KULT
A Rovatból

„Könnyebb rálátni egy olyan szituációra, amelyben nem vagyunk benne” - Beszélgetés Borbély Zsuzsa irodalom- és filmterapeutával

A végtelen sorozatok is hasznosak lehetnek az önismeret szempontjából.


Gustave Flaubert még azt mondta, hogy ”Bovaryné én vagyok”,  Ingmar Bergman viszont így búcsúzott hősétől a Szenvedély című film zárójelenetében: „Ezúttal Andreas Winkelmannak hívták.” A számát sem tudhatjuk azoknak, akik irodalmi- vagy filmhősökben ismernek magukra, de akár egy könyvfejezet vagy filmjelenet is rávilágíthat életünkben valamire, amit eddig nem értettünk, vagy akarva-akaratlanul eltitkoltunk.

Borbély Zsuzsa irodalom- és filmterapeuta, nem mellesleg kulturális újságíró, éppen ilyen önismereti csoportokat vezet. Találkozásunkkor mindjárt egy provokatív kérdést szegeztem neki:

- Ön melyik hősnőt választana kapásból?

- Nyilván mindenki Elisabeth Bennet akarna lenni, aki belevaló és karakán, de én inkább Bridget Jones vagyok, vagy még inkább Woody Allen valamelyik figurája, ami az öniróniát és az abszurd helyzeteket illeti mindenképp. Bár az irodalom- és filmterápia nem ennyire „egy az egyben” értelmezi a karaktereket.

- Az Ön terapeuta pályafutása valójában már a diplomamunkájával megkezdődött, mivel a Büszkeség és balítélet volt a témája.  Ez a regény talán napjaink legnépszerűbb klasszikusa, Jane Austennek óriási reneszánsza van. Mi több, 2007-ben készült egy amerikai film Jane Austen könyvklub címmel, amiben a szereplők szintén önmagukat tárják fel. Mi lehet az oka ennek a sosem látott közkedveltségnek?

- Az 1995-ös, Colin Firth és Jennifer Ehle főszereplésével készült sorozat volt az, amelynek kapcsán újra felfedezték Jane Austen életművét. Az angolok a 90-es évek elején rájöttek, hogy a kultúra a legfontosabb exportcikkük: tele vannak kastélyokkal, gyönyörű ruhákkal, amelyek nemcsak a turistákat vonzották, hanem a filmeseket is. Ráadásul Jane Austennek már nem kell jogdíjat fizetni, munkáihoz szabadon hozzá lehetett nyúlni. Ez indította el a „kulturális örökség-filmek” sorozatát.

- Nemrég volt az ősbemutatója Hárs Anna Szívhang című darabjának, amelyben szintén egy „könyvklubban” hozzák felszínre a szereplők rejtett titkaikat. Ennyire fontos lenne az irodalom még ma is, amikor a közhiedelem szerint egyre kevesebbet olvasnak az emberek?

- Egyrészt az irodalom is lehet ennyire fontos, másrészt azt gondoltam, hogy a filmek és a sorozatok teljesen természetes módon vannak jelen a mindennapjainkban. Míg az irodalomhoz egy kicsit emelkedettebben állunk hozzá, a filmek és a sorozatok olyanok az életünkben, mint az étel és az ital. Lehet, hogy csak a háttérben megy, vagy csak odakapcsolunk és a felétől nézzük, de maguktól értetődő használati tárgyak, ami nem azt jelenti, hogy nem hatnak ránk. És mostanában nagyon sok klasszikus és kortárs irodalmi műnek van sorozat-feldolgozása. A szolgáltatók ráálltak arra, hogy ha valami működik könyvként, feldolgozzák sorozatba, így lehet, hogy fordítva is működik, és sorozat nézői elolvassák az eredeti művet.

- Évtizedekkel ezelőtt még a valós életben is megvoltak a példaképeink, a „hőseink”, az űrhajósoktól a Beatlesig. Ma már inkább a filmek, sorozatok hőseivel azonosulunk, akit szeretünk, vagy éppen „imádunk gyűlölni”.

- Lehet, hogy a „hőstelenedés” igazából azt jelenti, hogy lehullt a lepel a „makulátlan emberekről”, láthatóbbá váltak gyengéik: meg merik mutatni, vagy nehezebb eltitkolni a mai információs áradatban. Egyben hozzáférhetőbbekké is váltak.

Azzal, hogy látom, hogy az általam csodáltaknak is vannak emberi gyengeségeik, közelebbnek érezhetem magamat hozzájuk és talán én is elérhetem, amit ők elértek.

Ez a filmekben is megjelenik: sokkal esendőbb hősök jelennek meg, mint például Bridget Jones. Nem kell nekem mindenben tökéletesnek lennem, hanem hibáimmal együtt is lehetek „hősnő”.

- És hány olyan sorozat van, ahol „a negatív hős” viszi az eseményeket, Jockey-tól Berényi Miklósig… Vagy miért népszerű ma is Dr. Jekyll és Mr. Hyde története? Mert mindannyiunkban benne van mindegyik…

- Így van, a terápiákon sem azt kérdezem feltétlenül, hogy mi tetszett, hanem hogy mi az, ami megszólított. Nemcsak azzal tudunk dolgozni, ami pozitív érzéseket vált ki bennünk, hanem a negatívokkal is. Ha egy karakter iszonyúan idegesít és legszívesebben tarkón csapnám egy szívlapáttal, nyilván annak is van valami oka bennem. Lehet, hogy az a figura úgy viselkedik, mint valamelyik ismerősöm, vagy az én olyan tulajdonságaimat viseli, amelyekkel nem szeretnék szembesülni.

A csoportokban nem én mondom meg, hogy kinek milyen problémája van, nem én diagnosztizálok, hanem együtt próbáljuk megtalálni a válaszokat.

Lehet, hogy könnyebb rálátni egy szituációra, amelyben nem vagyunk konkrétan benne és felfedezzük a ránk vonatkozó párhuzamokat.

- Lehet, hogy ez a háttér egyfajta „biztonságot” ad a csoport tagjainak a közös érdeklődéssel együtt és könnyebben megnyílnak?

- Könnyebben kapcsolódnak egymáshoz, mivel például ugyanannak a sorozatnak a rajongói értik az apró utalásokat is – bár minden csoportunkban van olyan, aki egyáltalán nem is látta a sorozatot, mégis jól tud vele dolgozni – másrészt nem érzik azt, hogy most egy olyan közegben kell nekik bizonyítani, amihez nincsen közük.

- Egy hosszú sorozat kapcsán akár egy egész életről is el lehet gondolkodni.

- Igen, az érzelmi elköteleződés erősebb lehet egy-egy szereplő iránt, akit 10 éven keresztül követnek. Változhat is róla a nézők véleménye, miközben ők maguk is változnak. A Szívek szállodájának főszereplője a sorozat elején 16 éves, édesanyja pedig, aki lányanyaként szülte őt, 32. Azok, akik 16 évesek voltak a kezdetekkor, most már az anya korába értek, és sokan vannak, akik visszatekintenek egykori önmagukra, amikor a dolgokat a lány szemszögéből nézték, most már inkább az anya, vagy akár a nagymama szemével látják. Tehát egy sorozat kapcsán a saját fejlődésünket is nyomon tudjuk követni.

- Találkozott-e olyannal, aki a csoportfoglalkozás során döbbent rá arra, hogy ő egész más ember, mint amilyennek saját magát hitte?

- Volt egy nyugdíj előtt álló csoporttagunk, aki kamaszkorában szeretett verseket írni. A közös munka hatására újra felfedezte ezt a régi vágyát és elkezdett verseket írni, olyan szinten, hogy irodalmi lapokban jelent meg. Sikerült felvennie az évtizedekkel korábban letett fonalat. Lehet, hogy csak egy kis „pöccintés” kellett neki hozzá. Olyan dolgokat tudunk kihozni az emberekből, ami már bennük van. És az is fontos lehet egy csoporttagnak, hogy a többiek hogyan látják őt. Ők többnyire idegenek, ott találkoznak vele először, abból szűrnek le dolgokat, amiket elmond, vagy ahogy viselkedik.

Nagy felismerések jönnek, amikor valaki elmondja egy szituáció kapcsán, hogy miként látja saját magát, miközben a többiekben egyáltalán nem ez a kép alakult ki róla.

Az esetek elsöprő többségében sokkal pozitívabban, meglátnak benne olyan tulajdonságokat, amiket ő nem vesz észre saját magában. Néha hasznos félig idegenek szemén keresztül látni magunkat és rájönni arra, hogy csak a mi fejünkben rögzültek azok a dolgok, amelyek akár akadályozhatnak is minket.

- Szerzői között szerepel Agatha Christie és Rejtő Jenő is. Az ő halhatatlanságukat szerintem az adja, hogy mindketten szenzációs figurákat alkottak, akikben szintén magunkra vagy a környezetünkre ismerhetünk. Emlékszem, katona koromban meg is találtuk a Rejtő-hősök hasonmásait Potrien őrmestertől az „ügyes” Tuskó Hopkinsig.

- És ez nyilván segített Önnek abban is, hogy ne vegye a katonaságot annyira komolyan… Agatha Christie-nél a rendkívül izgalmas krimiszál mellett valószínűleg kevesebben veszik észre, hogy ő a sorok között nagyon sok mindent elárul saját koráról. Például a nők helyzetéről a II. világháború után. Amikor a férfiak elmentek harcolni, egy csomó munkakört nekik kellett átvenniük, de amikor a férfiak visszatértek, a nők „feleslegessé” váltak. De miután megtapasztalták, hogy tudnak önállóan dolgozni és pénzt keresni, már nem biztos, hogy vissza akartak térni az előző életükbe, hanem keresték a saját helyüket a világban.

- A csoportfoglalkozások élőben és online-ban is mennek. Hogyan látja ebben a műfajban az online előnyeit és hátrányait?

- Én az online-nal egy kicsit elfogult vagyok, mert a pandémia alatt tanultam, és óráim egy része így zajlott. A pozitívum az elérhetőség akár külföldről is. Az első csoportomban határon túliak is voltak. Az is előny, hogy nem veszít senki időt a felesleges utazással, jobban be tudja illeszteni a foglalkozást a napjába. Ami talán a hátrány, hogy sokkal könnyebb kivonódni belőle otthonról. A csoportterápiák során a résztvevők olyan szituációba kerülnek, amely egy feszültséget teremt, ezzel dolgozunk az ülésen ha az ember a saját szobájában ül, sokkal könnyebb ezen energiák alól kibújni.

- Ha viszont személyesen jelen vannak, bekerülnek egymás aurájába, vagy egy közös aura képződik, sokkal erősebb lehet a hatás.  Ezt én magam is éreztem, amikor szintén a covid miatt zoom-interjúkra kényszerültem.

- Lehet, hogy könnyebben megnyílnak online-ban, mert az egy másik tér, mintha nem is valóság lenne, mintha nem is mi beszélnénk, de az igazi együttlétnek is megvan a maga varázsa.

- Hamarosan megjelenik egy könyv a Magyar Irodalomterápiai Társaságtól, amelyben 10 tagja ajánl könyveket. Ön is köztük van.

- Egyes témákhoz kellett ajánlanunk könyveket. Igyekeztem, hogy legyenek köztük klasszikus és kortárs művek is, de az ember nem hazudtolhatja meg önmagát. Az én címszavaim között az anya-lánya, apa-lánya kapcsolat, a munkahelyi konfliktusok, az újrakezdés, a mi lenne, ha… témák voltak. A szerkesztő kedvence az volt, hogy a munkahelyi zaklatásra az Édes Annát hoztam példának…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„A toi toi vécék tetejéről játszottunk az utcán rekedt közönségnek” – Besh o droM-interjú
A több mint 25 éve aktívan koncertező zenekar két tagja, Barcza Gergő és Pettik Ádám elsősorban a Művészetek Völgyéhez kapcsolódó emlékeiről mesélt nekünk.


A Besh o droM története szorosan összefonódik a Művészetek Völgyével: 1999-es megalakulásuk óta visszatérő fellépők a kapolcsi központú fesztiválon. Az utóbbi időben több alkalommal is szabályos tömegjelenetek alakultak ki a koncertjeiken, mivel sokkal többen voltak kíváncsiak rájuk, mint a helyszín befogadóképessége, ahol játszottak. Idén azonban biztosan nem fenyeget ez a veszély, ugyanis most először a Panoráma Színpadon kaptak helyet. Ebből az alkalomból kérdeztük a zenekar két alapítóját.

– Mi az első emléketek a Művészetek Völgyéről, akár látogatóként, akár fellépőként?

Pettik Ádám: Ando Drom koncert a romok között 30 éve, iszonyat katartikus volt, ott dőlt el véglegesen, hogy világzenével fogok leginkább foglalkozni.

Barcza Gergő: Nekem is ugyanebből az évből van a legelső emlékem, nagyon élveztem a kellemesen kaotikus, teljesen újszerű falusi fesztiválhangulatot. Emlékszem, reggelente lehetetlen volt péksüteményhez jutni, a kisboltokból már hajnalban elfogyott a kifli, zsömle. A piaci résbe azonnal meg is érkezett a házi palacsinta...

– Itthon és világszerte is rengeteg fesztiválon játszottatok az elmúlt 26 évben. Van-e bármi, ami miatt a Völgy kiemelkedik ebből a mezőnyből?

Ádám: A legtöbb helyszínen ezen a fesztiválon játszottunk, és magasan kiemelkedik a tavalyelőtti, toi-toi vécék tetejéről az utcán ragadt közönségnek adott koncertünk.

Kicsit többen ragadtak kint, mint ahányan befértek a Kocsor udvarba, de a technikusok kegyetlen, buligyilkos főnöke nem engedte elhúzni a hátsó függönyt, pedig akkor legalább hátulról láthatta volna a koncertet szegény hoppon maradt közönségünk. Ezért akinek a zenekarban zsinór nélküli mikrofonja volt, az időnként a színpad háta mögé ment és a támfal tetejéről játszott a kint rekedt tömegnek.

A fal alatt az utcán, kissé jobb oldalt volt három mobil wc, aminek a tetejére viszonylag könnyen át lehetett lépni az alacsony kerítésen keresztül, és Légrádi úr óriási sikert aratott, amikor úgy döntött, hogy az egyik szólóját onnan fogja celebrálni. Nem szakadt be.

Gergő: Nagy lendülettel én is fel akartam ugrani az egyikre, de rögtön elképzeltem, ahogy szomorúan kászálódok ki a szörpből, így inkább kihagytam. Légrádi Gábor, fiatalabb és könnyebb kollégánk viszont valóban nem tétovázott, felpattant az egyik tetejére, onnan fújta. Remekül szórakozott mindenki.

– Az olvasztótégely elég jó kifejezés a zenétekre. Mennyi mindent szívtatok magatokba a kezdetekhez képest ebben a bő két és fél évtizedben?

Ádám: Az operetten és k-popon kívül mindent.

Gergő: Az én fejemben folyton megy a zene, csak akkor áll meg egy-egy pillanatra, ha meghallok valami más zenét egy külső hangforrásból. Akkor betárazom azt az agyam megfelelő polcára. Zeneírás közben aztán onnan dől ki a megfelelő zenei anyag, gondolkozni nem is nagyon kell.

– Mindketten nagyobbrészt külföldön éltek. Egy átlagos évben hányszor ingáztok Budapest, Bristol és Jeruzsálem között, és hány koncertfelkérésre kell nemet mondanotok logisztikai okokból?

Ádám: Nem túl sok buli marad el ilyen okból, 15-20 alkalommal biztos megfordulok, és jóformán az egész nyarat itt töltöm.

Gergő: én is igyekszem minél gyakrabban jönni, de a Közel-Keleten nem mindíg úgy történnek a dolgok, ahogy azt az ember eltervezi.

– Mi a fő tevékenységetek, amikor nem vagytok Magyarországon és nem a zenekarral foglalkoztok?

Ádám: Szervezem a további bulikat, intézem a zenekar és a saját ügyeimet, tagja vagyok a Bujdosó oktettnek és kvartettnek, valamint van egy új kvartettünk Babindák-Juhász-Papesch-Pettik néven. Zajlik az élet.

Gergő: Írom, gyártom a többiek segítségével a Besh o droM zenéjét, nálam állnak össze a három országban felvett zenei anyagok, intézem a zenekar külföldi útjait.

Amikor épp nincs háború, és általában nincs, akkor a legkülönbözőbb helyeken, stadionoktól az utcazene-fesztiválokig minden lehetséges helyszínen fellépek, gyakran szinte éjjel-nappal. Most épp leggyakrabban az óvóhelyen ülök, de a zene ott is megy a fejemben.

– Ádám többször is fellépett már a Duckshell vendégeként, és elmondta, hogy ők a kedvenc fiatal zenekara. Kiket követtek/kedveltek még a jelenlegi hazai színtérről?

Ádám: Sickratmen, cserihanna, Zsiványjazz és még sokan mások.

– Egyike vagytok annak a nem túl sok zenekarnak, akik saját Patreon-oldalt üzemeltetnek, a legutóbbi lemezetek költségeit is közösségi finanszírozással igyekeztetek előteremteni. Mennyire jelentős ez a láb a bevételeitekben?

Ádám: Reméljük, lesz még sokkal jobb is.

Gergő: Első körben összegyűlt egy kicsi, de annál kitartóbb támogatói kör. Hálásak vagyunk nekik, mindenkit bíztatunk, hogy nézzen el hozzánk, legyen a támogatónk egy kávé árával, vagy akár többel.

– Idén első alkalommal játszotok a Völgyben a Panoráma Színpadon. Mekkora szintlépés ez számotokra?

Ádám: Játszottunk már a Völgyben nagyszínpadon többször is, bár akkor nem ott volt még és nem így hívták, csak aztán a Bárka színpadhoz és később a Kocsor Házhoz való hűségünk ezt a dolgot felülírta.

Ez a helyzet tavalyelőtt tarthatatlanná vált és azóta akkora színpadon játszunk, hogy végre odafér az egész közönségünk. Nem hiszem, hogy zavarba jönnénk, ha már a montreali jazz fesztiválon nem jöttünk 25 ezer ember előtt 4 alkalommal.

– Lesz-e a alkalmatok több időt is a fesztiválon tölteni a koncerten túl? Ha igen, mit szeretnétek még mindenképp megnézni?

Ádám: Tervezem, tervezzük, de ameddig nem sikerül megfejteni, hogy melyik napokon tudok maradni, addig nem fájdítom a szívem. Mókus udvarába biztos elnézek, mert ott valahogy mindig valami izgalmas történik.

Gergő: Minden évben körbejárjuk a helyszíneket, idén sem lesz másképp.

Jegyvásárlás a fesztiválra EZEN A LINKEN lehetséges, a részletes programot ITT találod.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Lemondta a fellépését a Sziget egyik fő előadója, kiderült, ki jön helyette
A Sziget szervezői gyorsan reagáltak a váratlan fejleményre, így a pénteki napon szintén világsztár zárja a Nagyszínpad programját.


Váratlan bejelentést tett a Sziget Fesztivál: A$AP Rocky lemondta több augusztusi európai koncertjét, köztük a budapestit is. A szervezők azonban gyorsan pótolták a kieső előadót, így

augusztus 8-án, pénteken a Nagyszínpad fő fellépője Kid Cudi lesz.

A Grammy-díjas rapper, énekes és producer a 2000-es évek végén robbant be a köztudatba. Debütáló albuma, a Man on the Moon: The End of Day rögtön hatalmas siker lett, és dupla platinalemezzé vált. Azóta több mint 22 millió lemezt adott el világszerte, és két Grammy-díjat is bezsebelt.

Kid Cudi, polgári nevén Scott Ramon Seguro Mescudi jelenleg új albumán dolgozik, amelynek első dala Neverland címmel idén májusban jelent meg. Érdekesség, hogy Travis Scott is tőle kapta a művésznevében szereplő „Scott” nevet, mert Cudit gyerekkora óta példaképének tekinti.

A Sziget Fesztivál idén augusztus 6. és 11. között várja a látogatókat. A fellépők között ott lesz Shawn Mendes, Armin Van Buuren, Nelly Furtado, Papa Roach és Anima is. A zenei programok mellett színházi előadások, cirkusz és más különleges élmények is várják a fesztiválozókat.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Túl gyorsan lopott, imád hokizni, és nem volt hajlandó levetkőzni a Playboynak – 35 dolog, amit nem tudtál a 35 éves Margot Robbie-ról
Ő játszotta az első biszexuális karaktert az ausztrál tévében, és egy partin összetévesztette Harry herceget Ed Sheerannel – ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel ünnepeljük a színésznőt.


1. 1990. július 2-án, hétfőn, reggel 7:45-kor született Ausztráliában, a queenslandi Dalbyban Margot Elise Robbie néven.

2. A Focus – A látszat csal című filmben játszott szerepéhez trükköket tanult a tanácsadó Apollo Robbinstól, aki „úri tolvajnak” nevezi magát. Robbins olyan jól tanította őt, hogy a produkció azt kérte Margot-tól, hogy lassabban csinálja, mert a kamerák nem csípik el, ahogy más szereplőktől lop.

3. Szeret leveleket és képeslapokat küldeni a barátainak és a családtagjainak a világ minden tájáról, ahol épp forgat, mert úgy gondolja, hogy az emberek nem kapnak elég levelet, vagy legalábbis olyat, ami nem számla.

4. A Wall Street farkasa (2013) című filmért kapott gázsijának (347 ezer dollár) egy részét az anyja házán lévő jelzálogkölcsön törlesztésére fordította.

5. Tíz évvel később, a 2023-as Barbie-ért már 50 millió dollárt kapott az alapgázsival és a bevételi bónuszokkal együtt.

6. A hatalmas vagyona ellenére Robbie állítólag nem költ sokat, és míg nem volt férjnél, inkább szobatársakkal élt, hogy ezzel is pénzt takarítson meg. Azt állítja, hogy gyerekkori élményei, amikor nem volt mindenhez hozzáférése, örök életére alázatossá tették.

7. Nem volt hajlandó lefogyni Jane Porter szerepéért a Tarzan legendája (2016) című filmben, és azt mondta, hogy inkább az egészségére koncentrál, mint a karcsúságra.

8. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag (2016) című filmben a kaszkadőrmunkák nagy részét ő maga végezte. A rendező, David Ayer elmondta, hogy a dublőre több időt töltött a lakókocsiban, mint a forgatáson, mert Robbie mindent maga akart csinálni.

9. Londonban részt vett egy partin jó barátnője, Cara Delevingne társaságában, és közös képeket készített egy fotóautomatában Harry herceggel. Csak Margot nem tudta, hogy az Harry volt, ugyanis összetévesztette őt a brit énekes-dalszerző Ed Sheerannel.

10. 8 éves korában Ausztráliában cirkuszórákat vett, és trapézoklevelet szerzett. A Suicide Squad – Öngyilkos osztagban Harley Quinn szerepéhez újra elővehette ezt a tudását.

11. Miután otthagyta a Neighbours, azaz a Szomszédok című ausztrál szappanoperát (2008 és 2011 között szerepelt benne), azt akarta, hogy a karakterét drámai módon megöljék. A sorozat írói azonban úgy döntöttek, csak főiskolára küldik, így lehetőséget adva Robbie-nak, hogy visszatérjen a sorozatba, ha nem jön össze a hollywoodi karrierje.

12. Mint tudjuk, nagyon is összejött a karrier Margot-nak, aki ettől függetlenül 2022-ben egy epizód (a 8903.) erejéig mégis visszatért a Neighboursbe Donna Freedmanként, aki egyébként az első biszexuális karakter volt az ausztrál tévézés történelmében.

13. Lehúzott egymás után három tequilát, mielőtt leforgatta a szexjeleneteit Leonardo DiCaprióval A Wall Street farkasában.

14. Elutasította a Playboy magazin ajánlatát, hogy pózoljon nekik, mondván, ő csak művészi célból vetkőzik meztelenre (erre egyébként eddig csak A Wall Street farkasa kedvéért volt hajlandó).

15. Három hónapig tanult korcsolyázni, hogy eljátszhassa Tonya Hardingot az Én, Tonya (2017) című filmben. Mivel dublőrökre sem lehetett számítani, hiszen a történelem során csupán 8 nőnek sikerült versenyen tripla axel ugrást végrehajtania, CGI-t, azaz számítógépes animációt használtak a jelenet megalkotásához.

16. A természetes hajszíne a barna, de szőkére festette azt a karrierje elején, miután rájött, hogy a filmipar a szőke színésznőket részesíti előnyben.

17. Robbie épp egy hátizsákos utazáson volt Európában, amikor jött a hívás, hogy részt vehet egy Will Smith-szel közös utolsó meghallgatáson a Focus – A látszat csalhoz. 48 óra alatt ért át a horvátországi Hvar szigetéről Párizsba, majd onnan New Yorkba, és alig pár órával a meghallgatás kezdete előtt ért oda. A légitársaság útközben elvesztette a poggyászát, így új ruhákat kellett vásárolnia a castingra.

18. Allergiás a csirke tojásának fehérjére. A Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása) (2020) című filmben, ahol Harley Quinn tojásos szendvicset eszik, a produkciónak kacsatojást kellett biztosítania neki, hogy elkerüljék az allergiás reakciót.

19. 2013-ban a Francia szvit (2014) című háborús dráma forgatásán ismerkedett meg Tom Ackerley-vel, aki harmadik asszisztens rendezőként dolgozott a filmen. 2016. december 19-én házasodtak össze az ausztráliai Byron Bayben.

20. Imádja a hokit, az Egyesült Államokba való költözése után csatlakozott is egy amatőr jégkorongligához. Gyerekkora óta rajong e sportért, amióta látta a Kerge kacsák (1992) című filmet, de Ausztráliában, a lakóhelye környékén nem volt jégpálya, ahol gyakorolhatott volna.

21. A queenslandi Somerset College-ban tanult, miközben három állásban is dolgozott: titkárnő volt, szörfdeszkákat árult, és szendvicseket készített a Subwayben. 17 évesen, miután leérettségizett, Melbourne-be költözött, hogy teljes munkaidőben színészkedjen.

22. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag forgatása alatt kezdett el érdeklődni a tetoválások iránt. A felvételek közben megnyitotta a Harley's Tattoo Parlour nevű tetoválószalont, ahol a többi színésznek, a stáb tagjainak és a rendezőnek, David Ayernek is csinált tetoválást, illetve egyet magának is. Will Smith-nek és Jared Letónak nem.

23. A rajongótáborát „Robbersnek” (rablóknak) nevezi.

24. Az Édesanyja, Sarie kísérte őt az oltár elé, mivel az apjától, Dougtól régen elhidegült a család. A nővére, Anya volt a koszorúslánya.

25. Az öccse, Cameron a nővére sikereit látva úgy döntött, hogy ő is színész lesz. A bátyja, Lachlan pedig szintén a filmiparban dolgozik, ő kaszkadőrként.

26. Elutasította Sam Thomson szerepét a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) (2014) című, később a legjobb film Oscar-díját is elnyerő filmben. A szerepet végül Emma Stone kapta, aki ezzel kiérdemelte az első Oscar-jelölését.

27. Mindig magával hordja az anyjától kapott kvarcot, mert szerinte szerencsét hoz neki, és állítása szerint még mindig a gyerekkori játék nyuszijával alszik.

28. Sokan fiús lányként hivatkoznak rá, mert szeret szörfözni, motorozni és barkácsolni.

29. A filmek közül az egyik legnagyobb kedvence a Tony Scott által rendezett 1993-as Tiszta románc. Jó választás.

30. A saját nevét „furcsa, formális, öregasszonyos névnek” tartja.

31. Már a 30. születésnapja előtt két színészi Oscar-jelölése volt: az Én, Tonyáért és a Botrányért (2020). Azóta begyűjtött még egyet, csak produceri minőségében a Barbie-ért.

32. Skót és német származású.

33. Margot ADHD-s, ezért 6 éves kora óta Ritalint szed. A hiperaktív-impulzív típusú rendellenességben szenved.

34. Josh Trank rendező első választása volt Sue Storm szerepére a Fantasztikus négyes (2015) című filmben, de a stúdió végül Kate Marát választotta. Utólag már tudjuk, hogy Robbie járt jól.

35. 2024. október 17-én lett először anya, egy kisfiút hozott a világra. Az apa a férje, Tom Ackerley.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk