KULT
A Rovatból

Aki káromkodásból épített karriert – Eddie Murphy nagyon mélyről jött vissza, és most leállíthatatlan

Így jutott a csúcsra, aztán bukott el, és most tér vissza ismét Eddie Murphy.

Link másolása

Eddie Murphy új filmje nemrég jelent meg (március 5-én) az Amazon Prime-on, ami nem más mint... tádám: az Amerikába jöttem második része (nagyon várták már a rajongók). Állítólag hatalmas érdeklődés kísérte a bemutatót és ez egyik legsikeresebb streaming-premier volt eddig a világon. Az Amazon tett róla, hogy tudjanak róla az emberek, hiszen még a saját kamionjaik oldalára is a film plakátjait ragasztották fel. 

Újra érdekes

Ugyan a kritikák inkább lehúzzák a filmet, de a közönség érdeklődése egyértelmű a mozi iránt (ez most főleg Észak-Amerikára és egyéb országokra vonatkozik, ahol felirattal vagy szinkronnal jelent meg). Az idén 60 éves Eddie Murphynek, úgy tűnik, egyértelműen sikerült visszakapaszkodnia az első ligába, amit a naptárja bizonyít a legjobban, hiszen több izgalmas alkotást láthatunk a nevénél az IMDb.com-on előkészületben. Ami egyértelműen átfordította a karrierjét a széles vigyorú fekete sztárnak, az A nevem Dolemite című film volt (erről később még szó lesz).

Humoristaként indult

A színész New Yorkban nőtt fel és a karrierje stand-uposként indult el viszonylag gyorsan. A leírások alapján már gyermekkorában humoristának készült és nonstop szórakoztatta a barátait és az iskolatársait. Talán azt kompenzálhatta humorral, hogy gyerekkorában nem minden alakult túl vidáman, hiszen apja nagyon korán meghalt, majd egy időre testvérével nevelőotthonba is kerültek édesanyja betegeskedése miatt.

Murphy mégis már egészen fiatalon tudta, hogy mit vár az élettől, milyen úton szeretne járni és ebben nem is tudta megakadályozni senki és semmi. Már 15 évesen fellépései voltak, karrierjének indulását hivatalosan is ekkorra teszik.

A Roosevelt Ifjúsági Központban rendezett tehetségkutató műsorban lépett fel, amivel azonnal sikert könyvelhetett el és meghívták más helyszínekre is fellépni. Például környékbeli bárokba és ifjúsági házakba, sőt, olyan helyekre is, amik távolabb voltak a lakóhelyüktől. Ezért még az iskolából is lógott néha, hogy odaérjen időre egy-egy fellépésre. Országosan a 80-as évek elején a Saturday Night Live című műsorral futott be, itt ismerhette meg a nagyközönség a nevét és eredeti személyiségét. Visszatérő fellépő lett a műsorban, népszerű karaktereket talált ki (a legnépszerűbb Gumby figurája volt). Humorát merészség és gúny jellemezte, és sok káromkodással fűszerezte egyedire. Egy jó példa erre ez az idézet tőle, azokból az időkből:

"Felcsörgettem Richard Pryort, hogy: Helló, Richard! Felhívott Bill Cosby, hogy túl mocskos szájú vagyok. Erre Richard: Ha még egyszer felhív az a faszfej, akkor mondd meg neki, hogy nyalja ki."

Egy szinkronos stand upja:

Filmes karrier, hatalmas sikerek

1982-ben gyorsan indult be a filmes karrierje is, azonnal a mára klasszikus 48 órában kapott szerepet az akkor már számon tartott Nick Nolte mellett, azt pedig máig egyik leghíresebb filmje követte, a Beverly Hills-i zsaru. Gyorsan repült fel a legnépszerűbb színészek közé, szinte arcon csapta a siker, ami később inkább kárára volt, hiszen ismertek történetek túltolt egójú attitűdjéről.

A legsikeresebb időszaka színészként egyértelműen az 1987-es és '88-as évek voltak, hiszen egymást követően jött ki két hatalmas sikere: a Beverly Hills-i zsaru II. és az Amerikába jöttem. Előbbi megismételte az első rész sikereit, bebetonozva Murphy helyét Hollywoodban, majd az Amerikába jöttem még feljebb emelte, hiszen az első, feketék főszereplésével készült világsiker volt, ami kultúrtörténetileg is fordulópontot jelentett.

Mindkét film a maguk 300 millió dolláros bevételeivel hatalmas box-office sikernek számított. Murphy stand-uposként dumálta be magát a filmvilágba, és ez érezhető volt filmbeli karaktereinek megjelenítésén is, pofázásban erősek voltak. Ezekből a szövegeléseiből pedig rengeteget idéztek tőle a kilencvenes években. Ilyen egy tipikus Eddie Murphy filmes dialóg a 48 órából: "Három évig sitten voltam, nekem már attól is feláll, ha huzat van." Ezekért a dumákért a közönség aztán hajlandó volt újra és újra megnézni a filmjeit a televízióban és videón is, az Amerikából jöttemet máig minden évben többször leadja Magyarországon is valamelyik csatorna. 

Részlet a 48 órából:

Pofonok

A bukáshoz azonban hamar hozzászoktatta a közönség a színészt, hiszen a Beverly Hills-i zsaru III. hatalmasat zakózott az amerikai mozikban, még ha világszerte be tudott hozni egy kis nyereséget. Mégis, hatalmas pofon volt ez a színésznek. Ettől kezdve hozzá kellett szoknia a hullámzó jegybevételekhez, a karrierje döcögősebb lett, de ezek ellenére két nagy kiemelkedő sikert így is összehozott a kilencvenes évek második felében is: a Bölcsek kövére és a Dr. Dolittle ismét érintették a 300 millió dolláros bevételt, Murphy neve még mindig jól csengett. De ezek második részei már nem szóltak akkorát, és ezt követően hirtelen elkezdtek világszerte ráunni a színész stílusára, kifulladni látszott a Murphy-féle humorgyár. 

A kétezres évekre már egyértelműen elkerülték a hatalmas sikerek. A 2002-es év vízválasztó volt, összesen három nagy bukást kellett elkönyvelnie egy év leforgása alatt. Az Én, a kém hatalmasat bukott, még világszinten sem hozta vissza a befektetést. A Showtime - Végtelen & képtelen szintén képtelen volt nyereséget termelni, Robert De Niro hiába volt látható mellette a plakátokon, a film nem váltott ki kellő érdeklődést. És ugyanebben az évben mutatták be élete legnagyobb bukását is, a Pluto Nash - Hold volt, hol nem volt... című filmet, ami a 100 milliós büdzsére összesen keresett világszerte 7 millió dollárt. Ennél nehéz lett volna nagyobbat bukni. Ettől az évtől kezdve pedig a producerek is óvatosabban áldoztak egy Eddie Murphy-filmre. A kétezres évek végére teljesen leült a karrierje.

Én, a kém (VHS-előzetes):

Pihenő karrier

Eddie Murphy élete egyfelől igazi sikertörténet, mindenki ismeri a nevét a világon. Mégis, hosszú pihenőéveket kellett eltöltenie világsztár színészként. Több próbálkozása volt a visszatérésre, de valahogy egyik sem találta meg a régi utat a közönség szvéhez. A világ is megváltozott, persze Murphy is próbálta felvenni a szálat. A 2006-os Dreamgirsben alakított szerepéért megkapta a legjobb mellékszereplőnek járó Golden Globe-díjat, A Norbittal pedig sikerült ugyan ismét nyereséges filmet összehoznia, de nem igazán szólt nagyot, a kritikák is és a közönség is fanyalgott tőle, jogosan. 2011-ben a Hogyan lopjunk felhőkarcolót volt egy újabb próbálkozás a box-office listák meghódítására, de csak mérsékelt sikert könyvelhetett el, éppen hogy nem bukott meg. De legalább egy élvezhető akció film volt, amit nem kívánt a néző a fenébe. Ettől még maradt minden a régiben: a nagy várakozás a megfelelő pillanatra, részéről és a közönség részéről is.

Egy vicces részlet A nevem Dolemite-ből:

Visszatérés

Talán a mostani nosztalgiahullám hozza el Murphy igazi visszatérését, hiszen A nevem Dolemite című életrajzi vígjátékkal sikerült ismét megcsillantania színészi zsenijét, mind a közönség és a kritikusok szerették, és joggal állíthatjuk, hogy az év legszórakoztatóbb filmje volt 2019-ben. Végre ismét egy remek színészt láthattunk egy jó filmben.

A Netflixnél jól éreztek rá, hogy ez egy jó lehetőség arra, hogy Murphy szerepeltetésével valami egyedit és frisset alkossanak.

A színész azonnal kapta is az új ajánlatokat, úgy tűnik, az igazi visszatérése beindulóban van. Most bemutatták az Amerikába jöttem folytatását, és elvileg nemsokára láthatjuk a Beverly Hills-i zsaru negyedik részében is és az Ikrek folytatásában, amiben valószínűleg ő játssza majd Schwarzenegger és Danny DeVito harmadik testvérét. Ez utóbbiak, ha jó sülnek el, akkor akár Murphy vissza is költözhet hosszú távon is a legfoglalkoztatottabb színészek közé. Mi drukkolunk neki és a széles vigyorának, amiért megszerettük anno.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: