KULT
A Rovatból

Aranyhajú, Gyémánttorkú Percy, aki leénekelte az eget – Robert Plant 75 éves

Rocktörténelmet írt a Led Zeppelinnel, de túl tudott lépni saját legendáján. Plant a tehetségét Isten ajándékának tekinti, ami szüntelenül fejlesztenie kell, és ebben nagy szüksége van a közönségtől kapott energiára is.

Link másolása

Amikor 1968 nyarán az Anglia egyik legjobb gitárosának tartott Jimmy Page egy birminghami klubban meghallgatott egy szőke, markáns arcú, kirobbanó hangerejű, rendkívüli hangfekvésű és énektechnikájú fiatalembert, azt hitte, hogy ennek az ifjú titánnak valami súlyos jellemhibája lehet, különben nem tengődne egy névtelen vidéki bandában. Aztán, miután hamar szót értettek, és a fiút felvillanyozta a lehetőség, hogy a híres Yardbirds új formációjának tagja lehet, a Page lakóhajóján tartott első próba már meg is teremtette köztük az összhangot. Kiderült, hogy semmi baj vele,

a brit rock akkori csúcspontján egyszerűen nem fedezték még fel.

Robert Anthony Plant azonban akkor ott abban a birminghami klubban jókor volt jó helyen. Már nem kellett más, minthogy meggyőzze őserejű dobos barátját, Bonzo Bonhamet, hogy tegye át ő is a székhelyét Londonba, míg Page befűzte basszusgitárosnak a kor legkeresettebb stúdiózenész-hangszerelőjét, bizonyos John Paul Jonest. És a négy fiú együtt hamarosan ugyanolyan fogalommá vált a pop-rock világban, mint az első Fab Four, a Beatles, igaz, nem New Yardbirds, hanem Led Zeppelin néven.

Az egykori csiszolatlan gyémánttorok ma ünnepli 75.születésnapját.

Robert Plant, aki 2009 óta a Brit Birodalom Rendjének (CBE) parancsnoki fokozatát viseli, 1948. augusztus 20-án jött a világra a közép-angliai West Bromwichban. Apja, idősebb Robert Plant mérnök volt, a II. világháború idején a Brit Királyi Légierőnél szolgált, anyja, Annie Romanichal cigány származású. Fia vélhetően tőle örökölte muzikalitását és a más kultúrák iránti érdeklődését.

A család a jó eszű fiút könyvelőnek szánta, bár Robert már tíz éves korában Elvis akart lenni, majd jött a blues életre szóló fertőzése. Főleg Robert Johnsonért, Willie Dixonért és Bukka White-ért rajongott, ő lett énekesi példaképe.

Tizenhat éves korában otthagyta a családot és a gimnáziumot, Birminghambe ment, ahol útmunkásként kereste kenyerét – itt alapozta meg később sokszor megcsodált fizikumát – és közben egy sor helyi bluesbandával énekelt, még néhány kislemezt is felvettek velük. A közép-angliai város akkoriban már a szigetország egyik rockbázisának számított, innen indult a Spencer Davis Group, a Traffic, a Moody Blues, később a Black Sabbath. Így jutott el az énekest kereső Page-hez a szinte kimondhatatlan nevű Hobbstweedle híre. A folytatást ismerjük.

A Led Zeppelin marandandóságának titka a négy muzsikus tökéletes vegyülete volt, ebben az egyik főszerepet Plant hangja játszotta.

Egekig hatoló sikolyaival, orgánumának hajlékonyságával, amely alkalmassá tette őt a legkíméletlenebb blues-ok és rock and rollok mellett a balladai hangvételű, vagy a country-stílusú dalok előadására, darabokra törte a hagyományos kereteket.

Legkiemelkedőbb felvételein, a Dazed And Confused-ban, a Since I’ve Been Loving You-ban, a Gallows Pole-ban, a Kashmirban, az Achilles’ Last Standben, és nem utolsósorban a Stairway To Heavenben valóságos egyszemélyes drámákat ad elő, de új ízt adott a lírai daloknak is, erre talán a Going To California a legszebb példa. Tehát ahogy a Zepet sem lehet beskatulyázni a hard rock kategóriájába, úgy Plant is már kezdetektől túlnőtt e kereteken. Hangjának erejére jellemző, hogy egy dániai koncerten elnémult a mikrofonja, és túlénekelte társai elektromos dübörgését.

Ehhez képest folyton kétségei voltak képességeivel kapcsolatban. Saját bevallása szerint így született meg ikonikus mozdulata, loboncos fejének hátravetése, amelyet később sokan utánoztak, akárcsak kézmozdulatait, kemény ajakbiggyesztéseit, saját tengelye körüli forgásait, és azt, ahogyan a kontroll-ládára tette a lábát egy-egy erősen koncentrált pillanatban.

Plant írta az együttes gyakran misztikus-spirituális utalásokkal teli szövegeit is. Nem véletlen, hogy beceneve, a „Percy” nyomán Arthur király lovagjára, Percivalra (Parsifal) gondolhatunk – ilyen szerepet játszott a The Song Remains The Same című Zep-koncertfilm „portré-klipjében” - bár egyesek szerint van az elnevezésnek némi 18 éven felüli tartalma is. És ez sem lenne meglepő: Plantből, miközben a színpadon utolsó porcikájáig átélte a zenét, mindig sugárzott belőle az erőteljes, ugyanakkor rejtélyes férfiasság is.

Az énekest nem kímélték a tragédiák: meghalt ötéves kisfia, aztán elvesztette legjobb barátját, Bonzo Bonhamet, ami a Led Zeppelin végét is jelentette. Ő azonban talpra állt, és bár soha egy pillanatra sem tagadta meg a Zep-örökséget, új utakat keresett magának.

Néhány éve nyilatkozta, hogy sok kortársa, aki a mai napig színpadon van, csupán a múltjából él, és nem veszi észre saját leépülését. Ő ezt ügyesen kikerülte, új zenéibe beépítve a régóta kedvelt keleti, főleg arab, indiai hatásokat, nem feledve a bluest, a rock and rollt, és ifjúsága pszichedelikus hangulatait sem.

Éppen ezért volt olyan izgalmas, amikor a 90-es években újra egymásra találtak Page-dzsel és a No Quarter – Unledded című albumon egyfajta világzenei értelmezést adtak a korábbi Zep-daloknak. Ezt a vonalat vitte tovább a 2000-es években a Strange Sensation együttesével, amellyel a Szigeten is láthattuk. Szólólemezei, mindenekelőtt a Songs At Eleven (1982), a Now and Zen (1988), és a The Mighty Rearranger (2005) is méltóak régi hírnevéhez. Ismét más irányt vett Alison Krauss amerikai country-énekesnővel való együttműködése. Vele jelenleg is turnézik, közös szerzeményeik mellett természetesen a Zep-klasszikusok is felcsendülnek, némileg áthangszerelve Robert idősödő hangjára.

Egy rajongónak, aki a sors szeszélye folytán újságíró is, vannak olyan pillanatai az életében, amikor úgy érzi: maga a Jóisten hívta meg egy kávéra. Így éreztem magam 1993. május 27-én, amikor a Petőfi Csarnok szabadterén tartott koncertje előtt, amikor több kollégával együtt fogadott az öltözőjében, miközben a magyar rockszakma színe-java szinte vallásos tisztelettel járult hozzá „audenciára”. Aztán a bulin, amikor két nyitószám után belevágott a Ramble Onba, még a legyek is elfelejtettek zümmögni… Öt évvel később ismét szemben ülhettem vele, amikor Jimmy Page-dzsel közösen bűvöltek el minket. Emlékszem, valakinek megszólalt a telefonja, mire Robert csak ennyit mondott: „Tagadj le nyugodtan…”. A BS-beli bulijuk valóságos vérátömlesztés volt a műzenékbe belefáradt közönségnek, még akkor is, ha a Stairway To Heaven néhány akkordja csak „beetetés”.

Természetesen ott voltam a Szigeten is, máig állítom, hogy hősöm méltatlan körülmények között lépett fel, és egy évvel később ismét a Pecsában, amely előtt telefonon adott nekem interjút egyenesen Isztambulból, ahol török cigányzenészekkel játszott. A turnémenedzserek figyelmeztettek, hogy a recepción Mr. Charlie Kane-t kérjem. Az Aranypolgár helyett, akinek nevén bejelentkezett, maga az Aranyhajú szólalt meg a vonal másik végén: „Robert Plant vagyok a 21.századból” – mondta.

Arról beszélt, hogy tehetségét Isten ajándékának tekinti, ami szüntelenül fejlesztenie kell, és ebben nagy szüksége van arra az energiára, amit a közönségtől kap. Elmesélte, hogy amikor Jimmy Page-dzsel Marokkóban jártak, egyszer egy olyan családnál szálltak meg, ahol még tévé sem volt, és vacsora után mindenki elkezdett énekelni és táncolni. Azt szerette volna, ha az este soha nem ér véget. A Led Zeppelinről pedig úgy vélekedett, hogy az a zene, amit évtizedekkel ezelőtt játszottak, érintetlen maradt, ugyanolyan erős, mint régen, tehát nincsen szükségük arra, hogy nosztalgiázzanak.

Így vagyok ezzel én is, aki 55 éve követem a Zep és Robert Plant munkásságát. Ha megszólalnak, a zene sodrában az idő semmissé válik.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Két órából egy érdekes, egy kínzás. Megéri? Az elátkozott Queen Mary kritika
Az elátkozott Queen Mary nem más, mint egy ügyesen összerakott zagyvaság. Hangulatos, gyönyörű, de értelmetlenül túlbonyolított horror próbálkozás.

Link másolása

A Queen Mary olyan, mintha egy erőltetett, izzadságszagú Netflix horrort néznénk. Egy szerencséje van: az alkotók komolyan gondolták és kemény munkát fektettek bele. Nem tudom, hogyan lehetne leírni Az elátkozott Queen Mary-t úgy, hogy átadjam a tapasztalataimat.

Kerek egész képet, ugyanis nem tudok írni, akkora összevisszaság az egész.

Kár érte, se a színészek, se a filmes szakemberek nem tehetnek róla, egészen máshol csúszhatott el ez a történet.

A kezdés meglepően impozáns. 1938-ban járunk egy halloween-i estélyen egy hajó fedélzetén, amely épp az új világba tart Angliából. Egy furcsa családot követünk az első osztálynak fenntartott étteremben, akikkel valami nem stimmel.

Apuka erőszakosnak tűnik, anyuka babonásnak, a gyermek pedig nem bír magával.

A párbeszédekből hamar össze lehet tenni, hogy ők bizony nem az első osztályra valók, de Halloween-re hivatkozva, álruhában sikerül elvegyülniük a gazdagok között. Természetesen lebuknak és baj-bajt követ, majd az egész egy vérengzésbe fullad.

Aztán gyors váltás és egy másik családot kezdünk el követni a jelenben, Anne (Alice Eve), Patrick (Joel Fry) és gyermekük Lukas (Lenny Rush) személyében. Szépen lassan, nem túl szájbarágósan kiderül, hogy ők mit keresnek a már szórakoztató központként működő, Los Angelesben végleg kikötött Queen Mary-n.

Valami nem stimmel az egész hajóval, egyszerre túl steril és zavaróan mocskos.

A kapitány, Bittner (Dorian Lough) is gyanúsan viselkedik, mintha titkolna valamit. Mondani sem kell, hogy a két történetszál egyszerre folyik egymás mellett, felváltva váltakozik, majd egyszer csak összefonódnak.

Nem fogok spoilerezni, mert nem is igazán tudnék. Hangulatos indításból viszonylag gyorsan elérkezünk az unalmas tucathorrorok világába. Maga a helyszín már megért volna egy értelmesebb filmet. Az atmoszféra tapintható, mind a jelen mocska és felületes sterilsége, mind a ’30-as évek elegáns nyomora. A képi világ zseniális, a vágások néha ámulatba ejtőek, a gyönyörű képekkel társulva.

Isaac Bauman operatőr képei magukért beszélnek. A kivégzések brutalitása ritkán látott moziban X karika nélkül. Nem ezen fog múlni a siker.

A kosztümök, a maszkok, a díszletek és még a CGI is rendben van, az alacsony költségvetés ellenére. Alice Eve, Joel Fry és a többi színész is jó. Ami biztos, hogy nem ezen a brigádon csúszott el a dolog. A forgatókönyvíró és a rendező azonban egyest érdemelnek - köszönjük leülhetnek.

Sokat segíthetett, hogy tényleg mindent próbáltak helyszínen felvenni, a Queen Mary hajón forgathatott a stáb, sőt még egy 3D-s szkennelést is végeztek az egész hajón, így szabadon mozoghatott az operatőr a szűk térben, digitálisan. Érdekes technológia ügyes felhasználása. Akkor mi a gond az egésszel, hogy nem úgy hivatkozom rá, hogy az év egyik legjobb horrorja? Egyszerű: ősbutaság az egész film. Nem csak unalmas, nem ijesztő, de még értelmetlen, logikátlan és zavaróan buta karakterekkel van tele.

Ennyire gyenge forgatókönyvet régen láttam. Mintha mesterséges intelligenciával írták volna,

azzal a leírással, hogy „robot csinálj nekem egy látványos, brutális horrorfilmet, naaaaagy csavarral a végén.” Hát nem jött össze, se izgalmas, se érdekes nem lett a végeredmény. Azon kívül, hogy szép és mozog a kép, sok köze nincs egy koherens történethez.

Itt senki se úgy viselkedik, mint egy élő ember. A gyilkos áldozatai megköszörülik a torkukat, miközben a kegyetlen tettes véres fejszéje még egy fejbúbban van. Aztán elkezdenek elfutni egy zsákutcába négyen! Tényleg mélységesen felháborító, hogy ezzel valaki pénzt szeretett volna szerezni. A forgatókönyvírók között nem meglepő, hogy az első filmes Stephen Oliverrel és a nem túl nagy tapasztalattal rendelkező Gary Shorreal találkozunk. Egyébként Shore rendezte is a filmet elég, ha ehhez annyit teszek hozzá, hogy előző nagyjátékfilmje Az ismeretlen Drakula mérföldekkel jobb volt ennél. Pedig az nagy szó! Aki látta, az tudja.

Ami a legrosszabb az egészben, hogy a mozi annyira szép, amennyire egy horrorfilm képes rá.

Még a felúszó feliratok, a stáblista elrendezése és a főcím is művészire sikerült. Valószínűleg itt ment félre: volt egy remek ötlet, de nem volt elég tartalom egy egész estés filmhez, ezért tóldották-fóltozták és addig csavarták művészieskedéssel, hogy a Frankenstein szörnyetege effektus történt. Lehet jobb lett volna, ha elégetik a Queen Mary-t, ahogy ezt a szörnnyel is tették. Spoiler az 1931-es Boris Karloff filmből, elnézést.

Nem ragozom tovább, rossz film a Queen Mary. Lehetett volna remek horror is, ha a forgatókönyv hozzáértő kezekben landol, vagy ha csak egy rövidfilmet készítenek az alkotók. De egy több mint kétórás misztikus kalandnál nem adott többet.

Olyan mintha megnéztük volna a Lost első és utolsó részét egymás után. Egy figyelemfelkeltő, gyönyörű, rejtélyes felvetés, ami egy kiábrándító, túlcsavart, értelmetlen badarságba csap át.

Nem ajánlom senkinek, inkább nézzetek meg mást a mozi kínálatból.

Link másolása
KÖVESS MINKET: