TECH
A Rovatból

Eldöntöttem! Energiatakarékos hőszivattyút veszek, na de milyet?

Ha felújítás vagy építkezés előtt állunk, akkor mindenképpen érdemes elgondolkodnunk, milyen hűtő- és fűtőrendszert alakítsunk ki. Ha környezetvédelmi és akár pénzügyi okokból a megújuló energia mellett döntünk, okos lépés először feltérképezni a hőszivattyús megoldásokat.


Milyen hőszivattyút válasszak? Mire kell odafigyelni hőszivattyú választáskor? Jó lesz az otthonomba ez a rendszer? Mikor térül meg a hőszivattyús beruházás? Rengeteg kérdés merül fel ezzel az új, környezettudatos megoldással kapcsolatban, és nem egyszerű eligazodni a sok információ között, ezért a Gree légkondicionálók kereskedelmi üzletágának igazgatója, Ifj. Korcsok Gábor segítségével összeszedjük most a legfontosabb támpontokat. A Cool4u Systems Kft. vezetője a cégén keresztül nemcsak a teljes hazai, de a nemzetközi piacot és trendeket is ismeri, valamint cégfilozófiájában kiemelt szerepet játszik az edukáció.

Miért jó a hőszivattyú?

Ez egy olyan hűtő-fűtő technológia, amellyel kiválthatjuk jelenlegi fosszilis energiát használó fűtésünket, és a leghatékonyabban tudjuk megvalósítani a házunk hőszabályozását tisztán elektromos áram felhasználásával. Ez a rendszer nem égésből merít hőt, hanem a környezetből (talaj, levegő, víz) vonja el a hőt, éppen ezért ez egy megújuló energiaforrás. Tehát nincs szükség többé földgáz használatára, továbbá a rendszer napelemmel kiegészítve akár egész évben teljesen ingyenessé is teheti házunk hőmérséklet-kezelését. A hőszivattyú környezetbarát, mely hosszú távon gazdaságos és felhasználója nincs kitéve a hirtelen energiaár-változásoknak.

Nehéz kiépíteni?

Fontos kiemelni, hogy a hőszivattyú nemcsak új építésű ingatlanoknál jelent tökéletes megoldást, hanem egy kis odafigyeléssel meglévő ingatlanunk fűtési-hűtési rendszerét is átalakíthatjuk. Többféle hőszivattyús rendszer létezik, mindenképp kérjük szakember segítségét ahhoz, hogy megállapítsa, melyik lenne a legjobb nekünk. Szakértői feladat a terv elkészítése, majd a kivitelezés után az ellenőrzés is, hogy minden a leghatékonyabban működik, például nem szökik el sehol a hő. Egy profin kiépített rendszerrel az ingatlan fűtését, hűtését és melegvíz-ellátását is biztosítani lehet.

Milyen verziók közül választhatunk?

Magyarországon a levegő-víz hőszivattyúk a legelterjedtebbek az alacsonyabb beruházási költségük révén, ám léteznek talajszondás és egyéb más technológiák is, itt azonban a kivitelezési és beruházási összeg nagyobb, mert ez a megoldás nagy földmunkát és különböző engedélyek beszerzését is igényelheti. A legegyszerűbb és ár-érték arányban legjobb megoldás a levegő-víz hőszivattyú. De még ennél is különböző kivitelezési formák közül kell választanunk, hiszen az ingatlan adottságai és környezet határozza meg, mi a legjobb számunkra. Háromféle megoldás létezik: monoblokk, osztott és all in one.

Melyik passzol az otthonunkhoz?

Monoblokk esetén az összes részegység egyben, egy kültéri egységben található. Ennek az az előnye, hogy az ingatlanon belül nem kell kialakítani új helyiséget a rendszer számára. Ez a megoldás tűnik a legolcsóbbnak a berendezések árai alapján, viszont ennek a legmagasabb a kivitelezési költsége, és a kinti hideg miatt arra is szükség lehet, hogy fagyállóval töltsük fel a rendszer, a fagyálló pedig pár százalékkal csökkentheti a rendszer hatékonyságát, mivel ez a közeg nem közvetíti olyan jól a hőt.

Az osztott kivitelnél a kültéri egység mellé párosul egy beltéri egység is, melnek előnye, hogy nincs fagyásveszély, hátránya pedig, hogy a beltéri egységnek biztosítani kell egy helyet a falon, kb. akkorát, mint egy gázkazánnak. Ebbe a kategóriába tartoznak még az úgynevezett hydrosplit berendezések, melyek most kezdenek teret hódítani a piacon.

Az all in one rendszerrel egy kompakt és szinte mindenre kiterjedő megoldást kaphatunk. A hagyományos osztott kivitelű hőszivattyú minden előnyét élvezhetjük amellett, hogy a beltérben kialakítanak egy közel 200 literes melegvíz tartályt is.

A fent említett összes verzió alkalmas hűtésre és fűtésre, illetve használati melegvíz-előállításra is.

Hőszivattyút szeretnék, mi az első lépés?

„Új ház építésénél egyszerűbb a folyamat, hiszen már a tervezési szakaszban bekerül ez a modern hőtermelő egység és a házat is ehhez alakítják ki az építés során. Elkészül az épület hőszükséglet-számítása is, és a szakemberek meghatározzák a hőszivattyú teljesítményét. Ilyenkor már csak arra kell figyelni, hogy a kivitelezés során minden munkálatot a terveknek megfelelően kivitelezzenek. Ugyanakkor felújítás és fűtéskorszerűsítés esetén komplikáltabb a helyzet. Ilyenkor a szakembernek fel kell mérnie a cserére szoruló rendszert, javaslatot kell tennie az átalakítási munkálatokra, el kell készíteni az épület hőszükséglet-számítását és meg kell határozni az ingatlan pontos teljesítményigényét, hogy a legjobb hőszivattyú kerüljön be. Ebben cégünk, a Cool4u Systems Kft. és országos partnerhálózatunk ingyenes segítséget, illetve szakértői támogatást is nyújt érdeklődőink számára. Számunkra kiemelten fontos, hogy ügyfeleink elégedettek legyenek és a hőszivattyú zavartalanul tegye a dolgát hosszú éveken keresztül.“ – mondja Ifj. Korcsok Gábor, a Cool4u Systems Kft. kereskedelmi igazgatója.

Az is fontos, hogy inkább nagy múltú, jó alkatrész-ellátottságú és szervizlehetőséget nyújtó gyártót válasszunk, hiszen sok új, olcsónak tűnő kisebb cég árasztotta el a piacot, melyek nem biztos, hogy pár év múlva is elérhetők lesznek, így hiba esetén majd alkatrész nélkül maradhatunk.

Mennyire hangos?

A gyártók egyik fő fejlesztési iránya a kültéri és beltéri egységek hangjának csökkentése, hiszen egyre több lakóparkot építenek kizárólag hőszivattyús fűtési rendszerekkel, ahol különösen nagy problémát jelentene zajkeltés. Jelenleg egy ideálisan elhelyezett beltéri egység szinte teljesen hangtalan lehet, míg a kültéri egység esetében sem kell nagyobb zajjal számolni, mint egy közepes teljesítményű klímaberendezésnél.

Mekkora ház esetében érdemes hőszivattyú telepítésben gondolkozni?

Valójában a pár tíz négyzetméteres ingatlanoktól a többszáz négyzetméteres házakig vagy akár a még nagyobb közületekig, szállodákig, irodaházakig is megfelelő választás a hőszivattyú.

Mennyibe kerül a rendszer kiépítése?

A bekerülési költségek és a megtérülés is sok mindentől függ. Új építésű az ingatlan vagy használt? Milyen fallal, szigeteléssel és nyílászárókkal rendelkezik? Milyen ez energetikai besorolása? Van H tarifa kiépítve? Van napelem a tetőn? Az ezekre a kérdésekre adott válaszok közül akár egy is nagyon megváltoztathatja az árakat. A következő bekezdésben szeretnénk egy kicsit segíteni olvasóinknak a költségek kiszámításában.

Először is vegyünk a BB energia besorolású 120m2-es ingatlant. (2018 után jellemzően már csak ilyen energetikai besorolású ingatlanok épültek, melyek nem a maximum, inkább a minimum elvárásokat teljesítik. Ezáltal sok esetben találkozhatunk ennél jobb megoldásokkal, mely ingatlanok még kevesebb energiából tarthatóak fennt.)

Tehát nézzük az ingatlan adatait, melyekkel megfelel a BB energetikai besorolásnak: Táblázat 1.

Természetesen ne feledkezzünk meg a HMV (használati melegvíz termelésről) sem. Jelen számításunkban egy 3 tagú családot vettünk alapul. Táblázat 2.

A fenti igények ellátására és a kalkuláció kiszámításához egy Gree Versati III 10 kW-os osztott levegő-víz hőszivattyú értékeit és tulajdonságait vettük alapul. Az életszerű költségek megállapításához az elmúlt évek téli, azaz október-április közötti időszakának átlaghőmérsékletét alkalmaztuk, melynek meghatározásában az OMSZ.hu volt a segítségünkre. Táblázat 3.

Lássuk a fogyasztás és a költségek alakulását havi bontásban. Mivel az átlaghőmérsékletben regionálisan is eltérések lehetnek, így a középhőmérsékleteket vettük alapul.

Fontos kiemelni, hogy számításainkban figyelembe vettük a rezsicsökkentett energiaárakat mind az elektromos áram, mind a földgáz esetében is és a törvényben szabályozott lakossági kvóta mértékéig ezekkel számoltunk. Az efeletti fogyasztás esetében a hivatalos piaci árral kalkuláltunk. Táblázat 4.

A havi bontás után elemezzük ki, mit is jelent ez háztartásunk számára éves szinten: Táblázat 5.

Természetesen a gázkészülékhez hasonlóan a hőszivattyúval is akár 20+ éves üzembiztos működéssel is számolhatunk a megfelelő karbantartások elvégzése mellett, így ez a megtérülési kalkuláció akár tovább gondolható a jelen tervet meghaladó, azaz 5 év feletti időszakra is.

Mivel egy modern épület szempontjából a hőleadók és a gépészeti szerelvények kialakítása szinte azonos, mint egy gázkészülék vagy egy hőszivattyú kiépítésekor, ezért a megtérülési számításhoz a két hőtermelő készülék beszerzési árának különbségében kell keresnünk a megoldást. Kalkulációinkból jól kirajzolódik, hogy egy hőszivattyú vásárlás egy gázkazánnal szemben akár 3-5 éves periódusban is meg tud térülni, és akkor még nem beszéltünk a napelemek esetleges jelenlétéről. Egy megfelelően kialakított szolárrendszer akár a teljes épület felhasznált energiáját is előtermelheti, ezzel csökkentve akár nullára a havi elektromos áram költségeit, sőt ezzel egyetemben a fűtés és hűtés költségét is. Igen hűtés! A hőszivattyúval ugyanis nem csak fűteni, hanem megfelelő hőleadók mellett hűteni is tudunk.

További részletekért keressen minket bizalommal.

*A táblázatokban feltüntetett adatok összetett számítások eredményét képezik, melynek okán akár eltérések tapasztalhatók más számításokkal összehasonlítva.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


TECH
A Rovatból
Majdnem légikatasztrófát okoztak, világszerte új szabályok jöhetnek a power bankok és más akkumulátorok miatt
Súlyos vészhelyzetet eddig csak ritkán okoztak, de nem szabad kísérteni a sorsot - mondják a légitársaságok, amelyek maguk szigorítják a fedélzetre vitt power bankokra és akkumulátorokra vonatkozó szabályokat.


Nemrég kiderült, hogy azon a dél-koreai utasszállító repülőgépen, ami januárban égett ki egy puszani kifutón, egy utas power bankja okozta a tüzet. Ezért és általában az akkumulátorok tűzveszélyessége miatt most új előírásokat vezetnek be a repülőgépeken. A szabályok olyan hordozható elektronikai cikkekre vonatkoznak, amelyekről az átlag utasok nem is sejtették, hogy komoly kockázatot hordozhatnak. A légiközlekedés legnagyobb szereplői még azelőtt lépnek, hogy súlyos katasztrófa történne.

Hajmeresztő esetek, amelyeket power bankok és akkumulátorok okoztak

Eddig kevesen gondoltuk volna, mekkora veszélyt jelenthetnek a hordozható műszaki cikkeink, pedig a földön számtalan és a levegőben is egyre több eset példázza, hogy a lítium-ion akkumulátorok, sőt, akár egy olyan apróság hibájából is történhet légikatasztrófa, mint egy egyszerű power bank. A legsokkolóbb friss példa erre az az Airbus, ami a dél-koreai Puszan Gimhae Nemzetközi Repülőterén gyulladt ki - szerencsére még felszállás előtt, a kifutón, és nem a levegőben.

A 169 utas megmenekült, viszont hárman sérüléseket szenvedtek és tetemes anyagi kár is keletkezett.

Ennek a januári balesetnek az eredménye egyrészt egy teljes egészében kiégett utasszállító repülőgép, másrészt pedig néhány új szabály, amelyet egyelőre csak ázsiai légitársaságok vezettek be, de nyugodtan számíthatunk rá, hogy lassan az egész világon elterjednek majd.

Kiégett az Airbus

A puszani eset kivizsgálása során a szakértők rátaláltak a tűzfészekre, és benne az egyik utas power bankjára, amiről azt állítják, hogy műszaki hiba miatt túlhevült, majd lángra lobbantotta a poggyászt, és a tűz rövid idő alatt a teljes fedélzetre átterjedt. Az Air Busan repülőgépe viszont csak egy a sokból, ami az utóbbi években veszélyhelyzetbe került hibás akkumulátorok miatt.

A Reuters szerint az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala 2024-ben kéthetente három olyan esetet regisztrált világszerte, amikor egy repülőgépen lítium-ion akkumulátorok túlmelegedtek és zavart, illetve kis híján balesetet okoztak. 2018-ban még kevesebb mint heti egyszer történt hasonló, szóval pár év alatt szignifikáns növekedés történt. És ezt akkor is komolyan kell venni, ha csupán néhány elszigetelt incidensről beszélünk, hiszen, ha több kilométer magasan gyullad ki az utastér, borítékolható a súlyos légikatasztrófa.

Többé nem tehetjük a fedélzetre vitt poggyászba sem

A legtöbb légitársaság és nemzetközi szabályozás szerint már eddig is tilos volt lítium-ion akkumulátort tartalmazó eszközöket vagy külső akkumulátorokat (power bankokat) a feladott poggyászba tenni. Az ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) és az IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) előírásai szerint a power bankokat és a tartalék akkumulátorokat kizárólag a kézipoggyászban lehet szállítani. És még ebből is lehet baj. Ezt jól demonstrálja ez az eset, amikor a reptéri csomagellenőrzés során lobbant lángra egy külső akkumulátor.

A beépített lítium-ion akkumulátorral rendelkező eszközöket (pl. laptop, tablet, okostelefon, e-cigaretta, elektromos fogkefe stb.) általában szintén a kézipoggyászban kell tartani, de ha a feladott bőröndbe kerülnek, kikapcsolt állapotban kell lenniük, és megfelelő csomagolásokkal vagy tokokkal ki kell védeni, hogy véletlenül bekapcsolódjanak.

Ezen a ponton jegyezzük meg, hogy a szabályok légitársaságonként eltérhetnek, így mindig érdemes ellenőrizni annak az adott cégnek az előírásait, amelynek a repülőjével utazunk! Főleg a közeljövőben, mert az eddigiekhez képest új szabályok léphetnek érvénybe.

A repülésbiztonsággal foglalkozó szakemberek és jogalkotók régóta kockázatként kezelik az akkumulátorokat, és időről-időre szigorítják a szabályokat - főleg balesetekre reagálva. Az utóbbi időben történt incidensek miatt több légitársaság frissítette a lítium-ion akkumulátorok szállítására vonatkozó előírásait, hiszen meghibásodás esetén extrém hőt és füstöt termelhetnek, illetve akár tüzet okozhatnak.

Dél-koreai légitársaságok

A fent írt baleset miatt aligha meglepő, hogy az Air Busan lett az első légitársaság, amely megváltoztatta a szabályzatát: az utasoknak a hordozható akkumulátorokat a „testükön”, magyarán a zsebeikben, kézitáskáikban kell tartaniuk, nem pedig a fej feletti csomagtartóban (ahol a januári baleset során a tűz keletkezett).

Március 1-jétől aztán nemcsak ők szigorították a szabályokat, hanem Dél-Korea kormánya is: immár minden helyi légitársaságnak arra kell köteleznie az utasokat, hogy maguknál tartsák a hordozható akkumulátorokat, illetve az e-cigarettákat. Specifikusan ezeket az eszközöket nem helyezhetik el a csomagtartókban, és nem is tölthetik a fedélzeten.

Hongkongi légitársaságok

Itt is vastagon voltak előzményei a szabályok szigorításának. Március 20-án egy Kínából indult Hong Kong Airlines járatnak kellett kényszerleszállást végrehajtania, mert egy utas kézipoggyászában tűz keletkezett. A helyi polgári légügyi hatóság pár nappal később közölte, hogy „rendkívüli aggodalomra adnak okot az utasok által szállított és használt hordozható akkumulátorokkal kapcsolatos biztonsági incidensek”, majd a légügyi hatóság április 7-i hatállyal megtiltotta, hogy az utasok használják vagy töltsék a hordozható akkumulátorokat a repülőgépen, és azok nem helyezhetők el a fej feletti csomagtárolókban sem.

A szintén hongkongi Cathay Pacific bejelentette, hogy már határidő előtt alkalmazza az új szabályokat - megváltoztatva ezzel korábbi kijelentését, amiben a végrehajtás nehézségei és a nem kívánt következmények miatt még nem akart változtatni az új irányelvein.

AirAsia - A maláj Capital A tulajdonában lévő AirAsia április 1-jétől szintén betiltja a hordozható akkumulátorok használatát és töltését a fedélzeten. Az új előírás szerint az akkumulátorokat kizárólag az ülészsebben vagy az ülés alatti tárolóban lehet elhelyezni, de a fej feletti csomagtartókban nem.

Air Astana - A kazah légitársaság március 13-tól tiltotta meg a power bankok használatát és töltését a fedélzeten, de azt engedélyezi, hogy ezeket az eszközöket a kézipoggyászba, illetve a csomagtartóba helyezzék.

Batik Air - A Lion Air csoporthoz tartozó indonéziai vállalat gépein március 14. óta tilos a hordozható akkumulátorok használata a fedélzeten. Az utasok legfeljebb két hordozható akkumulátort tarthatnak maguknál, de nem helyezhetik azokat a fej feletti csomagtartókba.

Kína - A kínai légügyi hatóság megelőzte a korát - a Reuters szerint az ázsiai ország légitársaságainak már legalább 2014 óta előírják, hogy nem engedélyezhetik az elektronikai cikkek power bankról történő töltését a fedélzeten.

Tajvan - A tajvani China Airlines és EVA Air március 1-től tiltotta meg a hordozható akkumulátorok és tartalék lítium akkumulátorok használatát és töltését a repülőgépen. Előbbi azt javasolja, hogy ezeket senki ne tegye a feje feletti csomagtartóba, míg utóbbi csak az ülésekbe szerelt USB-töltővel engedélyezi az eszközök töltését.

Malaysia Aviation Group - A Malaysia Airlines anyavállalata április 1-től tiltja meg a hordozható akkumulátorok elhelyezését a fej feletti csomagtartókban. Az akkumulátorokat a kézipoggyászban, az ülés alatt vagy az ülészsebben kell tartani, míg a mágneses vezeték nélküli akkumulátorok csak külön tasakban szállíthatók és a használatuk szintén tilos a repülőgépeken.

Singapore Airlines - A légitársaság és diszkont leányvállalata, a Scoot szintén április 1-től tiltja be az utasoknak a hordozható akkumulátorok használatát és töltését a fedélzeten.

Thai Airways - A thaiföldi légitársaság március 15-től tiltotta meg a hordozható akkumulátorok és tartalék elemek használatát, illetve töltését.

VietJet - A vietnami diszkont légitársaság március 24-én jelentette be, hogy az utasok nem tölthetik és nem használhatják a hordozható akkumulátoraikat a fedélzeten. Az eszközöket ki kell venni a kézipoggyászból, és olyan módon kell tárolni, hogy a személyzet bármikor ellenőrizhesse őket.

Mint látható, a legtöbb ázsiai légitársaság hetek alatt képes volt átállni az új szabályokra, és kétség sem fér hozzá, hogy globálisan ugyancsak várhatóak hasonló változások. Addig is az európai és amerikai vállalatok leginkább a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) veszélyes árukra vonatkozó előírásait követik. Ezek szerint a hordozható akkumulátorokat kizárólag a fedélzetre vitt kézipoggyászban lehet elhelyezni, nem a feladott bőröndben.

Az IATA előírásai ezenkívül meghatározzák a szállítható akkumulátorok mennyiségét és teljesítményét is. Bár e szempontok alapján szintén ahány légitársaság, annyi szabály, jó tudni, hogy utasonként legfeljebb két darab, maximum 100-160 Wh-s és 20.000 mAh-s külső akkumulátort szoktak engedélyezni. Érdekesség, hogy a Virgin Australia például csak úgy engedi a fedélzetre ezeket az eszközöket, ha védve vannak rövidzárlat ellen. Kizárólag az eredeti dobozukban vagy olyan csomagolásban lehetnek az utasoknál, ami jól szigeteli az érintkezőket.

A lítium-ion akkumulátorok problémája

A mobiltelefonokat, laptopokat, drónokat, okosórákat, valamint az elektromos kerékpárokat, rollereket és autókat mind-mind lítium-ion akkumulátorok működtetik. Ezek az akkumulátorok túlmelegedhetnek egy „hőmegfutásnak” nevezett jelenség miatt, ami egy tűzhöz vagy robbanáshoz vezető láncreakció.

Így néz ki:

A lítium-ion akkumulátorok, amelyeket például külső akkumulátorokban is használnak, rendkívül reakcióképes és gyúlékony anyagokat tartalmaznak. „A lítium akkumulátorok maguk is lehetnek gyújtóforrások, vagy táplálhatják egy máshol keletkező tüzet. A kockázat különösen nagy, ha az akkumulátorok sérültek, megduzzadtak, gyártási hibát tartalmaznak, túltöltődtek vagy túlmelegedtek” – mondta a CNN-nek Sonya Brown, az ausztráliai Új-Dél-Walesi Egyetem repülőgép-tervezéssel foglalkozó vezető oktatója.

A szakember hozzátette: a véletlen találkozás más akkumulátorokkal „váratlan kisülést okozhat”, így azt javasolja, hogy a külső akkumulátorokat és a tartalék akkumulátorokat utazás előtt érdemes külön becsomagolni vagy leragasztani valamilyen nem vezető anyaggal, hogy biztosan elkerülhető legyen a fémekkel való érintkezés.

Brown azt is tanácsolja az utazóknak, hogy indulás előtt ellenőrizzék a külső akkumulátoraikat, és ha duzzadást vagy külső sérülést észlelnek, semmiképpen se vigyék magukkal a repülőgépre, sőt, az előírásoknak megfelelően inkább szabaduljanak meg tőle, hogy az otthonaikat se veszélyeztesse.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
TECH
A Rovatból
Keményet lépett az EU: betiltották a veszélyes mesterséges intelligenciát, óriási bírságok jöhetnek
Rengeteg MI-rendszert érint a szabályozás, van, amit teljesen be is tiltanak. A tiltott technológiákat alkalmazó vállalatokra hatalmas pénzbírság várhat, függetlenül attól, hogy hol van a székhelyük.
FM. Kép: Unsplash - szmo.hu
2025. február 03.



Február 2-tól az Európai Unió új szabályai alapján szigorúan fellépnek az olyan mesterséges intelligencia (MI) rendszerek ellen, amelyek túl nagy kockázatot jelentenek. A tiltott technológiákat alkalmazó vállalatokra hatalmas pénzbírság várhat, függetlenül attól, hogy hol van a székhelyük.

Az EU mesterséges intelligenciáról szóló rendelete (AI Act) hosszú előkészítés után tavaly márciusban kapta meg a jóváhagyást, és augusztus 1-jén lépett hatályba – részletezi a Tech Crunch. A rendeletben szereplő első határidő most februárban érkezett el: ez az, amikor a legveszélyesebbnek ítélt MI-rendszereket betiltják.

A szabályok célja az MI biztonságos felhasználásának biztosítása különböző területeken, például a fogyasztói alkalmazásokban és a közterületeken.

Az új szabályozás négy kockázati szintet határoz meg:

• A minimális kockázatú rendszerek, például az e-mail spamszűrők, szabályozás nélkül maradnak.

• Az ügyfélszolgálati chatbotokat korlátozott kockázatúként kezelik, így csak enyhe szabályozás vonatkozik rájuk.

• A magas kockázatú rendszerek, például az egészségügyi ajánlásokat adó MI-k, szigorúbb ellenőrzést kapnak.

• Az elfogadhatatlan kockázatú alkalmazások viszont teljes tiltás alá esnek.

Az utóbbi, tiltott kategóriába tartozik például a társadalmi pontozás, amely a személyes viselkedés alapján készít kockázati profilokat. Nem engedélyezett az olyan MI sem, amely észrevétlenül manipulálja az emberek döntéseit, vagy kihasználja az életkor, fogyatékosság vagy társadalmi helyzet miatti sérülékenységet. Tilos olyan technológiát használni, amely külső megjelenés alapján próbálja előre jelezni a bűncselekményeket, vagy biometrikus adatokkal próbál következtetni egy személy tulajdonságaira. Az érzelemfelismerő rendszereket sem lehet munkahelyen vagy iskolában alkalmazni, és tilos arcfelismerő adatbázisokat bővíteni online vagy biztonsági kamerás felvételekből származó képek segítségével.

A szabályokat megszegő cégek akár 35 millió eurós – nagyjából 13 milliárd forintnyi – bírságot is kaphatnak, vagy az előző pénzügyi évük globális árbevételének 7 százalékát kellhet befizetniük, attól függően, melyik összeg a nagyobb.

Tavaly szeptemberben több mint 100 vállalat, köztük az Amazon, a Google és az OpenAI önként csatlakozott az EU AI Paktumhoz, amelyben vállalták, hogy az AI Act előírásait már a hivatalos határidő előtt alkalmazzák. Néhány nagy technológiai vállalat, például a Meta és az Apple, kimaradt a megállapodásból. A francia MI-startup, a Mistral, amely az AI Act egyik legnagyobb kritikusa, szintén nem csatlakozott.

A jogszabály néhány kivételt is tartalmaz. A bűnüldöző szervek bizonyos esetekben biometrikus adatokat gyűjtő rendszereket használhatnak, például emberrablási ügyeknél, vagy közvetlen életveszély elhárítására. Az ilyen esetekben előzetes hatósági engedély szükséges, és a döntéseket nem hozhatják meg kizárólag az MI-rendszerek eredményei alapján. Orvosi, vagy biztonsági indokokkal alkalmazhatóak munkahelyi és iskolai érzelemfelismerő rendszerek is.

Az Európai Bizottság 2025 elejére ígérte a további részleteket tartalmazó iránymutatások közzétételét, de ezek egyelőre nem jelentek meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
Szellemek az AI-képeken? Sokak szerint megőrült a ChatGPT mesterséges intelligenciája
A ChatGPT új képgeneráló funkciója tarol a neten, de sokaknál furcsa alakok tűnnek fel az anime stílusban módosított képeken. A felhasználók egy része paranormális jelenségeket emleget.


Az elmúlt napokban világszerte rengetegen próbálták ki a ChatGPT új képgeneráló funkcióját, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók különféle művészeti stílusok alapján alakítsák át a saját fotóikat.

A legnépszerűbb a Studio Ghibli animációit idéző stílus lett. A közösségi médiát el is árasztották ezek a módosított képek, viszont az internetezők egy része furcsa, hátborzongató részletekre figyelt fel a végeredményen.

Többen arról számoltak be, hogy a Ghibli-stílusban generált képeken olyan alakok is megjelentek, akik az eredeti fotón nem szerepeltek.

Nemcsak a ChatGPT képgeneráló AI-jával akadt hasonló gond. Egy Instagram-felhasználó az Elon Musk cége, az xAI által fejlesztett AI-t használva kapott hasonlóan vérfagyasztó eredményt. A barátnőivel közös fotón eredetileg négyen voltak láthatóak, de a Grok által generált verzión már öten voltak.

Ahogy telnek a napok, egyre több hasonló tapasztalatról, a módosított képeken ismeretlen alakok feltűnéséről számolnak be a felhasználók – vette észre a Hindustan Times.

Aligha véletlen, hogy az AI szellemalakokat szerkeszt a képekre

A tokiói Ghibli Stúdiót 1985-ben alapította Hajao Mijazaki rendező. Első egész estés animációs filmje, a Cagliostro vára 1979-ben jelent meg. A legismertebb munkái közé tartozik a Nauszika – A szél harcosai, a Laputa – Az égi palota, A vadon hercegnője és a Ponyo a tengerparti sziklán. Filmjeit saját elmondása szerint gyerekeknek szánta, ugyanakkor a felnőttek számára is fontos üzeneteket hordoznak. Egyik legismertebb karaktere a Chihiro Szellemországban című népszerű animében feltűnt arc nélküli szellem:

A figura önmagában kísérteties többlettartalommal bír az anime- és mangarajongók számára, így talán nem véletlen, hogy a Ghibli-stílusban átalakított képekre a generatív mesterséges intelligenciák szellemalakokat szerkesztenek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
Ne dőlj be! Nem igaz, hogy a fordított PIN-kód segélyhívást indít – ezt teheted helyette
Ugyan a városi legenda teljes blődség, de tény, hogy veszélybe kerülhetünk a bankautomatáknál, és szerencsére az is igaz, hogy vannak hatékony megoldások is.
Malinovszki András / Fotó: Sebastian Ganso/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2025. február 05.



Évek óta terjed az a tévhit, hogy ha valaki vészhelyzetben a PIN-kódját fordított sorrendben adja meg a bankautomatánál, a készülék nemcsak pénzt ad ki, hanem titokban riasztja a rendőrséget is. A bankok és a biztonsági szakértők szerint azonban ez nem igaz, a módszer egyáltalán nem működik.

Az ATM-ek kizárólag a helyesen beírt PIN-kódot fogadják el. Ha valaki fordított sorrendben próbálja megadni a kódját, azt a rendszer hibás próbálkozásként értékeli. Három sikertelen próbálkozás után akár zárolhatja is a kártyát – írja a cseh poznatsvet.cz portál nyomán a Blikk.

Ha valakit erőszakkal kényszerítenek arra, hogy pénzt vegyen fel, a szakértők szerint a legbiztonságosabb megoldás az együttműködés. Egy sikertelen trükk vagy ellenállás csak tovább ronthat a helyzeten.

Bár a fordított PIN-kódos riasztás csupán legenda, a bankautomatáknál valódi veszélyek is leselkednek az emberekre. Egyre többen próbálnak visszaélni azzal a módszerrel, hogy banki dolgozónak adják ki magukat. A csalók azt állítják, hogy biztonsági ellenőrzést végeznek, és arra kérik az áldozatot, hogy generáljon egy aktivációs kódot az ATM-nél. Később ezt felhasználva hozzáférhetnek az illető bankszámlájához.

A cseh portál szerint az alábbi óvintézkedésekkel csökkenthetjük a kockázatot:

  • Mindig takarjuk el a billentyűzetet a PIN-kód beírásakor.
  • Rendszeresen ellenőrizzük a bankszámlánkat, és ha gyanús tranzakciót észlelünk, azonnal értesítsük a bankot.
  • Soha ne adjuk meg a PIN-kódunkat, belépési adatainkat telefonon, e-mailben vagy SMS-ben, mert a bankok ilyen információt nem kérnek.
  • Ha gyanús hívást vagy üzenetet kapunk, ne válaszoljunk, hanem közvetlenül a bank hivatalos ügyfélszolgálatát hívjuk fel.


Link másolása
KÖVESS MINKET: