ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Szuper grafikákról tudhatsz meg mindent a magyar borokról

Három magyar fiatalember indított egy online kezdeményezést, ahol kiderül, hányféle szőlőt termesztenek az országban, a narancsbornak nem sok köze van a narancshoz, melyik ételhez milyen bort válassz, vagy éppen az, hogy nem minden bor vegán. Mindezt egyértelmű, vidám grafikákkal.
Vikárius Réka írása HYPEANDHYPER oldalon, Fotók: dpwines - szmo.hu
2020. október 31.


Link másolása

A HYPEANDHYPER egy kelet- és közép-európai design és életmód magazin, amely az innovációról, a városi életről és a kreatív ökoszisztémáról szól.

Céljuk, hogy összegyűjtsék és bemutassák azokat az egyedi történeteket, karaktereket, különleges tárgyakat és tájakat, amelyek a világ ezen részét alakítják.

Csatlakozz hozzájuk, legyél te is részese a közös jövők alakításának!

Magyarország huszonkét borvidékén közel százötven fajta szőlőt termesztenek. Egy palack bornak körülbelül nyolcvan százaléka víz. Egyes palackokra vegán címke kerül, hiszen annak ellenére, hogy szőlőből készül, nem minden bor vegán. Narancsbort Magyarországon is készítenek, de ennek valójában semmi köze a narancshoz. Ilyen és hasonló érdekes információkról, tényekről és tudnivalókról tájékozódhatunk a dpwines Instagram és Facebook-oldalának segítségével, a borfogyasztási etikett szabályai és izgalmas bor-étel párosítások mellett. P. Szabó Miklóssal, Dabronaki Dáviddal és Farkas Dénessel, a kezdeményezés elindítóival beszélgettünk.

A dpwines ötlete sok évvel ezelőttre nyúlik vissza. A felület tulajdonképpen egy edukatív online platform, amely könnyed, érthető formában és szerethető illusztrációk segítségével adja át a borral kapcsolatos, izgalmas tudnivalókat – nem kell hozzá sommelier-tudással rendelkeznünk, hisz mindenkit megszólít, aki szeretné kicsit jobban felfedezni a borok világát. A kezdeményezés mögött álló csapatot három jó barát: P. Szabó Miklós, Dabronaki Dávid és Farkas Dénes alkotja, akik maguk is a bor szerelmesei közé tartoznak.

„Mint sokan mások, úgy fiatalkorunkban mi is jártunk szüreten. Nagyon megtetszett nekünk a sürgés-forgás, az a csípős, hűvös idő, és hogy a nap végén finom, édes must került a poharunkba. Ahogy idősebbek lettünk, persze már azt a bort is megkóstoltuk, amit láttunk, honnan jön, és lenyűgözött bennünket a folyamat és fejlődés. Sokat segített, hogy pár éve megismerkedtünk szakemberekkel, akik nagyon sokat tanítottak nekünk, és aktívan elkezdtünk foglalkozni a borokkal baráti körünkben. Amikor pedig eljutottunk helyszínekre kóstolni, és a tokaji szőlősorok közt vagy a Badacsony árnyékában néztünk végig a tőkéken, belebizseregtünk a látványba. Az első ilyen élmény után teljesen átszellemültünk és olthatatlan vágyat éreztünk, hogy minél többet tudjunk meg a borokról, és a vidékekről, ahonnan érkeznek” – mondták el.

„Nem volt könnyű az ismereteket összegyűjteni, ugyanis szét voltak szórva könyvekben vagy az interneten. Ha már összeszedtük és megtanultuk őket, valamilyen formában át akartuk adni másoknak is, hogy aki szintén érdeklődik a téma iránt, találjon egy könnyen emészthető információkat összefoglaló oldalt. Ekkor még nem tudtuk, hogy milyen platformon szeretnénk ezt elkezdeni.

Ahogy telt az idő, az online tanulás szinte a mindennapok részévé vált a legtöbb embernél, ezért idén tavasszal úgy döntöttünk, hogy a két legnépszerűbb közösségi felületen kezdjük el az edukációt, így a dpwines a Facebookon és Instagramon indult el. Célunkként azt fogalmaztuk meg, hogy a magyar borok szeretetét át kell adjuk az embereknek” – folytatták.

A platform fejlesztésének és folyamatos építésének érdekében Miki felel a borral kapcsolatos szakmai tartalmakért, Dávid – aki nem mellesleg diplomamunkájában is egy balaton-felvidéki borászat arculatát tervezte meg – a tartalmat illusztráló grafikákért, Dénes pedig szintén a grafikai kérdésekben szokott ötletelni, valamint az animációkészítés is feladatai közé tartozik. A csapat munkájában továbbá fontos még megemlíteni Lesti Zoli nevét, aki a végleges szövegek szakmaiságát szokta ellenőrizni, illetve Barkóczi Noémit is, aki pedig az alap grafikai irányt és arculatot alkotta meg.

„Manapság mindenki rohan, az információval rövid ideig foglalkoznak az emberek, így a tervezésénél olyan vizuális irányba indultunk, hogy ha valaki rápillant egy posztunkra, egyből megértse és megragadja őt, ami rajta található” – részletezték.

A dpwines felületein az alapítók igyekeznek minden a borokkal, azok fogyasztásával, valamint elkészítésének részleteivel kapcsolatos témát lefedni, de emellett borfajtákkal, borvidékekkel, szakszavakkal, etikettel és izgalmas bor-étel párosításokkal kapcsolatos információkat is elsajátíthatunk segítségükkel. A csapat azt is fontosnak tartja, hogy felhívja figyelmünket a magyar borok kimagasló minőségére, hiszen hazánkban is vannak olyan borok, amelyek világviszonylatban is megállják a helyüket.

„Sajnos a fogyasztók egy része nemcsak ezeket a csúcsborokat nem ismeri, hanem az elérhető áron kapható és egyébként ugyanúgy kiváló minőségű tételeket sem. Ezen szeretnénk változtatni, hiszen a magyar bor közös szívügyünk!” – emelték ki.

Mivel a dpwines nem csak online módon szeretne közösséget építeni, a közeljövőben borkóstolóikon is részt vehetünk majd, ahol az alapítók által megálmodott bor-étel párosításokat is kipróbálhatjuk. További érdekesség, hogy a dpwines csapata már dolgozik saját borainak elkészítésén, sőt, egy könyv kiadásán is gondolkodnak. Mi már nagyon várjuk az újdonságokat!

Ha tetszett, amit olvastál, látogass el a HYPEANDHYPER oldalára vagy keresd őket a Facebookon és az Instagramon!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
Nagyon a zsebedbe kell nyúlnod, ha a budapesti agglomerációban akarsz ingatlant – mutatjuk, hol a legdrágábbak
Majdnem 20 százalékkal nőtt a négyzetméterár, nincs nagy meglepetés a települések listáján.
MTI/Máthé Zoltán - szmo.hu
2024. április 26.


Link másolása


A Duna House csütörtökön közölte adatait az MTI-vel, amikből kiderül, hogy 2023-hoz képest nőtt az adásvételek száma, az otthonteremtés költsége pedig 10 millió forinttal nőtt a Budapest környéki területek ingatlanpiacán.

Tavaly a gazdasági nehézségek és magas hitelkamatok miatt országosan csökkent az ingatlanvásárlási kedv, ami az agglomerációban is éreztette hatását, 2022-hez képest 18 százalékkal esett vissza a forgalom.

Az ingatlanközvetítő adatai alapján idén is a nyugati szektorba vágyók (Biatorbágy, Budajenő, Budakeszi, Budaörs, Páty, Törökbálint, Zsámbék) fizetik meg a legmagasabb átlagos négyzetméterárat, ami jelenleg 19 százalékkal több, mint tavaly, 824 ezer forint.

12 százalékos emelkedést tapasztaltak a délkeleti szektorban is (Alsónémedi, Gyál, Gyömrő, Maglód, Ócsa, Üllő, Vecsés), ott jelenleg átlagosan 569 ezer fointba kerül egy négyzetméter.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Drága lesz idén a családi nyaralás, akár 30 ezer is lehet csak a strandbelépő
Van olyan strand, ahol a családi jegy is 23.700 forintra jön ki naponta. Ahol pedig nincs ilyen, ott még drágább lesz bejutnia egy családnak.

Link másolása

<

Drága lesz idén strandolni, egy család számára már a belépő is több tízezres kiadást jelent majd – derül ki a Blikk összeállításából. Azt írják:

Van olyan strand, ahol a családi jegy is 23 700 forintra jön ki naponta. Ahol pedig nincs ilyen összevont kedvezményes belépő és két gyerekjegyet is muszáj venni, a számla közelít a 30 ezer forinthoz.

Budapesten a legnépszerűbb a Palatinus a lap szerint, ahol június 15-től 5000-5500 forint lesz a belépő. Az előszezonban egy családi belépő 11 ezer forint, június közepétől már 13 900 illetve 15 300 forintot kell fizetniük, létszámtól és hétköznaptól, hétvégétől függően.

Kiemelkedik az áraival Hajdúszoboszló, ahol 8500-9000 a felnőtt jegy, a gyerekeknek pedig 5500 illetve 6000 forintot kell fizetni. Egy kétgyermekes családnál ez éppen 30 ezer forint, viszont a jegy érvényes lesz a csúszdaparkra is.

Szegeden a legdrágább a szimpla strandbelépő: a felnőtteknek 8300, a diákoknak 4600 forintot kell fizetniük. A családi jegy 23 700 forint.

Az olcsóbbak közé tartozik a Gyulai Várfürdő, felnőtteknek 4300, diákoknak 3900 forintért. Eger strandja pedig most 3800 forintos napi és 9700 illetve 12 100 forintos családi belépővel látogatható.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
Az első babavárósok negyedénél nem született meg a gyerek, és mindjárt lejár a határidő
A kormányhivatal méltányosságból részletfizetést és halasztást is engedélyezhet, vagy akár el is engedhetik a tartozás egy részét.

Link másolása

Remekül kezdett a csok plusz a legfrissebb, márciusi adatok alapján, mondta az Indexnek Hornung Ágnes. A Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára szerint március végéig több mint 3100 igénylést adtak be, vagyis ennyi fiatal házaspár élt a lehetőséggel már az első három hónapban.

A befogadott kérelmek összege 83 milliárd forint, azaz a családok átlagosan 26 millió forint hitelt igényeltek

- mondta az államtitkár. Az interjúból az is kiderül, hogy az egy gyereket tervezők átlagosan 23 millió, a két gyereket tervezők 29 millió, a nagycsaládra vágyók pedig 44 millió forint összegű kölcsönt igényelnek. A családok mintegy háromnegyede első közös otthonának megszerzésére, negyedük pedig másik otthonba való költözéshez igényli a kölcsönt.

Hornung Ágnes az elmaradt gyerekvállalásokkal kapcsolatban elmondta, eddig csak a csok támogatás kapcsán állnak rendelkezésre részleges adatok, hiszen ott az előre vállalt gyermekek esetében a támogatást akkor kell visszafizetni, ha az első gyermek 4 éven belül nem érkezik meg.

Ám még nem tudnak teljes körű adatokkal szolgálni, hiszen ugyan az első gyermek vállalására vonatkozó négyéves határidők az első években igénylőknél elvileg már lejártak, de építkezés vagy bővítés esetén ez a határidő csak a munkák befejezésétől, vagyis akár több évvel később indul; a második gyermekek születésére előírt 8 éves határidők és különösen a három gyermeknél irányadó 10 éves határidők pedig értelemszerűen még nem esedékesek.

Az államtitkár kitért a babaváró hitelre is, ami 2019 júliusában indult. Ott az első gyermek születésére 5 éves intervallumot biztosítottak, így most még senkinek sem járt le ténylegesen, de 2024 második félévében, júliustól már lehetnek ilyenek. A Magyar Államkincstárnál lévő legfrissebb összevetés szerint

a 2019-ben igényelt babavárók esetében az igénylők kevesebb mint negyedénél nem volt igazolva az, hogy megszületett az első gyerek.

Bizonyosan nincs remény a gyermekvállalásra, ahol a gyermeket vállaló pár elvált. Ilyenkor a kamattámogatást a jegybanki alapkamat +5 százalékos büntetőkamattal kell visszafizetni.

Hornung hangsúlyozta: a kormányhivatal méltányossági eljárás keretében a fizetési kötelezettség teljesítésére részletfizetést, vagy legfeljebb 5 évre fizetési halasztást engedélyezhet, illetve a fizetési kötelezettséget részben vagy teljesen el is engedheti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
Megcsinálták: kiadóvá vált a Fel! című rajzfilm ikonikus repülő háza
Az Airbnb megvalósította a Fel! című rajzfilm ikonikus repülő házát. Azok, akiknek sikerül lefoglalniuk, kapnak egy "ifjú felfedező" jelvényt.
Fotó: Airbnb - szmo.hu
2024. május 02.


Link másolása

A szálláshelyeket kiadó cég, az Airbnb most húzott egy merészet, és megvalósította a Fel! című rajzfilm ikonikus repülő házát az Icons program segítségével.

Ha valaki nem emlékezne rá, a 2009-es Disney-Pixar filmben feltűnik egy ikonikus ház, amely léggömbök segítségével repül az égen.

Az Airbnb most megcsinálta a valóságban ezt az építményt az új-mexikói Abiquiu városában. A házat több mint 8000 léggömb – illetve egy hatalmas daru tartja 50 láb magasan.

Brian Chesky, az Airbnb társalapítója és vezérigazgatója május elsején egy Los Angeles-i rendezvényen mutatta be a különleges házat.

Azok, akiknek sikerül lefoglalniuk az ikonikus lebegő házat, kapnak egy „ifjú felfedező” jelvényt. Aki pedig elvégez bizonyos házimunkát a ház körül, további jelvényeket kaphat, akárcsak Russell, az egyik szereplő a filmben.

Nem árt sietni, ha valaki szállást akar foglalni a repülő házban, ugyanis május 15-ig lehet csak jelentkezni erre a különleges élményre.

(via Unilad)

Link másolása
KÖVESS MINKET: