ÉLET-STÍLUS

Fotó: Ilyen aranyos Zente, az év első budapesti babája

A kisfiú nulla óra 8 perckor jött a világra.

Link másolása

Mint arról mi is hírt adtunk, 2023 első babája Zalaegerszegen született.

Pár perccel később pedig világra jött Budapest idei első babája is.

Az év első fővárosi újszülöttje, Szendrő Zente a Péterfy Sándor Utcai Kórház-rendelőintézet szülészetén 2023. január 1-én született. Zente nulla óra 8 perckor jött a világra 3440 grammal és 55 centivel, természetes úton. A kisfiú a család első gyermeke, édesanyja 21 évesen szülte.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Új útburkolati jelet vezetnek be Magyarországon a motorosok miatt
A kísérleti jelek a motorosok biztonsága miatt kerültek az aszfaltra a Bajna és Héreg közötti szakaszon.

Link másolása

A magyar motorosok egyik kedvenc szakasza a roppant balesetveszélyes Bajna-Héreg között található kanyargós rész, írja a vezess.hu. Ezen próbálnak javítani a különös útburkolati jelekkel, melyek több szervezet, hatóság, illetve magánszemély kezdeményezését követően kerülhettek az aszfaltra.

A sportmotor.hu szerint „a burkolati jelek legfontosabb szerepe, hogy általuk elkerülhető a kezdő motorosok egyik jellemző vezetéstechnikai hibája, nevezetesen, hogy túl szűk íven kezdik meg a kanyart, ezért ha a gép nem is, de a felsőtestük már átlóg a másik sávba”. A zöld csík célja, hogy a kerék a felezővonalhoz képest azon kívül legyen kanyarodás közben. A köröknek pedig szintén az a lényege, hogy a motor kereke ne azokon belül fusson, hanem kívül.

Néhány éve Héreg és Tarján között már felfestettek egy szakaszt, amit idén követett még egy. Ennek ügyét és építését a Kanyarfotó stábja karolta fel, és az összefogás eredményeként egy rizikós S kanyar is megkapta idén az új jelzéseket:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Miért válasszuk az elektromos autót a hagyományos belső égésű helyett?
Az elmúlt években az elektromos autók térhódítása számos pozitív változást hozott a közlekedés és környezetvédelem terén. Elmondjuk milyen kiegészítővel lehet még hatékonyabbá tenni a működését!

Link másolása

Pár éve még nagyon messze voltunk attól, hogy a mindennapi életben használható elektromos autóink legyenek a belső égésű motorral működő járművek helyett. Pedig a technológia nem újdonság, a 19. század végén egy angol mérnök, Thomas Parker fejlesztette ki az első tisztán elektromos meghajtású járművet. Azonban az akkori akkumulátorok alacsony teljesítménye miatt a technológia sokáig parkolópályára kényszerült, egészen a 21. század elejéig, amikor is felcsillant a megvalósulásának reménye.

Mára pedig már az elektromos járművek reneszánszát éljük és nem véletlenül: a fosszilis üzemanyagok elégetése miatt környezeti válságba sodorta világunkat, az elektromos hajtású járművek pedig tökéletes alternatívát kínálnak a belső égésű motorral ellátott járművekkel szemben.

Mi a népszerűségének az oka?

A villanyautók számos előnnyel kecsegtetnek. A környezettudatosság, a technológiai innovációk, az állami szabályozások, az autógyártók kedvező beruházásai, a megfizethetőség és a fogyasztói nyitottság mind az elektromos járművek elterjedését segítik elő. Felhasználói szempontból pedig egyszerűbb vezetni az automata sebváltónak köszönhetően. Sokszor még önvezető funkció is társul a kormányhoz, aminek segítségével biztonságban érezhetjük magunkat a legnagyobb forgalomban is. Sokaknak pedig az az imponáló, hogy az elektromos motorok milyen halkak, az meg még inkább, hogy csupán pár másodperc alatt képesek felgyorsulni több száz km/h-ra. Nem mellékesen egyszerűbb fenntartani és környezetbarát.

Ezek miatt az okok miatt a kibocsátás nélküli járművek népszerűsége egyre nő, a jövő környezettudatos eszközeinek elterjedéséhez azonban elengedhetetlen, hogy a kiegészítők, például a járművekre szerelt abroncsok is igazodjanak az elektromos autók speciális igényeihez.

A Hankook iON termékcsaládja kimondottan ezzel a céllal készült, a vállalat tapasztalatai szerint azonban még mindig sokan teszik fel a kérdést: miért kell speciális gumi a villanymeghajtású autók alá?

A csendes és biztonságos működés az abroncson is múlik

Ahogy fentebb is említettük az elektromos autók egyik vonzereje, hogy jóval csendesebbek a belső égésű motorral működő járműveknél. A helyes abroncsválasztással ezt tovább növelhetjük, a gumik kialakítása és anyaghasználata minimalizálhatja a zajt, így még harmonikusabbá téve az autózás élményét.

Ám sokszor pont a csendes működés jelenthet problémát a gyalogosan- vagy biciklivel közlekedők számára. Mivel hang alapján kevésbé feltűnő kocsikról van szó, így a rutinból közlekedőket érheti egy-egy meglepetés az utakon. Ha erdővel övezett úton járunk, akkor pedig az ott lakókat tévesztheti meg. Ilyen esetekben a vészfékezés szinte elkerülhetetlen, azonban a kifejezetten ezekre a járművekre gyártott autógumik (mint az iON evo is) tapadására ekkor is számíthatunk, így az esetleges ijedtségen kívül – jó esetben – más kellemetlenség nem érhet minket.

Erre szeretné felhívni a figyelmet a Hankook Tire legújabb kampányfilmjében is, amiben egy szarvas nehézségekkel teli napját követhetjük végig, mielőtt aztán egy arra haladó autó útjába kerül. A megfelelő gumiabroncs fékteljesítményének köszönhetően a szarvas és az autó utasai is megmenekülnek.

A megfelelő abroncs választással mindenki jól jár

Az elektromos autózás egyik legfontosabb előnye a környezetvédelem, a megfelelő abroncsok kiválasztásával pedig tovább fokozhatjuk ezt az előnyt. Az iON evo fejlesztésének köszönhetően egy akkumulátortöltéssel nagyobb hatótávolságot nyerhetünk, továbbá a teherbírása is nagyobb, így később is lesz csereérett. Ezek a környezetbarát megoldások hozzájárulhatnak a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, így a fenntarthatóbb közlekedés kialakulásához is. Nem utolsó szempont, hogy ez segít a levegő minőségének javításában, amivel saját magunk, és a körülöttünk élők védelmére is kelhetünk, hiszen a jó levegőminőség és a közlekedés-biztonság mindenkinek fontos – akár autósról, gyalogosról, vagy erdei állatokról legyen szó.

Oláh Szabolcsot, a Hankook Tire Magyarország Kft. anyagfejlesztési menedzserét kérdeztük az iON gumiabroncsról:

- Miért nem jó a hagyományos gumiabroncs az elektromos autókra?

- A hagyományos gumiabroncs is használható elektromos autókhoz, de a jármű nem nyújtja ugyanazt a teljesítményt. Az iON jobb! Az iON abroncsokat elektromos autókhoz terveztük, figyelembe véve a hagyományos, belső égésű motorokkal szerelt autóktól eltérő tulajdonságaikat, így maximálisan, kompromisszumok nélkül ki tudják szolgálni az elektromos járműveket használók igényeit.

- Aki olyan elektromos autót vezet, amin iON evo gumiabroncs van, mit fog tapasztalni?

- Azt fogja tapasztalni, hogy halkabban, komfortosabb utazik, és messzebbre jut el egy töltéssel, mindezt optimális vezetési élmény és kimagasló biztonság mellett.

- Mi volt a szempont az iON evo gumiabroncs tervezésénél?

- Az iON abroncsok tervezésekor az volt a célunk, hogy az abroncs maximálisan kiszolgálja az ultra-nagy teljesítményű elektromos járművek igényeit. A legújabb technológiák alkalmazásával, az iON optimális vezetési élményt nyújt az elektromos autózásban.

- Mitől válik környezetbaráttá, fenntarthatóvá egy gumiabroncs?

- Attól, hogy megnövelt élettartama mellett környezetbarát, fenntartható anyagokból készül, ráadásul környezetbarát és fenntartható technológiával. Mi nemcsak az alapanyagokat vizsgáljuk ebből a szempontból, hanem az abroncs egész életútját végigkísérjük, beleértve a teljes beszállítói láncot, az abroncsgyártást, a felhasználást és az életút végét. Erről tesz bizonyságot a Hankook ISCC Plus tanúsítványa is.

- Az iON evo gumiabroncs segítségével mennyivel növelhető az autó hatótávja?

Megközelítőleg 6%-kal, ami egy 500km hatótávolságú autónál 30km hatótáv növekedést jelent.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Sokkoló részleteket árultak el tizenévesek arról, milyen az élet játékfüggőként
Egyikük elárulta, hogy nem egy rossz családi légkörből jött, hanem hívő keresztény családból, és neki ez az egész csak kíváncsiságból jött.

Link másolása

Az RTL Fókusz készített riportot a játékfüggőségről: a műsorban két tizenévest kérdeztek meg arról, hogy milyen megélni a játékfüggőséget.

A riportból kiderült, hogy a 16 éves Máté és Áron az Emberbarát Alapítvány rehabilitációs intézetében gyógyul több, hasonló helyzetben lévő társukkal együtt.

Máté elmondta, hogy a szülei mély alkoholisták, és ő is elkezdett inni, majd a játékokba is komolyabban belement. Neki a játék egy menekülés volt a szülei elől.

Áron is elmondta, hogy neki a virtuális világ menekvés volt.

„Én nem egy rossz családi légkörből jöttem. Nekem hívő keresztény a családom. Ez az egész csak kíváncsiságból jött. Megtetszett, ki akartam próbálni és nem láttam benne veszélyt”

– mondta Áron az adásban, amit itt lehet visszanézni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
3 tipp a gondtalan vakációért
A legjobb, ha a nyaralás a gondtalan, felszabadult pihenésről szól. Azonban ha nem vagyunk felkészülve, az extrém hőség vagy egy leégés könnyen tönkreteheti a pihenést. Mutatjuk, hogyan csökkenthetjük az ártalmakat nyáron is!

Link másolása

A jó idővel egyre több időt töltünk a szabadban, azonban a hőség és az egyre erősebb UV-sugárzás a szervezetünket is megviseli. Az ártalmak csökkentésére azonban ilyenkor is van lehetőség, mutatjuk, mire érdemes figyelni!

1. Figyeljünk a bőrünkre!

A hőség, a légkondicionálás és a pára a bőrünkre is hatással van, így fontos, hogy az évszaknak megfelelően ápoljuk. Bár fényvédelemre egész évben szükség van, nyáron a magas UV-sugárzás miatt különösen fontos védekezni a káros sugarak ellen. Válasszunk 50 faktoros, széles spektrumú – az UVA- és UVB-sugarak ellen is – védelmet nyújtó termékeket. A Consumer Reports amerikai fogyasztóvédelmi magazin szakértői arra hívják fel a figyelmet, hogy indulás előtt minimum 15 perccel használjuk ezeket a termékeket, és elegendő mennyiséget vigyünk fel. Érdemes arra is figyelni, hogy tényleg mindenhova jusson, azaz a kézfejre, a lábfejre, a fülekre, a haj vonalába és a nyak hátuljára is. A naptejet kétóránként újra kell kenni, úszás vagy izzadás után pedig azonnal. Emellett pedig érdemes megfelelő ruházattal, széles karimájú kalappal és napszemüveggel is védekezni. Fényvédőre nemcsak a strandon, hanem a városban is szükség van, így jól tesszük, ha ezeknek a termékeknek a használata a mindennapi rutinunk része lesz.

A leégés nemcsak a nyaralást teheti tönkre, de hosszú távon komoly problémákat okozhat. Tudatos és mértékletes napon tartózkodással és a megfelelő fényvédelemmel sokat lehet tenni a bőr egészségéért, amire szükség is van, ugyanis a Semmelweis Egyetem által ismertetett statisztikák szerint 2004 és 2014 között megduplázódott a melanomás betegek száma, ami a 25–35 év közötti nők körében vezető halálokként szerepel.

A szakértők szerint fontos az is, hogy bőrünket, anyajegyeinket rendszeresen figyelemmel kísérjük, és minden változás esetén – ha aszimmetrikussá válik, változik a mérete, a színe vagy a formája – azonnal bőrgyógyászhoz forduljunk, a korai diagnózis a gyógyulási esélyeket nagymértékben megnöveli.

2. Figyeljünk a környezetre!

A saját egészségünk mellett a környezetünkre is fontos figyelni, így nyáron a strandon vagy fesztiválokon például arra, hogy ne hagyjunk magunk után szemetet. A kedvelt nyaralóhelyeket ugyanis egyre több szemét borítja, a European Environment Agency adatai szerint az európai tengerpartokon 2014 és 2017 között leggyakrabban talált szemét a cigicsikk volt. Bár elsőre úgy tűnhet, hogy az apró csikkek nem tudnak komoly bajt okozni, azonban ez sajnos nem igaz. Mintegy 4,5 ezer milliárd cigarettacsikket dobálnak el világszerte, ráadásul a csikkek műanyagot tartalmaznak, nagy részük ugyanis cellulóz-acetátból készült füstszűrőket tartalmaz, a csikkből pedig kemikáliák és nehézfémek kerülhetnek a környezetbe. Ez azt jelenti, hogy jelenleg a csikkek jelentik a műanyagszennyezés egyik legelterjedtebb formáját.

A csikkeket is magában foglaló műanyagszennyezés nemcsak a tengerpartokon, hanem a magyar folyókban és tavakban is komoly problémát jelent, a műanyaghulladékok jelentős része ugyanis bekerül a természetes ökoszisztémákba, például a vizekbe, ahol biológiailag nem bomlanak le. Az UV-sugárzás hatására kisebb darabokra esnek szét, így pedig 5 milliméternél kisebb, úgynevezett mikroműanyagok jönnek létre. Egy 2020-as magyar kutatás szerint a Tisza és a Duna után a Balatonban és a Zalában is kimutattak mikroműanyagokat. A szakemberek szerint ráadásul az eddig mért adatoknál jóval magasabb, akár 3-5-ször is nagyobb lehet a vizekben jelen lévő tényleges mikroműanyag-koncentráció.

3. Csökkentsük az ártalmakat!

A dohányzás természetesen nemcsak a környezetre káros, hanem az emberek egészségére is. Ráadásul ma már tudjuk, hogy a dohányzás számos betegség kialakulásáért felel, és ezek a negatív hatások nemcsak magát a dohányost érik, hanem a kifújt füst révén a környezetében lévőket is.

A dohányzáshoz kapcsolódó kockázatok minimalizálásának legbiztosabb módja még mindig kizárólag az, ha egyáltalán nem dohányzunk. Ha már dohányzunk, akkor fontos, hogy minél előbb felhagyjunk ezzel a káros szokással. Kizárólag a dohány- és nikotintartalmú termékek teljes elhagyásával csökkenthetők teljes mértékben a dohányázás ártalmai, ezért aki a leszokás mellett dönt, azt ebben támogatni kell. Azok a felnőtt dohányosok, akik valamilyen okból mégsem szoknak le, tájékozódhatnak az ártalomcsökkentésről. Ilyenek a különböző füstmentes technológiák is. Az égés nélkül működő dohányt és/vagy nikotint tartalmazó technológiák használatakor ugyanis nem jön létre sem füst, sem hamu, így ezek az alternatívák – akár 70-95 százalékkal – kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, mint a cigaretta. A károsanyag-kibocsátás csökkenése és az egészségkárosító hatás közötti összefüggés vizsgálatára azonban még hosszú távú kutatások szükségesek. A különböző füstmentes technológiákban közös, hogy füst és égés nélkül működnek, azonban a hatásuk még a hasonló elven működő technológiák esetében is teljesen eltérő. Füstmentes technológia például az elektronikus cigaretta és az egyéb, kémiai reakcióval működő vagy a különféle elveken működő hevítéses technológia.

Azonban fontos tudni, hogy a füstmentes technológiák sem kockázatmentesek, hiszen egyrészt a hosszú távú hatásuk egyelőre nem ismert, másrészt nikotint tartalmaznak, amely erős függőséget okozó anyag, és egyéb káros hatása mellett megemeli például a vérnyomást és a szívfrekvenciát. A legfontosabb még mindig az, hogy aki nem dohányzik, az ne is szokjon rá, illetve, aki már dohányzik, az minél hamarabb szokjon le. Hosszú távon ugyanis csak a nikotin- és dohánytartalmú termékek végleges elhagyásával csökkenthetők teljesen a dohányzás ártalmai.

A cikk társadalmi felvilágosítás céljából létrejött, reklámcélokat nem szolgáló tájékoztatás, megrendelője a Philip Morris Magyarország Kft.

Link másolása
KÖVESS MINKET: