UTAZZ
A Rovatból

Nosztalgiavonattal a Dunakanyarba, Retró Élményvonattal Semmeringre is utazhatsz

A csodás muzeális értékű járművekből álló flotta Európában is egyedülálló. Ráadásul a mai napig működnek és remek utakra indulnak.

Link másolása

A vonatozás nem megy ki a divatból. Bár ma már egyre gyorsabb és egyre többet nyújtó szerelvényeken lehet utazni, a régi gőzösök, vagy a vonattörténeti különlegességek napjainkban is ugyan olyan izgalmasak, mint voltak nagyszüleink és dédszüleink számára.

A mai kisgyerekek is tátott szájjal csodálják a gőzösöket, és elvarázsolják őket a hatalmas kerekek, vagy a nosztalgia kocsik berendezése. De nem csak a kicsik élvezik a régi vonatokat, hanem a szüleik is. A régi, szép járművek csábítanak a kalandozásra, a kirándulásra, és persze egy kis időutazásra is._mdmot_mda3017

Igazán szerencsések vagyunk, hiszen

Európában is egyedülállónak számító muzeális értékű járműparkunk van.

A MÁV Nosztalgia Kft. munkatársai egy egész flottát gondoznak, újítanak fel, és közülük jó párat használnak is, így mesés egy- vagy többnapos utazásokat lehet tenni, már nem csak idehaza, hanem külföldre is.

A régi mozdonyokat és vasúti kocsikat aprólékos munkával varázsolják újjá, ami hatalmas kihívás, hiszen ezek javításához ma már igen kevesen értenek, és persze igen költséges is. Egy gőzmozdonyra akár 20-25 millió forintot is költenek, de az eredmény csodálatos.

mav_vonat8

Az oldtimer vonatokat a jövőre 25 éves MÁV Nosztalgia Kft. üzemelteti. A cégnek száz darabból áll a flottája, ebben van gőz-, dízel-, és villanymozdony, valamint különféle kocsik az egyszerű, szó szerint fapadosoktól és a regényekből, filmekből ismert luxus étkező- vagy hálókocsikig.

Nem véletlen, hogy történelmi-, játék-, és reklámfilmben is szerepet kapnak ezek a gyönyörű járművek, melyek a hazaiak mellett számos külföldi produkcióban is láthatók.

A régi vonatokon utazni is lehet, és érdemes is, hiszen csodaszép vidékekre lehet eljutni velük.

Idén is sok saját utat szerveztek, általában a hétvégékre. A 19-20. század fordulóját megidéző vonatok nosztalgia- és élményútjait minden korosztálynak ajánlják.

Néhány érdekes út:

- Május 7. Anyák-napi Gyertyafény Expressz Gödöllőre kiváló ételekkel, borokkal. Gödöllőn az állomás melletti Királyi Váróteremben meglepetés mentalista műsor.

- Május 20. Gőzfelhős utazás: Nagymaros-Zebegény-Szob útvonalon

- Május 27./Október 14. Zauberg Expressz: Élményvonattal Ausztriába, Semmeringre

- Június 17. Eszterházy Expressz: a Fertő-tó és Sopron az úticél

- Június 24. Szentivánéji Álom Expressz: a festői „osztrák Dunakanyart” járja be, külön bulikocsi is lesz rajta, retro diszkóval. Szegedről indul és közben megáll Kisteleken, Kiskunfélegyházán, Kecskeméten, Nagykőrösön, Cegléden, Budapesten, Tatabányán, Győrben és Hegyeshalomban.

- Július 8. Bakony-Zirc-Pannonhalma Élményvonat

- Július 16-20. (5 nap/4 éj) Isonzó Expressz: történelmi útja során az I. világháborús csaták szlovén és olasz helyszíneit keresi fel

- Augusztus 12. Tisza-tavi kalandozások, onnan busszal a Hortobágyra lehet menni

- Október 7. Hegyalja Expressz: tokaji borkóstolóval

- Október 21. Csabai Gyors: a Békéscsabai Kolbászfesztiválra visz, közben Cegléden és Szolnokon is megáll.

November végétől kezdődnek az adventi utak:

- November 25. Advent Expressz: közvetlen Élményvonat járat Szegedről Bécsbe, közben megáll Kisteleken, Kiskunfélegyházán, Kecskeméten, Nagykőrösön, Cegléden, Budapesten, Tatabányán, Győrben és Hegyeshalomban.

- December 8. Advent Expressz: Eisenstadtba/Kismartonba

- December 9. Advent Bécsbe Budapestről

- December 15-17. (3 nap/2 éj) Advent Expressz: Prágába

Bővebb információk: ITT és ITT

Néhány régi vasúti különlegesség

A 424-es gőzmozdony, amely a Bivaly becenevet kapta

A MÁV talán legismertebb és legsikeresebb gőzmozdonya a legimpozánsabb darab a mai napig közlekedő mozdonyok közül. 1924-től 1958-ig 514 darabot gyártottak belőle.424_247_gozmozdony_steam locomotive_2

V42,527 villanymozdony

1961 és 1966 között 42 darabot gyártott a Ganz-MÁVAG ebből a típusból. Eleinte tehervonatok, később Budapestről induló személyvonatok élén is feltűnt. A mozdonyt a gyártáskori színtervének megfelelő festésben állították helyre. 2008-ban ismét működőképes állapotba hozták, azóta nosztalgia különvonatok élén is feltűnik.v42_leo_villanymozdony_07

M61.006 Nohab dízelmozdony

A mozdonytípus annyira megbízható volt, hogy két darabját 1989-ig kormányzati járművekként használták.

Ezüstnyíl

1968-ban készült el a háromrészes Ezüstnyíl kormányzati luxus motorvonat. Ehhez hasonló vonat szállította a kormány technikai kíséretét, sőt előtte haladt, így biztosította a pályát. A vonatban napközben 23-an, éjjel hatan fértek el kényelmesen. Volt benne tárgyaló, konyha, zuhanyzó is. A felszerelése és a dizájnja az akkori legmagasabb színvonalon készült el.ezustnyil_motorvonat (3)ezustnyil_motorvonat (9)

Árpád motorkocsi

A gyorssínautóbuszok a Budapest-Bécs távolságot az 1930-as években is kevesebb, mint három óra alatt teljesítették. A mai EuroCity vonatok elődjének tekinthető. A megmaradt és felújított vonatot a sorozat első példányának tiszteletére Árpádnak keresztelték át.arpad motorvonat_02

ABa 2305 párnás személykocsi

Az egyik legelegánsabb, nemzetközi forgalomra alkalmas kocsi volt. Az előterekből nyílik a különválasztott WC és mosdóhelység. A kocsi közepén egy asztalt építettek be üzleti tárgyalásra.aba_2305_szemelykocsi_sitting_car_01aba_2305_szemelykocsi_sitting_car_07

Caü fapados személykocsi

A fapados kocsi gyakran szerepel a MÁV Nosztalgia kirándulásain.fapados

055 szalonkocsi

A szalonkocsik (Horthy-kocsik) az 1940-es években luxus igényekre készültek. Volt bennük televízió, videó, rádió és telefon is a megbeszélésekhez. Nappal 25 embernek volt elég, éjjelre négy hálófülkéje volt zuhannyal és csengős szobaszervízzel.szalonszalom

WR 2347 Teakfa Orient étkezőkocsi

1876-ban alakult meg Brüsszelben a Compagnie Internationale des Wagons-Lits et des Grand Express Européens vállalat, amely 1883-tól indította el a háló és étkezőkocsikból álló luxus Orient Express vonatokat Párizs–Bécs–Budapest–Bukarest útvonalon Isztambulig és vissza. A kocsit a MÁV 1948-ban vásárolta meg a CIWL-től és menetrendszerűen közlekedett is belföldön. A budapesti Közlekedési Múzeum később rendbe hozatta a kocsit, és a múzeum előtt állították ki, Múzeumi Presszóként. A járművet napjainkra felújították, és újra közlekedik, elegáns gyertyafényes vacsoravonatként.teakfa etkezo

Tippek:

- 424 gőzmozdony+nosztalgia fapados és párnás kocsikkal május 20-án és június 10-én utazhatsz

- 204 gőzmozdony+nosztalgia fapados és párnás kocsikkal szeptember 2-án a Pest-Szolnok vasútvonalon vonatozhatsz

- NOHAB mozdonnyal+élményvonati kocsikkal július 8-án az Eszterházy Expresszel, és június 24-én a Szentivánéji Álom Expresszel utazhatsz

- LEO+Púpos+élményvonati kocsikal július 8-án indul el a Bakony Expresszel


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


UTAZZ
A Rovatból
Egy nap nem elég! - Új fejezet nyílt a miskolci turizmus történetében
Felújított épített és megújult természeti környezet várja a Miskolcra érkező turistákat több uniós forrásból finanszírozott fejlesztésnek köszönhetően. Új arcát mutatja a miskolctapolcai Csónakázó-tó és az azt körülölelő őspark, a felújított Avasi kilátó és a Horváth-tető is.

Link másolása

Miskolctapolca jól ismert brand a hazai turizmusban, a város idegenforgalmának zászlóshajójaként emlegetett desztináció évtizedek óta nagyszámú vendéget vonz. A Barlangfürdő szomszédságában található Csónakázó-tó és park felett viszont eljárt az idő, egy népszerű utazási céltól pedig elvárható, hogy rendezett környezettel fogadja az oda érkezőket. Ezt a célt szolgálta a „Miskolctapolca turisztikai fejlesztése” elnevezésű - Széchenyi 2020 Program részét képező -, európai uniós pályázat, melynek köszönhetően olyan fejlesztések mentek végbe, melyek hozzájárultak Miskolc turisztikai vonzerejének növeléséhez.

Újrafestett zászlóshajó

A komplex turisztikai fejlesztéscsomagnak köszönhetően az ide érkezők megtapasztalhatják, hogy lépten-nyomon egy-egy csoda várja őket, azokat megismerni szinte egy nap már nem elég. Amellett, hogy iszapmentesítették a tavat, a parkban új sétányokat alakítottak ki, pihenőpadokat, asztalokat és szeméttárolókat helyeztek ki. Az utcabútorok és a kandeláberek telepítése mellett növényeket ültettek. A komfortérzetet fokozzák az új, interaktív táblák is, melyek hasznos információkkal ellátott, háromdimenziós felületeken mutatják be a környék élővilágát. Egy digitális kijelzőt is telepítettek, az érintőképernyős felületen a látogató minden alapvető, fontos és érdekes, helyi információt megkap, a tájékozódást digitális térkép segíti. Egyfajta kincskeresésként pedig bronzból készült minifigurák mutatják be a térség állatvilágát és nevezetességeit a látogatóknak. Erről bővebb információkat ide kattintva találsz!

Régi terek új időkre hangolva

Felújították az Akropolisz Szabadtéri Színpadot is. A padokat kényelmes székekre cserélték, a kavicsos talaj helyére térkő borítás került, felújították az öltözőket, valamint külön feljárót építettek ki a színpadhoz. A Barabits Fülöp sétány egységes arculata jó példa lehet további, hasonló beruházásokhoz, az ötletek között pedig még számos, további elem szerepel a szabadtéri mozitól kezdve, a napozóágyak telepítésén át gasztronómiai és zenés programokig. További információk Miskolctapolcáról, ide kattintva!

A hegy megmozdult, az utóhatások most következnek

A vonat ablakából megpillantott lakótelep toronyházai, vulkanikus domb, amit a város hegyének becéznek, kőkori szakócák, a református templom miskolcikumként emlegetett jellegzetes harangjátéka, az emblematikus kilátó, borospincék, kilátás a városra és a Bükkre. Volt idő, amikor státuszszimbólumnak számított, ha valakinek pincéje volt a 114 méterrel Miskolc fölé magasodó dombon, amiről sokan, sok mindent gondoltak és éreztek az elmúlt évtizedekben. Ez mind az Avas.

Egy évtizede ha valaki a belvárosból az Avasra pillantott, a református templomon és a kilátón kívül szinte csak fákat és bokrokat láthatott. Ma már több látszik a hegyből, főleg amikor valamilyen rendezvény miatt nyüzsög zenével, lampionokkal, tömeggel és jó hangulattal. A környéken több mint kilencszáz pince és borház, valamint számtalan kanyargós utca található különleges, egyedi hangulattal. Az önkormányzat, civilek, borbarátok és turisztikai szereplők fogtak össze Miskolcon, hogy a sokáig szunnyadó történelmi Avas újra egy szebb arcát mutathassa. Ehhez kapcsolódott a Borangolás nevű bor- és gasztronómiai rendezvénysorozat is azzal a céllal, hogy a hagyományos, helyi és egyedi pincekultúrát újjáélesszék. A rendezvény kezdetben hatszáz érdeklődővel indult, 2023-ban viszont a program két nap alatt elérte a harmincezres látogatószámot. Az Avason való boros kalandozás, az egyedi környezet és a változatos zenei kínálat - mindez pár lépésre a belváros nyüzsgésétől - egyre több vendéget vonz. A környék népszerűségét jelzi, hogy az utóbbi években csaknem száz pince cserélt gazdát.

Fotó: Horváth Csongor

Turizmust erősítő beruházások

Tovább erősítette a turizmust az a beruházássorozat, mely a Széchenyi 2020 Program részeként valósulhatott meg. A Történelmi Avas turisztikai fejlesztése című projekt részeként a többi közt átépítették és modernizálták az Avasi kilátót, melynek korlátján található mini szobrok pedig egy városismereti sétára invitálnak, továbbá fejlesztették a környezetét, bővítették a Bormúzeumot, felújították az Avasi Református Templom tetőszerkezetét, izraelita emlékhelyet alakítottak ki, továbbá fejlesztették a Bortanyát is.

Régi iránytű új köntösben

Egyre több dolog miatt van miért felmenni a hegyre, és egyre gyakrabban téma az Avas, az ottani társasági események és a Horváth-tetőn épült szabadidőpark. A 60 éves Avasi kilátó már sok mindent látott, ha beszélni tudna, sok mindent mondana. Látta az acélváros virágzását, a változást, az ezredfordulót, a kiútkeresést, és minden bizonnyal látja majd a jövőt is. Tervek bőven maradtak: új parkolók, sétányok, kerékpárosok számára tervezett beruházások. Egy biztos, az Avas mindig a miskolciaké volt és az is marad. Az pedig, hogy mi tartogat a következő években Miskolcnak, és hogy mit tesznek érte az itt élők, az csak rajtuk múlik. A jelek szerint konkrét tervek és eredmények is vannak, ezért is mondják: Ideje másképp gondolni az Avasra. További információk az Avasról, ide kattintva!

Fotó: Horváth Csongor


Link másolása
KÖVESS MINKET:

UTAZZ
A Rovatból
Jelentősen megnőtt a Velencei-tó vízszintje, majdnem háromszorosa a két évvel korábbinak
Volt ok az aggodalomra, mert a tó annyira leapadt korábban, hogy már csak 53 centiméternyi víz volt benne. Megmutatjuk milyen volt.

Link másolása

Csütörtök reggel Agárdnál 145 centimétert mutatott a vízmérce - írja az Időkép.

Már február elején újra a régi fényében pompázott a Velencei-tó, a 2022-es kritikusan alacsony vízállást követően ugyanis ekkorra 75 centiméterrel emelkedett a vízszint.

Az elmúlt időszakban ez az emelkedés tovább folytatódott, csütörtök reggel már 145 centimétert mutatott a vízmérce Agárdnál, vagyis az 53 centiméteres rekordalacsony vízállás óta mára közel egy méterrel (92 cm) emelkedett a Velencei-tó vízszintje.

Ez az érték már meghaladja a 140 centiméteres alsó szabályozási szintet, így a tó újra a régi fényében pompázik.

Ilyen állapotok volttak 2022-ben:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
Itt a lista Európa legélhetőbb városairól – egy magyar is bekerült a száz legjobb közé
Élhetőség, szerethetőség és a gazdasági lehetőségek mentén írták össze Európa legjobb városait.

Link másolása

Megjelent a Resonance Consultancy legfrissebb listája Európa 100 legjobb városairól. 2024 első tíz helye így alakult:

1. London

2. Párizs

3. Berlin

4. Róma

5. Madrid

6. Prága

7. Barcelona

8. Amszetrdam

9. Isztanbul

10. Milánó.

A három fő szempontjuk az élhetőség, a szerethetőség és a gazdasági lehetőségek voltak. Ezek alapján mindössze egy magyar város, Budapest került be a száz legjobb közé. A magyar főváros a 20. helyet szerezte meg.

A teljes listát itt lehet böngészni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
Lezárták az egyik legnépszerűbb magyar kirándulóhelyet – balesetveszélyes a Rám-szakadék
2024. április 24-től kezdődően további tájékoztatásig nem látogatható. Az ok a klímaváltozás, ami ronthatja a kőfalak állékonyságát.

Link másolása

A Telex írta meg a Pilisi Parkerdő felszólítására hivatkozva, hogy a klímaváltozás hatásai miatt a Rám-szakadék jelenlegi állapotában veszélyes.

A klímaváltozás miatti hosszú, aszályos időszakok és rendkívül nagy mennyiségű csapadékkal járó esőzések váltakozása a Rám-szakadék kőfalainak állékonyságára is negatívan hat, ezért a Pilisi Parkerdő a látogatók biztonsága érdekében a helyszínt a teljes körű geológiai és statikai vizsgálatok elvégzéséig és kiértékelésééig ideiglenesen teljes egészében lezárja

– olvasható a közleményben.

A túrázni vágyók így a Rám-szakadék elkerülő útvonalaként a Lukács-árokban futó sárga sávú jelzést tudják használni.

A Rám-szakadék természeti adottságai miatt hazánk egyik legnehezebben járható jelzett turista útvonala, ahol még kőgurulás vagy sziklaomlás is előfordulhat. A szakadékot emiatt csak saját felelősségére látogathatják az érdeklődők.


Link másolása
KÖVESS MINKET: