KULT
A Rovatból

Ilyenek leszünk mi is, ha már kiirtottuk a környezetünket – kortárs táncban mesél a jövőről Duda Éva

A Duda Éva Társulat legújabb előadása azt járja körül, mi lesz 30, 50, 100 év múlva. Mennyit változtat rajtunk a migráció, a technológiai fejlődés és a környezetrombolás?

Link másolása

Létezik egy hely, ami egészen eltér az általunk megszokott világtól. Egy hely, ahol nincs meleg kanapé, nincs közösségi média, nincs esti tévézés, de még csak növények sincsenek az udvarban. Egy hely, ami egyszerre idegen és ismerős, ahol újra az ösztönök veszik át az irányítást, ahol a közösség egyszerre jelent veszélyt és biztonságot.

Talán távolinak tűnik, de ez a világ közelebb van, mint gondolnánk, és napról napra lassú, de határozott lépésekkel haladunk felé.

„Természetesen hatással vannak rám - nem csupán magánemberként, hanem művészként is - az aktuális közéleti, társadalmi történések, és a világunkat érintő nagyon gyors és szorongató ügyek, mint például az éghajlatváltozás.” – mesélte Duda Éva legújabb darabja, az Utópia kapcsán. Az utóbbi években igencsak sokat emlegetett téma már ez, azonban a rendező szokatlan módot választott, hogy felhívja rá az emberek figyelmét.

Duda Éva nem az olvadó jégsapkákról és a szemetet nyelő bálnákról mutat képeket, őt az érdekeli, mi lesz 30, 50, vagy 100 év múlva, amikor mindezt már magunk mögött hagytuk. Az Utópia szereplői már megszenvedték azt, amit mi gondosan előkészítünk, és már-már állatias minőségeikben próbálják újjáépíteni megcsorbult kis közösségeiket.

A poszt-apokaliptikus társadalom tagjai ugyanolyan emberek, mint te vagy én, csak éppen már múltbeli eseményként tekintenek a migráció, a technológiai fejlődés és a környezetrombolás eseményeire. Persze nem Éva az első, aki fontosnak tartja, hogy beszéljünk erről a témáról: „Szerintem ma nem érvényes bármi másról beszélni. Ha picit is foglalkoztat minket, hogy mi lesz 10 vagy 100 év múlva, akkor a legégetőbb kérdésekkel kell foglalkoznunk és össze kell fognunk, még pedig globálisan. A művészet pedig nem csupán szórakoztatásból áll, hanem lehetősége van fókuszba hozni lényeges kérdéseket.

Mindannyiunk felelőssége ma, hogy hogyan tudjuk élhetőbbé tenni a környezetünket, és hogy egy olyan világot teremtsünk, amiben nem uralkodik a félelem.”

Az emberi lény a korábbi mintákhoz hasonló mechanizmusokból táplálkozik az új körülmények között is: a hasonló hasonlóval szimpatizál, és biztonságra lel mellette, a másság megijeszti, esetleg agressziót vált ki belőle. A közösség védelmet jelent, a magányos farkasra elutasítás, veszély vár. A falkában élő „állatok” közösen éreznek, közösen gondolkoznak, közösen küzdenek a túlélésért. Ha egy boldog, az összes boldog, ha egynek fáj, az összes jajgat.

Aztán persze akad olyan ember, aki megkérdőjelezi a közös értékeket – ő egy időre a saját útjára lép, aztán lassan felismeri, hogy egyedül nem boldogul. A teljes egyenlőség itt is utópikus marad, olykor szükség van egy falkavezérre, aki képes összefogni és fegyelmezni az elszabaduló indulatokat.

Duda Éva új darabjának egyik legszembetűnőbb jellemvonása, hogy ezúttal igazán színes táncosgárdával dolgozott. A művészek mind életkorukban, mind etnikumukban, mind fizikai megjelenésükben nagyon különböznek, és ez teszi igazán személyessé, igazán emberközelivé az idegen világot.

„A különbözőségünk és hasonlóságunk nagyon érdekes kérdés, mert egyfelől csodálatosan sokfélék vagyunk, miközben a legalapvetőbb vágyaink, céljaink szinte megegyeznek, bárhol is élünk. Számomra nincs különbség ember és ember között, messzemenően elítélek mindenféle diszkriminációt, és ezt a gondolatot alá akartam húzni.

Éppen ezért pont a diverzitásra tettem a hangsúlyt ebben a darabban, fontosnak tartom a nyitottságot, azt, hogy elfogadjuk, értékeljük a másik embert, azt az embert is, aki még "másabb" mint mi vagyunk.”

Nézőként azt érezhetjük, hogy a sok eltérő, különféle táncos között akár mi is elvegyülhetnénk. Mozdulataikat figyelve velük együtt féltem, tervezgettem és izgultam, és noha egy általuk kifejlesztett, saját nyelven kommunikáltak, legvégül mintha mégis értettem volna a köztük folyó párbeszédet.

Merthogy hiába telt el mondjuk 100 év, az ember az ember marad, az ösztönösen rögzült viselkedésmintáitól pedig nehezen tud szabadulni. És ez nem is baj, sőt, talán ez a túlélés kulcsa.

Duda Éva amellett, hogy ismét felhívta a figyelmünket néhány irdatlan nagy problémára, amiket egyszerűen nem lehet elégszer emlegetni, megerősítette azt is, hogy az ember végtére is egyszerre csodálatos és borzasztó lény. Csodálatos, mert képes szeretni, biztonságot adni és támogatni, és borzasztó, mert felelőssé tehető mindazért, ami miatt szépen lassan eljutunk oda, ahol Duda Éva táncosai is megrekedtek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk