hirdetés

TECH
A Rovatból
hirdetés

Mesterséges intelligenciával fejezték be Beethoven X. szimfóniáját

Az alkotást októberben mutatják be a németországi Bonnban.

Link másolása

hirdetés

A Deutsche Telekom kezdeményezésére megvalósult nemzetközi projektben a mesterséges intelligencia több mint 2 millió hangjegyet komponált a zeneszerző stílusában, majd nemzetközi szakértők segítségével 730 nap alatt készült el és vált elérhetővé a nagyvilág számára az eddig csupán vázlatokban létező zenemű – írja az MTI a Magyar Telekom pénteki közleménye alapján.

Beethoven életének utolsó éveiben egy újabb zenemű írásába kezdett, befejezni azonban már nem volt lehetősége, csupán a vázlatokig jutott.

A zeneszerző születésének 250. évfordulója apropóján a Telekom ösztönzésére nemzetközi tudósokból, zeneszerzőkből, zenetörténészekből és technológiai szakemberekből álló csoport úgy döntött, hogy tesz egy próbát, és mesterséges intelligencia bevonásával a meglévő dallamkezdeményekből befejezi a darabot.

Az ember és a MI közös munkájának eredményeként megszületett szimfóniát idén októberben mutatják be a németországi Bonnban, Beethoven szülővárosában.

Az alkotáshoz az MI a zeneszerző teljes életművét, kreatív alkotási módszerét, stílusjegyét is megtanulta, ennek köszönhetően még a klasszikus zenében járatosak számára is olyan a hangzása, mintha eredeti Beethovent hallgatnánk. A rendszer fejlesztése Ahmed Elgammal professzor és Mark Gotham nevéhez köthető, akik a zenét a nyelvhez hasonlították, ezen elv alapján tökéletesítették az algoritmust.

A mű létrejöttében azonban az emberi tényező sem elhanyagolható. Az MI által komponált szekvenciák monoton, gépies hangzását élettelivé kellett varázsolni.

A darab elkészülte után Walter Werzova osztrák zeneszerző feladata volt, hogy lelket vigyen a zenébe, többek között a tempóváltások segítségével.

Beethoven műve nem az első kreatív produktum, amit MI hozott létre.

hirdetés
Schubert és Mahler befejezetlen darabjainak teljes változatát, Beatles-dalokat, sőt képzőművészeti alkotást is köszönhetünk már gépeknek - áll a közleményben.

Október 13-án szakértői beszélgetés mutatja be a Beethoven X projektet Bősze Ádám zenetörténész, Szertics Gergely, a Mesterséges Intelligencia Nemzeti Laboratórium partnerkapcsolati vezetője, valamint Szabó Béla, a Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója segítségével. A gépi zeneszerzés kulisszatitkaiba Nagyfi Richárd, a Cambridge Mobile Telematics AI szakértője vezeti be a közönséget. A szakmai programok között Rohmann Ditta és Berecz Mihály duója szólaltatja meg a zeneszerző klasszikusait, majd az estet rövid vetítés zárja Cameron Carpenter orgonista, valamint a bonni filharmonikusok közreműködésével megszólaló X. szimfóniából. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrálni szükséges.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
TECH

Bejelentette a Facebook új nevét Mark Zuckerberg

Nagyratörő terveik lesznek az átnevezett céggel, rengeteg embert vesznek fel világszerte.

Link másolása

hirdetés

Csütörtök este jelentette be Mark Zuckerberg a vállalata új nevét. A jövőben Meta lesz a neve a közösségi oldalt működtető cégnek, az új néven néz majd szembe a vállalatot sújtó botránysorozattal.

„Kiépítjük a kapcsolódás technológiáját, melynek középpontjába együtt végre az embereket helyezhetjük. És együtt megnyithatjuk az utat egy sokkal nagyobb tartalomgyártói piac előtt”

– indokolta a cég vezérigazgatója a Facebook Connect eseményen a vállalat átnevezését. Valószínűleg inkább az állhat a háttérben, hogy a cégnek immár sok terméke van, és a Facebook márkanév csak az egyikhez kapcsolódik.

„Idővel, remélem, egy metaverzumot működtető cégként tekintenek majd ránk” – mondta Zuckerberg.

A Meta (vagyis a Facebook) alapítója arról a tervükről beszélt, amely szerint közösségi térből egy „élő-lélegző” világot kívánnak építeni a virtuális valóságban. Ez akkora horderejű vállalkozás lenne, hogy csak Európában 10 ezer új alkalmazottat vesz fel emiatt a vállalat.

Természetesen a névváltással más változás is lesz, a Facebook megvásárolta a meta.com domaint, ez pedig már a Zuckerberg-birodalom zászlóshajójára mutat.

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
TECH

Már létezik egy Meta nevű cég, és csak 20 millió dollárért adnák el a nevet a Facebooknak

A Facebookból Meta, a Metából pedig Facebook lenne. Alakul a Zuckerberg-Shutt csata az interneten.

Link másolása

hirdetés

Egy arizonai számítástechnikai cég teljesen megdöbbent azon, hogy Mark Zuckerberg a múlt héten bejelentette: az általuk használt Meta lesz a Facebook új neve, írja a The Guardian.

A Meta PCs vezetője szerint hónapokkal a Facebook előtt járnak a védjegy bejegyzésének folyamatában: idén augusztusban nyújtották be a kérelmet.

Zack Shutt a lapnak elmondta, hogy tavaly novemberben indult a gamer számítógépeket, laptopokat és kiegészítőket forgalmazó vállalkozás, és egészen a múlt hétig fogalmuk sem volt arról, hogy ugyanezt a nevet szúrta ki Mark Zuckerberg is a cégének. Shutt és társai azt mondták, hogy 20 millió dollárnál kevesebbért eszük ágában sincs eladni a Meta nevet Zuckerbergnek.

A Facebook képviselői azt mondták a Guardiannek, hogy egyáltalán nem aggódnak az üggyel kapcsolatban, minden szükséges dokumentum a birtokukban van a név használatához.

A lapnak nyilatkozó szakértő szerint léteznek olyan kiskapuk, amiket kihasználva a Facebook megkaparinthatja a nevet. Az egyik ilyen trükk, hogy keresnek egy olyan országot, ahol nem elég alapos a védjegyoltalmi rendszer, és bejegyeztetik egy korábbi dátumra a céget. Később erre a dátumra hivatkozva érvényesítik az akaratukat a névre vonatkozóan.

hirdetés

Ezzel szemben az Egyesült Államokban a Meta PCs lenne előnyben, mert itt nem a védjegybejegyzés, hanem a használatból eredő jog számít.

Ennek alapján egyelőre nehéz megtippelni, mi lesz a vége a Facebook és a 25 főt foglalkoztató arizonai kisvállalkozás csatájának vége. Az azonban biztos, hogy Zack Shutt beleáll a csatába: hétfőn egy videót töltött fel a cég közösségi oldalára, amiben viccesen bejelenti a Meta PCs új nevét, ami nem más, mint a Facebook.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
TECH

Adele szólt a Spotify-nak, hogy el kéne tüntetni egy gombot, ők pedig eltüntették

A brit énekesnő szerint nem jó, ha a Spotify felhasználói össze-vissza hallgatják egy album számait, ezért megkérte a szolgáltatót, hogy szedjék le ezt a funkciót.

Link másolása

hirdetés

A BBC értesülései szerint Adele úgy gondolja, hogy az előadók nagy gonddal állítják össze az albumjaikat, fontos, hogy milyen dalok következnek egymás után, ugyanis sok esetben így áll össze a történet, amit az adott lemez el akar mesélni. Egyébként több előadó ugyanebből az okból ellenezte régebben, hogy az iTunesban egyesével lehessen megvenni a számokat, ezt nem tudták megakadályozni,

Adele viszont elérte a Spotify-nál, hogy kivegyék a "Shuffle" gombot, aminek megnyomása után véletlenszerűen jönnek sorra a számok.

Az énekesnő a Twitteren köszönte meg a streamingszolgáltatónak, hogy meghallgatták és teljesítették a kérését, a Spotify erre úgy válaszolt, hogy "érted bármit".

Ettől függetlenül úgy tűnik, hogy mégsem tűnt el teljesen a véletlenszerű lejátszás, egy konkrét zenét hallgatva ugyanis megjelenik a gomb a bal alsó sarokban, így továbbra is lehet az albumok számait random sorrendben hallgatni. Elképzelhető, hogy csak lassan jut el az újítás mindenhova, mindenesetre az alábbi screenshotot a Spotify legújabb verzióján lőttük, amin látszik a működő "Shuffle" gomb.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés

Nem lehet többé a Facebookon és az Instagramon politikai nézetek, származás vagy vallási hovatartozás alapján célozni hirdetéseket

Többek között az azonos neműek házassága, az LMBT kultúra, a katolikus egyház és a zsidó ünnepek is az érzékeny témák és kulcsszavak közt lesz.
Címkép: Pixabay - szmo.hu
2021. november 09.


Link másolása

hirdetés

Január 19-től a hirdetők többé nem adhatnak fel olyan hirdetéseket, amelyek etnikai hovatartozás, politikai hovatartozás, vallási vagy szexuális irányultságra céloznak, írja a Telex az Axios cikke alapján.

A tilalom a Meta tulajdonában lévő összes alkalmazásban érvényes lesz, tehát a Facebookon, az Instagramon, és a Messengerben is.

Többek között az azonos neműek házassága, az LMBT kultúra, a katolikus egyház és a zsidó ünnepek is az érzékeny témák és kulcsszavak közt lesz. Emellett minden olyan téma vagy kulcsszó, amely politikai meggyőződéssel, társadalmi kérdésekkel, érdekérvényesítő ügyekkel, valamint politikai szervezetekkel és személyiségekkel kapcsolatos, szintén tiltott lesz.

Graham Mudd, a Meta hirdetésekért felelős vezető munkatársa elmondta, hogy a vállalat elkötelezett amellett, hogy segítse a kisvállalkozásokat, a non-profit szervezeteket, hogy elérjék célközönségüket. Ebben például olyan eszközök lesznek hasznosak, mint a közönség a földrajzi elhelyezkedése.

A hirdetők eddig olyan részletes célzási beállításokkal élhettek a Meta alkalmazásaiban, amelyek az eddigi hirdetési rendszer kritikusai szerint könnyen manipulálhattak vagy hagyhattak figyelmen kívül egyes társadalmi csoportokat a saját érdekeik mentén.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: