UTAZZ
A Rovatból

Galambos Sándor ma már az egyetlen, akinek a tanult szakmája a hintókészítés

Szerte a világban használják a Galambos-hintókat. Legutóbb Chilébe került egy hófehér esküvői hintó, de számos fogathajtó versenyen az ő kocsijait használják.

Link másolása

Magyarország leghíresebb hintókészítőjéhez Füzesgyarmatra kell utazni. Galambos Sándor ma hazánkban az egyetlen, akinek szakmája a hintókészítés. A szakma alapjait Szécsi József kocsigyártó mestertől tanulta meg, és azóta is ezzel foglalkozik. Munkáját mára sokfelé ismerik, Szlovákiától Kenyáig vitt már hintókat, fogatokat.

A kovács- és hintókészítő mester fogathajtóként is bejárta a világot, 34 országban versenyzett.

Elsősorban díjhatóknak dolgozik, de számos megrendelést kap kastélyoktól, sőt külföldre esküvői fehér hintót is kértek már tőle – lovakkal együtt.

Galambos Sándor 1980-ban nyitotta meg műhelyét, majd 2002-ben új telepre költözött, ahol már egy bemutatóteremben is meg lehet csodálni a különleges járműveket. Városa, Füzesgyarmat is büszke rá, 2005-ben PRO URBE díjat kapott. 2012-ben a szakma az Év Hintókészítője címmel ismerte el munkásságát.

Felesége - aki szintén a családi vállalkozásban dolgozik - elmesélte, hogy a

sokféle termék közül a legkeresettebbek a díszhintók és a maraton kocsik,

de gyártanak jártató kocsikat és sétakocsikat is. Az új járművek készítése mellett vállalnak felújítást és javítást is. Látogatásunk idején pont egy fogathajtó kocsiján dolgoztak. Érdekességként megtudtuk, hogy az országban egyedül itt készítenek ökrös szekeret. Arra is büszkék, hogy több híres hintót ők restauráltak, legutóbb például a debreceni Kossuth-hintót újították fel.

A kocsik legnagyobb része kézi munkával készül, minőségi anyagokból, sok munkaóra ráfordítással.

Egy hintó átlag hat hét alatt készül el. Egy fonott díszítést 12 ezer ütéssel alakítanak ki, ez 3-4 napos feladatot jelent.

A műhelyben egy-egy feladatra külön szakembert alkalmaznak, így dolgozik nálunk kovács és bognár is. Az alapanyagok legnagyobb része a fa, főleg akácot, kőrist használnak. Szinte minden kézzel készült, nagyon odafigyelnek a legapróbb részletekre, díszítésekre is, több általuk tervezett motívumot is használnak. Mindezek miatt igen jó a minőségük, és

a „Galambos-kocsik” jó ideje a kiváló márkát jelentik.

A munkában a család is segít, és a lovas sport szeretete pedig apáról fiúra szállt. Galambos Sándor fia, Nándor például a Kettesfogathajtó Magyar Válogatott tagja volt. Felesége Magdolna a csapat menedzsere is. Lányuk versenybíró, műsorközlő a fogathajtó versenyeken, férje szintén fogathajtó.

A hintók

A világon az első kocsit Magyarországon a Kocs nevű településen készítették a 15. században és kocsinak, hintakocsinak (hintó) hívták. Ez az addig használt szekérből átalakított jármű volt, fából készült, de finom kidolgozású, könnyű és gyors volt, sőt elődjéhez képest kényelmes is. Ennek köszönhetően hamar népszerű lett Európában.

Érdekessége még, hogy a magyar megnevezést több nyelv is átvette: (angol coach, német Kutsche, katalán cotxe, spanyol coche, olasz: cocchio, flamand: goetse, lengyel: kocz, cseh: kočár, szlovák: koč, kočiar, ukrán: коч, szerb: кочије, szlovén: kočíja, svéd: kusk). A Kaukázus vidékén és Kis-Ázsiában pedig a könnyű szekeret „madzsarnak” nevezik. (Forrás: Wikipédia)

Azt mondják, hogy az íjat jól ismerő nép jól tudott bánni a fával, ezért is tudott kocsit készíteni.

A kocsik elősegítették a távolsági közlekedést, és egyre többször kedvelt mulatság is lett a gazdagok körében. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy többféle variánsa készült el, így jött létre a felfüggesztett karosszériájú, díszes hintó is.

A hintó azért volt különleges a többi fakerékkel felszerelt, lóvontatta kocsihoz képest, mert laprugóval szerelték, ettől rugózó, hintázó lett, ezáltal kényelmes volt.

A hintók közötti különbséget a jelzőkkel jelölték később, így volt díszes hintó, cifra hintó, kis hintó, nehéz hintó, kisasszony hintó… stb. De a nevek tovább variálódtak aszerint, hogy hol készültek, vagy kinek készültek. A hintókat lovak húzzák, van kétlovas, négylovas, és a díszes típushoz ötösfogat jár.

A hintó első hazai írásos említése 1267-ből való, ekkor IV. Béla király oklevelében használták latinul, és ingó szekérnek nevezték.

A Galambos család műhelyben is sokféle hintóval, kocsival, sőt szánnal is foglalkoznak. Így szerepel náluk a díszhintó, a maraton kocsi, a jártató kocsi vagy sok egyéb is, pl szán, bécsi kocsi stb..

Bővebb információk ITT

Fotók: Söptei Zsuzsanna, Okolicsányi Zoltán, Galambos Sándor honlapja

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


UTAZZ
A Rovatból
Jelentősen megnőtt a Velencei-tó vízszintje, majdnem háromszorosa a két évvel korábbinak
Volt ok az aggodalomra, mert a tó annyira leapadt korábban, hogy már csak 53 centiméternyi víz volt benne. Megmutatjuk milyen volt.

Link másolása

Csütörtök reggel Agárdnál 145 centimétert mutatott a vízmérce - írja az Időkép.

Már február elején újra a régi fényében pompázott a Velencei-tó, a 2022-es kritikusan alacsony vízállást követően ugyanis ekkorra 75 centiméterrel emelkedett a vízszint.

Az elmúlt időszakban ez az emelkedés tovább folytatódott, csütörtök reggel már 145 centimétert mutatott a vízmérce Agárdnál, vagyis az 53 centiméteres rekordalacsony vízállás óta mára közel egy méterrel (92 cm) emelkedett a Velencei-tó vízszintje.

Ez az érték már meghaladja a 140 centiméteres alsó szabályozási szintet, így a tó újra a régi fényében pompázik.

Ilyen állapotok volttak 2022-ben:

Link másolása
KÖVESS MINKET:

UTAZZ
A Rovatból
Itt a lista Európa legélhetőbb városairól – egy magyar is bekerült a száz legjobb közé
Élhetőség, szerethetőség és a gazdasági lehetőségek mentén írták össze Európa legjobb városait.

Link másolása

Megjelent a Resonance Consultancy legfrissebb listája Európa 100 legjobb városairól. 2024 első tíz helye így alakult:

1. London

2. Párizs

3. Berlin

4. Róma

5. Madrid

6. Prága

7. Barcelona

8. Amszetrdam

9. Isztanbul

10. Milánó.

A három fő szempontjuk az élhetőség, a szerethetőség és a gazdasági lehetőségek voltak. Ezek alapján mindössze egy magyar város, Budapest került be a száz legjobb közé. A magyar főváros a 20. helyet szerezte meg.

A teljes listát itt lehet böngészni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
Lezárták az egyik legnépszerűbb magyar kirándulóhelyet – balesetveszélyes a Rám-szakadék
2024. április 24-től kezdődően további tájékoztatásig nem látogatható. Az ok a klímaváltozás, ami ronthatja a kőfalak állékonyságát.

Link másolása

A Telex írta meg a Pilisi Parkerdő felszólítására hivatkozva, hogy a klímaváltozás hatásai miatt a Rám-szakadék jelenlegi állapotában veszélyes.

A klímaváltozás miatti hosszú, aszályos időszakok és rendkívül nagy mennyiségű csapadékkal járó esőzések váltakozása a Rám-szakadék kőfalainak állékonyságára is negatívan hat, ezért a Pilisi Parkerdő a látogatók biztonsága érdekében a helyszínt a teljes körű geológiai és statikai vizsgálatok elvégzéséig és kiértékelésééig ideiglenesen teljes egészében lezárja

– olvasható a közleményben.

A túrázni vágyók így a Rám-szakadék elkerülő útvonalaként a Lukács-árokban futó sárga sávú jelzést tudják használni.

A Rám-szakadék természeti adottságai miatt hazánk egyik legnehezebben járható jelzett turista útvonala, ahol még kőgurulás vagy sziklaomlás is előfordulhat. A szakadékot emiatt csak saját felelősségére látogathatják az érdeklődők.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

UTAZZ
Drága lesz idén a családi nyaralás, akár 30 ezer is lehet csak a strandbelépő
Van olyan strand, ahol a családi jegy is 23.700 forintra jön ki naponta. Ahol pedig nincs ilyen, ott még drágább lesz bejutnia egy családnak.

Link másolása

<

Drága lesz idén strandolni, egy család számára már a belépő is több tízezres kiadást jelent majd – derül ki a Blikk összeállításából. Azt írják:

Van olyan strand, ahol a családi jegy is 23 700 forintra jön ki naponta. Ahol pedig nincs ilyen összevont kedvezményes belépő és két gyerekjegyet is muszáj venni, a számla közelít a 30 ezer forinthoz.

Budapesten a legnépszerűbb a Palatinus a lap szerint, ahol június 15-től 5000-5500 forint lesz a belépő. Az előszezonban egy családi belépő 11 ezer forint, június közepétől már 13 900 illetve 15 300 forintot kell fizetniük, létszámtól és hétköznaptól, hétvégétől függően.

Kiemelkedik az áraival Hajdúszoboszló, ahol 8500-9000 a felnőtt jegy, a gyerekeknek pedig 5500 illetve 6000 forintot kell fizetni. Egy kétgyermekes családnál ez éppen 30 ezer forint, viszont a jegy érvényes lesz a csúszdaparkra is.

Szegeden a legdrágább a szimpla strandbelépő: a felnőtteknek 8300, a diákoknak 4600 forintot kell fizetniük. A családi jegy 23 700 forint.

Az olcsóbbak közé tartozik a Gyulai Várfürdő, felnőtteknek 4300, diákoknak 3900 forintért. Eger strandja pedig most 3800 forintos napi és 9700 illetve 12 100 forintos családi belépővel látogatható.


Link másolása
KÖVESS MINKET: