KULT
A Rovatból

Brad Pitt, Margot Robbie és a hollywoodi orgiák – A Babylon botrányos óda a mozihoz

Gazdagok és sztárok tivornyája sok meztelenséggel, szexszel és testnedvekkel, magyarul káromkodó feleség, kokainhegyek, bulielefánt… Na ilyet még nem láttunk!


Az 1920-as években a némafilmek sztárjai voltak a leghangosabbak. Dívott a dekadencia, a hedonizmus, a mértéktelen drogozás és piálás, a féktelen partik, ráadásul a filmforgatásokat sem úgy kell elképzelni, mint manapság: fejetlenség, zűrzavar, életveszély, káosz. Mégis volt benne valami szép, valami varázslatos.

Damien Chazelle ezt az érát nézte ki magának, hogy vászonra álmodja a mozi mágiáját, a mozgóképek iránti csodálatát.

Ha hinni lehet az alkotói berkekből érkező infóknak, régi vágya volt e sztori elkészítése, sőt, minden eddigi filmjére szükség volt ahhoz, hogy ezt elkészíthesse, nem kezdhette ezzel a rendezői karrierjét. Nos, ez a bizonyos „felkészítés” nem is sikerült olyan rosszul, ha azt vesszük, hogy a 2014-es Whiplash három Oscar-díjat kapott, és a legjobb film kategóriájában is jelölték, a 2016-os Kaliforniai álom pedig már hat szobrot érdemelt ki, Chazelle ugyanakkor 32 évesen minden idők legfiatalabb Oscar-díjas rendezője lett. A 2018-as Az első ember némileg kilóg a sorból, hiszen ott nem a zene és a film volt a fókuszban, mindenesetre azután sem lett író-direktorunk karrierje kevésbé fényes.

S lám, eljött az idő, hogy elkészüljön a szerelemprojekt, amelyhez olyan nagyágyúkat nyert meg Chazelle, mint Brad Pitt és Margot Robbie, akik mellé egy Diego Calva nevű fiatal, mexikói sztárjelöltet is szerződtetett.

Ők hárman adják Babylon savát-borsát (mindhárman elképesztőek, de Robbie óriási energiáira emlékszünk majd leginkább), az ő sorsukon, örömeiken, bánataikon, sikereiken, bukásaikon keresztül tárul elénk a ’20-as évek hollywoodi miliője.

Azé a korszaké, amikor még a filmforgatásokon élőben zenéltek a jelenetek alá, hogy megfelelő hangulatba hozzá a színészeket, amikor nem számított, hogy ki vagy mi zajong a háttérben a „Tessék!” és az „Ennyi!” között, amikor simán előfordulhatott, hogy egy eltévedt dárda szíven talált egy statisztát, vagy a jelenet közben égett le egy díszlet. A munka ráadásul semmi, a sikeres forgatási napok végén indult csak az igazi haddelhadd a sztárok orgiáin.

Majd a ’20-as évek végén felütötte fejét a hangosfilm, ami óriási népszerűségre tett szert villámgyorsan, így mindenkinek alkalmazkodnia kellett a változó világhoz. Persze a legtöbben nem tudtak. Aki addig sztár volt, senki lett, egy pillanat alatt kellett átadni a helyet új neveknek, akik beszélni, hangsúlyozni, memorizálni is tudtak. A forgatásokra csend borult, és a közönség szemében is fontos lett az erkölcs. A régóta népszerű filmsztár, Jack Conrad (Pitt), az újdonsült díva, Nellie LaRoy (Robbie) és a mindenes-asszisztensből filmstúdió-vezetővé előlépő Manny (Calva) is kénytelenek haladni a korral, ami nem éppen zökkenőmentes.

A Babylon mindjárt az első 20 percével sokkolja a nézőt. Egy rosszabb Adam Sandler-film altesti poénjával startolunk, majd betekintést kapunk egy fékevesztett tivornyába, amelyben minden folyik, még az is, amire nem gondolnánk. Chazelle egy pillanat alatt bevisz minket a sűrűbe, egy Baz Luhrmannhoz fogható nyitánnyal kápráztat el, csak keményen 18-as karikával. Ebben a filmben a csúcs és a mély is egyfajta pokolnak tűnik egy átlagember számára, az élvezetek ilyetén hajszolása és a dicsőség elmúlása miatti leépülés egyaránt elidegenítő hatásúak, Chazelle mégsem egy kiábrándult bírálatot mutat a showbusiness és a benne élők iránt.

Illetve benne van ez is, a Babylon mégis inkább egy óda, himnusz, tisztelgés a művészet, a film és a mozi nagysága, hatása és sokoldalúsága előtt.

Megspékelve az Oscar-díjas Linus Sandgren (Kaliforniai álom) csodás képeivel és az Oscar-díjas Justin Hurwitz (Kaliforniai álom) fülbemászó és sokrétű zenei aláfestésével.

Bár a 189 perces játékidő embert próbálónak tűnik, a film mégsem lassú (talán csak a második felében Jack Conrad szomorú elmélázásai kapcsán ül le valamennyire), annyi mindent pakolt bele író-rendezőnk. Kétségetelen, hogy túl sok az, ami a vásznon zajlik, és ezzel sokan nem tudnak majd mit kezdeni.

Chazelle valósággal bombázza az érzékeinket és az érzelmeinket: nevetünk, meghatódunk, szörnyülködünk, sírunk, felfordul a gyomrunk, izgulunk, rettegünk.

Igen, rettegünk is, ebbe a csodás és botrányos műfajmixbe, amit Babylonnak hívnak, még egy kis horror is belefért egy alagútmélyi illegálbulis jelenet erejéig, Tobey Maguire pedig sosem volt ennyire para…

Na meg az a finálé, te jó ég! Chazelle-re bizonyosan hatott Az édes élet, a Cinema Paradiso és az Ének az esőben (ez utóbbiból nem is csinál titkot), a végén mégis valami olyasmit látunk, amire bizton nem számítottunk. Ami egyszerre leugrik az addig látottakról (nem is nyeri majd el mindenki tetszését), egyúttal pedig felemeli a filmrajongó nézőket sosem látott magaslatokba. Az elborzasztással inspirál, ha ennek van értelme… De miért ne lehetne? A „szokatlan” furcsa érzelmeket vált ki az emberből, így biztosan sokan lesznek, akik maguk is zavarba jönnek a végefőcím pergésekor, és nem tudják, mihez kezdjenek az érzéseikkel. Mert ez egy zavarba ejtő, mesteri film.

És hogy miért Babylon? Nos, ez egy olyan név volt, amelyet akkoriban Hollywood érzékeletes leírására használtak: egy kívülről ragyogónak tűnő, ám bűnös hely, a dekadencia és a romlottság városa, amely a pusztulás felé tart. Hollywoodot azonban nehéz lesz elpusztítani. Főként, ha ilyen filmek készülnek róla.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Kibe bízzon az, akit így tettek lóvá, ilyen alja módon?” – Itt van Azahriah legújabb száma, a pörkölt
Azi falatozója, egy mozdulatlan alak és megannyi rejtélyes utalás. A vadonatúj dal aligha fog csalódást okozni a rajongóknak.


Azi zenéjével és Bogdán Balázs vizuáljával megérkezett Azahria legújabb száma és minimál klipje, a pörkölt.

A új dalban a zenész tesz néhány kósza utalást, amit akár közéletinek is lehet venni, utal saját sikereire és harcaira, de többször emlegeti a múltját is.

A klipben egy panelrengetegben magányosan álló gyrosozó, benne egy Azira emlékeztető, mozdulatlan figura, és egy előtte fekvő, leginkább idős hölgyre hajazó alak szolgáltatja a vizuált.

A Szeretlek Magyarország egyik olvasója szemfülesen megpróbálta megfejteni a látványnak egy részét: elmélete szerint az Azi falatozója nevű gyrosos megjelenítése utalás lehet Bereczki Zoltán egy korábbi mondatára. A színész-énekes korábban úgy nyilatkozott Azarhirah zenéjéről: „Zeneileg… a gyrososnál szól ez a zene 20 éve. Ez egy arab zenei hangzásvilág, amit a kissrác csinál. Ha leveszed róla a magyar zenét, és elkezdesz rá ilyen arab halandzsát csinálni, akkor pont ugyanez a zene szól a gyrososban. Csak a hangszerek alatta, a szöveg amit csinál, az egész az, amit nem fogsz tudni mellé rakni. Az az életérzés, amit ő hoz”. Mi ezt elfogadjuk érvényes találatnak.

A műhöz kevesebb mint fél óra alatt már 250 komment érkezett, és szinte másodpercenként emelkedik a lájkok száma. (A nap végére egyébként közel 95 ezer megtekintés, 10 ezer feletti kedvelés és 600 közeli komment lett a mérleg, 6 óra alatt.)

Azarhiah – pörkölt

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
20 évesen elítélték drogcsempészésért, a szeretői miatt mentek tönkre a házasságai, és az impró zsenijének tartották – Bill Murray 75 éves
A színész kollégái és a vele dolgozó rendezők többsége szerint is nehéz vele együtt dolgozni, de végül mindig kivételes alakításokat produkál. Ő Hollywood egyik bennfentes kívülállója.


William James Murray 1950. szeptember 21-én született Evanstonban, Illinois államban egy ír katolikus családba, a postai ügyintéző Lucille Collins és a fakereskedő Edward J. Murray gyermekeként, nyolc (!) testvérrel. A Loyola Akadémiára járt, egy fiúknak fenntartott jezsuita suliba, Chicago egyik külvárosába. Mindössze 17 éves volt, amikor 1967-ben az édesapja 46 éves korában meghalt a cukorbetegség szövődményeiben.

Fiatalkorában Murray olyan amerikai hősökért rajongott, mint Kit Carson, Wild Bill Hickok és Davy Crockett. Tinikorában ütőhordózóként is dolgozott golfpályákon (talán nem véletlenül vállalta el később a Golfőrültek-filmeket), hogy finanszírozza tanulmányait a jezsuita középiskolában. De benne volt egy rockbandában, a Dutch Mastersben is, méghozzá énekesként, illetve tagja volt a középiskolai és a közösségi színház társulatának is. A színészi karrier mégsem jött kapásból. A Loyola Akadémia elvégzése után a Regis Egyetemre járt Denverben, ahol orvostudományi előkészítő tanfolyamokat vett, de hamarosan otthagyta az iskolát, és visszatért Illinoisba (2007-ben a Regis ettől függetlenül tiszteletbeli bölcsészettudományi doktori címet adományozott neki).

Majd jött az első nagy balhéja. 1970. szeptember 21-én, vagyis épp a 20. születésnapján a rendőrség letartóztatta Billt a chicagói O'Hare repülőtéren, mivel megpróbált kb. 4,5 kiló kannabiszt felcsempészni a gépre, amit állítólag el akart adni később.

A lebukásának ráadásul ő maga volt az oka, mivel már a repülőn azzal viccelődött a mellette ülő utasnak, hogy bombát csomagolt a poggyászába. Murray-t akkor felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték. Ez az eset egyúttal fordulópontot jelentett az életében, mivel arra ösztönözte, hogy teljes munkaidőben a komédiával foglalkozzon.

Az imprós zseni

Murray komikusi karrierje nagyot ugrott, amikor 1977-ben, 27 évesen csatlakozott az NBC, akkor már két éve sugárzott Saturday Night Live című műsorának stábjához. Az ott eltöltött első napjai azonban korántsem voltak zökkenőmentesek. Más résztvevőkkel, például John Belushival vagy Dan Aykroyddal ellentétben ő eleinte nehezen tudott kapcsolatot teremteni a közönséggel. Az egyik epizódban ezt konkrétan ki is jelentette élőben, amikor kilépett a karakteréből, és bevallotta, hogy nehezen nyeri el a nézők tetszését. Ez az őszinteség viszont rögvest megkedveltette őt a rajongókkal, és hamarosan szokatlan figuráival és jellegzetes humorával az SNL egyik legnépszerűbb sztárjává vált.

Murray három évvel később, 1980-ban távozott a Saturday Night Live-ból, akkoriban már az egyik legismertebb arca volt a műsornak. Ő azonban úgy döntött, hogy a mozivásznakon folytatná a karrierjét, és kamatoztatná mindazt, amit az SNL-ben tanult, ez az átmenet viszont szintén nem ment könnyen.

A vígjátékokban persze sikeres volt, olyan filmekkel, mint a Dilibogyók – Táborparádé (1979), a Golfőrültek (1980), a Bombázók a seregnek (1981) vagy az Aranyoskám (1982), a Szellemirtókkal (1984) pedig elkönyvelhette első igazi nagy kasszasikerét és a világhírnevet is. A drámai karrier azonban csak nem akart összejönni.

Komfortzóna

Első komolyabb szerepeit az 1980-as Ahol a bölény dübörögben és a 1984-es Borotvaélenben játszotta, ám egyik sem lett sikeres, és kritikailag is kudarcot vallottak, így már látszott, hogy Murray útja a komoly színészi karrier felé nem lesz könnyű.

Inkább nem is erőltette ezt, s maradt a vígjátékoknál: Rémségek kicsiny boltja (1986), Szellemes karácsony (1988), Szellemirtók 2 (1989), Viszem a bankot (1990), Isten nem ver Bobbal (1991), majd 1993-ban jött az Idétlen időkig, amivel nagyot ment szinte minden fronton. A Harold Ramis által rendezett film a kiváló humort egzisztenciális témákkal ötvözte, lehetővé téve Murray-nek, hogy megmutassa a komikusi képességei mellett az érzelmi mélységeit is. Annak ellenére, hogy a forgatás során nehéz volt a kapcsolata Ramisszel (pedig korábban sok mindent csináltak együtt) – ami a szakmai együttműködésük végéhez vezetett –, az Idétlen időkig anyagi sikert aratott, és azóta is kulturális mérföldkőnek számít.

Megkomolyodott?

Murray karrierje váratlan fordulatot vett az 1990-es évek végén, amikor olyan rendezőkkel kezdett együtt dolgozni, akik szokatlan, különc stílusukról voltak ismertek. A Wes Andersonnal való együttműködés olyan filmekben, mint az Okostojás (1998), a Tenenbaum, a háziátok (2001) és az Édes vízi élet (2004), lehetővé tette Murray számára, hogy kipróbálja magát valami másban is, Andersonnak pedig közben az egyik kabalaszínésze lett, akit majd’ minden filmjébe belecsempészett később.

2003-ben pedig Murray végre megmutathatta, hogy drámai színészként is képes elsőrangú alakításra.

A Sofia Coppola által rendezett Elveszett jelentésben Bob Harris, a hanyatló filmsztár szerepében, aki a magányával és a középkorú válságával küzd, Murray alakítása igazi reveláció volt.

Meg is hozta neki az első és eddigi egyetlen Oscar-jelölését a legjobb színész kategóriában, a filmet magát pedig mesterműként ünnepelték. S bár a díj végül elmaradt (azt Sean Penn kapta meg a Titokzatos folyóért), ez a szerep ismét egy fordulópontot jelentett a karrierjében, megmutatva, hogy nemcsak vígjátékokban tud brillírozni. Ezt bizonyította később olyan filmjeivel is, mint a Hervadó virágok (2005), A temetésem szervezem (2009), A király látogatása (2012), a St. Vincent (2014) vagy a Felkeverve (2020).

Hol vagy, Bill?

Murray egyáltalán nem egy tipikus hollywoodi színész, ezért például nincs ügynöke vagy menedzsere sem, és állítólag csak egy személyes telefonszámon, hangpostafiókkal fogadja a forgatókönyvekre és szerepekre vonatkozó ajánlatokat, amelyet ritkán ellenőriz.

Ez a gyakorlat állítólag megakadályozta abban, hogy olyan filmekben tűnjön fel, mint a Roger nyúl a pácban, A tintahal és a bálna, a Charlie és a csokigyár vagy A család kicsi kincse.

Amikor erről a szokásáról kérdezték egy interjúban, Murray elégedettnek tűnt azzal, hogy nehezen elérhető, és azt mondta: „Nem olyan nehéz. Ha van egy jó forgatókönyved, az bevonz. Az emberek azt mondják, hogy nem tudnak megtalálni. Nos, egy jó forgatókönyvet írni sokkal nehezebb, mint megtalálni valakit. Nem aggódom emiatt, ez nem az én problémám.”

Sok testvér, sok gyerek

A magánélete ritkán adott alapanyagot a bulvárújságok cikkei, címlapjai számára. Még a Bombázók a seregnek forgatása alatt, 1981. január 25-én vette feleségül Margaret „Mickey” Kellyt. Később Chicagóban újra összeházasodtak a családjuk előtt, és két közös fiuk született: Homer (1982) és Luke (1985). Majd, miután fény derült arra, hogy Murray a házasságuk alatt viszonyba kezdett a jelmeztervező Jennifer Butlerrel, Kelly beadta a válókeresetet, és 1996-ban ki is mondták a válásukat.

Murray és Butler azonban együtt maradtak, olyannyira, hogy 1997-ben az oltár elé álltak. A házasságuk alatt összesen négy fiuk született (vagyis igen, Murray-nek összesen hat fia van): Caleb (1993), Jackson (1995), Cooper (1998) és a legkisebb, Lincoln (2005), akinek születésekor Murray már 55 éves volt.

Pár évvel Lincoln születése után azonban a Butlerrel való házassága is megromlott, aki 2008. május 12-én nyújtotta be a válókeresetet, amelyben Murray-t családon belüli erőszakkal, hűtlenséggel, valamint szex-, marihuána- és alkoholfüggőséggel vádolta.

Még abban az évben véglegesítették a válásukat, Butler pedig 13 évvel később, 2021. január 19-én hunyt el.

Azóta Bill Murray hivatalosan szingli, csupán egyszer, 2023-ban hozták hírbe a nála 29 évvel fiatalabb énekes-dalszerző Kelisszel, de mindketten tagadták, hogy romantikus kapcsolat lett volna köztük.

S hogy mi a helyzet most a sokak szerint nehezen kezelhető színésszel? Nos, manapság már inkább csak vicces rövid feltűnéseket vagy mellékszerepeket vállal – Wes Anderson filmjein kívül pl. a Szellemirtók: Az örökségben (2021), a Minden idők legelképesztőbb sörfuvarjában (2022), a Hangya és a Darázs: Kvantumániában (2023) vagy a Szellemirtók: A borzongás birodalmában (2024) –, és persze ő is visszatért a Saturday Night Live-ba, a 2025-ös, 50. évfordulós különkiadásban. Ki tudja, lehet, hogy még benne van egy időskori visszatérés.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Azahriah európai turnéra indul 2026-ban, már megvannak az időpontok és a helyszínek is
A fiatal sztár lenyom három teltházas bulit Budapesten, aztán nyakába veszi az öreg kontinenst. Az új dala is tarol, amit Young Fly-jal közösen készített.
Szerző: GJ - szmo.hu
2025. szeptember 22.



Azahriah menedzsmentje vasárnap jelentette be az Instagramon, hogy a harmadik Azahriah-koncert az MVM Dome történetének leggyorsabb teltháza lett, ugyanis a jegyek kevesebb, mint másfél óra alatt fogytak el rá. Ezzel az énekes három teltházas koncerten lép fel Budapesten október 17-18-19-én.

Nem sokkal később kikerültek az Instára az Azahriah EU Tour 2026 időpontjai és helyszínei is.

2026. március 6. Prága, Archa

2026. március 7. Pozsony, Majestic

2026. március 15. Zürich, Volkshaus

2026. március 16. Amsterdam, Melkweg

2026. március 18. London, O2 Forum

2026. március 20. Frankfurt, Zoom

2026. március 21. Stuttgart, LKA Longhorn

2026. március 23. München Backstage

2026. március 24. Bécs, Gasometer

Azahriah nem csak a tripla teltház és az európai koncertkörút miatt bonthat pezsgőt, hanem a nemrég megjelent új dal miatt is. A Young Fly-jal közösen jegyzett vemzavr! hat nap után 831 ezer megtekintésnél tart a YouTube-on.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Hihetetlen: egy negyedik koncertet is ad az MVM Dome-ban a Pamkutya – először hirdettek élő show-t
Pamkutya-őrület az MVM Dome-ban! A testvérpár egy negyedik időpontot is kitűzött, miután villámgyorsan elfogytak a jegyek az előző három koncertjükre.


A paródiavideókkal óriási YouTube-közönséget építő PamKutya, vagyis Osbáth Norbert és Osbáth Márk először hirdetett olyan koncertet, amelyen élő show keretében is előadják az átírt zenéket. Az első dátumot szeptember 10-én jelentették be, és pillanatok alatt elfogytak rá a jegyek.

Hasonló tempóban lett sold out a második és a harmadik időpontra meghirdetett koncert is, ezért kitűztek egy negyedik bulit, ami csupán egy nap szünet után követi a triplázást az MVM Dome-ban.

A csapat Facebook-posztja szerint tehát „kvadrupláznak”, ami azt jelenti, hogy 2026. március 13-14-15-e után egy pihenőnapot tartva 17-én is fellépnek.

„Ne aggódjatok, hogy hétköznap lesz, mivel 22:30-ra befejeződik a show, így másnap mindenki simán mehet suliba/munkába” – fűzték hozzá, megjegyezve, hogy a negyedik koncert belépőinek online értékesítése szeptember 24-én indul.

Arról pedig, hogy mire számíthat az MVM Dome közönsége, korábban azt írták, „Sosem léptünk még fel élőben, de most itt lesz az alkalom megünnepelni a YouTube-on eltöltött 15 évünket! A koncerten előadjuk a legtöbb paródiánkat és a saját számainkat, így egész estés programra számítsatok, az előzenekar pedig nem más lesz, mint a jó barátunk, JustVidman.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: