ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

10 dolog, amire a mai fiataloknak eszükbe sem jut költeni

Miért nem vesznek tévét, autót vagy házat? Mit gondolnak az esküvőről és a gyerekvállalásról? Mennyire fontos a szülők véleménye a vásárlásoknál?


2017-re az Y generáció többet tud vásárolni, mint bármely felmenőjük valaha, de mégsem költik úgy a pénzüket, mint a szüleik. A fiatalokat sok kritika éri, hogy nem értenek igazán a pénzhez, mégis úgy tűnik, hogy egy valami jól megy nekik: a spórolás.

A gazdasági válság ideje alatt felnövő generáció tagjai szeretnének minél több pénzt a zsebükben tartani, hiszen a mai fiatalok már korábban gondolnak arra, hogy mi lesz velük idős korukban, amikor nyugdíjba mennek. Mások a vásárlási szokásaik, és kutatások szerint van 10 dolog, amire már egyáltalán nem úgy költenek, mint a szüleik.

fizetes1

1. Televízió

Az átlagos amerikai médiafogyasztásának még ma is a televízió teszi ki a 71 százalékát, de a fiataloknál ez a szám csupán 46 százalák. A tévé helyett a tartalmak nagy részét a telefonon, tableten vagy számítógépen nézik.

Sokuk egyáltalán nem is vásárol már magának tévét. De úgy tűnik, nem csak a fiatalok szakítanak a tévével, mivel 2013-ban 4 év után először az amerikai tévénézés ideje csökkenni kezdett.

kidobni

2. Befektetések

Azoknak a fiataloknak, akik csak most lépnek be a munkaerőpiacra, nagyon sok idejük van még a nyugdíjig, ezért pénzüket részvényekbe is fektethetnék. Ám a válságot gyermekként átélők inkább a perselyükbe teszik a pénzüket, mintsem tőzsdére vigyék.

A Wells Fargo 22 és 32 év közötti fiatalokat kérdezett meg, összesen 1500 személyt. A válaszadók több mint fele nem találja jó döntésnek, hogy a tőzsdén fektesse be vagyonát. Csupán 32 százalékuk gondolta, hogy a spórolt pénzét részvényekbe teszi. (De ugyanennyien mondták, hogy fogalmuk sincsen mibe fektetnének be, ezért remélhetőleg a tanácsadóik jó munkát fognak végezni az érdekükben. )

3. A nagy hírű, klasszikus, mainstream sörök

Amikor a szülők isznak, a kedvelt márkákat választják. És a fiatalok? A cikk szerint náluk a kevésbé ismert márkék a nyerők. Egy friss kutatás szerint a megkérdezettek 43 százaléka gondolja úgy, hogy a kézműves sörök jobb ízűek, mint a hagyományosak. (Az idősebb generációnak csupán 32%-a vélekedett hasonlóan.) Az amerikaiak 35 százaléka ivott már kézműves sört, de a fiatal generáció tagjainak már a fele.

Mi a helyzet Magyarországon? Elég csak körülnézni Budapesten, mennyi kézműves sört kínáló hely nyílt a városban az utóbbi néhány évben...

sor

4. Autók

A hatvanas években rengeteg autós dal született. De mára a nagy amerikai autós kultúraa cikk szerint hanyatlófélben van. A Yahoo Finance felmérése szerint a 16 és 24 év közöttiek 1997 óta egyre kevesebb jogosítványt szereznek, és ma már 70% alatt van a gépkocsit vezető fiatalok száma. A 21 és 34 év közöttiek alig egyharmadát képezték a 2010-es autópiacnak, míg ugyanez a korcsoport a 1985-ben még a kocsik 38%-át vásárolta meg.

auto-736794_960_720

5. Házak

Nem arról van szó, hogy az Y generáció ne akarna saját otthont (10-ből 9 személy vágyik rá), hanem, hogy nincs rá pénzük. Egy harvardi felmérés szerint 2006 és 2011 között 12%-kal csökkent a 35 év alatti lakástulajdonosok száma, és 2 millióval többen éltek még mindig a szüleikkel.

Ez Magyarországon sem ritka; egyre gyakoribb, hogy a huszonévesek vagy harmincasok még mindig a szüleikkel élnek, mert nem tudnak sem önállóan, sem másokkal társulva albérletet fizetni. Önálló lakásról pedig sokan már nem is álmondnak. 2016 szeptemberében mi is írtunk arról, hogy szinte vérre menő harc megy a jó albérletekért, az árak pedig kiborítóak.

Az elhúzódó válság és a lakáshitelek szigorítása miatt egy kis idő el fog telni, mire a fiatalok újra képesek lesznek lakást vásárolni.

6. Nagybevásárlás

A fiatalok többségnek sem autója, sem háza nincsen, ezért szüleikkel ellentétben már nincsen lehetőségük arra, hogy a csomagtartót megpakolva végezzék ela nagybevásárlást. Az Egyesült Államokban a Costco például a Google segítségével próbál elérni a fiatalokhoz.

Itthon, Magyarországon többek között a Tescónál lehet online rendelést leadni, de terjed a kisebb webshopok használata is. Egyre többen látják a fantáziát a házhozszállításban.

vasarnapinyito

7. Esküvők

Régen a mai viszinyokhoz képest korán házasodtak az emberek, egyfajta társadalmi elvárás is volt a fiatalon megkötött házasság. Az idősebbek több mint fele 18 és 32 éves kora között kötelezte el magát. Azóta azonban a fejlett országokban egyre jobban kitolódik a házasságkötés ideje. Ez Magyaroszágon is így van: 2014-ben a férfiak átlagéletkora 32,5 év volt az első házasságkötéskor, a nőké 29,7. 1990-ben ez a férfiak esetében még csak 24,7, a nőknél pedig 22 év volt.

Nem arról van szó, hogy a mai fiatalok utálnák az esküvőket, sőt! A Pew felmérése alapján 69 százalékuk megszeretne házasodni a jövőben, de várnak a döntéssel addig, amíg anyagilag kiegyensúlyozottabb életet élnek.

eskuvoikep

8. Gyerekek

Nehéz is rájuk költeni, ha nincsenek. A fiatalok kevesebb gyeremeket vállalnak. Egy 2012-es kutatásban a megkérdezett fiatalok 42%-a vallotta, hogy gyerekeket szeretne, pedig 20 évvel ezelőtt ez az arány még 78% volt.

A fiatalok a válság hatásai miatt félnek az anyagi kötöttségektől. A legtöbben azt remélik, hogy egy nap családot alapíthatnak, de félnek, hogy pénzügyi helyzetük miatt erre nem lesz lehetőségük.

csalad

9. Egészség

Az Obamacare előtt a 18 és 34 évesek közül került ki az egészségügyi biztosítás nélkül élők 40%-a az USA-ban. Miért nem költenek a fiatalok szívesen az egészségükre? Mert nem betegednek meg gyakran. A népességnek ez a része annyira egészséges, hogy az amerikai biztosítók már csak a legyőzhetetleneknek hívják őket. Amióta megszületett az Affordable Care Act, vagyis az elérhető biztosítás, egyre több fiatal él a lehetőséggel, így a 8 millió újonnan biztosítást kötők 28%-a volt 18-34 év közötti mikor az Obamacare életbe lépett. De ez még mindig jóval kevesebb, mint a tervezett 40%, aminek segítésével az idősebbeknek is járó olcsó egészségügyi biztosítást fedezni tudnák.

vesz_bolt

10. Bármi, amit meg akarnál vetetni velük

Amikor az amerikaiak vásárolnak, az idősebbek általában az ismerőseik által ajánlott termékeket preferálják. Az 1950-es években születettek 66% vallja, hogy a vásárlásait jobban befolyásolja mit mondanak körülöttük az emberek a termékekről, mint egy idegen értékelése az interneten. A fiatalok ezzel már nem így vannak: 51 %-uk mondja, hogy kifejezetten jobban szeretik számukra ismeretlen emberek ajánlásait olvasni, mint megfogadni hozzátartozóik vagy barátaik tanácsát.

Forrás: time.com

Ha érdekes volt, oszd meg másokkal is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hány éves korukban bírják legtovább a férfiak az ágyban
Friss kutatásban vizsgálták meg, hány percig tartanak az együttlétek különböző korosztályokban.


Nem titok, hogy a férfiaknál nagyban függ az életkortól az, hogy mennyi ideig tart nekik eljutni az orgazmusig. A szexjátékok eladásával foglalkozó Lovehoney most kiderítette, hogy különböző korosztályokban meddig bírják a férfiak az ágyban – számolt be róla a Metro.

2025-ben készített felmérésük szerint – amelyben az előjátékot nem vették bele a számításba –

a 18–24 éveseknél átlagosan 16,14 percig tartanak az együttlétek.

Az ebben a korosztályban megkérdezettek 5 százaléka azt mondta, 1-2 percig tart csak ki, de szintén 5 százalék vallotta azt, hogy minden aktusnál akár több mint egy órán keresztül is bírja.

A 25–34 éves férfiaknál az átlag 18,29 perc. Itt 21 százalék 11–15 perces átlagos időt mondott, 15% pedig 21–30 perc alatt jut el az orgazmusig.

„A kutatások azt mutatják, hogy az aktusok hossza a húszas évek végén–harmincas évek elején tetőzik, és ahogy a férfiak idősebbek lesznek, ez fokozatosan rövidül”

– mondja Sarah Mulindwa, a Lovehoney szakértője.

A 35-44 éveseknél enyhe csökkenés látszik: az átlag alig több mint egy perccel rövidül az előző évtizedhez képest. Erre a szakértő szerint az a magyarázat, hogy ebben a korban a férfiak már tapasztaltabbak, jobban kommunikálnak, ez pedig gördülékenyebbé teszi a szexet. A hátráltató tényező a stressz vagy a rendelkezésre álló idő rövidsége lehet, ezért érdemes az együttléteket akkorra időzíteni, amikor a legtöbb energia jut rá.

A 45–54 éves korosztályban nagyobb a visszaesés: az átlag 14,15 perc.

A megkérdezettek 25 százaléka 6–10 perc alatt ér a csúcsra, 18 százalék pedig 11–15 perc között jut el az orgazmusig. A szakértő elmondása szerint ennek legfőbb oka, hogy az ötvenes évekre a merevedés kevésbé kiszámíthatóvá válhat.

Az 55–64 éves férfiaknál már csak 11,3 perc az átlagos idő. Hatvan év felett már az egészségi állapot és a rendszeresen szedett gyógyszerek hatása is közrejátszhat abban, hogy nehezebb elérni az izgalmi állapotot, majd az orgazmust.

A 65 év felettiek már csupán átlagosan 8,15 percig bírják az ágyban.

A leggyakoribb tartomány a 6–10 perc (28%), a megkérdezettek 26 százaléka alig 3–5 percet mondott, 1 százalék viszont azt állította, hogy egy óránál tovább is tart eljutni a csúcsra.

A Lovehoney szakértője felhívta a figyelmet, hogy mindegyik életkorban a kommunkáció, a technika és az élvezet a legfontosabb, nem az, hogy mennyi ideig tart az együttlét.

Egy 2024-es felmérés szerint egyébként a heteroszexuális férfiak 95%-a azt mondja, hogy mindig vagy általában eljut az orgazmusig, míg a nőknél ez az arány 65%. A férfiaknál több tényező befolyásolja az orgazmusig tartó időt: számít, mennyi alkoholt iszik valaki, mikor szexelt legutóbb, és az életkor is.

„Összességében az adatok azt mutatják, hogy a nagyjából 10–15 perces szeretkezések a leggyakoribbak minden életkorban, a nagyon hosszú együttlétek pedig ritkák. De a legfontosabb tényezők a hozzáállás, a technika és a kommunikáció”

– hangsúlyozza a szakértő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tényleg nem viszik el kukát október 1-től, ha papír, vagy műanyag van benne? Mutatjuk az új szabály részleteit
Több ponton is fontos változások jönnek: nem mindegy, hogy hova dobjuk a papírt és a műanyagot, 2026 januárjától pedig a túlcsordult kukáért külön díjat kell fizetni.


Október 1-jétől módosul a kommunális hulladék gyűjtésének szabálya. A MOHU az általános szerződési feltételeiben rögzítette: „A Vegyes Gyűjtőedénybe papír-, üveg-, műanyag-, és fémhulladék nem helyezhető el kivéve, ha az

(a) folyadékot és Biológiailag Lebomló Hulladékot tartalmaz; vagy

(b) Vegyes Hulladékkal vagy más Hulladékkal összetapadt vagy összeragadt.”

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a tiszta csomagolási karton, az újságpapír vagy a műanyag zacskó nem mehet a vegyes kukába.

De például a felvágottak csomagolópapírját vagy a tömlős sajt műanyag héját nem kell elmosni attól tartva, majd nem viszik el a kukát. És a tejfölös doboz miatt sem marad a ház előtt a teli kuka, ugyanis az ezekben lévő ételmaradék biológiailag lebomló hulladéknak számít.

A változás az „ÁSZF Közszolgáltatási résztevékenység (hatályos 2025.10.01-től)” pontban szerepel, és 2025. október 1-jétől lép életbe.

Emellett pedig vannak olyan változások, amelyek jóval súlyosabban érintik a lakosságot.

2026 januárjától ugyanis a túlcsordult kukák többlettartalmáért külön díjat kell fizetni,

és a háztartási mennyiségű sitt hulladékudvari lerakása fizetős lesz.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hogy mennyiért ebédelhetnek a debreceni BMW-gyár dolgozói
A konyha nyitott, a pultnál lehet sorban állni, és nem kötelező helyben enni: saját étel is hozható, melegítéshez több mikró és hűtő áll a dolgozók rendelkezésére.


A Vezess.hu is ott volt a debreceni BMW-gyár megnyitóján, és útközben benézett az üzemi étkezdébe is. Megnézték, milyen fogások közül választhatnak a dolgozók, és mennyit kell fizetni értük. Fotót is közöltek, melyről kiderül, hogy több ételnél két ár látható: a látogatóknak szóló normál és a dolgozói kedvezményes.

A kiemelt fogások és áraik:

  • Budapest sertésszelet petrezselymes burgonyával: 3 450 / 1 545 forint;
  • Rántott gomba rizzsel, tartárral: 2 915 / 1 010 forint;
  • Cigánypecsenye tepsis sültburgonyával: 3 450 / 1 545 forint.

A lap megjegyzi, hogy a

normál ár nem olcsó, dolgozói kedvezménnyel viszont már az.

A konyha nyitott, az alkalmazottak és a vendégek a kiszolgálópultnál állhatnak sorba.

Nem kötelező itt ebédelni: aki szeretne, hozhat otthonról ételt. Ehhez több mikrohullámú sütő és több hűtő is rendelkezésre áll, ezeket a dolgozók szabadon használhatják.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Vencel trükkje: így lehet egész napra feltankolni a SZIN fesztiválon
Nézd meg a cikkben található TikTok videónkat, hogy mi volt Vencel megoldása a túlélésre – és igen, a Lidl-ing külön jól jött hozzá. Ha még nem vagy feketeöves fesztiválozó, érdemes megismerned Vencel trükkjeit.


Egy fesztivál reggelén a legnagyobb kihívás sokszor nem a kedvenc koncertre való bejutás, hanem az, hogy újra lendületbe kerülj. A SZIN-en a koránkelők és a későnfekvők is ugyanazzal a problémával szembesülnek:

Korgó gyomor, fáradt test és az a bizonyos „Na jó, ma hogyan fogom végigcsinálni?” - érzés.

Vencel is pontosan így indult neki a napnak, amikor történt valami – de ezt videón is megörökítette, hogy akár Ti is lemásolhassátok az ő fesztiválmentő megoldását.

NÉZD MEG A VIDEÓT ITT!

@szeretlekmagyarorszag.hu #lidlmagyarorszag #szinfesztival #magyar #szmo #szeretlekmagyarország ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Reggeli rántottával a startvonalon

A TikTok-videóban rögtön látszik, hogy Vencel nem a színpad felé vette az irányt, hanem a Lidlnél kötött ki. És milyen jól tette!

Nem valami gyors, összecsapott harapnivalót kapott, hanem egy meleg, frissen készült rántottát, amihez a tojást a Lidl FesztMarketjében vásárolta. Ráadásul úgy készítették el neki, ahogy ő szerette volna: sok sajttal, lágyan.

Ez egy fesztiválon olyan, mintha prémium szolgáltatást kapnál. A reggeli után Vencel szemmel láthatóan visszanyerte az energiáját, és a videóban is megjegyzi, hogy így már könnyebb nekiindulni egy teljes napnak. És tényleg: aki próbált már fesztiválon reggelizni, tudja, mekkora különbség, ha nem egy horrorárú szendvics vagy egy előző napról maradt félcsomag keksz az egyetlen opció.

Bevásárlás egész napra – horrorárak nélkül

A Lidl FesztMarket nem csak a reggeli miatt volt nyerő. Vencel gyorsan feltankolt pékáruból, gyümölcsből és üdítőből, így a nap további részére is bebiztosította magát. Az árakban nem volt semmi „fesztivál-felár”, minden ugyanannyiba került, mint egy bármilyen másik Lidl üzletben. A polcokon ráadásul nem csak a klasszikus „chips és kóla” kombó található: friss zöldségek, nemzetközi készételek és még vegán opciók is várják a vásárlókat.

Szett, kupon, bónusz – így lesz a fesztivál outfited is nyerő

A fesztiválon nemcsak az számít, hogy mit eszel, hanem az is, hogyan nézel ki közben. Vencel már rutinos fesztiválozó, a Campuson már megtanulta, hogy megéri Lidl-ingben érkezni, mert így nemcsak extrává teszi a szettjét, hanem egy exkluzív Lidl Plus kupont is bezsebelhet. A kuponnal pedig Vencel desszertet is be tudott szerezni – és ki mondana nemet egy fagyira, amikor 30 fok van a Tisza-parton?

Aki pedig nem készül Lidl-ruhadarabbal, az sem marad hoppon: a helyszíni Gift Store-ban válogathat a menő merch cuccok közül. Sőt, ha valaki 2.500 Ft felett vásárol a FesztMarketben, ajándékba is választhat egy új darabot. A fotótükröknél pedig egy pillanat alatt le is lehet csekkolni, mennyire áll jól az új outfit.

Amíg a telefonod tölt, töltődj te is!

Délután, amikor már kezd erősen tűzni a nap, ki ne vágyna egy kis hűsölésre, megpihenésre a fesztiválos forgatagban?

Érdemes megkeresni a Lidl chillzónát és ott belehuppanni az egyik babzsákfotelbe – csak aztán nehogy az legyen a gondod, hogy nem is akarsz onnan felállni.

Amíg Te lazulsz, a telefonod töltődhet: itt ugyanis ingyenesen használható töltőpontokat is találsz. De ha mégis inkább aktív maradnál, akkor bepillanthatsz abba, hogy milyen lehet a Lidlnél dolgozni, akár még a cég HR-eseivel is beszélgethetsz erről. A hangulat itt teljesen olyan, mintha a fesztiválon belül lenne egy külön kis közösségi tér, ahol egyszerre lehet pihenni, játszani és persze új emberekkel találkozni.

És mi van akkor, ha valaki túl sokat vásárolt, és maradt a szatyor alján egy-két zsemle vagy gyümölcs? Jó hír, hogy a Lidl a SZIN-en is figyel a fenntarthatóságra: a megmaradt élelmiszereket nem dobják ki, hanem karitatív partnereknek ajánlják fel.

Vencel fesztiválozása végül úgy alakult, hogy nemcsak, hogy túlélte a nehezen induló napot, de a komfortra és a pénztárcabarát megoldásokra is rátalált a Lidlnél.

A cikk a Lidl támogatásával készült.


Link másolása
KÖVESS MINKET: