A költekezési szokásainkra is hatással volt a koronavírus-járvány
Mindenki ismeri azt az érzést, amikor azon kapjuk magunkat, hogy már megint megvettünk valamit, amit nem is akartunk. Legalábbis nem terveztünk ilyesmit. Ezt a jelenséget, a hirtelen hangulatból történő vásárlást impulzív vásárlásnak nevezik és olyan elterjedt jelenség, hogy kutatják is. A Psychology Today egy ilyen kutatást ismertet.
A Capital One nemrégiben végzett felmérése az amerikaiak pénzügyi, mentális és fizikai egészségét vizsgálta a világjárvány előtti időszaktól napjainkig. A kétezer amerikait arról is kérdezték, hogy milyen pénzügyi szokásaikat szeretnék megváltoztatni: negyvenegy százalékuk az impulzív, hirtelen elhatározásból történő vásárlásokat említi.
A férfiaknál ez az arány negyven százalék. Bár a férfiak ritkábban vásároltak, de gyakran drágábbak voltak impulzív vásárlásaik; huszonhét százalékuk több mint 250 dollárt költött így el.
Számos tényező járul hozzá a hirtelen vásárlásokhoz, amelyek széles körben külső (helyzeti és termékekkel kapcsolatos tényezők, demográfiai és társadalmi-kulturális tényezők) és belső tényezők (hangulati tényezőkön alapuló folyamatok és személyiségjegyek) jellemezhetők.
Pozitív hangulat: Boldogság keresése.
A nyilatkozatok a következők:
• Szeretek újdonságot vásárolni.
• Úgy érzem, mintha új világokat fedeznék fel, amikor vásárolok.
Negatív: Stresszkerülés.
A nyilatkozatok a következők:
• Új vásárlás után megkönnyebbülést érzek.
• Ha sok dolgom van, a vásárlás jól eltereli a figyelmemet a problémáimról..
Tehát a nők nagyobb valószínűséggel vásárolnak impulzívan, mint a férfiak, mert ez pozitív tapasztalat számukra. A férfiaknál nem volt jelentős különbség az ilyen vásárlásoknál az indíték tekintetében, ugyanannyira fordult elő a pozitív, mint a negatív hangulati elem.