7 kollégatípus, akit gyűlölnek - vigyázz, nehogy köztük légy!
Biztosan neked is van olyan kollégád, aki megkeseríti mindennapjaid. (Ha pedig nincs, akkor a szerencsésebbek közé tartozol.) A Huffington Post ezúttal azokra gondolt, akik az első kategóriába tartoznak. Egy terapeuta segítségével összeszedték a legidegesítőbb kollégatípusokat, illetve tanácsokat is próbálnak adni ahhoz, hogyan kezeld őket,
mielőtt neked is pszichológusra lenne szükséged viselkedésük miatt.
Az örökös panaszkodó
Mindannyian utálhatjátok az irodai hőmérsékletet és a nevetséges szabadságolásokat, de az örökös panaszkodó örömét leli abban, hogy mégis állandóan ezekről reklamál. Ha emiatt már a munkádat sem tudod rendesen elvégezni, és muszáj elhallgattatnod őt, akkor Amanda Stemen terapeuta szerint a legjobb, ha megpróbálsz megoldást találni a panaszaira. Így ha jogos, de megoldható a baja, akkor remélhetőleg többé nem kell hallanod róla.
"A negatív kollégák általában abbahagyják a panaszkodást ha rájönnek, hogy te megoldod a problémáikat, nem pedig elnézed az állandó panaszkodásukat. Ha mégsem hagyják abba, akkor mindig azt mondom az ügyfeleimnek, hogy bármikor kimenthetik magukat a másiknál azzal az indokkal, hogy ideje visszamenniük dolgozni" - mesélte Stemen a Huff Postnak a problémáról.

A képzetlen felettes
A másik komoly probléma, amiről gyakran hallanak panaszt a terapeuták, az a képzetlen, nálad mégis magasabb pizícióban lévő felettesed. Néha lehet nem is érted, hogyan kapta meg a feladatot, mégis végig kell hallgatnod minden értekezleten remek ötleteit. Kate Snowise pszichológus szerint ilyenkor sokan azt sem értik, miért nem az arra alkalmasabb kapta meg a kinevezést, ráadásul a képzetlen felettes típusa gyakran csak fontosnak tetteti magát a munkahelyen, pótolhatatlan alkalmazottat játszik. Mi Snowise tanácsa? Legyél tisztelettudó, de közben találd meg, hogyan tudnál mégis megfelelően és hatékonyan dolgozni:
"Tedd fel magadnak a kérdést. Van másik olyan felettesem, aki alkalmasabb lenne mentornak? Van más, aki jobban tudna segíteni a munkámban? Ha ez szóba sem jöhet, akkor még mindig ott a lehetőség, hogy csöndben meghúzódj. Az alkalmatlan felettes általában saját magát iktatja ki, és eddigi tapasztalataim alapján vagy magától megy el, vagy félreállítják."
A könyörtelen pletykafészek
Ő az, akire mindig számíthatsz, ha szeretnél mindent megtudni kollégáidról. Legyen szó egyéjszakás kalandjaikról, ciki Instagram képeikről, vagy bármi munkahelyen kívüli dologról. A baj csak az, hogy közben a munkádtól veszi el az időt, azonban Tina Tessina pszichoterapeuta szerint erre is van megoldás, méghozzá felnőttekhez méltó:
"Maradj a rövid, üzleties válaszoknál, és próbálj minél kevésbé bevonódni a beszélgetésbe. Ha az asztalodhoz megy pletykálni, elég annyit mondanod, hogy fontos határidős munkád van, és csak folytasd a munkádat. Nem kell mindenkivel jóban lenned az irodából."
A főnökösködő
Szombat este van, te pedig olyan levelet kapsz a főnöködtől, amivel nyugodtan várhatott volna hétfőig is. Itt azonban még nem ér véget ellenőrző kényszere, hiszen állandóan rákérdez, hogy haladsz az ügyeiddel, és szeretné, ha minden levélre rátennéd. Ezzel a viselkedéssel persze csak azt éri el, hogy senki ne bízzon a másikban, és az alkalmazotti morálra is negatív hatással van. Alena Gerst New York-i pszichoterapeuta szerint ezek a típusú emberek a bizalomhiány miatt viselkednek így, de az is lehet, hogy észre sem veszik magukat. Szerinte a legjobb megoldás ilyen esetben az, ha megmutatod, képes vagy önállóan és a lehető legjobban elvégezni a munkád, és kompetens vagy, nem véletlenül vettek fel a pozícióra:
"Ne engedd, hogy a felettesed állandóan ellenőrizzen, inkább mutasd meg, hogy alapos és megbízható vagy, ha pedig kell, ezt szóban is hangsúlyozd ki. Így megtanulják, hogy szükséged van a szabad mozgásra ahhoz, hogy el tudd végezni a munkád".

A nyers kommunikáló
A nyers kommunikáló hihetetlen ügyességel tud tömören, velősen fogalmazni, néha mindezt CSUPA NAGYBETŰVEL megfogalmazva, hogy még jobban érezd az üzenet fontosságát. Ezzel még nem is lenne akkora baj, azonban mindezt olyan stílusban teszi, ami bántó vagy sértő lehet. Snowise szerint az ilyen típusokat úgy tudod a legjobban kezelni, ha megpróbálsz minél többször inkább szóban kommunikálni velük:
"Sajnos az e-mail és az sms gyakran félreérthető, és sokan kihagyják belőlük tömörségük miatt azokat az udvariassági formákat, amiket élőszóban egyébként nem tennének. Ha tudod, hogy ilyen típussal van dolgod, próbáld a társalgás nagy részét inkább személyesen elintézni, vagy telefonon".
A naplopó
Bizony a naplopókról panaszkodnak a legtöbben Jose Sandoval floridai pszichológus szerint, aki úgy véli, ez a probléma gyakran a panaszkodó miatt is lehet, hiszen sokan megpróbálják ilyenkor a másik munkáját is elvégezni. Márpedig szerinte nem ez a helyes lépés: "Sok ügyfelem panaszkodik arról, hogy olyan feladatokat is magukra vállalnak a naplopó lustasága miatt, ami nem az ő munkakörükbe tartozik. Nekik abban próbálok segíteni, hogy fejlesztem az öntudatos kommunikációs készségeiket, és azt tanácsolom nekik, próbáljanak bevonni valakit a problémába magasabb szintről is, aki esetleg újraosztja mindenkinek a feladatát".
Az ötletlopó
Szintén nem a kedvelt típusú kollégák közé tartozik az, aki leplezve, vagy akár nyíltan is begyűjti helyetted a dicséretet a munkáid után, és többször kér segítséget tőled, de sosem viszonozza. Tessina szerint egyetlen megoldás van erre a problémára. Ne segíts neki többet:
„Hacsak nem a főnöködről van szó, akkor mentsd ki magad a segítség alól azzal, hogy túl elfoglalt vagy, esetleg kérj cserébe valami másban segítséget. Először várd meg, hogy ők segítsenek neked, csak utána tedd meg, amire kérnek. Ha pedig ez sem segít, akkor mindig írj arról levelet neki, hogy miben segítettél, és úgy csatolj csak dolgokat, így bizonyítani tudod, hogy te végezted el a munkát, tőled származik az ötlet. Ez egyébként a főnököddel is működhet."

via Huffington Post