Világrekorder kötélpálya nyílt Németországban, 3000 méter magasra visz fel
Háromezer méter magasan nem éppen egy építkezés számára ideális állapotok uralkodnak, erős szél, két és fél év alatt az erős mínuszokat és a gyakori hóesést is meg lehetett tapasztalni, az ezernyi kíváncsi látogatóról nem is beszélve. Ennek ellenére csütörtökön megnyílt a Németország legmagasabb hegycsúcsára vezető új kötélpálya – határidőre.
A grainaui völgyállomásról délelőtt 11 órakor induló első menet Bajorország prominenseit vitte fel a 2962 méter magas Zugspitze csúcsára, mindössze tíz perc alatt. A bemutatómenet a hivatalos startja is volt az ötvenmillió euróba kerülő projektnek, egy nappal később megkezdődött a menetrendszerinti üzem, két kabinnal.
A projekt tervezése három, kivitelezése két évig tartott, a megrendelő a Bayersiche Zugspitzbahn Bargbahn volt. A munka keretében három komplexum épült, a völgyállomás az Eibsee felett, a csúcson a sziklafal elé huszonöt méterrel kilógó végállomás és a kettő közötti, négy és fél kilométeres kötélpálya, oszlopokkal. Az épületek és a gondolák is földig érő ablakokkal rendelkeznek, így semmi sem gátolja a Zugspitzplatt, a Waxenstein, az Alpok más csúcsai és az Eibsee panorámájában való gyönyörködést.
A szakadék fölé kinyúló végállomás, még építési daruval (a képek forrása: Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn)
Utolsó simítások a gondolán
Az új kötélpálya rögtön három világrekordot is a magáénak tudhat: az utolsó oszlop és a hegyállomás közötti 3213 méteres távolság a világon a legnagyobb, ugyancsak egyedülálló a két végállomás 1945 méteres magasságkülönbsége. A köztes oszlop 127 méteres magassága az acéloszlopok között ugyancsak a legnagyobb.
Korábban csaknem ugyanezen a nyomvonalon már közlekedett kötélpálya, mely 1200 méteres hosszal érte el a csúcsot, azonban az 1963-ban épült létesítmény már nem elégítette ki a megváltozott igényeket. Leginkább a kapacitásával akadtak gondok, csúcsidőszakban akár két és fél órát is sorban lehetett állni. Az év elején leállított kötélpálya óránként 240 személy szállítására volt képes, az új több mint a dupláját, 580 ember visz fel a csúcsra óránként.
Tériszonyosoknak nem ajánlott építési helyszín
Drótkötélszerelés: csak össze ne gabalyodjon!
VIDEÓ: lenyűgöző felvételek a világrekorederről
Az építkezés 2015 nyarán kezdődött. Egyedül a 420 tonnás köztes oszlop megépítéséhez 1100 alkatrészre volt szükség, melyet tizennyolc teherautó-fordulóval hordtak fel az építkezés helyére, az előre kialakított építési utakon. A csúcson még extrémebbek voltak a körülmények, állandóan havat kellett takarítani és a daruról a jégcsapokat le kellett verni. Az építési anyag egy külön e célra létesített felvonóval jutott fel a csúcsra.
Ennek ellenére az építkezés baleset nélkül zajlott le, egyetlen váratlan esemény jött csak közbe: A csúcson álló aranyozott keresztet a daruról lelógó egyik lánc kitépte a helyéről, a kereszt lezuhant. Októberben aztán kijavították a hegy csúcsát régóta ékesítő emlékművet, amely december eleje óta ismét megszokott helyén ékesíti a hegycsúcsot.