hirdetés

Hogyan lehet felépülni a kiégésből – egyáltalán mi is ez?

A legjobb elkerülni, de ha már úgy érezzük, lehet, hogy benne vagyunk, nem árt, ha fel is tudjuk ismerni. Utána kezdődhet a kikecmergés. Nem egyszerű.

Link másolása

hirdetés

Minden embernek más és más tapasztalatai vannak a kiégéssel kapcsolatban, így egyénenként változó a gyógyulás felé vezető út is.

A kiégés három fő jele a krónikus kimerültség, a cinizmus és a hatékonyság hiánya. Nagyobb valószínűséggel történik, ha túl magas a munkaigény, de túl kevés a munkaerőforrás. Ahhoz, újra értelmesnek érezzük munkánkat, fontos, hogy kapcsolódjunk vagy újra kapcsolódjunk azokhoz az értékekhez, melyek munkánk fontosságát jelentik.

Néhány évvel ezelőtt, egy előadásom után egy fiatalember odajött hozzám, és anélkül, hogy bemutatkozott volna, azt mondta: „Ha valami nem változik számomra a következő hat hónapban a munkahelyen, szívrohamom lesz. Tud nekem segíteni?"

– írja a Psychology Today című lapban Paula Davis pszichológus.

A kiégést legjobb, ha inkább megelőzzük, ez a legjobb kezelés, ezért is olyan sok a könyv és cikk, amely erre a témára összpontosít. Mégis, a „Hogyan épüljek fel a kiégésből?" az egyik leggyakoribb kérdés, amelyet feltesznek, és Davis úgy találja, hogy erre a legnehezebb válaszolni. Miért? Mert minden ember tapasztalata a kiégéssel egyedi, és a felépülésük is az lesz.

hirdetés
Mérd fel a helyzeted

Ez egy fontos kiindulási pont, mert a kiégés egy spektrumon létezik, sok fokozata és típusa van, és az emberek különbözőképpen tapasztalják. A kiégés három nagy jele a krónikus kimerültség, a cinizmus (mindenki bosszant és zavar téged) és a hatékonyság hiánya (a munkától való elszakadás és a "kit érdekel" mentalitás). A kiégés nem egyenlő a mindennapi stresszel, és nem kizárólag kimerültség vagy túlterhelés. Mind a három fenti összetevő kell hozzá. Ahhoz, hogy elkezdje felismerni, gondolkodjon el az elmúlt hónapról, és tegye fel magának a következő kérdéseket (egytől ötig terjedő skálán; ahol az egyes a legalacsonyabb és az ötös a legmagasabb pontszám):

  • Mennyire éreztem magam túlterheltnek/kimerültnek?
  • Mennyire éreztem magam kritikusnak/cinikusnak?
  • Mennyire éreztem magam produktívnak?
  • Mennyire szórakoztam?

Az utolsó kérdés az, hogy mennyire elkötelezettnek érezted a munkát, tapasztaltál-e pozitív érzelmeket a munkádhoz kapcsolódóan.

Ismerd meg a kiégés forrását!

A kiégés nagyobb valószínűséggel fordul elő, ha valakinek túl sok munkaigénye és túl kevés munkahely-erőforrása van. A munkaigény a munkájának olyan aspektusa, amely következetes erőfeszítést és energiát igényel, mint például az e-mailek megválaszolása minden órában, az üléseken való részvétel és az ügyfelek igényei.

Készíts listát az összes munkaköri igényedről és erőforrásaidról. Vannak-e olyan feladatok, melyekkel másokat megbízhatsz, vagy más módon tehermentesíteni tudod magadat? A legtöbb időd a munkahelyeden töltöd olyan feladatokkal és tevékenységekkel, amelyek túlzottan időigényesek? Milyen erőforrások hiányoznak, vagy milyen erőforrásokra lenne még szükséged?

Íme néhány más módja annak, hogy gondolkodjunk az erőforrásokról:

  • Vannak-e olyan aspektusai a munkádnak, amelyek következetesen ismétlődőek, amelyeket egy írásos folyamatba, utasításkészletbe, sablonba vagy folyamatdiagramba lehet kódolni?
  • Kik azok az emberek, akikhez támogatásért fordulhatsz?
  • Mik az erősségeid, és hogyan tudod kihasználni őket?
  • Mi ad reményt?
Ráismersz magadra az alábbi mondatokban?
  • Ha nem tudok valamit tökéletesen csinálni, akkor egyáltalán nem kéne megtennem.
  • Mindig nekem kell irányítani, különben a dolgok rosszul sülnek el.
  • A segítségkérés a gyengeség jele (ezt egyedül is kitalálhatom).
  • Nem tudok nemet mondani, különben (...)
  • Nagyon magas elvárásaim vannak a sikerrel kapcsolatban, állandóan összehasonlítom magam más emberekkel, akik megfelelnek ennek.
  • Elfoglaltnak kell maradnom, mert ez azt jelenti, hogy méltó vagyok vagy fontos vagyok; Az elfoglaltság azt jelenti, becsülettel teszem a dolgom.
Beszélj róla!

Ez lehet a legnehezebb, de legfontosabb lépés. „Túl sokáig vártam, hogy beszéljek a főnökömmel a saját kiégésemről. Nem mondtam semmit, amíg pánikrohamaim és más egészségügyi problémáim nem voltak, és még akkor sem nyíltam meg.”

A legfontosabb dolog, amit itt tehetsz, hogy felkészülsz a beszélgetésre, és a lehető legtárgyilagosabb és legnyíltabb leszel. Ez megkönnyíti majd, hogy segítsenek neked. Csak állandó kapcsolatban kell lenni a főnököddel, kommunikálni arról, hogyan érzed magad. Hosszabb időre van esetleg szükséged? Van-e a cégednél ilyen lehetőség? Azt szeretnéd, hogy áthelyezzenek egy másik csapathoz vagy részleghez a vállalaton belül? Szükséged van a munkavállalói támogatási program erőforrásaira?

A kiégés legjobb gyógymódja a megelőzés, és nagyrészt a vezetőkön és a szervezeteken múlik, hogy tudatosan megfelelő típusú munkahelyi környezetet hozzanak létre, ami kevésbé idézi elő a kiégéses szituációkat.

„A fiatalember, akivel beszéltem, rájött, kizárt, hogy a jelenlegi csapatában tovább tudjon dolgozni, így végül kérte az áthelyezését. Mindig fontos lesz azonban, hogy az emberek felismerjék a kiégéssel kapcsolatos tényezőket, szembenézzenek a saját egyedi problémáikkal, megértsék annak okait. A fenti tényezők némelyikének átgondolásával sikeresek lehetünk ebben” – állítja Paula Davis.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés
Hetente hányszor és mennyi ideig eddzünk, hogy elérjük a kitűzött céljainkat?
Egy személyi edző adott tippeket és irányelveket, amelyek segítségével összeállíthatjuk a megfelelő edzéstervet.

Link másolása

hirdetés

Az egészség megőrzéséhez kiemelten fontos a rendszeres, aktív testmozgás. Nehéz azonban belőni, hogy mennyi időt és milyen rendszerességgel érdemes edzeni. Ennek járt utána az Independent, amely Tom Mans személyi edzőt kérdezte a témában.

"Az, hogy milyen típusú edzést végzel, végső soron a képességeidtől, a céljaidtól, a preferenciáidtól, a rendelkezésre álló felszereléstől, az esetleges sérülésektől és attól függ, hogy mennyi időd van rá"

- magyarázta a szakember.

Bár nem létezik egy mindenre érvényes megközelítés, vannak olyan tippek és irányelvek, amelyek segítségével kiegyensúlyozott, hatékony, biztonságos és élvezetes edzéstervet tudsz összeállítani magadnak.

Hány napot eddz hetente?

Hacsak nem vagy fitneszőrült, valószínűleg a lehető legkevesebb időt szeretnéd az edzőteremben tölteni ahhoz, hogy elérd a kitűzött céljaidat. Mans szerint azonban a heti egyszeri vagy kétszeri edzés csak minimális fittséget tud biztosítani. Hetente legalább háromszor érdemes edzeni ahhoz, hogy ésszerű időn belül elérjük a kitűzött céljainkat, hangsúlyozta.

hirdetés
A heti négy- vagy ötszöri edzés az ideális, de a legtöbb embernek erre nem lesz ideje, ezért a legjobb, ha három alkalomra törekszünk.

Mennyi ideig tartson az edzés?

Vannak, akik szerint fél óra alatt is hatékony és eredményes edzést lehet végezni. Mans azonban úgy véli,

ha valódi fejlődést akarsz elérni, akkor 45-60 percet érdemes edzeni.

10 percet töltsünk bemelegítéssel, 30-40 percet súlyemeléssel, és 5-10 percet nyújtással és a levezetéssel - javasolta.

Lehet két vagy három egymást követő napon is edzeni?

Két edzés között érdemes tartani egy pihenőnapot.

"Két napot még edzhetsz egymás után, de mindenképpen próbáld meg elkerülni a három napot"

- magyarázta. Ha nem adsz időt az izmaidnak a regenerálódásra, túlterheled őket, ami fájdalmakkal is járhat, figyelmeztetett. Az azonban rendben van, ha egymást követő napokon más testrészeket edzel.

Mennyire fontos az alvás?

Röviden: nagyon fontos. A személyi edző szerint:

"Mindenki, de különösen a rendszeresen edző emberek számára kiemelten fontos, hogy éjszakánként meglegyen az átlagosan hét-nyolc órányi alvás."

"Miután napközben edzettél, a szervezet aztán alvás közben erősödik, zsírt éget és újjáépíti a sérült izomszövetet" - tette hozzá.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
ÉLET-STÍLUS
8 tipp arra, hogyan spórolj hatékonyan az új évben
Ha az újévi fogadalmad az, hogy több pénzt akarsz megtakarítani, segítünk néhány szakértői tanáccsal.

Link másolása

hirdetés

Ismét eltelt egy év, ami azt jelenti, hogy jön az új, ilyenkor pedig szeretünk mindenfélét megfogadni, amit aztán vagy betartunk, vagy nem. Azt valószínűleg sokan tűzik ki célul, hogy többet spóroljanak az új évben, főleg ha a sok kiadással járt, magunk mögött hagyott decemberi hónapra gondolnak. Ha te is szeretnéd, hogy jövőre több pénz maradjon minden hónapban a pénztárcádban, vagy a bankszámládon, ezeket a pénzügyi szakértők által adott tanácsokat érdemes megfogadni.

1. Fizesd ki először a kötelezőket!

Ne várj hónap végéig, hogy kiderüljön, mennyi pénzed maradt. A fizetést villámgyorsan el lehet költeni, és a végén már nem biztos, hogy marad annyi, amennyit a megtakarításhoz lehet tenni. Ha biztosra akarsz menni, válasz a csoportos beszedési megbízást, amely arra jó, hogy a szolgáltató minden hónapban automatikusan levonja a bankszámládról a fizetendő összeget. Meg fogsz lepődni, mennyivel másképp fogsz gazdálkodni a pénzzel.

2. Legyen az a célod, hogy a fizetésed egyharmadát (vagy valahányad részét) félreteszed!

Már a fizetés egytizedének félrerakása is óriási lélektani lökést jelent majd a további spóroláshoz. Nem baj, ha nem mindig sikerül, de törekedj arra, hogy legalább a minimum összeget hozzá tudd tenni a megtakarításodhoz.

3. Spórolj szórakoztató dolgokra is!

Ahhoz, hogy ne érezzük magunkat pénzügyi csődtömegnek, kell, hogy olyan dolgokra is költsünk, amelyek élvezetet okoznak. Ahelyett, hogy egy vészhelyzetre tennéd félre a pénzt, valamilyen szórakozásra, kikapcsolódása vagy akár egy ünnepnapra is spórolhatsz. A lényeg, hogy konkrét célok is lebegjenek a szemed előtt, ne csak "mi lesz, ha" helyzetekre koncentrálj.

4. Nézd át az előfizetéseidet!

Úgy megy le pénz a bankszámládról, hogy észre sem veszed? Fizetsz olyan dolgokért, amelyek valójában nem is kellenek neked?

hirdetés

Az év eleje jó alkalom arra, hogy átgondold, mi mindenre érdemes előfizetned, és melyek azok a meglévők közül, amelyekre már nem akarsz többet költeni.

5. Vess véget a gondolkodás nélküli költekezésnek!

Az érintésmentes fizetés sokkal jobban elősegíti az impulzív vásárlást és a túlköltekezést, és ez igaz az internetes rendelésre is, pláne ha az oldal már megjegyezte az adataidat és nem kell többször beírni.

Az új évben igyekezz gátat szabni az ilyesfajta költekezésnek, és add meg a lehetőséget magadnak az átgondolásra. Apróságnak tűnhet, de pl. ha nem engeded a rendszernek megjegyezni az adataidat a webshopoknál, máris tovább tart a rendelés folyamata, ez idő alatt pedig akár meg is gondolhatod magad.

6. Készíts listát arról, mire költöttél a hónapban!

Néha jó, ha látod a kemény valóságot, vagyis hogy mi mindenre költesz. Ha látod magad előtt a kiadásaidat, észreveheted azt is, hogy vannak dolgok, amikre teljesen fölöslegesen szórtál el pénzt, és azt is megfigyelheted, hol, min tudsz többet spórolni.

7. Nézd át a háztartási számlákat is!

Túl sokat fizetsz az alapszolgáltatásokért? Ha kell, válts szolgáltatót, ahol kevesebb az ár. Vannak olyan weboldalak, amelyek segítenek abban, hogy hol mennyit kellene fizetned, és érdemes-e váltanod.

8. Tanulj ingyen a pénzügyekről!

Használd ki az internet adta lehetőségeket, és tájékozódj a pénzügyekről online. Csatlakozz Facebook-csoportokhoz, kövess pénzügyi szakértőket, iratkozz fel hírlevelekre, ha többet akarsz megtudni bizonyos dolgokról, vagy átfogóan a személyes pénzügyekről.

Forrás: Metro


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés
1,5 milliárdért most bárkinek lehet saját medencés, luxusingatlanos miniszigete Manhattan mellett
Hat háló, hat fürdő, borszoba, saját medence és privát strand is tartozik a New Yorkhoz közeli luxusszigetre épített villához.

Link másolása

hirdetés

Mostantól bárkinek lehet saját szigete alig félórányi autóútra Manhattantől, írja a New York Post. A medencés, hat hálószobás és hat fürdőszobás, saját csónakházzal és privát stranddal rendelkező mediterrán stílusú luxusingatlan ára 4,9 millió dollár (1,5 milliárd forint), mely magába foglalja a 725 négyzetméteres miniszigetet és a hozzá tartozó háromnegyed hektáros területet.

A Premium Point 20 szám alatti vízparti birtoknak saját biztonsági szolgálata van. Az 1917-ben egy parányi szigetre emelt épületet 15 méteres betonhíd köti össze a szárazfölddel. A jelenlegi tulajdonosok nem sajnálták a pénzt a felújításra: az átépítésnél terasszal és kandallóval ellátott borszobát alakítottak ki a kétszintes épületben.

A luxussziget hivatalosan New Rochelle városához tartozik, mely már az 1800-as évek végén a kiváltságosok nyaralóhelyének számított. Azóta a környéken telepedett le több híres amerikai művész és a pénzügyi világ ismert szereplői is.

A lenyűgöző szigetet itt lehet alaposabban szemügyre venni:

Nem a New Rochelle-i az első magánsziget, amit az elmúlt években eladásra kínálnak a környéken. 2019-ben egy innen 100 kilométerre található tó közepén álló szigetet értékesítették 850 ezer dollárért (mai árfolyamon 266 millió forint). Ennél jóval drágábban talált új gazdára ugyanabban az évben a szintén New Rochelle-hez közeli Columbia-sziget, melyért 13 millió dollárt (mai árfolyamon 4 milliárd forint) fizettek.

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés
Az egyetem, ahol több lehetsz! Kiemelkedő sikerek várnak rád, akár diploma nélkül is
Már nem kell aggódnod az emelt szintű érettségin. Itt a tuti recept az egyetemi felvételire!

Link másolása

hirdetés

A patinás főépületű, varázslatos környezetben található Dunaújvárosi Egyetem a Budapesttől 80 kilométerre fekvő Duna-parti város egyik központja: sok száz fiatal találkozóhelye. A barátságos és családias intézményben már évtizedek óta a hallgató a legfontosabb. Így nem véletlen, hogy országos tekintetben is kedvelt a továbbtanulók körében, és csupán 9 %-os a lemorzsolódás.

Az egyetemen számtalan lehetőség vár a hallgatókra: ösztöndíjak, Erasmus-program, kiváló kollégiumi férőhelyek, duális képzési lehetőség, a világ minden tájáról érkező külföldi tanulók.

Ráadásul a Dunaújvárosi Egyetem háromcsillagos minőségű kollégiumi helyeket biztosít a diákoknak, az első éves állami finanszírozási formában tanuló hallgatóknak havonta mindössze 5500 Forintért.

A Dunaújvárosi Egyetemenen jelenleg felsőoktatási szakképzés (FOSZK), alapképzés és mesterképzés, valamint szakirányú továbbképzések is elérhetőek a tanulni vágyók számára.

VIDEÓ: Nyílt nap a Dunaújvárosi Egyetemen

hirdetés

A Dunaújvárosi Egyetemen elérhető képzések

FOSZK:

- Gazdálkodási és menedzsment

- Gazdaságinformatikus

- Mérnökinformatikus

- Televíziós műsorkészítő

- Műszaki (gépészeti specializáció)

Alapképzések:

- Anyagmérnök

- Gépészmérnök

- Műszaki menedzser

- Mérnökinformatikus

- Gazdaságinformatikus

- Gazdálkodási és menedzsment

- Szakoktató

- Kommunikáció és médiatudomány

Mesterképzések:

- Gépészmérnöki MSc

- Tanári - mérnöktanári mesterszakok

A szakokról, az ezekre való bejutásról, illetve az egyetemmel kapcsolatos további információt a www.uniduna.hu oldalon találhattok.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: