Ilyen lesz a villamos Budán
A budai oldal villamosvonalainak összekötését megvalósító terv részleteiről tartott lakossági fórumot a Budapesti Közlekedési Központ. Évtizedes hiányt pótol a főváros közösségi közlekedésében a hamarosan megvalósuló Budai fonódó villamosprojekt.
Forrás: BKK
A projekt keretében 17-es villamos egyesül három budai járattal, így hosszú, észak-déli irányban egész Budát átszelő vonalak jönnek létre. Óbudáról átszállásmentes, az autós közlekedéssel szemben is versenyképes kötöttpályás kapcsolat létesül a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva valamint Kelenföld felé. A fejlesztés keretében átépül a Széll Kálmán tér vágányhálózata is, kapcsolódva a tér rekonstrukciójához.
Új villamospálya épül a 17-es villamos Margit hídi és a 19 és a 41-es vonal Batthyány téri végállomása között is, egy közbenső megállóval a Bem téren. A vonal a 17-es villamos jelenlegi végállomását elhagyva áthalad a Margit híd alatt, ahol vágányok egy rövid szakaszon egymásba fonódnak, a váltakozó irányú villamosforgalmat jelzőlámpa szabályozza. Az alsó rakparti lehajtó és a Margit hídi felhajtó között a pálya áttér a Duna felőli oldalra, majd a kerékpárút mellett halad a Batthyány tér felé. A kerékpárút végig megmarad, csak – a jelenlegi kialakításhoz hasonlóan – a Bem téri megállónál kell egy rövid szakaszon a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak együtt haladniuk.
A 17-es villamos vonalán új forgalmi rendet vezetnek be: a villamosokat mentesítjük a torlódások hatásaitól. A megállókba akadálymentes közlekedésre alkalmas peronok épülnek, a folyamatban lévő járműbeszerzési projektünk keretében új, alacsonypadlós villamosok is érkezhetnek a vonalra. A projekt keretében átkötés épül a Frankel Leó utca és a Margit körút között, ezáltal a Széll Kálmán tér és Óbuda között átjárható villamospálya létesül, lehetőség nyílik hosszú vonalak létrehozására.
A Széll Kálmán tér felé haladó villamosok a Török utca bal oldalán haladnak a Margit körút felé, míg az óbudai irány a nagykörúti vonalról annak Margit híd, budai hídfő megállója előtt ágazik le észak felé, és a Frankel Leó utcán keresztül éri el az óbudai vonalat. A Széll Kálmán téri irány megállója a Margit körút–Török utca sarka előtt, a Bem mozinál, a baloldali járdán, az óbudai irányé a Frankel Leó utca és a Vidra utca sarkán lesz.
A Széll Kálmán tér tervezése során nagy hangsúlyt kapnak az átszállási útvonalak, ahol lehet, közelebb kerülnek egymáshoz a megállók, a tér is átalakul és számos előnye lesz még a budai villamos hálózatnak:
• A 4-es és a 6-os villamos végállomása a jelenlegi helyén marad
• Az egykori 56-os villamos hurokvágányát elbontjuk, helyette gyalogos felületek létesülnek
• Kialakítjuk a 60-as vonal (fogaskerekű) leendő végállomását
• A leendő Óbuda – Móricz Zsigmond körtér járat megállópárja a 18-as villamos jelenlegi végállomásának helyén épül ki, a
peronokat azonban áthelyezzük, mindkét irányban a tér felőli oldalra kerülnek.
• az új 61-es villamos közvetlen kapcsolatot nyújt a Margit körút, a Margit híd és Óbuda felé.
• Hűvösvölgy a 18-as villamos révén visszakapja a Szabadság híd felújításának idején fennálló közvetlen kapcsolatát a
Fehérvári úthoz, a Krisztinavároshoz és a Szent Gellért térhez.
• Dél-Budán Albertfalva és Kelenföld közvetlen kapcsolathoz jut Óbudával és a Margit híd budai hídfőjének térségével.
Az átalakításkor az autósokra is gondoltak: a közúti kapacitások, az utak áteresztőképessége a beruházás következtében nem csökken és dolgoznak egy új parkolási terv kialakításán is.
Nyomj egy lájkot, ha tetszenek a tervek! :)