ÉLET-STÍLUS

A természet a valódi természetünk, lelki egészségünk egyik fő forrása

A Föld nevű luxusszálló mentális szempontból is nélkülözhetetlen közegünk, a receptre felírt természet pedig egyáltalán nem utópia. Szükség is van rá, hiszen a közeli kapcsolat a természettel jóllétünk egyik forrása.
Forrás: Móroczanikó blog - szmo.hu
2023. március 07.


Link másolása

Miről szól Az élet íze blog?

Mórocz Anikó a lányának, Annának a születését várva kezdte el írni a blogot, neki is ajánlja első bejegyzésében. Ahogy ígéri: izgalmas utazást kezd Nusival, és csalódik, aki egy pelenkaszagú "baba-blog"-ra készül, mert azt a terepet meghagyja arra jóval érdemesebbeknek. Ők ketten inkább kóstolgatják az élet ízét, és az élményekből Nusi is ki fogja venni a maga részét.

Az ugye megvan, amikor a két pesti diák, Tutajos és Bütyök megérkezik a Balatonhoz Matula szárnyai alá, addigi életük legkalandosabb nyara után pedig megférfiasodva, élményekkel csordultig telve térnek haza. A testes, vidéki gazda, István bácsi intelmei tömörek és egyértelműek:

„Azért hoztalak el, hogy erősödj, és örülj a szabadságnak. Korlátokat nem szabok, mert annyi eszed már lehet, hogy nem mégy fejjel a falnak. Ha tehát bevered a fejed, a te dolgod, ha bajba kerülsz, magadnak kell kilábalnod, mert esetleg nem lesz melletted senki. Annyira vállalkozz, amennyit elbírsz,

és nekem hiába nyivákolsz, ha elvágod a kezed, vagy elrontod a gyomrod. Ez mind a te magánügyed. Úgy vélem: csak így tanulsz meg a magad lábán járni, és pontosan rájössz majd, hogy mit lehet, és mit szabad.”

Fekete István gazdag jelzőkkel rögzítette a Ladó Gyula Lajoson tapasztalható változásokat: a balatoni nyár sok mindenre megtanította, kiművelte, útbaigazította, „és hozzáformálta a természetes élet kegyetlen törvényeihez. Amikor a berek először fogadta, idegen test volt a nádas útvesztőiben, tétova bárány a füvetlen pusztaságban; de a nap hozzáégette, a vihar megfürdette, a jégeső meggyalulta, és a nyurga, elpuhult test izmainak állandó munkája fiatal farkast faragott a bárányból.”

A pesti fiúk nyár végére úgy kinőtték a ruhájukat, hogy a kabát begombolásáról szó sem lehetett és Tutajos karján a kabátujjak könyök alatt végződtek. A fizikai változások mellett talán még szembetűnőbb, hogy eggyé váltak a természettel, az ember alapvető közegével.

Matulának még zsigerből ment az, amire a mai kor mindent tudományosan fürkésző világában egyre több kutatási eredmény ad bizonyítékot:

a természethez fűződő kapcsolat fontos része az ember jóllétének.

Dr. Mihók Barbara és az Ökológiai Kutatóközpont munkatársai Természet és lelki egészség című munkájukban nem kevesebbet állítanak, mint hogy a mentális egészségünk nagymértékben függ a természeti környezet közelségétől:

ha szegényesek a természethez fűződő élményeink, akkor fizikai és lelki egészségünk egyaránt romolhat.

Miközben a klímaváltozás egyre gyorsuló változásokat idéz elő az élelmiszerbiztonságban, a járványok terjedésében és a geopolitikában, addig a leggyakoribb mentális betegség,

a súlyos depresszió társadalomra nehezedő közvetlen és követett terhe nagyjából a teljes gyógyszerkassza nagyságával egyenértékű: évente 362 milliárd forintra tehető.

Ezzel szemben helyezkedik el az a tény, hogy pusztán a természettel való kapcsolódás támogatja a fizikai egészséget (szív- és érrendszeri, krónikus légúti betegségek javulnak, erősödik az immunrendszer), és gyógyítóan hat a mentális egészségre: oldja a stresszt és a depressziót, segít a hiperaktivitás és a demencia kezelésében, erősíti a koncentrációt, hozzájárul az idegrendszer regenerálódásához és javítja a figyelmi, kognitív funkciókat. Összességében tehát nagyobb eséllyel fejlődnek és működnek jól pszichológiai értelemben azok, akik erősebben kötődnek a természethez.

Ami talán ezeknél is fontosabb:

a mentális zavarok megelőzésében kiemelkedő szerepet játszik a természettel való gyermekkori kapcsolat. 2021-től Magyarországon az első-második osztályos, hat-hétéves gyerekeknek nincs órarend szerinti környezetismeret tantárgyuk, a környezeti nevelés és érzékenyítés a szülők mellett a pedagógusok feladata.

A biológia tanári végzettségű Aczél Gergely, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület Veszprém megyei csoportvezetője 2002 óta rendszeresen tart foglalkozásokat gyerekeknek, előadásain, a táboraiban és az erdei iskolai programjain a gyerekek boldogan viháncolva, észrevétlen tanulnak.

Mindenki Gergő bácsija szerint a mai világban a gyerekeknek kevés alkalmuk van arra, hogy az erdőt-mezőt járva kapcsolódhassanak a természethez, ezért játékosan, sok mozgással és mesével próbálja velük megszerettetni a természeti környezetüket, hogy ott barátságos közegben érezzék magukat.

Ennél is fontosabb, hogy a gyerekek a szüleikkel is minél többet tartózkodjanak a természetben, ugyanis ha gyermekkorban nincs lehetőségük tapasztalatgyűjtésre és ismeretszerzésre, akkor felnőttként – a munka, a család és egyéb elfoglaltságok miatt - rendkívül korlátozottak lesznek a természetjárási lehetőségeik.

Aczél Gergely úgy tartja: ha a gyerekek családi kirándulás vagy piknikezés keretében minél többet kint lehetnek a szabadban, az már önmagában annyi élményt nyújt a számukra, amiből felnőtt korukban is tudnak táplálkozni.

A lényeg pedig az egyszerűségben és nem a szakmai felkészültségben rejlik:

a szülőknek a gyerekekkel elegendő egyszerűen csak jelen lenni a természetben.

Lazán álljunk ellen a kísértésnek, hogy minden növény és állat nevét fejből tudjuk, még akkor is, ha a mai világunkban erősen az ismeretekre összpontosítunk.

Az elsődleges az, hogy megszeressük, érdeklődjünk, nyitottak legyünk, és ha ez megvan, akkor jönni fog az ismeret is, hiszen a gyerekek utánanéznek mindennek, de a kíváncsiságot, az érdeklődést és a bizalmat csak gyermekkorban tudjuk elérni, azzal, ha minél többet vannak kint a természetben.

A puszta jelenlét gyakorlatát követi a balatonfüredi Arácsi Népház túravezetője, Törőné Horváth Ilona is, akinek a keze alatt generációk fordultak meg a Tekergők túracsoport tagjaként. Törőné nagyjából azóta túrázik, amióta megtanult járni, lételeme a mozgás, az úton levés, lehetőleg a természetben. A sport szeretete mindig benne volt, és a két fiával is rengeteget járt kirándulni. Természetes volt neki, hogy a gondjaira bízott nyári táborozó gyerekeket is kiviszi a szabadba.

A gyerekeken ő is azt tapasztalja, hogy csak el kell jutniuk a természetbe, utána a szabadság már beszippantja őket. Lehet, hogy ott van a chipses zacskó a táskában, de mennek, csinálják, megszeretik, s ráadásképpen társaságban, jó közösségben vannak, barátokra lelnek egymásban.

Csak nagyon ritka esetben látja – de azt már az első napon -, ha valaki nem fog menni többet.

Törőné minden nyáron a szárnyai alá gyűjt húsz-harminc általános iskolás korú gyereket, akikkel öt héten át járják a Balaton-felvidék, a Bakony és a szomszédos megyék turista- és kerékpárútjait, a közös élmények pedig eltéphetetlen szálat szőnek közte és a gyerekek között: évközben odaszaladnak hozzá, bárhol is látják meg Füreden, hogy alig várják a nyári túrákat. Sokan el se tudják képzelni mennyit adnak neki ezek a gyerekek, akik talán a végtelen szabadságot tapasztalják meg vele, hisz a balesetveszély megelőzésén kívül a túrákon nincs folyamatos fegyelmezés. Élnék a gyanúperrel – nem kisebbítve Törőné érdemeit -, hogy a természet hívó hangját ha őáltala tapasztalják meg a gyerekek, akkor őhozzá kötik a természet semmivel össze nem hasonlítható élményét is.

Esetleg ha mi, szülők többet járnánk a gyerekeinkkel az erdőt-mezőt, akkor bennünket is ilyen boldog tapasztalatok kötnének össze a gyermekeinkkel…

Persze az tud némi izgalommal járni, amikor a családi túra alkalmával a gyerek boldogan nekiesik egy galagonya- vagy sombokornak, amit a szülők nem ismernek. Csípőből jön a válasz: „nyugi, anya, Ica néni megtanított rá, az ott vadmálna, kóstold meg!”. Törőné mindenesetre rengeteget kirándult a saját fiaival is, elszakíthatatlan szálak kötik őket a természethez, egymáshoz és az édesanyjukhoz is.

A Föld nevű luxusszálló tehát mentális szempontból is nélkülözhetetlen közegünk, a receptre felírt természet pedig egyáltalán nem utópia:

a skóciai Shetland-szigeteken az egészségbiztosító olyan kiegészítő kúrákat támogat, mint a madárles vagy az ajánlott túraútvonalakon történő heti többszöri kirándulás, Japánban pedig az 1980-as évek óta megelőzési céllal használják a tudatos jelenléttel egybekötött erdei sétákat.

S hogy miért velünk született igény a természet iránti vágyódásunk? A tudomány szerint evolúciós kötődésről van szó, vagyis hogy „az ember nemcsak testi, de lelki, pszichés értelemben is természeti lény, súlyos következményekkel jár, ha kiszakad a rendszerből”. Evolúciós környezetünkként kötődünk a bioszférához, ehhez adaptálódott a fiziológiánk, a hormon- és idegrendszerünk.

A kutatási eredmények sokak vesszőparipájára kovácsolnak patkót, akik szerint a Balatonra nem kell csörgősipkát húzni, nem áll jól neki. Elég, ha az ember önfeledten ringatózik a tóban, a környező rétek tücsökciripelésében vagy belegázol az erdő fái között tova szaladó patak hideg vízében.

A csendes mélázásban pedig egyszer csak összeáll a Tüskevár színes-szagos, széles vászna: „a Balaton tükre rózsaszínű lángot vetett, mert messze, valahol Kenese mögött ekkor bukkant fel a nap. A nagy víz felett megmozdult az lenyúlt köd derengő lepedője, egy varjú károgott valahol, s a világosság érintésére fehér sirályok szálltak fel a tündöklés tenyeréről”.

Mihók Barbara, PHD: Ökológusként és mentálhigiénés szakemberként meggyőződése, hogy az emberi jóllét és a természeti értékek védelme egyazon érem két oldala, egyik sem képzelhető el a másik nélkül. A Környezeti Társadalomkutatók (ESSRG), az SZTE GTK és az Ökológiai Kutatóközpont munkatársaként fenntarthatósággal és környezeti igazságossággal foglalkozó kutatásokat folytat. A kutatás mellett mentálhigiénés segítőként is dolgozik. Abban hisz, hogy az összekapcsoltságunk révén erősödünk, legyen szó emberi vagy nem-emberi létezőkkel való kapcsolatainkról.

Törőné Horváth Ilona: 1997 nyarán Füreden kezdett túratáborokat szervezni, mert elképzelhetetlennek tartotta, hogy a nyári forróságban, egy nyugati fekvésű teremben foglalkozzon a gyerekekkel reggel nyolctól délután négyig. A kínzás helyett inkább kivitte őket a levegőre – még ha az meleg is volt -, de inkább az erdei levegőt választotta egy szoba levegőtlensége helyett. Gyerekkora óta ő maga is túrázott, tehát nem kellett sokat gondolkodni a megoldáson. A túratáborra a gyerekek azonnal vevők voltak, így indult a Tekergők túracsoport, ami ma már huszonhét éves hagyomány.

Aczél Gergely: A természet már gyermekkora óra vonzotta, járta a kis faluja határát. 2002-ben kezdett gyerekekkel táborozni, túrázni, később erdei iskolai programvezetőként gyűjtött tapasztalatokat a Vértesben. Saját környezetnevelői programot dolgozott ki, ezzel járja az óvodákat, iskolákat, hogy közelebb vigye a természethez a gyerekeket, akik még őszinték és nyitottak rá. Még nem csontosodtak be, mint a felnőttek. Minden foglalkozás alkalmával egy szeretet-közösség jön létre, mindenki jól érzi magát, miközben tanulnak és sokat mókáznak. Gergő szerint ennél több nem kell.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Izzasztó, kikapcsoló, fókuszt adó – ilyen volt 40 fokban Bikram és yin jógázni
Zárásként egy hangtálas foglalkozás pedig teljesen lenyugtatott. A Birds of Paradise jógastúdióban jártunk.

Link másolása

A sport mindig is a hétköznapjaim része volt, de az elmondható, hogy inkább a helyváltoztató mozgás híve vagyok. A jógát a covid alatt próbáltam ki otthon, egy online edzés keretein belül, viszont régóta győzködtem magam, hogy elmenjek egy rendes órára. Már csak azért is, mert nagyon

kíváncsi voltam, mit tud a jóga, hogy manapság ilyen sokan űzik

és mit tud nekem adni, aki világéletemben futottam, úsztam, tehát gyorsaságon alapuló sportokat csináltam. A jóga ennek a tökéletes ellentétje, a Bikram jóga pedig még ennél is extrább.

Mi a Bikram jóga?

A Bikram jóga a 70-es évek elején indult hódító útjára Bikram Choudhury által. Egy teljes sorozat 26 ászanából (gyakorlatból) áll, amelyet 38-40°C-ra felfűtött teremben végeznek 90 percen keresztül. A gyakorlatok egymásra épülnek, mindig előkészítve a testet a következő ászana végrehajtására. Célja, hogy megdolgozza a test minden egyes részét, friss, oxigéndús vérhez juttassa a belső szerveket, ezáltal helyreállítva egészséges működésüket.

Beérve a Birds of Paradise designos stúdiójába, rögtön egy kellemes érzés lett rajtam úrrá, hála a szívélyes fogadtatásnak és a mennyei illatoknak. Megtetszett, hogy mennyire igényesen és precízen rendezték be a stúdiót, és hogy mindennek megvan a maga helye. Máris úgy érzetem, hogy egész más lesz így jógázni, mint otthon a képernyő előtt. Ahogy érkeztek a rutinos jógázók, egy kissé elkezdtem tartani attól, hogy mégis hogyan fogok helyt állni. Szerencsére Vályi Tamás oktató látta rajtam a feszültséget, és azonnal megnyugtatott, hogy ez teljesen természetes, de aggodalomra semmi ok. Megtudtam, hogy – hacsak nincs valamilyen komolyabb egészségügyi problémánk – a 40°C-ra felfűtött termemben végzett Bikram jóga egyáltalán nem veszélyes.

A jóga Indiából indult hódító útjára, a 40 fokos hőmérséklet pedig az indiai klímát hivatott utánozni.

Az egymásra épülő ászanák, vagyis gyakorlatok szépen felépítették az óra ívét. Persze tíz perc után már izzadtam, és a végére semmi nem maradt szárazon, de

végig azt éreztem, hogy a testem hihetetlenül élvezi, amit csinálok.

Ugyan nem én vagyok a világ leghajlékonyabb embere, a kötött izomzatom ellenére azt tapasztaltam, hogy mindent bele tudok adni annak érdekében, hogy minél jobban megnyújtsam magam, és a tőlem telhető legtökéletesebbre törekedjek. A gyakorlatok között gyakran volt szünet, amikor csak háton fekve pihentünk kb. fél percig. Tamás arra is odafigyelt, hogy kezdőként terelgessen a helyes pozíciótartásra, de sosem éreztem azt, hogy kínos lenne, ha egyszer-egyszer kibillenek az egyensúlyomból. Ugyan az óra nem a hivatalos 90 percig tartott, de szerintem ugyanúgy élveztem volna, hiszen az egy óra is gyorsan eltelt.

A törülköző és a víz pedig melegen ajánlott (szó szerint).

Az este megkoronázásaképp

maradtam a Yin & Hangtál nevű órán is, ami a jógának egy lassú, meditatív stílusú irányzata.
A Birds of Paradise jógastúdió Budán, a Széna tér mellett várja azokat, akik a jógával szeretnének kikapcsolódni. Őszi akciójuk keretén belül most szeptember 20-25. között 30% kedvezményt adnak a 10 alkalmas, a havi, a féléves és az éves bérleteikre.

Cím: 1015 Budapest, Hattyú utca 14.

Órarend és további információ itt található.

Talán nem is gondolnánk, de a hosszabban (akár 3-4 percig) kitartott nyújtásokkal a test mélyebb kötőszöveteire tudunk hatni. Itt teljesen el tudtam engedni a testi és lelki feszültségeket, a hangtálak megnyugtató hangjára szinte el is aludtam. És bár ezt a tényt félve osztottam meg Sas Zsuzsi oktatóval, ő megerősített, hogy pont ez a lényege a foglalkozásnak, hogy az idegrendszer megnyugodjon és az elme elcsendesedjen. A másfél óra könnyen elrepült, és a zuhany alatt arra jöttem rá, hogy a testem sokkal több mindenre képes, mint gondolnám.

A stúdió kínálata egyébként sokszínű, szobahőmérsékleten Vinyasa Flowt tartanak (kreatív gyakorlatok a légzés, és az órát kísérő zene ritmusában áramolva történő nyújtás és erősítés), illetve Hot Vinyasa, és Inferno Hot Pilates óráik is vannak, valamint HIIT jellegűek a feszesedni vágyóknak. Mindenképpen vissza fogok térni!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Mindössze 24 pilóta képes leszállni a világ legkeményebb repülőtéri kifutóján
A leszállás akkora kihívást jelent, hogy még ezek a tökéletesen felkészült pilóták is csak kifogástalan időjárási és látási körülmények között próbálkoznak meg vele.
Fotó: Youtube - szmo.hu
2023. augusztus 18.


Link másolása

A bhutáni Paro repülőtéren történő landolás az egyik legnagyobb kihívást jelentő feladat a pilóták számára, ezért mindössze 24 embernek van engedélye arra, hogy itt landoljon - írja a LADBible.

A nehézséget elsősorban az adja, hogy a repülőtér földrajzi elhelyezkedése miatt a leszállás során a pilóták itt nem használhatják a megközelítés megkönnyítéséhez jellemzően rendelkezésre álló technológiát.

A legtöbb repülőtéren két eszközzel könnyítik meg a leszállást, ezek közlik a gép vízszintes helyzetét a kifutópályához képest, illetve hogy a gép milyen messze van a kifutópálya felett.

A Paro reptéren azonban a gépen található műszerek mellett kizárólag a két szemükre támaszkodhatnak a pilóták.

Emellett a kifutópálya is kifejezetten rövidnek számít ahhoz képest, hogy mennyivel a tengerszint felett található, ráadásul az utolsó kanyar a megközelítés során nagyjából 30 másodperccel azelőtt történik, hogy a kerekek elérnék az aszfaltot.

A leszállás akkora kihívást jelent, hogy a tökéletesen felkészült pilóták is csak tökéletes időjárási és látási körülmények között próbálkoznak meg vele, tehát nincs például éjszakai landolás sem.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Új útburkolati jelet vezetnek be Magyarországon a motorosok miatt
A kísérleti jelek a motorosok biztonsága miatt kerültek az aszfaltra a Bajna és Héreg közötti szakaszon.

Link másolása

A magyar motorosok egyik kedvenc szakasza a roppant balesetveszélyes Bajna-Héreg között található kanyargós rész, írja a vezess.hu. Ezen próbálnak javítani a különös útburkolati jelekkel, melyek több szervezet, hatóság, illetve magánszemély kezdeményezését követően kerülhettek az aszfaltra.

A sportmotor.hu szerint „a burkolati jelek legfontosabb szerepe, hogy általuk elkerülhető a kezdő motorosok egyik jellemző vezetéstechnikai hibája, nevezetesen, hogy túl szűk íven kezdik meg a kanyart, ezért ha a gép nem is, de a felsőtestük már átlóg a másik sávba”. A zöld csík célja, hogy a kerék a felezővonalhoz képest azon kívül legyen kanyarodás közben. A köröknek pedig szintén az a lényege, hogy a motor kereke ne azokon belül fusson, hanem kívül.

Néhány éve Héreg és Tarján között már felfestettek egy szakaszt, amit idén követett még egy. Ennek ügyét és építését a Kanyarfotó stábja karolta fel, és az összefogás eredményeként egy rizikós S kanyar is megkapta idén az új jelzéseket:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Miért válasszuk az elektromos autót a hagyományos belső égésű helyett?
Az elmúlt években az elektromos autók térhódítása számos pozitív változást hozott a közlekedés és környezetvédelem terén. Elmondjuk milyen kiegészítővel lehet még hatékonyabbá tenni a működését!

Link másolása

Pár éve még nagyon messze voltunk attól, hogy a mindennapi életben használható elektromos autóink legyenek a belső égésű motorral működő járművek helyett. Pedig a technológia nem újdonság, a 19. század végén egy angol mérnök, Thomas Parker fejlesztette ki az első tisztán elektromos meghajtású járművet. Azonban az akkori akkumulátorok alacsony teljesítménye miatt a technológia sokáig parkolópályára kényszerült, egészen a 21. század elejéig, amikor is felcsillant a megvalósulásának reménye.

Mára pedig már az elektromos járművek reneszánszát éljük és nem véletlenül: a fosszilis üzemanyagok elégetése miatt környezeti válságba sodorta világunkat, az elektromos hajtású járművek pedig tökéletes alternatívát kínálnak a belső égésű motorral ellátott járművekkel szemben.

Mi a népszerűségének az oka?

A villanyautók számos előnnyel kecsegtetnek. A környezettudatosság, a technológiai innovációk, az állami szabályozások, az autógyártók kedvező beruházásai, a megfizethetőség és a fogyasztói nyitottság mind az elektromos járművek elterjedését segítik elő. Felhasználói szempontból pedig egyszerűbb vezetni az automata sebváltónak köszönhetően. Sokszor még önvezető funkció is társul a kormányhoz, aminek segítségével biztonságban érezhetjük magunkat a legnagyobb forgalomban is. Sokaknak pedig az az imponáló, hogy az elektromos motorok milyen halkak, az meg még inkább, hogy csupán pár másodperc alatt képesek felgyorsulni több száz km/h-ra. Nem mellékesen egyszerűbb fenntartani és környezetbarát.

Ezek miatt az okok miatt a kibocsátás nélküli járművek népszerűsége egyre nő, a jövő környezettudatos eszközeinek elterjedéséhez azonban elengedhetetlen, hogy a kiegészítők, például a járművekre szerelt abroncsok is igazodjanak az elektromos autók speciális igényeihez.

A Hankook iON termékcsaládja kimondottan ezzel a céllal készült, a vállalat tapasztalatai szerint azonban még mindig sokan teszik fel a kérdést: miért kell speciális gumi a villanymeghajtású autók alá?

A csendes és biztonságos működés az abroncson is múlik

Ahogy fentebb is említettük az elektromos autók egyik vonzereje, hogy jóval csendesebbek a belső égésű motorral működő járműveknél. A helyes abroncsválasztással ezt tovább növelhetjük, a gumik kialakítása és anyaghasználata minimalizálhatja a zajt, így még harmonikusabbá téve az autózás élményét.

Ám sokszor pont a csendes működés jelenthet problémát a gyalogosan- vagy biciklivel közlekedők számára. Mivel hang alapján kevésbé feltűnő kocsikról van szó, így a rutinból közlekedőket érheti egy-egy meglepetés az utakon. Ha erdővel övezett úton járunk, akkor pedig az ott lakókat tévesztheti meg. Ilyen esetekben a vészfékezés szinte elkerülhetetlen, azonban a kifejezetten ezekre a járművekre gyártott autógumik (mint az iON evo is) tapadására ekkor is számíthatunk, így az esetleges ijedtségen kívül – jó esetben – más kellemetlenség nem érhet minket.

Erre szeretné felhívni a figyelmet a Hankook Tire legújabb kampányfilmjében is, amiben egy szarvas nehézségekkel teli napját követhetjük végig, mielőtt aztán egy arra haladó autó útjába kerül. A megfelelő gumiabroncs fékteljesítményének köszönhetően a szarvas és az autó utasai is megmenekülnek.

A megfelelő abroncs választással mindenki jól jár

Az elektromos autózás egyik legfontosabb előnye a környezetvédelem, a megfelelő abroncsok kiválasztásával pedig tovább fokozhatjuk ezt az előnyt. Az iON evo fejlesztésének köszönhetően egy akkumulátortöltéssel nagyobb hatótávolságot nyerhetünk, továbbá a teherbírása is nagyobb, így később is lesz csereérett. Ezek a környezetbarát megoldások hozzájárulhatnak a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, így a fenntarthatóbb közlekedés kialakulásához is. Nem utolsó szempont, hogy ez segít a levegő minőségének javításában, amivel saját magunk, és a körülöttünk élők védelmére is kelhetünk, hiszen a jó levegőminőség és a közlekedés-biztonság mindenkinek fontos – akár autósról, gyalogosról, vagy erdei állatokról legyen szó.

Oláh Szabolcsot, a Hankook Tire Magyarország Kft. anyagfejlesztési menedzserét kérdeztük az iON gumiabroncsról:

- Miért nem jó a hagyományos gumiabroncs az elektromos autókra?

- A hagyományos gumiabroncs is használható elektromos autókhoz, de a jármű nem nyújtja ugyanazt a teljesítményt. Az iON jobb! Az iON abroncsokat elektromos autókhoz terveztük, figyelembe véve a hagyományos, belső égésű motorokkal szerelt autóktól eltérő tulajdonságaikat, így maximálisan, kompromisszumok nélkül ki tudják szolgálni az elektromos járműveket használók igényeit.

- Aki olyan elektromos autót vezet, amin iON evo gumiabroncs van, mit fog tapasztalni?

- Azt fogja tapasztalni, hogy halkabban, komfortosabb utazik, és messzebbre jut el egy töltéssel, mindezt optimális vezetési élmény és kimagasló biztonság mellett.

- Mi volt a szempont az iON evo gumiabroncs tervezésénél?

- Az iON abroncsok tervezésekor az volt a célunk, hogy az abroncs maximálisan kiszolgálja az ultra-nagy teljesítményű elektromos járművek igényeit. A legújabb technológiák alkalmazásával, az iON optimális vezetési élményt nyújt az elektromos autózásban.

- Mitől válik környezetbaráttá, fenntarthatóvá egy gumiabroncs?

- Attól, hogy megnövelt élettartama mellett környezetbarát, fenntartható anyagokból készül, ráadásul környezetbarát és fenntartható technológiával. Mi nemcsak az alapanyagokat vizsgáljuk ebből a szempontból, hanem az abroncs egész életútját végigkísérjük, beleértve a teljes beszállítói láncot, az abroncsgyártást, a felhasználást és az életút végét. Erről tesz bizonyságot a Hankook ISCC Plus tanúsítványa is.

- Az iON evo gumiabroncs segítségével mennyivel növelhető az autó hatótávja?

Megközelítőleg 6%-kal, ami egy 500km hatótávolságú autónál 30km hatótáv növekedést jelent.


Link másolása
KÖVESS MINKET: