TECH

Mostantól azt is szabályozhatjuk a Facebookon, hogy ki szólhat hozzá egy nyilvános bejegyzésünkhöz

A felhasználók az erre szolgáló új felületen egy legördülő listából választva határozhatják meg, ki szólhat hozzá nyilvános bejegyzéseikhez.

Link másolása

A Facebook egy olyan új eszközt tesz elérhetővé, amelynek segítségével a felhasználók szabályozhatják a hírfolyamukban vagy az általuk működtetett oldalakon megosztott bejegyzések kommentelhetőségét.

A felhasználók az erre szolgáló új felületen egy legördülő listából választva határozhatják meg, ki szólhat hozzá nyilvános bejegyzéseikhez. A választási lehetőségek köre a bejegyzést látó összes felhasználótól a felhasználó által megjelölt más emberekig és Facebook-oldalakig terjed.

A Facebook hírfolyamának célja, hogy összekösse a felhasználókat a számukra legfontosabb dolgokkal: ismerőseikkel, érdekes tartalmakkal, és a körülöttük lévő világgal. A felhasználók által felvett ismerősök, az általuk kedvelt oldalak, a csoportok, amelyeknek tagjai, illetve azok tartalmak, amelyekre reagálnak, mind-mind befolyásolják a hírfolyamban megjelenő tartalmak összetételét.

A hozzászólók körének meghatározásával a felhasználók jobban szabályozhatják, milyen beszélgetéseket szeretnének látni nyilvános bejegyzéseiknél.

Az új funkció használatával korlátozhatják az esetlegesen nemkívánatos hozzászólásokat. Közszereplőként, tartalomkészítőként, vagy egy márka oldalát kezelve úgyszintén lehetőség van a hozzászólók körének korlátozására a nyilvános bejegyzéseknél, hogy a felhasználók biztonságban érezhessék magukat és tartalmasabb beszélgetéseket folytathassanak a célközönségeikkel.

Az új eszköz a legújabb példa arra, hogyan segít a felhasználóknak a Facebook szabályozni és összeválogatni a hírfolyam tartalmát, hogy az a felhasználók érdeklődési körének és prioritásait a lehető legpontosabban tükrözze. A vállalat azt is szeretné egyértelművé tenni a felhasználói számára, hogy miért látják azokat tartalmakat, amelyek megjelennek a hírfolyamaikban.

Így lehet szabályozni, mi jelenjen meg a hírfolyamban

Tavaly októberben a Facebook egyszerűsítette a hírfolyam rendezhetőségét annak érdekében, hogy a felhasználóknak több befolyása legyen arra, mit látnak ott. A Kedvencek eszköz segítségével a felhasználók előrébb sorolhatják a számukra fontos ismerősök és oldalak bejegyzéseit a hírfolyamaikban. Legfeljebb 30 ismerőst és oldalt lehet hozzáadni a Kedvencekhez, az ő bejegyzéseik feljebb kerülnek a hírfolyam rangsorában, és a többi oldaltól és ismerőstől elkülönítve is listázhatók. Azok a felhasználók, akik gyakran használják a Kedvenceket, mostantól a hírfolyam tetején található szűrősáv menüben is megtalálhatják ezt az eszközt.

A hírfolyam szűrősávjából könnyebben elérhető a Legutóbbiak menüpont is, amellyel egyszerűen lehet váltani a Facebook algoritmusa által rangsorolt, és a kronológiai sorrendű, vagyis a legutóbbi bejegyzést elsőként megjelenítő hírfolyam között. Az androidos alkalmazást használók a hírfolyam szűrősávját a hírfolyamban felfelé görgetve találják meg. Ugyanezt a funkciót a következő hetekben fogjuk elérhetővé tenni az iOS alkalmazásban. Függetlenül attól, hogy milyen gyakran használják őket, a Legutóbbiak és a Kedvencek eszköz egyaránt megtalálhatók a Hivatkozások menüben.

Egy másik hasznos beállítási lehetőség még a Szundi eszköz, amellyel átmenetileg elrejthetők egy személy, oldal vagy csoport bejegyzései a hírfolyamból, de a Facebookon a politikai hirdetések megjelenítését is ki lehet kapcsolni.

  • Miért látsz ajánlott bejegyzéseket a hírfolyamban?
  • Annak érdekében, hogy a közösségi oldal segíthessen a felhasználóknak új és releváns tartalmakat felfedezni, bejegyzéseket javasol számukra olyan oldalakról és csoportokból, amelyeket még nem követnek, de a Facebook szerint érdekesek lehetnek számukra. A bejegyzéseket általában olyan tényezők alapján javasolja a közösségi oldal, mint a bejegyzéshez kapcsolódó aktivitás, kapcsolódó témakörök, vagy földrajzi közelség. A vállalat egyértelmű irányelveket követ azzal kapcsolatban, hogy milyen tartalmakat ajánl a felhasználóknak.

    A „Miért látom ezt?” eszköz kibővítésével a Facebook szeretne több információt biztosítani a hírfolyamban javasolt tartalmakkal kapcsolatban. Ez azt jelenti, hogy az oldal által javasolt bejegyzések mellett mostantól a felhasználók által követett ismerősök, oldalak és csoportok bejegyzéseire is rákattinthatnak, hogy tájékozódjanak arról, miért jelennek meg ezek a tartalmak a hírfolyamaikban.

    Több tényező is befolyásolja a javasolt bejegyzések megjelenését a hírfolyamban:

    • Kapcsolódó aktivitás: a Facebook javasolhat egy bejegyzést, ha mások, akik aktivitást mutattak azzal kapcsolatban, korábban interakcióba léptek ugyanazzal a csoporttal, oldallal vagy bejegyzéssel, amelyikkel az adott felhasználó is.

    • Kapcsolódó témakörök: ha egy felhasználó nemrégiben aktivitást mutatott egy adott témával kapcsolatban a Facebookon, a témával kapcsolatos további bejegyzéseket javasolhat neki az oldal. Ha például valaki nemrégiben kedvelte egy kosárlabdával foglalkozó oldal bejegyzését, vagy hozzászólást írt hozzá, az oldal javasolhat más, kosárlabdával kapcsolatos bejegyzéseket is.

    • Földrajzi hely: megjelenhetnek javasolt bejegyzések az alapján is, hogy egy felhasználó hol tartózkodik, és a közelében lévő emberek mivel kapcsolatban mutatnak aktivitást a Facebookon.

    Azt, hogy felhasználóként mit lássunk és hogyan osszunk meg tartalmakat a hírfolyamban, a Facebook alkalmazás hírfolyam beállításaiban és az adatvédelmi beállításokban lehet szabályozni igény szerint.

    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    Népszerű
    Ajánljuk
    Címlapról ajánljuk


    TECH
    Videón, ahogy kicsomagolnak és beüzemelnek egy 137 milliárd forintot érő litográfiai gépet
    A holland ASML cég által gyártott, körülbelül 150 tonnás csúcsgép teljes és sikeres telepítésén összesen 250 mérnök dolgozik majd fél évig.

    Link másolása

    Látványos videót tett közzé az Intel chipgyártó vállalat arról, hogyan érkezett meg az oregoni gyárukba a holland ASML cég által gyártott, 380 millió dolláros (mintegy 137 milliárd forintot érő) High-NA litográfiai gép – írja a HVG.

    A körülbelül 150 tonnás litográfiai gép teljes telepítése 250 ASML- és Intel-mérnök fél évi munkája nyomán készül majd el. Az ASML a múlt év végén kezdte meg az első nagy NA-értékkel rendelkező extrém ultraibolya (EUV) litográfiai rendszerének leszállítását az Intelnek. Az NA a Numerical Aperture, azaz a numerikus apertúra rövidítése. Ez az érték mutatja meg, hogy a rendszer mennyire képes a fényt fókuszálni. Minél magasabb ez a szám, annál kisebb chipek készíthetők.

    Az Intel közzétett egy videót, amely bemutatja a gép telepítését az oregoni Hillsboro melletti gyárába. Az ASML Twinscan EXE:5000 High-NA EUV nevű litográfiai gépet tartalmazó konténert egy teherszállító repülőgép vitte Hollandiából az oregoni Portlandbe, az összeszerelése után a teljes telepítése és kalibrálása pedig még hónapokig tart majd.

    Az ASML gépe 8 nm-es felbontásban képes nyomtatni, jelentősen javítva a jelenleg használt Low-NA EUV szkennerek teljesítményét, amelyek egyetlen expozícióval 13 nm-re korlátozódnak. A mostani fejlesztés lehetővé teszi olyan tranzisztorok építését, amelyek a jelenleginél körülbelül 1,7-szer kisebbek, ami majdnem háromszoros tranzisztorsűrűséget jelenthet.


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    Ajánljuk
    TECH
    Mi az adathalászat és hogyan védekezz ellene?
    A csalók sokféleképpen támadnak és akár jelentős anyagi károkat okozhatnak, de a módszereik megismerésével könnyebben elkerülheted a visszaéléseket. Mutatunk pár tippet!

    Link másolása

    A gyanútlan embert a digitális térben legalább annyi veszély fenyegeti, mint a valós világban. Többen utaznak az adatainkra, mint arról sejtelmünk lenne, és olyan információink is értékesek lehetnek valakinek, amelyekről nem is gondolnánk. Az adathalászatra egész iparág épült, de a veszély nagy részét némi odafigyeléssel elkerülhetjük.

    Az adathalászat problémaköre már nagyjából az internet elterjedésével egy időben megjelent, hiszen az 1990-es évek közepétől már létező jelenségnek számított. Ezek a korai támadások azért lehettek sikeresek, mert addig teljesen ismeretlennek számítottak a felhasználók számára. Az adathalászat mind a mai napig élő probléma maradt, és immár több mint 20 éve élnek vele az internetes csalók. Ami nem könnyíti meg a dolgunkat az az, hogy a csalások elkövetői egyre változatosabb és egyre nehezebben felismerhető módszereket találnak ki, ezért nagyon fontos a legapróbb gyanús jelek felismerése és a körültekintő viselkedés az online térben.

    Mi az adathalászat?

    Az adathalászat olyan támadás, amely során megkísérlik ellopni a felhasználó pénzét vagy identitását: ráveszik, hogy feltárja személyes adatait – például a hitelkártya számát, banki adatait vagy jelszavait – olyan webhelyeken, amelyek szabályosnak látszanak.

    Az adathalász kísérletek, csalások célja, hogy az elkövetők különböző cégekre hivatkozva olyan adatokat csaljanak ki gyanútlan személyektől, amelyeket felhasználva hozzáférhetnek a csalás elszenvedőjének pénzéhez, ezzel akár súlyos anyagi károkat is okozhatnak áldozatuknak.

    Mely adatokat akarják a leggyakrabban megszerezni a csalók?

    - A számla vagy bankkártya birtokosának személyes adatait (nevét, születési helyét, idejét stb.),

    - az internetbanki belépéshez szükséges azonosítót,

    - biztonsági kódot, jelszót vagy

    - a bankkártya adatait (bankkártya száma, lejárati dátuma, háromjegyű CVC-kódja, PIN-kódja).

    Hogyan zajlik az adathalászat?

    Az egyik leggyakoribb adathalász-technika egy bank vagy közüzemi szolgáltató, az utóbbi időben csomagküldő szolgálat megszemélyesítése e-mailben, amivel ráveszik a felhasználót arra, hogy egy hamis – az e-mailben található vagy mellékletként küldött – adatlapot töltsön ki, vagy látogasson meg egy weboldalt, amely a belépéshez kéri a fiókjának adatait vagy a belépéshez szükséges hitelesítő adatokat. Napjainkban a támadók kifinomult módszereket vegyítenek, a linkeket és a hamis oldalakat nagyon hasonlóvá teszik a törvényes hasonmásukhoz. A lopott információkat rendszerint arra használják, hogy kiürítsék az áldozatok bankszámláit vagy eladják adataikat az interneten. Hasonló támadások végezhetők telefonhívásokkal csakúgy, mint SMS-üzenetekkel, de a közösségi médiában és a Google keresésnél is figyelni kell, nehogy olyan oldalra kattintsunk, ami veszélyes lehet.

    FOXPOST-os tanácsok az adathalász csalások megelőzésére

    Sajnos az elmúlt hónapokban a FOXPOST is áldozatul esett a fent említett adathalászat különböző formáinak! A FOXPOST nevében küldött e-mailben, üzenetben és telefonon is próbálkoznak a csalók, felhasználóik banki adatait megszerezni. Az adathalász csalásokat legjobban úgy tudod megelőzni, ha ismered a FOXPOST folyamatait. Legyél tudatos, ne hagyd magad átverni!

    Ha nem vagy biztos abban, hogyan tudod használni a szolgáltatásukat, látogass el honlapjukra erre a linkre kattintva és találd meg a válaszokat kérdéseidre, hogy ne kelljen várnod se futárra, se egyéb segítségre!

    Mik az árulkodó jelek?

    Gyanús link

    Mindig ellenőrizd az oldalakra mutató linkeket, vagy ha megnyitsz egy oldalt, akkor a felső sávban ellenőrizd az url-t.

    Ha nem az van a link vagy url végén, hogy …..foxpost.hu, hanem bármi egyéb van az utolsó pont előtt, mint önmagában a "foxpost" szó ÉS az utolsó "." (pont) után más, mint hu, akkor az csaló (!) link. Csak a foxpost.hu!

    Az eladott terméked árát nem kell begyűjtened!

    A csalók egyik megtévesztése, hogy azt hitetik el veled, hogy a neked érkező eladási árat be kell gyűjtened. Egy link segítségével egy tökéletesen klónozott banki bejelentkező felületre terelnek, ami teljesen úgy néz ki, mint a valódi banki felület belépőoldala. Itt megtévesztően arra ösztönöznek, hogy banki adataidat megadd és ezzel téged becsapva meg is szerzik a te valós banki belépő adataidat. Ne dőlj be nekik, ne add meg belépő adataidat! Hagyd el az oldalt!

    Ha online piactereken adsz el valamit, az alábbi három úton érkezhet meg hozzád a vételár:

    - A vevő átutalja a saját számládra a vételárat

    - A vevő utánvéttel fizeti ki a vételárat

    - Az egyik online piactér esetében a piactér felületén keresztül történik a pénzmozgás

    A FOXPOST nem folyik bele az adásvételi folyamatba!

    Az online piactereken a FOXPOST egy közvetített szolgáltatás, tehát csak a szállítást intézi neked. Gyanúsnak kell lennie, ha egy olyan oldalon, ami úgy néz ki, mintha a FOXPOST oldala lenne (de valójában ez az oldal csaló klónozása és ha fent megnézed, az url sincsen rendben, hiszen biztosan áll még valami a foxpost.hu után) a pénzed átvételére, begyűjtésére vagy a vásárlás megerősítésére akarnak rávenni. Ilyen funkciókat az igazi FOXPOST oldalakon nem találsz!

    A visszaélések megelőzése érdekében, ha eladsz valamit online felületeken, kérj előre utalást és miután megérkezett bankszámládra az összeg, te magad indítsd a FOXPOST csomagfeladást.

    Legyél nagyon körültekintő, figyelj oda a részletekre, most már te is felismered a csalásra utaló gyanús jeleket! További hasznos tippeket gyűjtöttek neked össze ide kattintva az aloldalukon, olvasd el ezeket is!

    Amikre figyelj még!

    A következőkben felsorolunk néhány tanácsot, melyek segíthetnek felismerni az adathalász üzenetet.

    Általános vagy baráti köszöntés – Amennyiben egy üzenet nélkülözi a személyességet (pl.: „Tisztelt Ügyfelünk”) és alakiságot, akkor valószínűleg ott valami nem stimmel.

    Személyes információkra vonatkozó kérés – Az adathalászok sűrűn alkalmazzák ezt a technikát, de a bankok, pénzintézetek és a legtöbb internetes szolgáltatás rendszerint kerüli.

    Szegényes nyelvi eszközök – Az elütések, helyesírási hibák és szokatlan kifejezések gyakori jellemzői a hamisítványoknak (de ezek bármelyikének hiánya nem bizonyítéka a törvényességnek).

    Váratlan levelezés – A kéretlen megkeresés egy banktól vagy internetes szolgáltatótól nagyon szokatlan és ezért gyanús.

    A sürgetés bármely formája – Az adathalász üzenetek gyakran próbálnak rávenni a gyors és kevésbé megfontolt cselekvésre.

    Egy visszautasíthatatlan ajánlat? – Ha egy üzenet túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, akkor biztosan nem is az.

    Gyanús cím – Tényleg küldhet e-mailt egy amerikai vagy német bank kínai címről?

    A személyes adatok megszerzésének, és az azokkal való visszaélésnek ez a módja nem lesz kevésbé népszerű a közeli jövőben, sőt - azért különösen fontos, hogy legyen róla fogalmunk, és ne érjen minket váratlanul. Internetezz körültekintően!

    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    Ajánljuk

    TECH
    Itt a 10 leggyakoribb jelszó – ha te is ezt használod, sürgősen cseréld le!
    Úgy tűnik, sokan még mindig szívfájdalom nélkül beillesztik az 1-es, a 2-es és 3-as számot a jelszavaikba, és az is jellemző, hogy a leggyakoribb általában nem érik el az ajánlott nyolc karakteres hosszúságot.

    Link másolása

    A Cybernews nyomozócsoportja kiadta a „leggyakrabban használt” jelszavakat, amelyek még mindig használatban vannak – és némelyikük meglepően régi darab. Úgy tűnik, sokan még mindig szívfájdalom nélkül beillesztik az 1-es, a 2-es és 3-as számot a jelszavaikba és – sajnos – az is jellemző, hogy a leggyakoribb jelszavak általában nem érik el az ajánlott nyolc karakteres hosszúságot.

    „Ha figyelembe vesszük, hogy hány különböző jelszót kell naponta használnod, érthető, hogy egyszerű jelszavakat használunk, vagy mindenhez ugyanazt” – mondta Jason Wise adatvédelmi szakértő, valamelyest védelmébe véve a felhasználókat.

    A nyomozócsoport összesen 15 212 645 925 jelszót gyűjtött össze, ezek közül 2 217 015 490 volt egyedi. Mindenki döntse el, hogy ez sok vagy kevés. A szakemberek azt mondják, „ha valaki a 2024-ben egyik leggyakoribb jelszót vagy az ebben az útmutatóban említett bármely változatát használja, ideje megváltoztatnia".

    A szakértői csapat azt is felfedte, hogy az emberek mit választanak rendszeresen jelszavakként. A legnépszerűbbek a kedvenc sportcsapatok, városok, ételek és még a kedvelt káromkodások is elférnek egy-egy jelszóban.

    A hackerek elleni védekezés érdekében a szakértők azt tanácsolják, hogy senki ne használjon semmit, ami önmagára, például az életkorára utalhat. Azt is javasolják, hogy

    használjunk jelszógenerátort: ezek az eszközök egyedi, 12 karakterből álló jelszavakat hozhatnak létre, amelyek számokat, speciális karaktereket, valamint kis- és nagybetűket is tartalmaznak.

    A Scientific American jelentése szerint 62 billiószor nehezebb feltörni egy 12 karakterből álló jelszót, mint egy hat karakterből álló jelszót.

    A Security.org szerint

    a jelszó-feltörés által érintett felhasználók 61%-a ismerte el, hogy 2023-ban nyolc karakternél rövidebb jelszavai voltak.

    Ezenkívül a jelszavaknak csak 64%-a volt 8-11 karakter hosszú. A szakértők még arra figyelmeztetnek, hogy az erős jelszó mellett fontos lenne például a többtényezős hitelesítés, ha valóban biztosra akarunk menni – írta cikkében az unliad.com.

    A 2024-es év leggyakrabban használt jelszavainak listája nem sokat változott 2023 óta, a legtöbb jelszó továbbra is a napi rutin része.

    Íme, a top 10-es lista:

    1. 123456
    2. 123456789
    3. qwerty
    4. password
    5. 12345
    6. qwerty123
    7. 1q2w3e
    8. 12345678
    9. 111111
    10. 1234567890

    Link másolása
    KÖVESS MINKET:


    TECH
    A Rovatból
    Elon Musk 14 ezer embert készül kirúgni egy kiszivárgott levél szerint
    Az alkalmazottak több mint tíz százalékától készülhet megválni a Tesla vezérigazgatója. Musk költségcsökkentéssel és a termelékenység növelésével érvelt a leépítés mellett.

    Link másolása

    Egy kiszivárgott körlevél alapján úgy tűnik, hogy Elon Musk a Tesla az alkalmazottai több mint tíz százalékának elbocsátására készül – írja a Hirado.hu.

    „Miközben a vállalatot a növekedés következő szakaszára készítjük elő, rendkívül fontos, hogy minden szempontot megvizsgáljunk a vállalaton belül a költségcsökkentés és a termelékenység növelése érdekében”

    – idézik a vezérigazgató, Elon Musk érvelését az Electrek technológiai kiadvány nyomán.

    A világ legnagyobb piaci értékű autógyártója a legutóbbi éves jelentése szerint 2023 decemberében 140 ezer alkalmazottat foglalkoztatott világszerte. A lépés, amit a körlevélből idézett szavai szerint Musk „utál megtenni”, mintegy 14 ezer munkahelyet érint majd.

    A Tesla jövő héten, április 23-án ismerteti az első negyedéves eredmény beszámolóját. Jelentős visszaeséssel kezdték az évet: közel négy év óta először fordult elő, hogy a vállalat kevesebb járművet adott el, mint egy évvel korábban.


    Link másolása
    KÖVESS MINKET: