BUDAPEST
A Rovatból

Saly Noémi a kávéházak titkairól

Mitől voltak különlegesek a régi Budapest kávéházai, és mivé lett mára ez a kultúra? Saly Noémi "kávéházológussal" beszélgettünk.


- Egy cikkben azt olvastam Önről: kávéházológus. Szójáték vagy félig-meddig tréfás öndefiníció?

- Ez egy vicc, egy rádiós újságíró találta ki, de nekem is nagyon tetszik. Kávéházológus és kocsmológus, így együtt igazán szép hivatal! Egyébként kávéházakkal hamarabb kezdtem el foglalkozni, mint hogy ide kerültem volna a múzeumba. Igaz, az útvonal elég tekervényes volt, mert eredetileg magyar-francia szakos tanár vagyok, francia irodalmat tanítottam a szegedi egyetemen. Látszólag semmi különös nem predesztinált arra, hogy ilyen mélyen belemenjek a kávéházkutatásba.

De Budapest eleve nagyon érdekelt, hiszen itt születtem, itt élek, ahogy a családom is már legalább százötven éve. Nagyon rendes városépítőket tudhatok a felmenőim közt, az egyik ükapám például azért jött Pest-Budára, hogy a Lánchidat építse. De volt köztük ácsmester, állványozó, akik gyakorlatilag a két kezükkel rakták össze a várost, két építészmérnök – egyikük a városligeti műjégpálya épületét, a másik pedig a Széchenyi Fürdőt tervezte.

Tehát a családtörténetemből kifolyólag is adódott, hogy a város története, a polgári lét és életforma mindig is érdekelt. Amikor Zeke Gyula, kiváló történész barátom 1996-ban a Budapesti Negyed folyóiratnak szerkesztett egy kávés számot, mondtam, hogy szívesen megírok én is egy kávéházat. De azt is mondtam, hogy mindenképpen budai lesz, így végül a krisztinavárosi Philadelphiára esett a választás. Amikor beleástam magam a kutatásba, egyből kiderült, hogy én ezt akarom csinálni.

Névjegy: Saly Noémi

Irodalom- és Budapest-történész, helytörténeti írások szerzője, rádió- és tévéműsorok gyakori és népszerű szereplője, a Nagy Budapest Törzsasztal egyik alapítója.

Legfontosabb témája a kávéháztörténet – ahogy ő maga meghatározza: „a régi budapesti élet elbűvölő esszenciája”. Bármennyire szereti is Budapestet, Podmaniczky Frigyessel ellentétben szereti elhagyni szeretett városát, nagy utazásokat tett szinte minden távoli földrészen.

1974-ben érettségizett a budapesti Szilágyi Erzsébet Gimnáziumban. Tanított középiskolásokat, tizenkét évig a Szegedi Tudományegyetemen francia irodalmat. A Soroptimist International Budapest klub alapító tagja (1990), a Magyar Kávéház Alapítvány elnöke (1996–2009), 2004 óta az újraindított Budapest folyóirat olvasószerkesztője. 2007-ben a Podmaniczky Páholy szóvivőjévé választották. A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban dolgozik.

Díjai

Podmaniczky-díj, 2005

Zolnay László Pest-Buda díj, 2005

a Kultúraközvetítők Társaságának Fehér Rózsa díja, 2006

Budapestért díj, 2008

noemi0338

Fotó: Nagy Anita

NagyAnita0321

Fotó: Nagy Anita

- Mi volt különösen vonzó a kávéházakban a művészek számára?

- Ez mindig úgy van, hogy a kávéházaknak, sőt általánosságban a vendéglátóhelyeknek kell hogy legyen egy lelke – aki néha a tulajdonos, néha a tulajdonos felesége, egy főpincér… Kell hogy legyen egy olyan sugárzó, vonzó, nagyon tehetséges és nagyon szakértő valaki, aki miatt az a hely népszerűvé és felkapottá válik. Minden irodalmi kávéház esetében vissza lehet vezetni, ki az a személy, aki miatt az a kávéház olyan jól működött, és irodalmi kávéházzá lett.

Ugyanakkor a kávéházat az írók, költők nem bírták eltartani, nemcsak mert kevesen voltak, hanem mert fizetés- és hitelképtelenek is. Persze akadtak felkapottabbak, gazdagabbak, akik mindig állták a fogyasztásukat, sőt a barátaikét is – például Molnár Ferenc vagy Heltai Jenő (bár fiatal korukban még ők sem feltétlenül). A „nyomorgó művész” egy romantikus toposz. Petőfi nagyon szegény ember volt, Jókai nagyon jómódú. Mindenesetre az író, a művész, ha bizonytalan vagyoni helyzetű, ha nem, be tudja vonzani azt a fizetőképes polgárt, aki utána el tudja tartani a kávéházat, a kávést, aki ebből kifolyólag el tudja tartani a rászoruló írót, költőt.

- Jól ki van ez találva…

- Egy bölcs öreg pesti kávéstól maradt fenn a mondás, akit arról kérdeztek, miért tűri a kávéházában a hitelképtelen, fizetésképtelen, viselkedni képtelen nyikhajokat. Annyit mondott: „kérem szépen, ahova ezek járnak, oda járnak a szép nők, és ahova a szép nők járnak, oda járnak a gazdag férfiak”. A kávésnak tehát érdeke volt, hogy bevonzzon, és bent tartson a kávéházában „celebeket” − merthogy régen ők voltak azok. Persze nem olyan értelemben, mint ahogy ma a média képes celebet csinálni. A régi pesti polgárt nem lehetett ilyesmivel megvezetni, neki az volt a szenzáció, hogy látta a népszerű fiatal írót, színpadi szerzőt vagy annak a szerelmét, a Vígszínház valamelyik isteni díváját.

A kávéház mindig is az információszerzés és -pörgetés elsőszámú helye volt; ezért is utálták annyira a kommunisták (és általában minden diktátor), és ezért akarták mindenáron eltörölni a föld színéről. Mert az emberek ott ellenőrizetlenül beszélgettek, mert ott volt a létező összes újság… Mindenki elolvasta az összes újságot, nem úgy működött, mint manapság, hogy a közönség egyik része csak a Magyar Nemzetet olvassa el, a másik része csak a Klubrádiót hallgatja, a harmadik része meg csak a Kurucról tájékozódik, hanem mindenki minden újságot elolvasott és utána, ott helyben, a kávéházban, megbeszélték. A kerületi, kisebb városrészre tartozó ügyek a kávéházban dőltek el, mert ott ült a helyi polgár. Az embereknek élő kapcsolatuk volt egymással, mindenki dumált mindenkivel.

A politikusok is jártak a kávéházba, oda lehetett menni hozzájuk. Vázsonyi Vilmosról például többen leírták, hogy neki akkor is az Abbázia volt a törzshelye, amikor igazságügy-miniszter lett. Egyébként Krúdy írt erről nagyon szépen: a terézvárosi esernyőjavító nem ment oda feltétlenül a sérelmeivel Vázsonyihoz, neki az is elég volt, hogy látja, és tudja: bármikor odamehetne hozzá. Volt, aki meg is tette. Ilyen körülmények között nyilvánvaló, hogy a jól értesültség akkoriban is nagyon fontos volt, pénzre, hatalomra, befolyásra lehetett váltani. A jól értesültségnek pedig első számú forrása – mint helyszín – a kávéház volt, és persze az irodalmi, a színházi és a művészvilág történetei is ott zajlottak.

Volt egynéhány kávéház, ami kiváltképp ilyen tereppé vált, de tegyük hozzá: nem kizárólagosan, hiszen az „érdekes” vagy „fontos” emberek sem egyetlen kávéházba jártak. Az egyikben megreggeliztek, a másikban elolvasták a délutáni lapokat, a harmadikba a szakmabelijeivel ült be (igen, a művészekhez hasonlóan a pékeknek, asztalosoknak, kereskedőknek is megvolt a maguk kávéháza), más helyre mentek zenét hallgatni, ha este ki akartak ruccanni az asszonnyal. Aztán ott voltak az obskúrus kurvás kávéházak a hatodik kerületben, a mellékutcákban… Szóval hihetetlen kapcsolati háló volt a kávéházak rendszere.

NagyAnita0339

Fotó: Nagy Anita

NagyAnita0340

Fotó: Nagy Anita

NagyAnita0342

Fotó: Nagy Anita

NagyAnita0343

Fotó: Nagy Anita

- Hogy váltak egyáltalán a kávéházak a nyilvánosság ilyen fontos, mondhatni elsődleges színtereivé?

- Először is, a régi Pesten – csakúgy, mint a sűrűn lakott európai nagyvárosok jó részében – állandó lakásmizéria volt; az emberek mai szemmel nézve elképesztően rossz körülmények között laktak, a szegényeknél végképp hihetetlen méreteket öltött a népsűrűség. Drága volt a világítás, úgyhogy sötétben vagy az olajlámpa, petróleumlámpa fényénél kucorogtak. A 19. század közepétől lesz gázvilágítás, nagyon lassan és nagyon drágán, de még akkor is rengetegen gyertyával világítottak otthon. A városok nagy részében nehéz volt tüzelőhöz jutni.

Az emberek hidegben, homályban, poloskás-csótányos helyeken szorongtak; ehhez képest a kávéházban meleg volt, világos, lehetett újságokat olvasni és játszani. Úgy szoktam definiálni, hogy a kávéház egy felnőtt napköziotthon, ahol az ember minden szükségletére talált orvoslást – olykor szó szerint is, mert a fiatal orvosok vagy ügyvédek, akiknek még nem volt pénzük saját rendelőt, irodát fenntartani, minden további nélkül rendeltek a kávéházban. Szükség esetén oda lehetett menni hozzájuk, még ha csak látásból ismerték is egymást a delikvenssel.

- A kávéház e funkciói mikor kezdtek eltünedezni vagy átalakulni?

- Nem a funkciói, hanem maga a kávéház tűnt el. Az államosításkor a kommunista hatalom elképesztő kemény kézzel takarította el a budapesti kávéházakat a föld színéről, nehogy már az embereknek itt ellenőrizetlenül véleményük legyen. Pontosan azért csinálták, mert a kávéházak a demokrácia első számú fellegvárai voltak.

- A New York mégis túlélte.

- A New York Kávéház egy nagyon kivételes hely volt, majdnem az összes újság szerkesztőségét és rengeteg kiadót beraktak az épület felső szintjeire. Sajtópalotának is hívták. Előzőleg, 1949-ben a kávéházat bezárták, egy ideig a Sportszerkereskedelmi Nemzeti Vállalat nagykereskedelmi raktáraként funkcionált, úgyhogy klottgatyát meg brigádzászlót lehetett kapni nagy tételben az aranystukkós termekben.

Hogy miként maradhatott meg mégis kávéháznak? Úgy történt, hogy a Lapkiadó Vállalat igazgatója, Vincze István bement egy napon Vas Zoltánhoz, aki Budapesten élet-halál ura volt akkoriban; mondta neki, hogy vissza akarják csinálni a kávéházat a palota aljába. Vas Zoltán összevonta a szemöldökét: hát maguk burzsujfészket akarnak csinálni itten? Mire Vincze nagyon bátran azt mondta neki: azt, burzsujfészket. Vissza akarjuk csinálni a kávéházat meg a palota tornyát, rendbe hozni az épületet… Vas Zoltán villantott egy mérgeset a szemüvegével és azt mondta: na jó, de csak a kávéház miatt! Hát így lett a New Yorkból újra kávéház, persze a nevét nem kapta vissza, Hungáriaként kezdett el újra működni.

Az akkori időkben sokan voltak még azok közül, akik a régi világban is sajtósok, kávéházi emberek voltak; ők úgy vették újra birtokba a New Yorkot, mint akik megtalálták a béke szigetét. Persze tele volt spiclikkel, kemény és állandó ellenőrzés alatt tartották, de ezzel együtt is működni tudott.

2

A New York Kávéház - Fotó: Bódis Krisztián

_DSC6754

A New York Kávéház - Fotó: Nagy Szabolcs

_DSC6757

A New York Kávéház - Fotó: Nagy Szabolcs

BBF2927pskicsi

Fotó: Nagy Anita

BF2491pskicsi

Fotó: Nagy Anita

BF2889pskicsi

Fotó: Nagy Anita

neyorkBF2521pskicsi

Fotó: Nagy Anita

- Mi lett a többivel?

- Önkiszolgáló étterem, a kisebbekből eszpresszó, könyvesbolt, posta, patika… Amikor a rendszerváltás után újraindul valamiféle normalitás, az összes, valaha volt nagy kávéházunkba amerikai tüsténtbuci-láncok vagy bankok türemkedtek. Sajnos a kávéházakat, a kávésokat és szaktudásukat nagyon sikeresen kiirtották. A városnak is újra meg kell tanulni, hogyan kell kávéházi vendégnek lenni, a szakmabelieknek pedig újra meg kell tanulniuk a mesterséget, mert azért ez egy önálló műfaj volt a vendéglátáson belül.

- Hogyan lehet feléleszteni ezt a szellemet? Fel lehet-e igazán?

- Fel lehet éleszteni, de ugyanolyan már nem lesz. A '90-es években elkezdődött a kávéházak feltámasztása, de a régi korok visszahozásának reménye egyszerűen szólva téveszme. 2014-ben nem lehet olyan kávéházat csinálni, mint amilyen 1914-ben volt. A város sem olyan, az emberek sem olyanok. Most olyat kell csinálni, ami a jelenkori emberek igényeinek felel meg. Csakhogy napjaink emberének nincsenek tapasztalatai arról, hogyan és mi mindenre lehetne használni a kávéházat.

Zajlanak érdekes kísérletek, mert azért van, ami működik és jól működik; az egyik ilyen próbálkozás a Centrál kávéház esete. A tulajdonos, Somody Imre nagyon szerette volna visszacsinálni azt a bizonyos régi kávéházi légkört. A megnyitó után egy ideig volt benne egy „lélek”, aztán egyszer csak nem volt többet. Amikor nincs lélek, akkor a dolog nem működik. És most Somody úr bent ül, ott dolgozik a laptopján, oda beszéli meg az üzleti tárgyalásait, ott tartózkodik a nap nagy részében – miután bebizonyosodott, hogy megint van lelke a kávéháznak, megint működik. Ilyen egyszerű az egész.

- Hogyan lehet ezt a lelket megteremteni vagy elcsípni? Miben áll egyáltalán? Nagyon illékony dolog lehet, ha csak úgy jön meg megy…

- Ez mindig egyetlen emberen múlik, egy szerencsés egybeesésen; egyszer csak van egy olyan vendéglátós, akitől az egész működik. Már-már olyan, mint a képzőművészet vagy a költészet: különböző emberek művelik különböző szinteken, és néha-néha van egy zseni. Ha végignézzük például a New York történetét, nagyon jól láthatjuk, mennyire így van. Az 1894-es alapítástól 1900-ig egy nagyszerű szakember, Steuer Sándor volt a bérlő, testvére az Abbáziát vitte; mind a ketten kiváló kávésok. Ennek ellenére Steuernál valamiért nem működött a dolog, nem lett a New Yorkból jó kávéház.

1900-ban átvette a bérletet a Hirsch testvérpár (később Harsányira magyarosítottak). Egyikük profi kávés, másikuk egy melegszívű, pohos tanárember, aki fiatalon gazdag vidéki zsidó családoknál volt házitanító. Szól róluk egy nagyon helyes kis legenda – én csak remélni merem, hogy a valóságban is így történt, mert annyira jó… Hogy ugyanis egy forró nyári délután áll Harsányi Adolf a kávéház bejáratánál. Iszonyú uborkaszezon van, csendben olvad a nagykörút aszfaltja, sehol egy teremtett lélek, sehol egy vendég. Harsányi egyszer csak meglátja szembejönni az ő egykori neveltjét, a Herzl terménykereskedő kisfiát Bajáról.

Nosza, egymás nyakába borulnak, lapogatják a másik hátát, az egykori kislegény – addigra már magas, megtermett fiatalember – elmeséli, mi van vele. Hirsch Adolf azt mondta neki: no kisfiam, ha már úgyis mindennap erre jársz, akkor most ígérd meg nekem, hogy mindennap beülsz hozzánk egy kávéra! Minthogy a kis Herzl gyerek világéletében szófogadó volt, szavát adta egykori tanítójának. Ezt a kisgyereket akkor már Heltai Jenőnek hívták, Budapest egyik legünnepeltebb fiatal költője és színpadi szerzője, buktak rá a nők, primadonnák hevertek a lábai előtt. Az a baráti kör, akikkel elkezdett bejárni a kávéházba, A Hét című lapnak a legmodernebb, legfranciásabb, legpolgáribb fiatal szerzőgárdája volt. És itt megint bebizonyosodik a régi bölcs kávés-mondás, mert ahova ezek jártak, oda kezdtek el járni a szép nők, utánuk pedig megérkeztek a gazdag palik… Innentől kezdve elindult a New York irodalmi kávéházi karrierje. Harsányiék minden lehető módon pátyolgatták és kényeztették ezeket a gyerekeket, külön nekik „írótálat” találnak ki, sajttal, felvágottal, vajjal és számolatlan mennyiségű zsemlével; ezt az írótálat csak ők kapták, fillérekért. Az ő kedvükért tartottak tintát meg kutyanyelvet, azaz hosszú kézirat-papirost is.

Harsányiék alatt a kávézó szuperül működött, aztán az első világháború idején otthagyták az üzletet. Évek teltek el úgy, hogy különböző bérlők ott szerencsétlenkedtek, teljesen eredménytelenül. A New Yorkból rossz kávéház lett, odaszokott az aljanép – a világháború alatt maga Budapest is eléggé lezüllött. A következő zseni 1920-ban jött. Újságíró, kávés feleséggel. Tarján Vilmosnak hívták, a magyar oknyomozó újságírás atyjaként szokás emlegetni. Főnöke, Miklós Andor, megelégelvén a botrányait, elzavarta az Est-lapoktól, ekkor jött a füles, hogy a New York bérleti joga éppen átadó. Tarján Vili zsebében persze töredéke nem volt meg a pénznek. Kapta magát, fölment a New York ház második emeletére, ahol az Otthon kör, az újságírók klubja működött, és leült kártyázni. Három hónapon keresztül szisztematikusan kártyázott − és nyert. Ennyi idő alatt összejött annyi pénze, amiből – némi családi segítséggel – bérbe tudta venni a kávéházat.

Első dolga az volt, hogy bezárta és átalakíttatta. A város legjobb séfjeit csábította magához, kialakított egy bár-részleget, még bárzongoristát is szerzett: nem mást, mint Brodszky Miklóst, akinek később az amerikai filmzeneipar sokat köszönhetett… Vilit az egész város ismerte és szerette. Olyan reklámfogásai voltak, hogy mindenki csak hüledezett; például egyszer jött egy revü Budapestre, a fókaidomárt a kávéházban reggeliztette az ablakban – fókástól. Első osztályú amerikai jazz-zenészeket hívott, óriási érzéke volt ahhoz, hogy a legújabb, legérdekesebb, legkorszerűbb, legtutibb dolgokat behozza a kávéházába. A Margitszigeten kibérelt egy lepusztult éttermet, felújítás után a New York kihelyezett vendéglőjeként működtette, a kávéház saját autója hozta-vitte a vendégeket a két üzlet között. Volt, hogy térképpel a kezében kellett leültetnie a vendégeket, annyian voltak; amikor már nem akadt egy talpalatnyi szabad hely sem, szégyenében majd’ elbújt a bokorban a folyamatosan érkező ismerősök elől.

Vili végül becsődölt. Szerette a lovakat, kártyázott is, ez lett a veszte. Kénytelen volt kiszállni a bérletből, és úgy ment, ahogy jött: egy szál monoklival. Utána a New York nem tudott többé talpra állni. A második világháború alatt a zsidóktól elkobzott bútorokkal zsúfolták tele, a háború után pedig egy ideig, mint már mondtam, raktár lett belőle.

karadykk

Karády Katalin Múzeum és Kávézó - Fotó: Huszár Boglárka

karadykk2

Karády Katalin Múzeum és Kávézó - Fotó: Huszár Boglárka

Illusztris vendégek a Hadikban

- Mit gondol, van-e a budapesti kávéházaknak olyan jellegzetessége, ami nem fogható Európa nagyvárosi kávéházaihoz?

- A régi budapesti kávéháznak volt, a mostaninak már nincs. A réginek az volt a sajátossága, hogy elképesztően gyönyörű környezetben – ami a legszebb bécsi és párizsi kávéházakhoz volt mérhető – az arab-török világból örökölt teljes demokrácia fémjelezte: bárki, aki egy kávét ki tudott fizetni, bármelyik kávéházba bemehetett. És be is ment.

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy egy óbudai bádogosnak az Andrássy út bármelyik kávéházában lett volna keresnivalója, de nem azért nem ment be, mert nem szolgálták volna ki, csak hát ő ott nem ismert senkit, nem tudott volna kivel beszélgetni. Ez még csak nem is öncenzúra. Ha egyszerűen nem volt neki dolga az Andrássy úton, minek menjen oda? Senki nem volt kizárva sehonnan, rangbeli különbségek tekintetében nem osztályozták a vendégeket. És voltak olyan asztaltársaságok, nem is kevés, ahol nagy tudósok, művészek, magas rangú emberek akár a legegyszerűbb szomszédokkal, iparosokkal, kishivatalnokokkal rendszeresen, kedélyesen elkvaterkáztak.

NagyAnita0316

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Varázslatos fényparkok és fénykiállítások Budapesten és környékén – 8 lenyűgöző hely, amit idén látnod kell
Mutatjuk, hova érdemes elindulni, ha egy kis esti varázslatra vágysz.


Ahogy beköszönt az est, Budapest és környéke új arcát mutatja: lampionok, fényinstallációk és mesés világok kelnek életre, hogy a hideg hónapokban is felmelegítsék a hangulatot. A fényparkok a tél igazi sztárjai – elvarázsolják a kicsiket, lenyűgözik a felnőtteket, és olyan különleges atmoszférát teremtenek, amit semmi más nem tud.

Összegyűjtöttük a 2025-ös szezon legizgalmasabb fénybirodalmait Budapesten és környékén, ahol garantáltan ragyogó élmény vár.

Garden of Lights: Pán Péter – Sohaország világa a Füvészkertben

Helyszín: ELTE Füvészkert

Időpont: 2025. október 17. - 2026. február 15.

A Füvészkert már önmagában is varázslatos hely, de amikor beköszönt az este, és felgyúlnak a fények, a kert ezernyi színben ragyog, a fák között fénylő mesefigurák bújnak meg, és a zene halk varázsa tölti be a levegőt. Az idei tematika „Pán Péter – A csodák világa”, így Sohaország fénylő dzsungelei, kalózhajói és tündérfényei között sétálhatunk. A több ezer, kézzel készített lampiont kínai mesterek alkották, minden apró részlet tökéletesen kidolgozott. A fények, a növények és a zene együtt egy álomszerű élményt teremtenek. Korábban a Hupikék Törpikék tematikájú kiállítás is hatalmas sikert aratott, ami jól mutatja, mennyire változatos és fantáziadús a Garden of Lights világa.

Világ állatai lampionfesztivál az Állatkertben

Helyszín: Fővárosi Állat- és Növénykert

Időpont: 2025. október 17. - 2026. február 22. 

A Fővárosi Állatkert este új életre kel: a kapuk mögött fényből formált állatok népesítik be a sétányokat. A Világ állatai lampionfesztiválon a fények segítségével bejárhatod a Földet: a szavannák elefántjaitól a tenger mélyének csodáiig, a dzsungelek tigriseitől a sarkvidék jegesmedvéiig. A Zigong városából érkező mesterek óriási, színes textillel borított LED-lampionokkal keltik életre Európa, Ázsia, a Közel-Kelet, Afrika, Dél-Amerika, Észak-Amerika és Óceánia veszélyeztetett állatait, melyeket az adott régióra jellemző, szimbolikus motívumok díszítenek. A látvány lenyűgöző, a séta pedig nemcsak szórakoztató, hanem tanulságos is – a természet tiszteletére és sokszínűségére hívja fel a figyelmet. Az Állatkertben kialakított installáció október 17-től február 22-ig látogatható, péntektől vasárnapig, záróra után.

Lumina Park – Varázsvilág a Margitszigeten

Helyszín: Margitsziget, Palatinus fürdő

Időpont: 2025. október 22-től 2026 tavaszáig

Október 22-től újra színes fényárban úszik esténként a Palatinus Strand: immár negyedik alkalommal tért vissza az őszi-téli időszak egyik leglátványosabb programja, a Lumina Park. Az idei tematika a Varázsvilág nevet kapta, és valóban egy mesebeli utazásra hív – hatalmas fényfigurák, csillogó kapuk, varázslatos fényalagút és interaktív fényjátékok várják a látogatókat.

A séta során különböző fantáziavilágokat fedezhetünk fel, miközben a fények a Duna közelségében, a fák lombjai között tükröződnek. A látvány lenyűgöző, a hangulat pedig meghitten ünnepi – nem véletlen, hogy a Lumina Park mára a tél egyik legnépszerűbb esti programjává vált Budapesten. A fénykiállítás minden nap sötétedéstől 21 óráig látogatható, egészen március 1-jéig, így bőven van idő belemerülni ebbe a ragyogó kalandba.

Erzsébet királyné fénykertje – Gödöllői Királyi Kastély

Helyszín: Gödöllői Királyi Kastély parkja

Időpont: 2025 őszétől

A Gödöllői Királyi Kastély lélegzetállító kertje idén is páratlan pompába burkolózott: újra megnyitotta kapuit Erzsébet királyné fénykertje! A kastélykertben ezúttal korábban soha nem látott szobrok és fényinstallációk is helyet katnak, amelyek négy varázslatos téma mentén keltek életre: a zene, a gyermekek, a barokk és Sisi kertje ihlette fényvilágokban.

A sétányokat mesésen megvilágított virágos lugasok, fényhintók és tündérfények szegélyezik, miközben halk klasszikus zene tölti be a parkot. A látogatók minden lépésnél újabb csodát fedezhetnek fel, az interaktív fotópontok pedig gondoskodnak róla, hogy a fénykert élménye ne csak az emlékezetben maradjon meg. Ha mindez nem lenne elég, az idei év főattrakciója egy óriáskerék, ahonnan fentről is megcsodálhatjátok a királyné fénylő birodalmát — a park látványa innen valóban mesébe illő. A fénykert mindennap 17 és 21 óra között látogatható, és igazi királyi esti programot kínál – egyszerre romantikus, látványos és meghitt.

More Than Human – Light Art Museum

Helyszín: 1054 Budapest, Hold utca 13.

Időpont: 2025. szeptembertől

Budapest kedvenc fényművészeti múzeuma, a Light Art Museum idén egy lélegzetállító kiállítással vár: More Than Human címmel közel 40 műalkotás kelti életre a jövőt és a múltat. A kiállítás a fény segítségével olyan kérdéseket feszeget, amik mindannyiunkat elgondolkodtatnak – mi is valójában az ember, és mi a kapcsolatunk a világgal?

A kiállításon a nemzetközi művészek által alkotott installációk, vetítések és immerzív alkotások arról szólnak, hogy miként kapcsolódunk a múltunkhoz, a jelenhez, és hogyan nézhetünk a jövőbe. Az evolúció kezdetétől a bolygóközi távlatokig vezető utazás során elmerülhetünk a fények és formák lenyűgöző világában, amely mélyebb kérdéseket is felvet – még molekuláris szinteken is.

A kiállítás nemcsak látványos, hanem elgondolkodtató is: felfedezhetjük, hogyan alakítják a fények és a művészet a világunkat, és hogyan változtathatják meg a jövőt. A tárlat minden egyes installációja egy új élményt és egy új perspektívát kínál.

Hangdóm – Magyar Zene Háza

Helyszín: 1146 Budapest, Olof Palme sétány 3.

Időpont: egész évben

Ha látványos programokról van szó, a Magyar Zene Háza különleges moziterméről sem feledkezhetünk meg. A Hangdóm egyedülálló élményt kínál, amely minden eddigi moziélményt új dimenzióba emel. A kupolavászon és a 360 fokos panorámavetítés egyesíti a vizuális és akusztikus élményeket, így teljesen körülölel bennünket a filmek világában.

A Hangdóm-ban lélegzetelállító filmélmények várnak, miközben a látogatók kényelmes babzsákfotelekben ejtőzve élvezhetik a vetítéseket. A műsorprogramban olyan klasszikusok szerepelnek, mint a Lengemesék, a Pink Floyd koncertfilmjei, valamint Renoir és Csontváry művészetét bemutató filmek. Ezen kívül olyan egyedi programok is várnak, mint a Platon Karataev koncertfilmjei, ahol a zene és a filmek harmonikus kapcsolata egy újfajta élményt ad.

A Hangdóm egy új módot kínál arra, hogy átéljünk egy filmet: a látvány, a hang és az atmoszféra tökéletes összhangban varázsolják el a látogatót, így egy igazi immerzív moziélmény vár mindenkit.

IKONO Budapest – Fény és művészet új dimenzióban

Helyszín: 1052 Budapest, Váci utca 27.

Időpont: folyamatosan látogatható

Engedjétek szabadjára a képzeleteteket, és vegyetek részt egy lebilincselő utazáson, amely a művészet, a játék és a meglepetés erejével vezet végig titeket egy eklektikus világokon! Az IKONO egyedülálló élménygalériájában, UV-fényben úszva, fényfestések és 10 káprázatos fantáziavilág segítségével fedezhetitek fel a művészet legszürreálisabb formáit.

Az IKONO koncepciója már több európai nagyvárost meghódított, és Budapest szívében is elérhető. Az interaktív fényfestések és színes installációk egyedülálló módon hozzák össze a művészetet, a szórakozást és az élményszerű felfedezést. A látogatók különböző világokon haladnak keresztül, mindegyik más színvilággal, hangulattal és formavilággal. A fények és a művészetek szürreális tánca igazán felejthetetlen élményt kínál.

Az IKONO tökéletes hely azoknak, akik szeretnének egy kis szórakozással fűszerezett művészeti kalandra indulni. A látványvilág minden egyes részlete az izgalmas koncepcióra épít, ami egyszerre vonzó és meglepő – ideális választás, ha egy igazán különleges élményre vágysz.

Form in Flux – Cinema Mystica

Helyszín: 1052 Budapest, Ferenciek tere 10.

Időpont: 2025 őszétől

A Cinema Mystica Budapest kortárs fény- és vizuális művészetének egyik legizgalmasabb tere, ahol a fények és az érzékelés határait feszegető alkotások találkoznak. Az aktuális tárlat, Form in Flux – Patterns of Consciousness, a tudat és a kozmosz viszonyát kutatja: lüktető formák, geometrikus fénystruktúrák és hipnotikus vetítések töltik meg a teret.

A kiállítás minden egyes installációja új nézőpontot ad, és szó szerint beemeli a látogatót a fények világába. A látogatók egy olyan szürreális, elgondolkodtató utazásra indulnak, ahol az érzékelés határait feszegethetik. A geometrikus struktúrák és a fények minden egyes részlete arra ösztönzi a kíváncsi szemeket, hogy új perspektívából tekintsenek a valóságra.

A Form in Flux tárlat nemcsak vizuálisan lenyűgöző, hanem mélyebb gondolatokat is ébreszt a tudat működéséről és az univerzum titkairól. A látogatók egy olyan élményt kapnak, amely túlmutat a hagyományos művészeti kiállításokon – itt minden a fény és a forma csodálatos, hipnotikus kapcsolatáról szól.

Fények, mesék és csodák – egy kis varázslat mindenkinek

Sétálj végig a csillogó fényparkokon, vagy merülj el egy látványos fénykiállításban – idén Budapest és környéke újra a fények birodalmává válik. Ezek az élmények egyszerre szórakoztatnak, inspirálnak és elgondolkodtatnak: a lampionok, installációk és fényművészeti alkotások a természet, a történelem és az emberi képzelet határait is megvilágítják.

A kültéri fénybirodalmak és a beltéri fényuniverzumok mind ugyanarra emlékeztetnek: a sötétségben is ott a szépség, a fény pedig mindig utat mutat – akár egy téli estén, akár a gondolatainkban.

Ha idén csak egy dologra szánsz időt a hideg hónapokban, tedd ezt: engedd, hogy elvarázsoljanak a fények.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Tele van Budapest az 1956-os forradalom emlékeivel
Egy nap elég sem lenne rá, hogy az összeset megnézd. Mutatunk néhányat!


Ha Budapest valamennyi '56-os emlékművét végig akarnád járni, egészen biztosan nem lenne elegendő rá egy nap. A budapesti temetőkben, az utcákon, a házak falain, a parkokban, a templomok mellett is találhatók szobrok, táblák, installációk, amelyek a forradalomra emlékeztetnek. És olyan épületekből is akad jónéhány, ami a forradalom fontos helyszíne lett.

Minden kerületnek megvannak a maga emlékhelyei. Ebben az összeállításban csupán néhány, könnyebben megközelíthető 1956-as emlékművet mutatunk, olyan útvonalon, amit akár közösségi közlekedési eszközökkel is egy nap alatt bejárhatsz.

Kevesen tudják, de a Benedek Elek előtt tisztelgő, Döbrentei utcában felállított kúton (Elek apó kútja) 1956 gyermek áldozataira emlékező tábla látható.

Ötvenhatos emlékek és szobrok Budapesten
@mysecretbudapest Itt áll Elek apó kútja, amely 1956 gyermekáldozatainak és Benedek Elek meseírónak állít emléket. Az ötlet Kányádi Sándor költőé volt. Kányádi Sándor halála után, 2018-ban az ő tiszteletére is emlékkövet helyeztek el a parkban, a padokon pedig néhány idézete olvasható. #mysecretbudapest #budapesthungary #magyar #magyartok #magyartiktok #budapesten #hungary #hungarian #vers #mese #neked #nekedbe #nekedbelegyen #memories #szobor #autumn #autumnvibes #fall #fallvibes #benedekelek #kanyadisandor #1956 #56 ♬ Pieces of Memory - Carlos Carty

A túrát érdemes a pasaréti téren, az 5-ös busz végállomásánál kezdeni, és gyalog lesétálni az Orsó utcán egy kerítés mögött rejtőző Bauhaus-villához: a Nagy Imre emlékházhoz.

A villát az 1930-as évek elején Kozma Lajos, a kor neves építésze tervezte - érdekessége, hogy az alsó szinten volt a házmesterlakás, a kertben pedig a személyzeti épület. 1932-ben Pogány Margit festőművésznő és húga vásárolta meg a villát, a második világháború alatt az épületben dr. Gellért Áron ügyvéd és felesége lakott négy főnyi személyzettel. A zsidó származású tulajdonosok az üldöztetést szerencsésen túlélve 1945-ben visszatértek otthonukba, majd később Ausztráliába vándoroltak ki.

1949-ben költözött be a villába Nagy Imre (az Országgyűlés akkori elnöke) és felesége, Égető Mária, a kerti kis házba pedig Sáringer (Szabó) Rozália, Nagy Imre édesanyja. Nagy Imre ebben a házban írta legfontosabb tanulmányait és 1953-as reform kormányprogramját, az 1955-ös eltávolíttatása után pedig vitairatait és rendszerkiritikáit, a forradalom alatt pedig értelmiségiek és ellenzékiek találkoztak nála. 1958-ös kivégzése után családja nem költözhetett vissza a házba, az állami tulajdonba került. Méray Tibor, a Párizsban élő, 1956-os menekült újságíró javasolta 1989-ben, hogy az épületből legyen emlékház az 1956-os miniszterelnök tiszteletére.

Nagy Imre Emlékház, a volt 1956-os miniszterelnök egykori lakhelye, a Kozma Lajos által tervezett Bauhaus villa1949-ben költözött be a villába Nagy Imre (az Országgyűlés akkori elnöke) és felesége, Égető Mária

Az Orsó utca végén magánpénzből egy kis kőtár is létesült 1956 emlékére:

A villától az 5-ös busszal érdemes a Széll Kálmán térig utazni, és onnan átsétálni a Széna térre, az az '56-os emlékműhöz, ami a Mammut2 előtt áll, majd a 2-es (piros) metróval átmenni a pesti oldalra a Kossuth térre.

A Kossuth téren megható és megrázó emléket állítottak a hírhedt parlamenti sortűznek. 1956. október 25-én kisebb tömeg gyűlt össze az Országháznál. A szovjetek először riasztólövéseket adtak le, majd megjelent egy harckocsi és belelőttek a téren gyülekezőkbe. Nem tudni pontosan, mennyien haltak meg, Kő András és Nagy J. Lambert kutatásai szerint legalább 75-en, és 284 ember sebesült meg.

A lövésekre ma "falba fúródott golyók" emlékeztetnek mindenkit, aki arra jár. 2001-ben a túlélők kezdeményezésére készíttették ezt a rendhagyó emlékjelet az akkori Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium épületének árkádjainál.

A másik 1956-os emlékmű Nagy Imre szobra volt (2018-ig). Az emlékművet 2018. decemberében a magyar kormány elbontatta és elszállíttatta, majd később másik helyen, a Margit híd pesti hídfőjénél állították fel.

@mysecretbudapest Hiszen a szoborkompozíciót úgy alkotta meg Varga Tamás szobrászművész, hogy a koncepciós perben kivégzett Nagy Imre figurája a Parlament felé nézzen. Most egy fát néz, ami eltakarja a kilátását a budai oldalra. Ez a folyamatos szoborb.sztatás, ideoda helyezgetés, eltüntetés, újraállítás egy monty pythonos hülye magyar szokás, vagy máshol is ez a divat? #magyartiktok #magyar #statues #basszadbeforyouba #basszadkinekedbe ♬ Swear By It - Chris Alan Lee

Innen a legegyszerűbb, ha metróval a Keletihez utaztok; a pályaudvartól sétáljatok át Rákóczi út-Huszár utca útvonalon a Rózsák teréig, a Szent Erzsébet-plébániáig. A templom kertjében áll a Térdeplő angyal szobra, amelyet Márai Sándor 1956 karácsonyán született verse ihletett: "Az üszkös, fagyos Budapestre/Oda, ahol az orosz tankok/Között hallgatnak a harangok/Ahol nem csillog a karácsony/Nincsen aranydió a fákon/Nincs más, csak fagy, didergés, éhség/Mondd el nekik, úgy, hogy megértsék./Szólj hangosan az éjszakából:/Angyal, vigyél hírt a csodáról. (...) Angyal, vidd meg a hírt az égből/Mindig új élet lesz a vérből." Ez utóbbi két sor olvasható a 2007-ben felavatott szobor talapzatán.

Nem messze tőle egy szerény tábla emlékezik a Rózsák tere hőseiről, a harcok alatt elhunyt forradalmárokról.

A Rózsák terén az Árpádházi Szent Erzsébet plébániatemplom kertjében látható a Térdeplő angyal szobra, amelyet Márai Sándor 1956 karácsonyán született verse ihletett

A Rózsák teréről a Rákóczi utat keresztezve menjetek át a II. János Pál pápa térre, ahol a Paris Match 1956-ban meggyilkolt riporterére, Jean Pierre Pedrazzinira emlékezhettek. A férfi annak idején a forradalom hírére Magyarországra utazott, lefényképezte Mosonmagyaróváron a sortűz áldozatainak temetését. Másnap Budapestre érkezett, itt az utcákat fotózta, 30-án reggel pedig kollégájával a Köztársaság térre (a mai II. János Pál pápa térre) ment az összecsapások hírére. A volt pártház előtt lőttek Pedrazzini testébe géppisztoly-sorozatot. Hiába szállították haza, Párizsba a súlyosan sebesült fotóriportert, az életét már nem tudták megmenteni.

Innen a Móricz Zsigmond körtérre menjetek tovább. Az egyik leghevesebb csata itt dúlt, barrikádokat emeltek a forradalmárok, a szovjet tankok pedig borzalmas pusztítást végeztek a téren és környékén. Ma két tábla is erre emlékeztet.

Innen a Bertalan Lajos utcán át a Műegyetem rakpartig mentem, ahol megnéztem a gyönyörű 1956-os emlékművet. A drámai pillanatot tökéletesen kifejezi a szobocsoport dinamikája, a központi alak és a többi figura "mozgása".

Az 1956-os emlékmű a Műegyetem rakparton

Figyelem: a Műegyetem kerítésén is találtok egy emléktáblát.

a Műegyetem kerítésén is találtok ötvenhatos emléktáblát

A Bakáts térre mentem tovább a Petőfi hídon át, mivel az Assisi Szent Ferenc-főplébániatemplom falán és kertjében is látható 56-os emlék. A templom hátsó falán emléktáblát láthattok, a bejárat mellett pedig a forradalom névtelen mártírjai előtt tisztelgő, 1993-ban felállított emlékmű.

A fegyveres felkelők egyik központja a Ferencváros volt: a Kálvin teret, a Ráday utcát, a Bakáts teret, a Kinizsi utcát, a Ferenc körutat és az Üllői utat sokszor emlegette az egyik rokonom, aki részt vett az 1956-os eseményekben, és ezért külföldre kellett menekülnie.

Innen pár megálló a Corvin köz, ami szintén a forradalmárok egyik fontos, és a legtovább, egészen november 6-ig védett állása volt, egyben borzalmas vérfürdő helyszíne. A pesti srác szobra és több tábla emlékeztet a történtekre.

corvin köz ötvenhatos szobor pesti srácok

4-es (vagy 6-os) villamossal még menjetek vissza a budai oldalra. A sétát a Margit híd budai hídfőjétől elgyalogolva a Gyorskocsi utcánál zártam, a büntetés-végrehajtási intézet épületénél, itt ítélték ugyanis halálra Nagy Imrét.

Innen átmentem a szomszédos Nagy Imre térre. Ha emlékeztek még, a Kossuth téren állt a Forradalom lángja nevű gránit obeliszk, a 2012-es ünnepségen még ott volt, láng lobogott a tetején. A Kossuth tér átalakításakor onnan eltávolították, és végül ide, az elbontott Fő utcai benzinkút helyére állították fel.

Ti melyik budapesti ötvenhatos emlékművet tartjátok a legszebbnek?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
A Rovatból
230 éves titkos recept nyomában – felfedeztük az Unicum Házat
Kiderült, miért készült évtizedekig hamis recept alapján az ital, és milyen különlegességek érlelődnek ma is a hatalmas pince mélyén. Mutatjuk mi vár rád!


Van egy hely Budapesten, ahol egyszerre élheted át a történelem súlyát, a gyógynövények illatát, a pince hűvös varázsát és az Unicum különleges ízeit. Ez az Unicum Ház – és aki ide betér, nem csupán egy múzeumot látogat meg, hanem egy minden érzékszervére ható utazáson vesz részt.

Ellátogattunk az Unicum Ház prémium túrájára, ahol kiderült, miért készült évtizedekig hamis recept alapján az ital, és milyen különlegességek érlelődnek ma is a hatalmas pince mélyén. Mutatjuk mi vár rád!

Az élmény egy immerzív, 270 fokos vetítéssel indult, amely a Zwack család és az Unicum kalandos történetét mesélte el.

Ahogy körbenéztem, a falakon megelevenedő képek szinte életre keltették előttem a gyár múltját, a család sorsát és a legendás ital történetét.

Megtudtuk például, hogy amikor 1948-ban államosították a gyárat,

a Zwack család egy hamis receptet adott át a kommunista hatalomnak.

Így az ital hosszú évekig nem is az „igazi” volt. Később Zwack Péter a ’80-as évek végén visszatért Magyarországra, és akkoriban szinte példátlan módon visszavásárolta a saját családi cégét. Az Unicumot ekkortól újra az eredeti recept alapján kezdték el gyártani.

A régi lepárló és a titkos recept

A vetítés után jött a túra legizgalmasabb része: a régi lepárló és a pincelabirintus.

A gyár 1892-ben épült, és a lepárlóban a mai napig ott állnak azok az eredeti berendezések, amelyeken a 20. század végéig főzték a gyógynövényeket.

Belépve olyan érzésem támadt, mintha visszarepültünk volna az időben, és rögtön megcsapott a gyógynövények fűszeres illata is.

Az Unicum több mint 40 féle gyógynövényből készül, de a pontos számot szándékosan nem árulják el. Néhány összetevőről a túra során lerántották a leplet: van benne enciángyökér, édeskömény, fahéj, guajakfa.

A recept titkát egy olyan fűszerkeverék őrzi, amit kizárólag a család ismer.

Ez már keverék formájában érkezik a gyárba. A kiállításon ráadásul olyan fűszernövényeket is elhelyeztek, amiket nem tartalmaz a recept, hogy senki ne jöhessen rá a valódi titokra.

A pincelabirintus birodalma

A 2500 négyzetméteres pince egy külön világ: több mint 500 tölgyfahordót rejt, a kádármester faragott díszei pedig műalkotásként is megállnák a helyüket.

A legkisebb hordó 100 literes, a legnagyobb pedig 16 000 literes – ez utóbbi egyben a legrégebbi is, hiszen 1937 óta szolgál. Az Unicum hónapokon keresztül érlelődik a pincében lévő hordókban, mielőtt a boltok polcaira kerülne, onnan pedig hozzánk.

Az ízek kavalkádja

A pince igazi különlegességei a csapra vert hordók: a kóstolás során innen kínálják az italokat.

A prémium túra során öt féle Unicumot kóstolhattunk. Mindegyik ital más és más világ, de az alap mégis ugyanaz – ettől válik különlegessé a kóstolás.

Itt még a klasszikus Unicum is teljesen más ízélményt ad: intenzívebb, gazdagabb, mint amit a boltban vehetsz.

Az Unicum Szilva titka, hogy aszaltszilva-ágyon érlelik, amihez az ötletet egy régi kóstoló adta: annyira ízlett a vendégeknek a szilvával együtt, hogy külön italt csináltak belőle.

A Barista változatot a kávé inspirálta: presszókávéval kínálták az Unicumot, melynek akkora sikere lett a kóstolók körében, hogy külön ízvariáns született belőle.

Az Orange Bitter ötletét Olaszországból hozta a család – ott látták, hogy naranccsal és jéggel isszák az Unicumot, így lett a narancsos változat.

Az Unicum Riservában a két örökös, Zwack Sándor gyógynövény-szakértelme és Zwack Izabella borász tudása egyesül, ugyanis dupla hordós érlelést kap az ital, és részben Tokaji pincészetekból származó hordókban érlelik azt.

A prémium túra során bepillanthattunk a Soroksári úti pince egyik legféltettebb területére, a Trezor-ágba is.

Itt pihen tíz éven át az Unicum legexkluzívabb különlegessége, a Trezor XO – az Extra Old rövidítése is a hosszú érlelésre utal.

A 2013-as évjáratból mindössze 3200 palack készült, ebből 2024-ben 2000 palack került értékesítésre és a következő években is nagyjából ennyit fognak készíteni belőle.

Az XO sorszámozott, szögletes palackjai olyan exkluzívak, hogy szinte múzeumi tárgyként állnak a vitrinekben.

Érdekesség, hogy ez a pincerész egy másik különleges program, a Trezor Titka szabadulószoba egyik fő helyszíne is.

Kiállítótér – ahol a múlt életre kel

A látogatásunk a kiállítótérben zárult, ahol audioguide és QR-kódos tartalmak segítségével fedezhettük fel a Zwack család sosem hallott történeteit.

A családi legenda szerint 1790-ben II. József udvari orvosa, dr. Zwack készítette el az első italt a császár gyomorbántalmaira. Amikor az uralkodó megkóstolta, elhangzott a híres mondat:

Dr. Zwack, das ist ein Unikum!

A vitrinekben láthattuk a legidősebb fennmaradt Unicum palackot, amely megközelítőleg 140 éves.

Elolvashattuk Ady Endre Mylitta-verseit is, amelyeket Zwack Máriához írt.

Megnézhettük, melyik Arnold Böcklin festmény ihlette Pachl Viktor legendás „vízes ember” plakátját az 1910-es években.

A kiállított tárgyak között szerepelt a Zwack által átmenetileg gyártott villanykörte is. Amikor ugyanis megcsappant az ital forgalma, jobb híján fénnyel töltötték meg a palackokat.

A galérián megcsodáltuk Közép-Európa legnagyobb minipalack-gyűjteményét is, ami több mint 17 ezer darabból áll.

Az én kedvenceim egyértelműen az állatfigurás üvegek voltak.

Az interaktív kijelzőkön megpróbáltuk játékosan kitalálni, mely gyógynövényekből készül az Unicum.

Illetve unicumos puzzleval és memóriajátékkal is játszhattunk.

A szelfigép budapesti és Unicumos hátterei pedig gondoskodtak róla, hogy ne csak élményeink, hanem fényképes emlékünk is legyen az Unicum Házból.

Az Unicum Ház nem csupán egy kiállítás, hanem egy időutazás a magyar történelemben, egy kalandozás a gyógynövények között és egy élménykóstoló az ízek világából.

Egy hely, ahol a legendák életre kelnek, a titkok még titokzatosabbá válnak, és ahol minden korty mögött ott rejlik több mint két évszázad öröksége.

Amikor kiléptem, már tudtam: az Unicum nem csak egy ital. Ez valóban egy Unikum.

Ha kedvet kaptál, látogass el te is az Unicum Házba. Kattints ide és nézd meg a videót, amiben az Unicum Ház alapító-örökösei, Zwack Sándor és Zwack Izabella mesélik el, miért élmény ide ellátogatni.

Ráadásul most különösen jó alkalom nyílik rá: november 5-én este Beck&Grecsó előadással is készülnek a múzeum területén. Az estet egy különleges vacsora kíséri majd, ahol az Unicum termékcsalád ízei köszönnek vissza az ételek világában is.

Írta: Orosz Emese


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Újra fényárban úszik a Palatinus fürdő – megnyílt a Lumina Park varázsvilága!
Mesebeli világok, több mint százötven káprázatos installáció és milliónyi színes fény várja a látogatókat.


A Margitsziget estéi idén sem maradnak fény nélkül: a Lumina Park negyedik alkalommal tér vissza, hogy színt és varázslatot csempésszen a téli hónapokba. Az október 22-én induló, „Varázsvilág – Magic Adventure” fantázianevű új szezon a Palatinus fürdő fái között vezet végig, ahol a látogatók egy-másfél órás sétán fedezhetik fel a fényből szőtt meséket.

A Lumina Park nemcsak Magyarországon, hanem nemzetközi szinten is igazi sikertörténet. A lengyel, cseh, litván és magyar helyszínek közül a budapesti a legsikeresebb – ami nem is csoda, hiszen a Margitsziget és a Palatinus különleges atmoszférája eleve mesébe illő díszletet kínál.

Az idei „Varázsvilág” témája szó szerint elvarázsol:

bejárhatjuk a Jégvarázs birodalmát, felfedezhetjük Tarzan dzsungelét, átkelhetünk Pocahontas erdején, majd megcsodálhatjuk Versailles csillogását.

A fényösvényen egy helikopter is felbukkan, könnyű eltévedni a fénylabirintusban, és akár egy mexikói zenekar vagy egy jazzband tagjaként is kipróbálhatjuk magunkat. Közben pedig olyan mesterek festményei kelnek életre a fény segítségével, mint Van Gogh, Monet, Degas vagy Matisse.

Az idei év leglátványosabb újdonsága az Élet fája,

amely több kultúrában is az örök körforgás és megújulás szimbóluma. A Lumina csoport saját fejlesztésű, modern fényinstallációja most a Palatinus egyik hatalmas japán akácfáján kapott méltó helyet – így válik a természet és a technológia varázslatos egységgé.

A park több mint 10 kilométernyi vezetéket és milliónyi LED-fényt használ, a hozzájuk társított zene pedig igazi, több érzékre ható élményt nyújt. A Lumina Park a téli szezonban minden nap sötétedéstől 21 óráig tart nyitva, a kiemelt időszakokban pedig egészen 22 óráig is látogatható.

A Lumina Park története 2022-ben kezdődött, amikor a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. a lengyel Lumina sp. z o. o. céggel közösen életre hívta a téli fényparkot a Palatinus strand területén. A cél az volt, hogy a Margitsziget a hidegebb hónapokban is izgalmas, élményekkel teli úti cél maradjon – és ez sikerült is. Azóta a Lumina Park nemcsak turisztikai látványosság, hanem valódi közösségi helyszín, ahol gyerekek és felnőttek egyaránt újra átélhetik a felfedezés örömét.

Lumina Park

2025. október 22-től 2026. március 1-ig látogatható a Palatinus fürdőben.

További információ: www.luminapark.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET: