A dohányzásnál is jobban öregít a boldogtalanság egy új tanulmány szerint

A mentális problémák összefüggésbe hozhatók a középkorúaknál felgyorsuló öregedéssel.
Fotó: 1388843/Pixabay - szmo.hu
2022. október 16.

A tudósok mesterséges intelligenciával próbálnak egy új típusú „órát” létrehozni, amely képes mérni a valódi biológiai életkort - írja a Science Alert.

Úgy vélik, ha egy személy fizikai egészségének bizonyos aspektusait, például a vérben lévő gyulladásjelzőket figyelik, hamarosan megjósolhatják, mi a szervezetének tényleges biológiai életkora.

Ha az előrejelzés pontos, az segíthet a szakértőknek megérteni, hogy egyes egyének miért öregszenek gyorsabban, mint mások, és milyen életmódbeli tényezők járulnak hozzá ehhez az öregedési folyamathoz.

Ám az emberi egészségnek van egy kulcsfontosságú összetevője, amely hiányzott a korábbi kísérletekből: a mentális és érzelmi állapotunk.

A vizsgálatok azt sugallják, hogy a mentális betegségek hatása időnként felülmúlhatja a fizikai betegségek és szokások, köztük még a dohányzás hatásait is. Attól ugyanis, hogy két ember ugyanannyi születésnapot ünnepelt, még nem távolról sem biztos, hogy egyformán egészségesek.

2021-ben egy 2,3 millió új-zélandi körében végzett több évtizedes kutatás szoros összefüggést talált a mentális zavarok, valamint a testi betegségek és a halál között.

Ugyanebben az évben egy másik tanulmány megállapította, hogy a mentális problémák összefüggésbe hozhatók a középkorban felgyorsuló öregedéssel. Ráadásul ez a hatás már sok évvel azelőtt jelentkezett, hogy más, életkorral összefüggő betegségek felbukkantak volna.

A szerzők végül úgy találták, hogy a pszichológiai tényezők, például a boldogtalanság vagy a magányosság 1,65 évvel növelték az ember biológiai életkorát. A hatás meghaladta a többi egyéni demográfiai jellemző hatását, ideértve a biológiai nemet, a lakóterületet, a családi állapotot és a dohányzást is.

"Arra a következtetésre jutottunk, hogy a pszichológiai összetevőt nem szabad figyelmen kívül hagyni az öregedési vizsgálatok során, mivel jelentős hatással van a biológiai életkorra" - írták.

Ismeretlen lényt találtak egy elhagyatott bányában, 480 foga volt
A 155 millió éves fosszília rendkívül jó állapotban maradt fenn Németországban.

Különös csőre és több száz fog a van annak az eddig ismeretlen fajnak, amelyet nemrég fedeztek fel egy elhagyatott németországi bányában — írta meg a Live Science. A nagyjából 155 millió éves, a pteroszauruszok rendjébe tartozó faj fosszíliája rendkívül jó állapotban maradt fenn, a szinte hiánytalan csontvázon még az ínszalagok is megtalálhatóak.

Talán a mai kanalasgémekéhez hasonlítható a csőre, amely 480 darab, 2-11 milliméter hosszú fogat tartalmaz.

Soha nem láttak ehhez hasonló fogakat egy pteroszaurusznál sem - mondta David Martill, a Portsmouth-i Egyetem paleobiológusa. A kutatók úgy vélik, az őslény a flamingókhoz hasonlóan garnélákkal táplálkozhatott, és kampó alakú fogai szűrték ki az apró rákokat.

A leletet véletlenül tárták fel egy elhagyott bányában Bajorországban. A kutatók krokodilcsontokat kerestek, amikor belebotlottak az új példányba.

A lény a Balaenognathus maeuseri tudományos nevet kapta, ezzel állítottak emléket az állatról készült tanulmány írása közben elhunyt Matthias Mäusernek. A fosszília Németországban, a Bambergi Természettudományi Múzeumban található.

Merev pénisszel temették el Tutanhamon fáraót, most kiderült, miért
Az egyiptomi uralkodó valószínűleg az egyik istenhez akart hasonlítani halálában.

Tutanhamon egyiptomi fáraót úgy temették el, hogy

a péniszét merev állapotúra állították balzsamozás közben.

Egy friss kutatás szerint ennek szimbolikus oka van - írja az UNILAD.

Ehnaton, az előző fáraó ugyanis úgy döntött, hogy az egyiptomi vallás központjában a napisten, Aton legyen. Ezért minden olyan tárgyat, ami a többi isten képét ábrázolta, megsemmisítettek, fia viszont úgy döntött, hogy visszahozza őket a köztudatba, és ez is hatással lehetett arra, miért úgy temették el úgy, ahogy.

A fáraó testét ugyanis teljesen befedték egy fekete, olajos folyadékkal, illetve a szívét is kivették, viszont nem helyettesítették egy skarabeusszal, mint ahogy az megszokott volt.

Salima Ikram egyiptológus szerint ez azért lehetett, mert

a fáraó a túlvilág és a halottak istenéhez, Oziriszhoz akart hasonlítani.

Oziriszt is hagyományosan fekete bőrrel szokták ábrázolni, a pénisz pedig az isten regeneratív erejére utalhatott. Ozirisz szívét pedig a testvére, Széth vágta ki, és temette el.

Ikram szerint ezekkel a gesztusokkal a régi istenekhez akart visszatérni, és valamelyest vissza akarta vonni apja intézkedéseit ellenük.

Tutanhamon sírját 1922. november 4-én fedezték fel, több évnyi kutatás után.

Megállt a Föld belső magja egy ponton, majd irányt váltott
Keveset tudunk a Föld legmélyebb rétegéről, de friss kutatások szerint úgy tűnik, ez az irányváltás bizonyos időközönként megismétlődik.

Egy új tanulmány szerint

a Föld belső magja egy ponton megállhatott, és még most is az előző évtizedekkel ellentétes irányban foroghat

- írja IFL Science.

A pekingi egyetem két kutatója földrengések szeizmikus hullámait vizsgálták meg, az 1960-as évektől kezdve egészen 2021-ig. A szeizmikus hullámok révén ugyanis a bolygó olyan mély rétegeiről is információkat szerezhettek, amelyekhez más eszközök révén nem.

Az adatok alapján arra jutottak, hogy a mag egy részében változást jelző hullámok hirtelen csak minimális változást jeleztek 2009 környékén. Szerintük ez azt jelenti, hogy abban az időben a belső mag forgása megállt. Az 1970-es években is észleltek változást a hullámokban, szóval az is lehet, hogy a föld belső magjának forgása bizonyos időközönként változik meg.

A belső magot a folyékony külső mag választja el a szilárd Föld többi részétől, ezért lehetséges, hogy a Föld felszínétől eltérő irányban forogjon.

Az IFL Science szerint egy tavalyi tanulmány is hasonló eredményre jutott a belső mag mozgásának irányával kapcsolatban. Az a kutatás is az 1970-es években észlelt változást a vizsgált adatokban.

Bár távolinak tűnik, a bolygó belső magja nagy hatással van a felszínre is, például a Föld mágneses mezejét is befolyásolja.

Rejtélyes spirál jelent meg az égen Hawaii felett
Már meg is van a magyarázat a szokatlan égi jelenségre.

Január 18-án éjszaka valami szokatlant vetek észre az égen Hawaii felett a Maunakea-ben található csillagvizsgálóból - írja a New York Post.

A spirállá alakuló, fényes gömbről a Subaru teleszkóp készített felvételt, amit az interneten is megosztották:

Azonban a furcsa jelenség

nem egy földönkívüli lényt vagy egy űrhajót takar a hírek szerint, hanem a SpaceX egyik műholdját.

A Subaru teleszkóp figyelői szerint a műhold keringési repülést hajtott végre, ezért emlékeztetett spirálra a pályája a Földről nézve.