KULT
A Rovatból

100 éves lett Kirk Douglas, aki saját kerekesszékét tolja

A színészlegenda idős kora ellenére igen jó formában van, nemrég kerekes székét maga előtt tologatva sétált a szabad levegőn.

Link másolása

Ezen a napon, december 9-én lett százéves az élő színészlegenda, Kirk Douglas, aki mostanában visszavonultan él ugyan, de nemrég fotó is készült róla. A kép tanúsága szerint a matuzsálemi korát meghazudtolóan aktív Douglas előszeretettel sétálgat Los Angeles-i háza körül, és bár a kerekes széke vele volt, nem ült benne, inkább tolta.

Az idős színész nemcsak fizikailag, de szellemileg is frissen tartja magát, azt ugyanis lehet róla tudni, hogy szokott írni. Legutóbbi esszéje a Closer Weekly-ben jelent meg, benne szót ejtett feleségéről, Anne-ről, akivel már 63 éve él együtt - a pár 1954-ben házasodott össze. Douglas leírja, hogy szerencsésnek érzi magát, amiért korán megtalálta a lelki társát, a házasságukat csodálatosnak tartja, nagy beszélgetéseiket pedig egyenesen életmentőnek nevezte. Anne most 97 éves.

Születésnapi partiját fia, a szintén színész Michael Douglas és az ő felesége, Catherine Zeta Jones szervezi, a hírek szerint 200 barátját fogják meghívni a jeles alkalomra. Zeta Jones egyébként nemrég meg is osztott Instagram-oldalán egy családi képet, amelyen apósa is szerepel, őt állják körül a hálaadás-napi terített asztalnál:

Thankful for so much today! Happy Thanksgiving to one and all.

Catherine Zeta-Jones (@catherinezetajones) által közzétett fénykép,

Kirk Douglas a New York-állambeli Amsterdamban született 1916. december 9-én, fehérorosz zsidó családban. Eredeti neve Issur Danielovitch Demsky volt. A hét testvér közül egyedüli fiúként nőtt fel.

Nem volt könnyű a gyermekkora, de korán felfedezték, hogy gyorsan és könnyen tanul,

a sportoláshoz és a színjátszáshoz is van affinitása.

Az Amerikai Színművészeti Akadémiára járt New Yorkban, de közben rengeteget dolgozott azon, hogy meg tudja fizetni a tandíjat és fenntartsa magát.

Színészi karrierje a harmincas évek végén kezdett beindulni, ekkoriban még színpadon játszott. A világháború és Amerika hadba lépése miatt azonban egy időre felhagyott vele, ugyanis 1941-ben ő is bevonult a haditengerészethez. 1945-ben kapcsolódott be újra a művészeti életbe, a színház világa után egyre inkább elkezdett kacsintgatni a film felé.

Burt Lancasterrel verhetetlen párost alkottak, rengeteg sikerfilmjük volt,

többek között az Újra szól a hatlövetű, a Hét májusi nap vagy a Kemény fickók. Közel 40 évig dolgoztak együtt.

1950-ben, 34 évesen kapta első Oscar-jelölését A bajnok című filmben játszott szerepéért, majd három évvel később A szörnyeteg és a szépségért, 1957-ben pedig A nap szerelmeséért került ismét a legnagyobb elismerést jelentő aranyszobrocska közelébe. Utóbbiért végül Golden Globe-díjat kapott.

The Bad and the Beautiful #kirkdouglas #lanaturner #oldhollywoodglamour

maria eugenia ferreira (@meugenief) által közzétett fénykép,

Auguri ad un attore eterno, Kirk Douglas. anni #kirkdouglas #happybirthday #100years #actor #hollywood #legend #spartacus

Fabio Magnani (@fabiodida) által közzétett fénykép,

Még néhány legendás film, amelyben szerepelt:

Spartacus (1959)

Telemark hősei (1965)

Őrjöngés (1978)

Végső visszaszámlálás (1980)

1955-ben saját vállalatot alapított, ennek égisze alatt vette meg Ken Kesey Száll a kakukk fészkére című regényének filmes jogait. Mivel azonban senkit nem érdekelt, fiának, Michaelnek adta oda, aki viszont szinte példátlan kasszasikert csinált 1975-ben belőle: kilenc Oscar-jelölésből öt hozott díjat, legjobb film, férfi és női főszereplő, rendezés, forgatókönyv kategóriákban is.

Rendezni már idősebb fejjel kezdett el, A himpellérben és a Különítményben ő maga is szerepelt, de tévéjátékokban és sorozatokban is feltűnt. Fiával is játszott együtt a Túl nagy család című filmben, de unokájával, Cameronnal, sőt exfeleségével is szerepelt már közös produkcióban.

A számtalan film között élete legfontosabb munkájának a négy Oscar-díjat nyert Spartacust tekinti,

amelynek nemcsak szereplője, hanem producere is volt.

1986 óta szívritmus-szabályozóval él. 1991-ben helikopterbalesetet szenvedett, néhány évvel később súlyos szélütés érte, de ismét megtanult járni és beszélni. Szívén viseli a jótékonykodást, feleségével Anne-nel többek között Alzheimer-kórosokat gondozó és nőknek menedéket nyújtó központot patronálnak. 2012-ben e-könyvet jelentetett meg, amelyben az életéről mesélt és amelyhez az előszót George Clooney írta. Hangoskönyv is készült belőle, amelynek felolvasását fiára, Michael-re bízta.

Kitüntetései:

Elnöki Szabadságérem (1981)

National Medal of Arts (2002)

Cecil B. DeMille-díj (1968)

Amerikai Filmintézet életműdíja (1991)

Tiszteletbeli Oscar-díj (1996)

Arany Medve-díj (2001)

Az ő tiszteletére is alapítottak díjat 2006-ban, amelyben Harrison Ford, John Travolta, Ed Harris, Quentin Tarantino, Robert De Niro és Michael Douglas is részesülhetett.

Ha tetszett, oszd meg ismerőseiddel is!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: