Mitől lehetne jobb Budapest?
Sokak számára Budapest ma a legélhetőbb város Magyarországon, mások el sem tudják képzelni, hogy a fővárosban éljenek. Mi kellene ahhoz, hogy nemzetközi összevetésben is előrébb kerüljön? Van előttünk minta: Bécs, amely a világ legélhetőbb városa lett az idén is.
, Márton Orsolya cikke
Szuszán Hajnalka fotója
Az élhető városok listájának összeállításakor számos kritérium alapján vizsgálják a világ különböző országainak nagyvárosait, de a legfőbb szempontok a gazdasági, társadalmi és környezeti tényezők, ami alapján Budapest a 221 városból a 74. helyen végzett.
Ez az eredmény összességében nem rossz, de vajon mi kell ahhoz, hogy egy város kedvező besorolást érjen el?
Képzeljünk el egy olyan Budapestet, ahol az utcákon már nem a jelenleg használatos ősrégi buszok és villamosok közlekednek, és ahol nem kezd el füstölni szinte mindennap egy orosz metrókocsi.
Mervai Márk képe
Helyette minimum a Combino fejlettségi szintjén lévő vagy még modernebb villamosok és e-buszok - azaz kizárólag elektronikus áramot használó buszok - szállítanák az utasokat a fővárosban.
Nyilván egy ilyen álomképhez hozzátartozik az elkészült 4-es metró és a többi metróvonal modernizálása is. És akkor eddig még csak a közlekedési eszközökről beszéltünk, emellett jelentős könnyítést jelentenének olyan strukturális átalakítások, mint például a már régóta tervezett 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekapcsolása.
Az autósok számára is vannak közlekedést könnyítő megoldások, hiszen jelenleg Budapesten az 1002 jelzőlámpás csomópontból 676 működik intelligens központi vezérléssel, ami a forgalom folyamatosabb és gyorsabb haladását teszi lehetővé.
Rizsavi Tamás fotója
Egy élhetőbb város kialakításához viszont ennél jóval többre lenne szükség, a legkorszerűbb informatikai technológiák bevezetésével javulhatna a forgalom a kapacitáshiányos fővárosi utakon.
De beszélhetnénk az elektronikus jegyrendszer kialakításáról vagy akár a sokak számára ellenszenves dugódíjról, mivel mind-mind Budapest fenntarthatóbbá és élhetőbbé tételét segítenék.
És hogy miért kezdtem ilyen nagy volumenű álmodozásba? Nem messze tőlünk van egy város, ami struktúráját tekintve nagyon hasonlít Budapestéhez, és ami idén negyedik alkalommal szerezte meg a világ legélhetőbb városának címét.
Bécs
Pedig a 221 város összehasonlító listájának összeállításakor ennél jóval több szempont alapján értékelnek, mi most a teljesség hiányával csak egy apró részletet vizsgáltunk.
Bécsben azonban a fentebb említett megoldások nagy része már megvalósult, olyannyira, hogy a statisztikák szerint többen élnek a tömegközlekedés nyújtotta lehetőségekkel, mint akik autóba ülnének.
Ez javarészt annak köszönhető, hogy a bécsi városvezetés különösen jó kapcsolatot ápol több nagyvállalattal is annak érdekében, hogy a város hatékonyan, környezettudatosan működjön, és hogy az emberek számára a lehető legélhetőbb legyen.
Ebben kiemelkedő segítséget nyújt az osztrák város életében immár 160 éve jelenlévő Siemens, mely számos területen a környezetbarát technológiák világszerte vezető szolgáltatója.
Az e-busz az osztrák fővárosban
A környezetbarát járművek, a metrók, a villamosok, az e-buszok nélkül ma már elképzelhetetlen Bécs, amely az összes benzinüzemű buszt elektromos meghajtásúra cseréli.
A cég magyarországi szektorigazgatója, Dr. Ludvig László elmondta: megannyi kihívás és lehetőség áll még Budapest előtt, a lényeg a meglévő rendszerek fejlesztése - ebből is kiemelkedik a tömegközlekedés – de a hatékony megoldások és innovatív technológiák alkalmazásával fővárosunk rendezettebbé, egészségesebbé és élhetőbbé válhat.
A változások végrehajtásának sikere azonban rajtunk is múlik, nekünk is tennünk kell érte, mivel a mi érdekünk. És valljuk be, megérné, hiszen Budapesten élni jó!
Ha tetszenek a képek, nyomj egy lájkot! :)