UTAZZ

Európa ötödik legjobb gyógyvizét és Magyarország legnagyobb tudományos játszóházát Mosonmagyaróváron találod

A várban Fekete István és Vuk fogad, a Lajtán pedig vízi csúszdákon át vezet az út.
Söptei Zsuzsanna - szmo.hu
2019. augusztus 18.



Különleges természeti környezetben épült fel Mosonmagyaróvár, amely már a régmúlt időkben is fontos, stratégiai szereppel bírt. A Duna alapvetően meghatározta a vidék arculatát és lehetőségeit. A több országgal is igen közeli kapcsolatban álló település egyre nagyobb gazdasági, kulturális, turisztikai jelentőségűvé vált.

A környék szépsége, a város vonzó lehetőségei miatt érdemes több napot is rászánni, és kiélvezni a család minden tagjának jó szórakozást nyújtó programokat.

A múlt - Ad Flexum és az egyesülés

A kitűnő természeti adottságokat kihasználva jöttek létre a Duna és a Lajta mentén az első települések.

Már a római korban katonai tábor és polgári lakóhely is volt Ad Flexum néven.

A mai Mosoni-Duna partján állt, annak egyik kanyarulatánál, a neve is ezt tükrözte (A kanyarulatnál). A helyen átvezető hadi úton bonyolódott le a kelet-nyugati kereskedelem is, ezért kiemelkedő szerepe volt a településnek. Helyén napjainkban a város lucsonyi városrésze található.

Óvár (Magyaróvár) 1354-ben Erzsébet anyakirálynétól kapott kiváltságokat és mezőváros lett. A 16. században Huszár Gál prédikátor rövid életű nyomdát és iskolát hozott létre a településen. 1548-ban lett a Habsburgok birtoka, majd 1766-ban Mária Terézia leányának, Mária Krisztinának adományozta.

Moson - a mai város egy része- az államalapításkor Moson megye központja is volt. Moson régen ispáni központ volt erős várral, Péter, András és Salamon királyaink is megszálltak benne. A földvárat a 13. században lerombolták, és ekkor a fejlődése is megtorpant. A tatárjárás után a közelben egy kővár épült a Győr nemzetségből való Konrád mester vezetésével.

Magyaróvár a térség ipari és kulturális központjává fejlődött, Moson nagyközség pedig a gazdálkodók, kereskedők lakóhelye volt. A két városrész 1939-ben egyesült, a már 1905-ben Magyaróvárhoz csatlakozott Lucsonnyal együtt, így jött létre a több mint 32.000 lakosú város.

A vár, ahol Fekete István és Vuk vár

A kalandos sorsú vár a 13. században épült vár délnyugati saroktornyában raboskodott Hunyadi Mátyás 1457-ben. Mohács után itt élt II. Lajos özvegye, Habsburg Mária királyné is. A most is látható várkapu a 16. századból származik, a várárok hídja a 18. században épült. A 17. században emeletet építettek a várra, és ekkoriban a Szent Koronát is őrizték a falak között.

A 19. század elején újabb szintet húzott rá Albert Kázmér szász-tescheni herceg, ő alapította 1818-ban a mezőgazdasági akadémiát. Mellszobra ma a bejárat mellett látható.

A vár mellett álló 1912-ben átadott, szecessziós épületben a Széchényi István Egyetem Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kara működik.

A vár korlátjánál fogadja a látogatókat Fekete István író szobra, lábánál a kis Vukkal.

A Magyaróvári Magyar Királyi Gazdasági Akadémia egykori hallgatója 1924-től két évig élt a városban diákként és itt végzett mezőgazdászként. Később felnőttként szívesen járt vissza a Szigetközbe, és a közeli dunakiliti erdészházhoz vadászni. Az 1968-ban megjelent Barangolások című könyvét az akkor fennállásának 150. évfordulóját ünneplő egykori iskolájának ajánlotta. A mű elején olvasható: "A 150 éves Mosonmagyaróvári Agrártudományi Főiskolának szeretettel ajánlja ezt a könyvet öreg diákja." Fekete István bronzszobrát Trischler Ferenc, pécsi szobrászművész készítette.

Hírességek, híres helyek

A városban számos híresség megfordult, emléküket ma is őrzik a szobrok, emléktáblák, a legendák

A Városháza előtti téren áll a Habsburgok főhercegi kastélya, amelyben Napoleon is megszállt. Gróf Széchenyi István, a megye országgyűlési követe és Jellasics is járt benne. Kossuth Lajos 1848 októberében az erkélyről hívta hadba a környékbelieket. Leghíresebb lakója Habsburg Frigyes volt, padon ülő bronzszobra a kastély oldalában látható.

Habsburg Frigyes főherceg lakott a leghosszabb ideig a kastélyban, és az óváriak is igen kedvelték.

1920-tól 1936-ban bekövetkezett haláláig élt Magyaróváron és mindennapi sétái közben szívesen beszélgetett az alkalmazottaival, vagy a ház előtt lévő padon ülve üdvözölte az arra járókat. Ennek emlékére készült el 2006-ban a padon ülő főherceg szobra, melyet a Magyar utca torkolatánál helyeztek el.

A Fő utcán áll a város első középiskolája, az 1739-ben alapított Piarista Rendház és Gimnázium. A Fekete Sas Szálló és Étterem a város legrégebbi fogadója volt, amely Bethlen Gábor fejedelmet is vendégül látta. Az utca leghíresebb épülete a Cselley-ház, amelyben a Hansági Múzeum iparművészeti kiállítása, és a 19-20. századi magyar festők – Munkácsy, Rippl-Rónai, Vaszary – remekművei is láthatók. De Gyurkovics Tibor irodalmi emlékszobáját, és a római kőtárat is érdemes megnézni.

A Városkapu tér 2016-ban az Entente Florale Europe versenyen elnyerte az Európa legszebb főtere címet.

Itt áll például a neoreneszánsz Postapalota és a városi bíróság is.

A városi malom 1754 óta áll a Lajtánál, közelében található az uradalmi malom és az egykori főhercegi sörgyár.

Nagyon szép a középkori eredetű, mára barokk stílusú Szűz Mária Királynő és Szent Gotthárd-plébániatemplom. Az altemplomban a Habsburg-kripta érckoporsóiban alussza örök álmát Frigyes főherceg és felesége.

A klasszicizáló épületben található Mosonvármegyei Múzeum az ország egyik legrégibb alapítású múzeuma, benne az őskori kürttől a rúnaírásos fibulán át a 19. századi báli ruháig sokféle műkincs látható.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


UTAZZ
A Rovatból
Közvetlen buszjárat indul Budapestről Parndorfba, a magyarok kedvenc bevásárlóhelyére
Öt órán keresztül lehet vásárolgatni a népszerű outletben. Késő délután indul haza Ausztriából a busz.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. szeptember 05.



Szeptember 20-án indul az első közvetlen buszjárat Budapestről az ausztriai Parndorf Designer Outletbe, írja a Telex. A magyar vásárlók körében népszerű bevásárlóhelyre induló buszokat 20 fő befogadására tervezték, a jegy ára 29 euró, vagyis körülbelül 11 500 forint.

A járatok Budapest belvárosából, a Báthory utcából indulnak reggel 9 órakor, a visszaút pedig délután 16:30-kor kezdődik, miután az utasok öt órát tölthettek vásárlással.

A parndorfi outletben a magyar vásárlók száma tavaly 27 százalékkal, az idei első félévben pedig 12 százalékkal nőtt.

Mario Schwann, az outletet üzemeltető McArthurGlen cég helyi vezetője elmondta, hogy bár sok magyar vevő látogatja az outletet, a cégük vezetői eddig nem igazán jöttek Magyarországra sajtóbeszélgetést tartani, ezen azonban a jövőben változtatni kívánnak.

Az outlet jelenleg 37 ezer négyzetméteren, 160 designer márkával várja a látogatókat, és folyamatosan bővül, jelentős fejlesztések előtt áll. A cégvezetés bízik abban, hogy a magyar vásárlók továbbra is jelentős számban látogatják majd a központot.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

UTAZZ
A Rovatból
Eltört egy sín, éjszakáig javítják, emiatt lehetetlen eljutni vonattal a Balaton déli oldalára
Állítólag hatalmas tömeg gyűlt össze a vasútállomásokon, akik a Balatonra vagy a Strand Fesztiválra szeretnének eljutni.


Pályahiba miatt hosszabb menetidőre kell számítani a dél-balatoni vasútvonalon - közölte a Mávinform szombaton az MTI-vel.

A legfrissebb tájékoztatás szerint a hiba elhárítása az éjszakai órákig eltart, vasárnap hajnalig pótlóbuszos átszállásra kell számítani.

Korábban azt írták, hogy szombat déltől pályahiba miatt Szabadbattyán és Kiscséripuszta között áll a forgalom.

A vasúttársaság most azt közölte, hogy pótlóbuszok közlekednek Székesfehérvár és Lepsény között, a buszok folyamatosan indulnak. Székesfehérvár és Lepsény között átszállással, kerülő útvonalon is lehet utazni: Székesfehérvár és Csajág között motorvonatok ingáznak, Csajág és Lepsény között pótlóbuszok járnak.

A Budapest-Nagykanizsa/Keszthely szakaszon minden vonat helyjegy váltása nélkül vehető igénybe.

A pályahiba elhárítása az éjszakai órákig eltart, a dél-balatoni vonalon hajnalig pótlóbuszos átszállásra, rövidebb útvonalon közlekedő vonatokra, jelentős késésekre, 1-2 órával hosszabb eljutási időre kell számítani, áll a közleményben.

A Telex közben azt írja olvasói beszámolói alapján, hogy „a 10:35-ös vonatot Szabadbattyánhoz húzták vissza, most buszok fognak az utasokért menni”. Az utasokat itt leszállították. Egy másik beszámoló szerint „most szállították le a nagykanizsai 11:35ös IC teljes utazóközönségét Székesfehérváron”.

Egy harmadik olvasójuk szerint az utasok a vonatokon vesztegelnek.

„Minden Budapest felől jövő vonat teljesen tele van (600-800 utassal), állnak az utasok. Ma este van a STRAND Fesztivál Zamárdiban, ami sold out, közel 20 ezer látogatóval, a vonattal utazók lemaradhatnak az eseményről. Pótlóbuszok szervezését ígérik.”

Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
A Rovatból
Odaérkezésekor jött rá egy turista, hogy a Booking.com-on foglalt szállása nem is létezik
A megadott egyiptomi címen szoba helyett mindössze egy sikátor várta a brit férfit. Nem ez az első eset, hogy kamuhoteleket tesznek fel a szállásfoglaló oldalra.


Egy brit férfit kellemetlen meglepetés ért egyiptomi nyaralásán:

a szállás, amit előre lefoglalt a Booking.com-on, egyszerűen nem létezett,

írja a Daily Mail.

A 43 éves Mark Jeavons még januárban foglalt négy éjszakát a Pyramids and Sphinx View Hotelbe, ami állítólag remek kilátást nyújtott volna a piramisokra.

Amikor Jeavons éjfél körül megérkezett Gízába, a megadott cím helyén csak egy üres sikátor várta,

a hirdetett luxushotelnek nyoma sem volt, a helyiek sem tudtak semmit a rejtélyes szállásról. Végül kénytelen volt gyorsan másik szállást keresni, ami persze jóval drágább volt.

„Nem volt semmi a címen. Ez egy hátsó sikátor volt, hotelnek nyoma sem volt. A taxis az utcán kérdezgette az embereket, de senki sem hallott róla. Zátonyra futottam – nem volt ideális”

– mesélte Jeavons.

Bár kétszer is meggondolta, mielőtt lefoglalta volna az olcsó szállást, amit a piramisokra néző kilátással hirdettek, végül a sok pozitív értékelés meggyőzte. Azonban csak hazatérve vette észre, hogy több tucat negatív vélemény is volt az oldalon, amelyek szerint a hely egy átverés, amit kerülni kell.

Jeavons panaszt tett a Booking.com-nál, ahol vizsgálatot indítottak az ügyben, és azóta a szállás eltűnt a platformról.

Bár az utazás nem indult zökkenőmentesen, végül mégis sikerült kihoznia belőle a legtöbbet: bejárta a piramisokat és a templomokat.

„Nagyobb a szabadság, ha egyedül utazol. Rosszabb lett volna, ha van feleségem és gyerekeim”

– mondta a férfi, aki utazási vlogot is vezet.

A Gazdasági Versenyhivatal egyébként nemrég rekordbírságot szabott ki a Booking.com-ra, részben egy tavalyi kifizetési botrány miatt.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
Rémálommá vált a luxusutazás: 3 hónapja Belfastban vesztegel az óceánjáró hajó
A legfrissebb hírek szerint talán jövő héten végre elindulhatnak – először Hollandia, majd Lisszabon felé, hogy aztán a Karib-tengeren folytassák a tervezett útvonalat. De addig is, marad a belfasti odüsszeia.
Fotó: Facebook - szmo.hu
2024. szeptember 03.



Májusban indult volna világ körüli útjára az Odyssey nevű óceánjáró, de a luxusutazás egyelőre inkább hasonlít egy végtelenített rémálomra, mintsem különleges nyaralásra. Az Odyssey ugyanis még el sem hagyta az első kikötőt a Ladbible szerint.

A Villa Vie Residences nevű cég, amely 147 országot érintő luxusutazást ígért az utasoknak, eddig csak Belfastig jutott.

A Telex emlékeztet rá, hogy a helyzet pikantériája, hogy a hajó pont abban a kikötőben rostokol, ahol a Titanic is megszületett. A gond csak az, hogy az Odyssey most nem a jéghegyeket kerüli, hanem a kikötőből való kijutásért küzd – eddig sikertelenül.

A cég egy 30 éves hajót vásárolt és újított fel erre a célra, de a felújítás nem sikerült valami fényesen. A kormánylapát és a motor még mindig annyira problémás, hogy a hajó képtelen kihajózni. Az eredmény: 200 utas, akik napközben ugyan felmehetnek a fedélzetre, de éjszakára kénytelenek visszavonulni egy belfasti szállodába.

Ezt ugyan a cég állja, de azért nem egészen ezt ígérték nekik.

Az utasok között van, aki a macskáját sem akarta magára hagyni, és olyan is akad, aki százezer dollárt költött, hogy részt vehessen a három és fél éves úton. Most viszont, úgy néz ki, várhatnak egy kicsit, amíg tényleg megkezdődik az utazás.

A legfrissebb hírek szerint talán jövő héten végre elindulhatnak – először Hollandia, majd Lisszabon felé, hogy aztán a Karib-tengeren folytassák a tervezett útvonalat. De addig is, marad a belfasti odüsszeia.

Link másolása
KÖVESS MINKET: