vezérfonal, amelynek mentén beindíthatod a beszélgetést. Aztán ha az első morzsára nem harap rá, akkor természetesen lehet elhinteni újabbakat; előbb-utóbb lesz kapás.

Gerd Altmann képe a Pixabay -en.

hirdetés
Tanulj meg kérdezni!

Magunkról beszélni általában még nem okoz gondot; de az érdemi beszélgetésnek természetesen része a másik iránt való érdeklődés is. A Psychology Today több tippet is ad ehhez, de az alapja mindennek az, hogy aktívan odafigyelsz arra, amit a másik mond:

Túlságosan is gyakran követjük el azt a hibát, hogy ha először találkozunk valaki számunkra addig ismeretlennel, azzal igyekszünk elkerülni a kínos hallgatást, hogy magunkról kezdünk beszélni. Ennél sokkal jobb azonban az, ha megcseréljük a sorrendet: előbb hallgassuk meg, mit mond a másik, és csak aztán beszéljünk mi magunk. Valakinek persze be kell indítania a társalgást, de ha mindketten valóban odafigyeltek egymásra (és nem azon aggódtok, hogy jaj, most mit mondjatok), úgy máris természetesebben folyik majd a beszélgetés.

Ha tehát már kaptál egy körülbelüli képet a másikról ill. annak pillanatnyi helyzetéről, úgy abból kiindulva elkezdhetsz rákérdezni további részletekre. Csak arra ügyelj mindig, hogy valóban releváns, az adott témához kapcsolódó kérdéseket tegyél fel – ne pedig magadhoz tereld vissza megint a beszélgetést.

Tárazz be hasznos témákat!

Általában hálás témát, jó beszélgetési alapanyagot jelentenek a hírek. Érdemes tehát felkészülni néhány friss témával, amiket adott esetben szóba lehet hozni. A The Art of Manliness jól megfogalmazza ennek a legegyszerűbb módját:

Ha nem ismered a rád váró társaságot, gondold végig, hogy mi érdekelheti őket. Érdeklődj a lakóhelyük jellegzetességei felől (pl.: “Láttam idefelé jövet egy érdekes szobrot; annak mi a története?”), nézz utána egy kicsit a cégnek, ahol dolgoznak (pl.: “Hallom, nemsokára beindítjátok a külföldi terjeszkedést; hogy megy a készülődés?”), ill. faggathatod hasznos háttérinformációkért a közös ismerőseiteket is.

Gerd Altmann képe a Pixabay -en.

Itt tehát az a cél, hogy legyen betárazva pár olyan hasznos témád, releváns információmorzsád, amelyekkel új, érdekesebb irányba terelhetsz egy esetleg már lanyhulóban lévő beszélgetést.

Mesélj, ha kérdeznek!

Az ismerkedő beszélgetések leggyakoribb nyitó kérdései közé tartoznak azok, amelyekkel a munkád/tanulmányaid vagy épp a hobbijaid felől érdeklődnek. Ez valóban egy jó módszer a másik jobb megismerésére, azonban attól függően, hogy pontosan mivel is foglalkozol, a válasz nem feltétlenül lesz egyszerű.

Nekem például alig volt még olyan munkám az életemben, amelynél a pozícióm megnevezése ténylegesen elmondta volna már önmagában is, hogy mivel foglalkozom. Ahelyett tehát, hogy az ilyen kérdésekre egyszerűen azt felelném, hogy “Cikkeket írok a Lifehacker-re”, általában hozzáfűzök még egy-két részletet is – hogy például milyen témákról írtam ezen a héten, vagy valamilyen konkrét érdekességre térek ki egy kicsit, amivel nemrég találkoztam. Próbálj meg tehát ne egyszerűen csak a pozíciód hivatalos megnevezésével válaszolni, hanem egy-két érdekesebb, szemléltető példát is hozzácsapni.

Értelemszerűen ugyanez a helyzet a hobbik témakörével is. Ne csak azt mondd, hogy “Hát, szeretek túrázni” (vagy bármi egyebet csinálni), hanem mesélj el röviden egy érdekesebb élményt is, amiben részed volt nemrég a hobbid révén, mint pl.: “Múlt hétvégén is kirándultunk egyet az erdőbe és láttunk egy szarvast.”

Amint azt mostanra már nyilván észrevetted, e javaslatok mindegyikének az a célja, hogy olyan fogódzókat találhass a beszélgetésben, amelyeket megragadva elterelheted a beszélgetést egy mindkettőtök számára érdekes irányba. Ehhez pedig nemcsak magadról kell mesélned, hanem arra is jól odafigyelned, amit a másik mond, rákérdezni a részletekre, és felmérni, hogy mi az, ami őt is érdekli.

Az eredeti cikket ITT olvashatod el, szerzője: Thorin Klosowski

Ha tetszett, amit olvastál, keresd az Eszmetár blogot a Facebookon is!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
ÉLET-STÍLUS

Van egy konkrét jele annak, ha a párod szakítani akar

Egy új tanulmány szerint a párunk szóhasználatából kideríthetjük, ha szakítani akar velünk.
Forrás: Life Advisor, Címkép: Catkin képe a Pixabay -en. - szmo.hu
2021. február 26.

hirdetés
A Life Advisor célja, hogy minél több embert segítsen és inspiráljon az élet szeretetére, az álmai elérésre és hogy megvalósítsák a bennük rejlő lehetőségeket.

A tanulmányt a Proceedings of the National Academy of Sciences című amerikai folyóiratban tették közzé. A tanulmány részeként a kutatók a Reddit (közösségi oldal) felhasználók azon posztjait elemezték, melyek a szakításról szóltak, és megállapították, hogy a szóhasználatuk a szakítás előtt körülbelül három hónappal megváltozott és a szakítás után akár hat hónapig így is maradt.

Függetlenül attól, hogy a tanulmányban résztvevők kezdeményezték vagy ők voltak, akikkel szakítottak, a szakítás előtt gyakrabban használták az "én" és a "mi" szavakat. A kutatók szerint ezek a szavak azt jelzik, hogy a felhasználók olyan kognitív gondolkodásmódban éltek, amelyen keresztül megpróbálták elemezni önmagukat és feldolgozni a kapcsolatukat. Az elemző gondolkodás viszont csökkent.

Az a tény, hogy a szakítás előtt nyelvi változások történtek, azt jelenti, hogy ha még az emberek nem is látták még a kapcsolatuk végét, valahol belül már érezték és hatással volt rájuk.

A tanulmány kiemeli ugyanis, hogy amikor az emberek másokkal beszélgetnek a kapcsolatukról, akkor felfedik azokat a dolgokat, amelyeket öntudatlanul éreznek.

A közösségi média lehetőséget ad a kutatóknak arra, hogy a szakítások hogyan valósulnak meg a való életben.

Eddig a kutatások nehezen tudtak adatokat gyűjteni a szakításokról. A felméréseket ugyanis gyakran túl tolakodónak találták a megkérdezettek a szakítás során vagy közvetlenül utána. Később pedig az emlékek elhalványulnak. De manapság az emberek egyre többen, valós időben tesznek közé tartalmat a kapcsolataikról a közösségi médiában, ami a kutatóknak is nagyobb teret ad.

Armando Orozco képe a Pixabay -en.

hirdetés

A tanulmány során a kutatók 6803 felhasználó több mint egymillió Reddit bejegyzését elemezték egy évvel a szakítás előtt és egy évvel a szakítás után.

Mi a teendő, ha a partnered elkezdi használni ezeket a szavakat?

A kutatók nemcsak azt állapították meg, hogy

az emberek szóhasználata a szakítás előtt és után megváltozott, hanem azt is, hogy ez a változás még hónapokkal a szakítás után sem tért vissza az eredeti állapotra. Ennek gyakran az volt az oka, hogy az emberek újra elmesélték a szakításuk történetét, vagy még minidig töprengtek a kapcsolaton, amely megnehezíti a lezárást.

Azoknak, akiknek a szóhasználata a szakítás után 6 hónappal sem tér vissza a régi szóhasználathoz, akkor érdemes szakmai segítséget kérni.

Ha azt veszed észre, hogy a párod gyakrabban használja az "én"-t és a "mi" szót, akkor gondolkodj el azon, hogy meg tudod-e változtatni a kapcsolatotok menetét. Egy egészséges kapcsolatban érdemes nyitott beszélgetéseket kezdeményezni a párunkkal vagy párterápiára járni a meglévő problémák megoldása és a szakítás megakadályozásának érdekében.

Ha tetszett, amit olvastál, keresd a Life Advisor blogot hasonló cikkekért!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
ÉLET-STÍLUS

15 évesen kezdett heroint használni, most leszokott és a lányáért küzd

A 27 éves amerikai nő 18 éves volt, amikor a lánya megszületett. Drogfüggőként élt az utcán, ezért vették el tőle a gyereket. Most szeretné visszakapni a kislányt.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2021. február 28.

hirdetés

Madison McManus a középiskola kezdetén kezdett el keménydrogokat kipróbálni. Aztán évekig New Jersey utcáin élt, heroinfüggő lett.

Az akkor még drogfüggő lány 18 éves volt, amikor terhes lett - írja a Daily Mail.

Most azért küzd, hogy visszakapja 9 éves lánya felett a szülői felügyeleti jogát.

Madisonnak kislánya megszületése után is többször meggyűlt a baja a rendőrséggel, ezért elvették tőle a gyereket.

Családjával most kezd újra kapcsolatba lépni, miután 20 éves kora óta hajléktalanként élt.

"Nyomorúsággal teli életet éltem, és minden alkalommal azért imádkoztam, amikor elaludtam, hogy ne ébredjek fel
- mondta a lapnak Madison, aki most már minden függőt arra biztat, hogy ne adja fel, mert van remény a gyógyulásra.

"15 éves koromban voltam először elvonón. A családomat teljesen tönkretettem, ki-be jártam az intézetekbe 18 éves koromig. Kijöttem és már újra drogoztam is.

hirdetés

"18 éves koromban kilenc hónapig tiszta voltam a terhességem alatt. Egészen mostanáig ez volt a leghosszabb idő, amíg nem használtam drogokat" - mesélte a lapnak a fiatal nő, aki még most is csak 27 éves.

Hat évig élt az utcán drogosként, végül egy letartóztatás segített neki az elhatározásban, hogy megpróbáljon végleg leszokni és megszabadulni a démonaitól.

"Kimaradtam az iskolából, és bár aláírtam a lányom ideiglenes felügyeletét, nem tudtam lejönni a szerről. Teljesen egyedül éreztem magam, nem volt se családom, se párom se senkim."

A nő azt mondta, annyi mindent látott az utcákon, hogy abból könyvet lehetne írni.

"A függőség fogságban tartott. Szégyelltem és sajnáltam, hogy elveszítettem a lányomat, a családomat és saját magamat is."

"2018. július 18-án voltam a legmélyebben, utoljára akkor használtam drogot."

A nő úgy emlékszik vissza, hogy éppen belőtte magát és azért fohászkodott, hogy valaki vessen már véget az életének. 2 órával később letartóztatták drog birtoklásért. Akkor fogadta meg, hogy soha többé nem nyúl a szerekhez.

"Ezen a ponton még fogalmam sem volt, hogyan, csak tudtam, hogy nem akarok többet használni."

Egy 30 napos programra küldték, és mivel folytatni akarta, egy félutas házba került még négy hónapra.

"Az igazán kemény munka akkor következett, amikor saját albérletbe költöztem.
Megtaláltam a névtelen alkoholistákat és akkor rájöttem, hogy ennek a rehabilitációnak soha nem lesz vége. Ez élethosszig tart" - magyarázta a lány.

Madison ezután újra felkereste a szüleit és a rokonait, hogy bocsánatot kérjen tőlük. A családja azóta mindenben támogatja, most éppen abban, hogy visszakaphassa a lányát.

Madison azt mondja, a gyógyulása kulcsa, hogy még most is mindennap foglalakozik egykori függőségével és folyamatosan fejleszti magát lelkileg.

"Nem kérnék mást az életemben, azon kívül, hogy megtarthassam a bennem rejlő pozitivitást és a reményt, amit minden nap tovább növelek, és másoknak is tovább adom" - fogalmazott.

"Fontos volt, hogy rájöttem: én vagyok a probléma, és semmi sem változik, amíg én nem változtatom meg.
Ma olyan belső béke és nyugalom van bennem, amit szavakkal nem lehet megfogalmazni."

Madison most a közösségi média felületein arra biztat más függőket is, hogy próbálják meg felismerni a problémát és az utat, ami segít nekik leküzdeni a szenvedélybetegségüket.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

Az éjszakai baglyok kétszer akkora eséllyel teljesítenek rosszul a munkában, mint a korán kelők

A későn fekvők számára az ideális munkanap délután 3-kor kezdődne, és 11-kor érne véget.
Képünk illusztráció, fotó: Unsplash/Kinga Cichewicz - szmo.hu
2021. február 27.

hirdetés

A hagyományos munkanap egyáltalán nem kedvez az éjszakai baglyoknak szemben azokkal, akik szeretnek korán kelni, írja a CNN egy finn tanulmány alapján.

A későn fekvők a klasszikus munkarendben kétszer akkora eséllyel teljesítenek rosszul, mint az időben ágyba bújók.

A hajnali pacsirták reggelente jobban teljesítenek a munkában, míg az éjszakai baglyokról ennek éppen az ellenkezője mondható el. A tudósok szerint ez a belső óra jelentős részben a genetikának köszönhető, de szerepet játszhat az életmód kialakulásában a munkarend, a család, sőt még a napfénynek kitettség is. Az egyes kronotípusok életritmusában eltérően alakulhatnak a különböző szokások: hatással lehet az életritmus az alvásra, az anyagcserére, a testhőmérsékletre és a hormonokra is.

A finn kutatás során 5881 olyan embert kérdeztek életritmusukról, akik mindannyian az ország északi részén születtek 1966-ban. A résztvevőket kifaggatták egészségi állapotukról, munkájukról, alvási szokásaikról, annak érdekében, hogy felmérjék, melyik kronotípusba tartoztak a kutatás kezdetén, 46 éves korukban, vagyis 2012-ben.

A férfiak 10, míg a nők 12 százalékát sorolták az esti típusba, de 72 százalékuk végzett nappali munkát. A felmérés többi szereplője között nagyjából ugyanolyan arányban vettek részt korán kelők és a többi, köztes kronotípusba sorolható emberek.

hirdetés

Az éjszakai baglyok negyede olyan halványnak írta le saját teljesítményét a munkában, melyet a kutatók egy nemzetközileg elfogadott skála szerint a fogyatékosság miatti gyenge teljesítmény és az ebből fakadó korai nyugdíjazás magas kockázatának kategóriájába sorolnak. Ez számottevően magasabb arány volt a kutatás szerint, mint a hajnali pacsirták vagy a többi típusba sorolt emberek esetében.

A munkahelyi alulteljesítés nemtől függetlenül kétszer olyan magas volt az éjszakázók között, mint a korán kelők esetében.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS

Hogyan fókuszálj az otthoni tanulásra?

Bár lassan egy éve, hogy beköszöntött életünkbe a távmunka és a távtanulás, az új félév indulásával azonban hasznos lehet feleleveníteni néhány aranyszabályt, hogy eredményesen teljen az újabb félév.
Szponzorált tartalom (X) - szmo.hu
2021. február 26.

hirdetés

Az otthoni tanulás és munkavégzés jó ideje velünk van és úgy fest, még egy ideig marad is. Az egyetemeken, főiskolákon is nemrég indult a második félév, így a vizsgaidőszakot átvészelve itt az idő, hogy ismét mindenki belevesse magát a dolgos hétköznapokba, az online órákba és a tanulásba. Az alábbi pontokat pedig ezúttal is érdemes szem előtt tartani.

Ha ezen kívül szeretnél még Otthoni tippekről olvasni, látogass el a Provident blogjára!

Le a pizsit!

Bár az otthoni tanulásnak nagy előnye, hogy tovább lehet aludni, azonban hosszútávon továbbra is érdemes tartani a reggeli rutint. Így ahelyett, hogy öt perccel az óra előtt felkelnél, hogy bekapcsold a gépedet és félig pizsamában odaülj a kamera elé, itt se felejtsd el a reggelizést, hangolódj rá a napra egy kis olvasással, jógával vagy sorozatnézéssel és öltözz fel, hogy ily módon is átkapcsolj tanuló üzemmódba.

Rendes munkakörnyezet

hirdetés

Lehet, hogy nagyon csábító, azonban nem túl hatékony a „bed office”, úgyhogy ki az ágyból és lehetőleg tanulj az íróasztalodnál. Onnan pedig pakolj el mindent, ami elterelheti a figyelmed a tanulásról. Egyébként sem kényelmes egy mindennel telezsúfolt asztalnál ücsörögni, csak azokat a dolgokat hagyd elől, amikre napi szinten szükséged van. Ha pedig sokat vagy kamera előtt, figyelj arra is, hogy lehetőleg ne legyenek mögötted fel-alá sétáló emberek, az órád alatt az ebédről érdeklődő szülők vagy lakótársak. Tedd el a mobilodat is, hogy ne vonja el a figyelmedet.

Kapcsold ki a gépet!

Miután megszűnt az óráról-órára járkálás és sok esetben a kikapcsolódás is az online térben marad, ezért figyelj arra, hogy mozogj is. Nem árt, ha a pihenődet nem a neten szörfözve töltöd, hanem helyette felállsz picit nyújtózkodni, esetleg elmész sétálni egy picit. Csak arra figyelj, hogyha sok a teendőd, ne nyúljon el a pihenéssel töltött idő, de ezen könnyen segíthetsz egy időzítő beállításával.

Legyen napirended

Míg az órákra „járás” némiképp meghatározza a napirended, nem árt, ha a tanulást is úgy időzíted, hogy ne húzd szét a napod a végtelenségig, azaz egy ponton dobd le a tollad és állj fel az asztalodtól, tedd félre a tanulnivalókat másnapig. Bár csábítóan hangzik, hogy éjszaka tanulj, délig aludj és az órákat valahogy kibekkeled, hosszútávon sokkal jobb, ha maradsz a megszokott napirendednél, így amikor visszatérhet minden a régiben, nem lesz annyira szokatlan.

Lásd meg a lehetőséget!

Lehet, hogy eddig az egyetemen maradtál bent tanulni vagy a könyvtárba húzódtál vissza a könyveiddel, most azonban otthon kell ezt is megvalósítanod. Ez azonban arra is lehetőség, hogy új tanulási módszereket próbálj ki. Van, aki például szívesen olvassa hangosan a tananyagot, másnak az segít, ha közben fel-alá sétál vagy tanulókártyákkal teszteli magát. Sőt, akár összekötheted a kellemest a hasznossal, például, ha van otthon szobabiciklid azon ülve is tudsz olvasni vagy ha nyelvet tanulsz, nyugodtan ismételgetheted hangosan a szavakat.

További Otthoni Tippekért látogass el a Provident blogjára.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: