ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Futurisztikus öltözőt kaptak a soproni kosarasok

A képek alapján újraértékelitek majd minden elképzeléseteket a sportolói öltözőkről.
Forrás: Stilblog, Fotók: Line & Round - szmo.hu
2019. február 17.


Link másolása

A Stilblog bloggerei dizájn-megszállottként szinte minden szabadidejüket blogok, magazinok, tematikus kiadványok böngészésével töltik. Foglalkoztatja őket a dizájn társadalmi szerepe, a fenntarthatóság és a design kapcsolata, az emocionális irányzatok és az értékmegőrző törekvések.

Figyelmük az elmúlt évek során egyre inkább a hazai tervezők és munkáik felé irányult, igyekeznek hát minél több hazai vonatkozású tartalomról, eseményről és értékről beszámolni.

"Meggyőződésünk, hogy jól működő, hasznos és elérhető tárgyak által tudunk csak hitelesen beszélni designról, általánosságban" - írják a blogon."

Bella Gábor és Hevesi Annabella nemrégiben alakult belsőépítészeti tervezőirodájának új projektjét mutatjuk be, amely egészen izgalmas, jövőbe tekintő megközelítéssel fogalmaz újra mindent, amit a versenysporthoz kapcsolódó belső terek megjelenéséről korábban gondoltunk. Annabella az I O – Line and Round stúdió létrejöttéről és a Sopron Basket női öltözőkomplexumának megtervezéséről mesélt.

Hogy ismerkedtetek meg tervezőtársaddal, Bella Gáborral és hogyan született meg az első közös projektetek?

– Valamivel több, mint két évvel ezelőtt kezdtünk el együtt dolgozni egy szabadulós játékokat tervező-kivitelező és működtető cégnél. A több hónapos közös munka során kiderült, hogy nagyon jól hatunk egymásra. Hasonlóan gondolkodunk, a különbözőségeink pedig egymást erősítik. Mind a ketten rettenetesen elhivatottak vagyunk, és képesek vagyunk órákig tartó – egészséges és inspiráló – vitákban kicsontozni egy adott kérdést, hogy a döntés, amit végül meghozunk, kifogástalan legyen.

Talán emiatt döntött úgy Gábor, hogy tervezőtársként jelöl meg engem, amikor felkérték a Sopron Basket női öltözőkomplexumának belsőépítészeti feladatára. Gábornak több évtizedes tapasztalata van a szakmában, eredendően soproni és korábban dolgozott már a klubnak. Szerencsénkre a terveink még a megvalósulás előtt pozitív visszajelzéseket kaptak, így jutottunk további megbízásokhoz, ez pedig felvetette egy saját brand létrehozását, az IO-t.

A Sopron Basket vezetősége úgynevezett “amerikai típusú” öltözőt szeretett volna. Mit jelent ez és hogyan fordítottátok le a belsőépítészet nyelvére?

– A megbízó úgy tekintett a befektetésre, mint egyfajta „presztízsberuházásra”. Ez lényegében azt jelenti, hogy az öltözőnek kellően impozánsnak kellett lennie ahhoz, hogy a csapat tagjait motiválja, illetve, hogy a külföldről szerződtetett játékosok számára is ez egy hozzáadott érték legyen az egyéb feltételek mellett. Tulajdonképpen azt szerették volna, hogy a legjobbak munkahelye és második otthona egy hozzájuk méltó hely legyen. Ezzel kapcsolatban hangzott el az „amerikai típusú” öltöző kifejezés. Ezt mi úgy értelmeztük, hogy a tér nagyon erősen épít a csapatidentitásra, megjelenik a csapat címere, a színei és bármi, ami ehhez a versenysportolói szimbólumrendszerhez vagy tárgykultúrához kapcsolódik. Attól azonban a kezdetektől fogva elhatárolódtunk, hogy a régi GYSEV színei nagyon agresszívan jelen legyenek a térben, ezért megpróbáltuk leredukálni őket a fényekre és kárpitokra.

Milyen helyiségekből áll a komplexum?

– A kb. 150 nm-es tervezési terület egy 400 nm-es összefüggő földszinti és ablaktalan raktártérből került leválasztásra a Novomatic Arénában. Ezen belül két helyiség-csoport alakult ki: egy sajtótájékoztató- és oktatóhelyiség a nyilvánosság és az utánpótlás számára, illetve a csapattagok privát öltözője. Ez utóbbi egy előtérből, az öltözőhelyiségből és egy vizesblokkból áll.

Az előtér egyfajta edzői váróként is funkcionál, kiegészülve egy kifejezetten nekik fenntartott mosdóval, illetve egy teakonyhával, amit megpróbáltunk használaton kívül elrejteni. Ez azért is volt fontos, mert az előtér alkalmas arra is, hogy a játékosok exkluzív interjút adjanak – a falfülke előtt, ahova mindig a legutóbb nyert kupát helyezik.

Mi volt a tervezés kiindulópontja, milyen szempontokat fogalmaztatok meg és vittetek végig?

– Amikor stilisztikailag próbáltuk meghatározni azt a világot, amit a játékosok köré elképzeltünk, leginkább három erőteljes irány hatott ránk: az egyik a letisztult funkcionalizmus. A sportolói precizitást és egy ideális munkakörnyezetet leginkább egy szervezett, rendezett tér jellemez. A beépített bútorok, ahogy szervesülnek az épületszerkezeti elemekkel, azt az érzetet keltik, hogy minden a helyén van, minden ide lett kitalálva – és úgy és azért, hogy megfeleljen pontosan ezeknek az igényeknek. A hangsúlyos fehér felületek ehhez a letisztultsághoz asszisztálnak, és egyúttal kifejezik a szó szoros értelmében vett tisztaságot, ami szemben áll a „rossz öltöző” archetípusával – ami kicsi, büdös és koszos. Emellett némileg kompenzálja az építészeti adottságokat – a természetes fény hiányát és az alacsony belmagasságot.

A másik erőteljes irány az öltöző jövőbe mutató megfogalmazása, ami lehetőséget teremt a nemzetközi versenyképességre, és arra a reprezentativitásra, amit a megbízó megfogalmazott. A „luxus” ebben az esetben a technológiai határok feszegetését jelenti – a zuhanyzóban használt glettbeton felületekkel, illetve olyan műszaki megoldásokkal, ami szinte minden egyedi bútort jellemez.

Ide tartozik a sajtószobában a fallal teljesen azonos síkba süllyesztett perem nélküli lámpa, vagy a „kommunikációs fal”, ami tulajdonképpen egy mágneses whiteboard, egy világító kosárlabdapályával, ami lehetővé teszi a stratégiai megbeszéléseket, vagy a konyhabútor és a WC ajtók, ahol egy nagyon különleges anyagot munkáltunk meg és ez tette lehetővé a formai játékot. Ez a kockázatvállalás, határfeszegetés és kísérletezés a részünkről a tervezés folyamatát részben a termékfejlesztéshez tette hasonlóvá. A végeredményben viszont talán nem nehéz felfedezni a párhuzamot egy űrhajóval, vagy más hasonló futurisztikus képződménnyel.

A harmadik irány, amit vizsgáltunk, hogy tulajdonképpen mit jelent egy női kosárlabdacsapat tagjának lenni. Ehhez kapcsolódik egyfajta szakralitás, ami a versenysportolói szférát övezi, illetve ide tartozik a játékosság, ami a formai megoldásokon túl bizonyos funkciókban is visszaköszön. Például a játékosok rendszeresen kapnak csokit a szurkolóktól, de mivel élsportolók, nem eszik meg azonnal, hanem a közösbe rakják nehezebb napokra. Erre volt az a válaszunk, hogy a konyhabútorra került egy „csokibedobó nyílás”, ahonnan zsákbamacska-szerűen vehetik ki a csokikat. A végső formák finom, feminin jellege is tudatos döntés eredménye, amivel a terek keménységét próbáltuk feloldani.

Hogyan tudtátok lefordítani a belsőépítészet nyelvére a szövetség életében kulcsfontosságú csapatdinamika jelenségét?

– A csapat dinamikájának leginkább az öltözőbútorok megtervezésénél volt jelentősége. Az, hogy mindenkinek van egy bizonyos szinten lehatárolt, személyre szóló kis „oltára”, amit mágnesekkel, fotókkal, kabalákkal személyre szabhat, a csapattagok szuverenitását tükrözi. Az, hogy egy íven vannak demokratikusan elrendezve, azt jelképezi, hogy ők mind egy csapat egyenrangú, nélkülözhetetlen elemei. És mivel az elrendezés egyúttal centralizált is, kifejezi, hogy a fókuszban egy közös cél áll, amit a csapat identitása, a játék és az edző jelent.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
Meztelenül nyitott ajtót a pizzafutárnak egy angyalföldi nő – futársztorik
Aki futárnak áll, fel kell készülnie nem mindennapi kalandokra. Jó, ha megőrizzük a hidegvérünket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Elképesztő történetekről számolt be a Blikk, budapesti pizzafutárok meséltek.

A világjárvány óta az eddiginél is jobban rászoktak az emberek az online rendelésre. Sokan el is szegődtek áruszállítónak, ételfutárnak és remekül meg lehet belőle élni. Azonban nem árt, ha felkészül furcsa dolgokra is, aki futárkodásra adja a fejét.

Egy 18 éves diák futár az éjszakai műszakok során rendszeresen találkozott például részeg ügyfelekkel. Egyikük például,

amikor áltvette a rendelést, leült a lépcsőre, majd a kerítésbe kapaszkodva mászott vissza az ingatlanba.

A futár elárulta, hogy már a telefonban hallható volt, hogy a megrendelő részeg. De történt vele olyan is, hogy egy üdítő kiborult a szállítás során, és mire kiérkezett a címre, eláztatta a tárolót, és amikor kivette, hogy átadja a megrendelőnek az elázott dobozból a földre borult az étel. Meglepő módon ügyfél udvariasan összeszedte, és zokszó nélkül átvette a rendelést.

Egy másik, 22 éves kiszállító Angyalföldre vitt egy csomagot. Ahogy kell, 4-5 perccel az érkezése előtt telefonon értesítette a címzettet, hogy érkezik a küldemény.

Mikor megérkezett a címre, már nem telefonon kereste a hölgyet, csak felcsengetett a megadott lakásba. Amikor kinyílt az ajtó, a címzett, egy hölgy csak fehérneműt és egy meglehetősen átlátszó köntöst viselt. Amikor a nő rájött, hogy a csomagja érkezett meg, döbbenten annyit mondott annyit mondott:

„Úristen, bocsánat, azt hittem az ügyfelem vagy!”

Olyan is előfordul, hogy a futár és a megrendelő között konfliktus alakul ki. Emiatt járt úgy egy másik 22 éves futár, hogy bár az ügyfele a csomagot átvette, azonban a kijutással akadt egy kis gond. Mikor a futár felcsengetett, hogy nyomják meg az ajtónyitó gombját, bosszút állt rajta a dühös ügyfél, nem engedte ki a házból. Amikor a kiszállító megpróbált a többi lakáshoz csengetni, ők azt hitték, hogy be szeretne jönni, és ők sem segítettek. Végül egy órát kellett várnia, amíg valaki kiengedte.

A tanulság csupán annyi, hogy az menjen futárnak, aki fel van készülve a néha nem is olyan kellemes kalandokra is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tengerjáró hajón bérel apartmant, mert olcsóbb, mint a szárazföldi lakás
A távmunkában dolgozó amerikai férfi úgy számol, hogy a kedvezőbb albérleti díj mellett a rezsin is sokat spórol majd, ráadásul világot láthat a következő 12 évben.

Link másolása

A szárazföldi létet feladva a következő 12 évben egy tengerjáró hajón fog lakni a San Diegó-i Austin Wells, mert állítása szerint így sokkal kevesebbe kerül majd a lakhatása, miközben beutazhatja a világot.

Wells azt mondta, a történelmi csúcson lévő lakhatási és megélhetési költségek miatt döntött úgy, hogy hátrahagyja szárazföldi életét, és inkább egy tengerjáró hajó apartmanjába költözik. Számításai szerint így sokkal jobban jár, mintha szülővárosában, San Diegóban, az USA 8. legnagyobb városában bérelne lakást: nemcsak lakbérre kell kevesebbet költenie, de a rezsiköltségeket is megspórolja.

A távmunkában dolgozó 28 éves férfi 300 ezer dollárt (mintegy 110 millió forintot) fizetett azért, hogy 12 évig az MV Narrative tengerjáró hajó egyik apartmanjában lakhasson. A luxushajó fedélzetén élőknek egészségügyi szolgáltatásokat és 24 órás szobaszervizt is biztosítanak, miközben többek között edzőtermek, éttermek, mozi, könyvtár, bank és egy termelői piac szolgáltatásait is igénybe vehetik.

Az MV Narrative még építés alatt ál, 2025-ben helyezik majd vízre. A tengerjáró hajón közel 1000 személy bérelhet ki különböző típusú apartmanokat. Összehasonlításképpen: jelenleg San Diegóban havonta átlagosan 2500 dollárért (több mint 900 ezer forintért) lehet lakást bérelni, míg az MV Narrative-on körülbelül 2000 dollárért (740 ezer forintért).

Forrás: Ladbible

Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Egy hospice nővér elmagyarázta, miért nem érdemes félni a haláltól
Julie McFadden szerint életünk befejező szakaszában testünk fokozatosan kikapcsol és endorfinszintje is megnő, amivel megkönnyíti a haldokló utolsó napjait.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 05.


Link másolása

Egy sokéves tapasztalattal rendelkező hospice nővér videóban magyarázta el, miért nem érdemes félni a haláltól, vette észre a LADbible. Sokak számára talán ijesztő lehet, hogy mi történik velünk az elmúlás után, Julie McFadden szerint azonban „az emberi test a halára van kitalálva” és „biológiailag segít a meghalásban”.

Julie a videóban elmondja, hogy a közelgő halál jelei már fél évvel korábban észlelhetők. Ilyenkor ugyanis a haldokló már „kevesebbet eszik, kevesebbet iszik és többet alszik”.

„Az agyunkban beépített mechanizmusok vannak arra, hogy éhesek és szomjasak legyünk. Amikor a szervezet érzékeli, hogy az élet vége felé közeledik, ezek a mechanizmusok kikapcsolnak, így az ember általában nem érez éhséget és szomjúságot, ami segíti a szervezet lassú kikapcsolását” – mondja a rutinos nővér.

Julie McFadden szerint azonban ez a haldokló számára teljesen normális. Életünk utolsó szakaszában ugyanis számos olyan dolog történik a testünkkel, ami megkönnyíti az elmúlást.

„A szervezet lassan ketózisba kerül, ami endorfint szabadít fel. Ezek az endorfinok tompítják a fájdalmat és az idegeket, miközben eufórikus érzést is adnak az illetőnek, aki ettől jól érzi magát” – mondta a hospice nővér.

A teljes, angol nyelvű videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Gyökeresen megváltozott a Temu, és ez nem véletlen
Rengeteg panasz érkezett a cég miatt, mert a meghirdetett akciók rendszeresen nem voltak valósak, ráadásul a weboldalon sok volt a sürgető üzenet.

Link másolása

Mi is írtunk róla nemrégiben, hogy több bejelentés után a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a Temunál. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az akciókban sok esetben 95%-os, vagy akár annál is magasabb kedvezményekkel csábították a vásárlókat, ám ezek nem bizonyultak valósnak. A GVH úgy vélte, hogy a Temut működtető vállalkozás vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat.

Most azonban alaposan megváltozott a Temu kereskedelmi gyakorlata. Szinte teljesen eltűntek a hirdetések a neten, és megszűntek a weboldalon a sürgető üzenetek is. A GVH szerint előremutató, hogy a cég felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írja az Economx.

A GVH a lap megkeresésére azt közölte, hogy a vizsgálati szakaszban vannak, és ez még nem jelenti azt, hogy a vállalkozásról kimondták volna, hogy jogsértéseket követtek el. Most a tényeket tisztázzák, amire három hónapjuk van, ez pedig kétszer két hónappal hosszabbítható.

A nemzeti versenyhatóság mindig üdvözli, és a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a hivatal eljárásának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írták. „Természetesen mindez a jelenlegi vizsgálati szakban nem befolyásolja a GVH tényfeltárási kötelezettségét” – közölték.

A portál szerint:

2024 áprilisára a Temu 1 millió fős bázist épített Magyarországon, ezzel 25,6 százalékos súllyal bír a hazai online vásárlókon belül.

A Temu anyacége, a PDD 2023 negyedik negyedévben 88,88 milliárd kínai jüanos (12,5 milliárd amerikai dolláros) árbevételt ért el, ami 123 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakánál.

Forrás: Index

Link másolása
KÖVESS MINKET: