New York Times: a Facebook jutalmazza a koronavírus-tagadókat és a szélsőséges nézetek hirdetőit
Az ausztrál Fanos Panayides 2017-ben egy tv-s reality show-ban szerepelt. 2019 áprilisában egy YouTube csatornát indított, amiben a „lélek felszabadítását” hirdette, de túl nagy sikert nem ért el, mindössze 150 feliratkozóig jutott. Utolsó posztját tavaly márciusban tette fel, alig 115-en nézték meg.
Néhány nappal később azonban a Facebookon egész más tartalommal jelentkezett.
Azonnal kapott 83 kommentet és 26 megosztást. Panayides a sikert látva naponta többször is posztolni kezdett a covidról. Mára a New York Times szerint Ausztrália egyik legismertebb koronavírus-tagadója lett, aki „az igazság nevében” fennhangon követeli a média bűntetőjogi felelősségre vonását az önkényes félretájékoztatás miatt.
VIDEÓ: Panayides egy koronavírustagadó demonstráción
Április 8-án létrehozta a 99% Unite Main Group nevű Facebook-csoportot, „mi vagy ők” jelszóval, amelynek egy hónap alatt 37 ezer tagja lett, és amely az egyik legnagyobb ellenállási gócpontjává vált az ausztrál kormány járványellenes intézkedéseinek. Panayides népszerűség-növekedésére jellemző, hogy amikor a maszkviselés és a közösségi távoltartás hirdetése elleni tiltakozásul összetörte tv-készülékét, erről szóló posztját 1500-szor osztották meg, és hívei közül többen szintén posztolták saját tévéjük megsemmisítését.
Panayidest őrizetbe vették, ami csak tovább szélesítette rajongótáborát. Amikor a Facebook bezárta a Main Groupot szabályai megsértése címén, létrehozta hasonló tartalmakkal a 99% Unite Worldwide csoportot, amelynek már több mint 20 ezer tagja van.
Az amerikai lap bemutatott egy másik történetet is.
A 26 éves Dominick McGee ott volt a Capitolium ostrománál, igaz, az erőszakos cselekményekből kimaradt. Ő is Facebookon radikalizálódott.
Éveken át kizárólag a családjáról és barátairól tett közzé fotókat, ezen kívül magántermészetű elmélkedései voltak, amikkel nem túl sok lájkot vagy kommentet szerzett. Az elnökválasztás után azonban elkezdte a választási csalásokkal kapcsolatos elméleteket posztolni. Már az első ilyen bejegyzése több mint 50 kommentet és tucatnyi megosztást hozott neki.
November 6-án már 106 kommentet és 134 lájkot gyűjtött azzal a mondatával: „Inkább meghalok állva, minthogy térden állva éljek”.
McGee hamarosan a Facebookon eltöltött minden idejét a Stop The Steal mozgalom híreinek megosztásával töltötte. Dom Lucre álnéven Facebook-csoportot indított, aminek a Win the Win (Nyerd meg a győzelmet) nevet adta. Néhány hét alatt tízezrek csatlakoztak hozzá. Új on-line követői nem ismerték őt személyesen, és nem volt közöttük senki, aki megkérdőjelezte volna állításait.
McGee annak ellenére is kitartott új szenvedélye mellett, hogy a való életben elvesztette hiteltanácsadó cége több ügyfelét, és családja is kezdett eltávolodni tőle.
Miután a Facebook kitiltotta Trumpot, és közölte, hogy törli a Stop the Steal-csoportokat, köztük a Win the Wint is, McGee szinte azonnal elindított egy újabb csoportot, kis névváltoztatással, és pillanatok alatt 1300 követője lett. Azt mondja, nem adja fel, sőt, már olyan álmokat dédelget, hogy egy nap indul a szenátusi választásokon.
Amikor pedig ráéreztek a siker ízére, folyamatosan finomították üzeneteiket, tesztelték nyelvezetüket, és gyorsan lecsaptak a neten terjedő népszerű hashtagekre. Arra is hamar rájöttek, hogy egy személyes oldalra feltett poszt sokkal kisebb figyelmet kelt, mint amit egy csoportoldal lájkjaival, megosztásaival és kommentjeivel elérhet. Így hát Facebook-csoportokat hoztak létre, amelyekben a hazugságok hólabdaszerűen kezdtek dagadni.
Ezekben a csoportokban összehozták egymással a különböző összeesküvés-hívőket. Panayides például nem is titkolja, hogy csoportja növekedési stratégiája: „szuperhívők” gyülekezetét építeni, akikből azután széles mozgalom alakulhat ki.
Bár McGee bevallotta, hogy már Facebook-karrierje előtt rendszeresen nézett a YouTube-on összeesküvés-elméletekről szóló videókat, a Facebook segített megtalálni saját közösségét, és az ott kapott visszajelzések biztatták arra, hogy egyre nyíltabban ossza meg saját gondolatait.
A közösségi oldal nélkül sohasem tehetett volna szert ekkora követőtáborra. Az általa létrehozott csoportban pedig kizárólag őt megerősítő visszajelzésekkel találkozott, és minél meredekebb dolgokat állított, annál lelkesebben lájkolták és osztották meg a mondandóját.
Ehhez pedig a techóriásnak alapvetően módosítani kellene a figyelem- és profitmaximalizálásra épített üzleti logikáját, a népszerű, de ellenőrizetlen tartalmak helyett a hiteles információk terjedését kellene erősítenie.