JÖVŐ
A Rovatból

10 város, ahol olyan fejlesztések vannak, mintha a jövőben járnál

Dubajban például már robotzsaruk is járják az utakat, Izlandon pedig drónok viszik ki a megrendelt csomagot.
Címkép: YouTube - szmo.hu
2017. szeptember 04.


Link másolása

Régen a különböző gyárak, vállalatok igyekeztek eltitkolni, min dolgoznak éppen laboratóriumaik zárt ajtói mögött. Ám az újfajta technikákat, például az önjáró autókat vagy a drónokkal történő szállítást a valós világban is le kell tesztelni, mielőtt szélesebb körben bevezetnék őket.

Szerte a világon számos város ad otthont a legelmésebb újításoknak, melyek egyszer talán a hétköznapi kultúra részévé válhatnak. Következzék tíz olyan város, melyek már ma a jövőt képviselik!

Pittsburgh

Az egykor acéliparáról ismert város napjainkra már az önjáró autók kutatásának központja. Az Uber, a Ford és az Aurora Pittsburghben helyi irodákkal rendelkezik, és az önkormányzat szerint további, önjáró autókat forgalmazó autógyárak is fontolgatják, hogy beköltöznek a városba.

Pittsburgh, változatos terepviszonyainak és a négy évszak váltakozásának köszönhetően ideális helyszín az önjáró járművek teszteléséhez. A város három folyóján több száz híd ível át, ami különösen nagy kihívás egy vezető nélküli autó számára. Az Uber már városszerte kínál önjáró autós próbautakat ügyfeleinek.

Pittsburghben található a Carnegie Mellon Egyetem, ahol már évtizedek óta úttörő munkát végeznek az önjáró autók kutatása terén. Hosszú ideje élen járnak a műszaki tudományok és a robotika területén is.

Red Whittakert, az egyetem Robotikai Intézetének professzorát gyakorta nevezik az önjáró autók atyjának. Korai projektjei közt szerepelt azoknak az önjáró robotoknak az építése is, melyeket az 1979-es Three Mile Island-i reaktorbaleset utáni romeltakarításhoz használtak.

Reykjavík

Az izlandi főváros ad otthont egy új, teljesen automatizált, drónokkal történő szállításra fókuszáló programnak. Valójában Reykjavík az egyetlen olyan hely a földön, ahol drónok segítségével kaphatjuk meg a nekünk szóló küldeményeket.

Egy izraeli vállalat, a FlyTrex társult az Aha elnevezésű online piactérrel, hogy székhelyükről drónt küldhessenek egy, onnan három kilométerre található leszállási zónába, ahol aztán az Aha egyik alkalmazottja majd felveszi a csomagot, és teljesíti a kézbesítést.

A FlyTrex azt tervezi, hogy a jövőben a drónok közvetlenül a címzett udvarában helyezik majd le a küldeményeket.

A drónok alkalmazása egyéb régiókban is egyre terjed. Az észak-afrikai Ruandában jelenleg drónokat használnak egészségügyi ellátmány kézbesítésére, a szomszédos Tanzániában pedig azt tervezik, hogy 2018 elején indítanak hasonló programot.

Időközben az Amazon már kézbesített csomagot Cambridge-ben, a Google pedig nemrég drónokkal küldött a Virginiai Műszaki Egyetem hallgatóinak Chipotle burritót.

Moszkva

Oroszország fővárosa 146 ezer térfigyelő kamerából álló hálózattal rendelkezik. A kamerák pásztázzák a város utcáit, és gondoskodnak a lakosok és az idelátogatók biztonságáról, illetve a vállalkozások megfelelő működéséről.

A kamerákat arra használják, hogy ellenőrizzék, vajon mindenki felszedi-e maga után szemetet, monitorozzák a hóeltakarítást, gondoskodnak az utcai hirdetések törvényes elhelyezéséről, illetve a gyorshajtás és a piros lámpán történő áthajtást ellenőrzik.

A kormány jelenleg a kamerák intelligenciájának korszerűsítésén dolgozik, melynek célja a felvételek jobb elemezhetősége. A kamerák egy napon például majd képesek lesznek azonosítani azt a személyt, aki nem szedte fel kutyája után az ürüléket. Ha egy kutya ürüléke ott marad az utcán, a gazda e-mailen keresztül kap majd büntetőcédulát.

Chicago

Chicago már szinte tökélyre fejlesztette a forgalmi viszonyok szenzoros nyomkövetését. A chicagói Array of Things projekt keretein belül érzékelőket helyeznek el a város útkereszteződéseiben, melyek segítségével figyelik a levegő minőségét és a forgalom alakulását.

A projekt korai példa arra, hogy a városok miként tudnának több adathoz jutni, hogy még jobban szolgálhassák a lakosságot.chicago

Mindenközben Michigan állam kormánya a Detroitot is érintő Interstate 75-ös autópályán olyan okostáblákat és érzékelőket tesztel, melyek képesek önjáró autókkal kommunikálni. Ohio középső térségében a kormány tizenötmillió dollárt invesztál be hasonló technikákra.

San Francisco

A Szilícium-völgy a digitális forradalom epicentruma. Ezért is igaz a városra William Gibson mondása:

"
A jövő már itt van, csak még nincs egyenletesen elosztva.

A városban sétálva biztosan találkozunk villanyautókkal és küldeményeket kézbesítő, kerekes robotokkal. Városszerte láthatunk önjáró autókat is, többek közt a GM tesztautóit.

Ám a régió nem mindig volt a modern technika központja. Az Egyesült Államok Nemzetvédelmi Minisztériuma támogatásának volt köszönhető, hogy az öböl menti települések a huszadik század folyamán technikai súlyponttá emelkedhettek. Például Hewlett-Packard is velük szerződött le a második világháborúban.

Egy bimbózó vállalkozás számára ma talán San Francisco a legideálisabb úti cél.

Szingapúr

Szingapúr az egyik olyan hely a világon, ahol az itt lakók már hívhatnak önjáró taxit. Jóllehet, egyelőre tesztsofőrrel, aki a biztonságot garantálja.

A törpe városállam, az új technológiákra való nyitottságának köszönhetően, vonzó célpont futurisztikus víziókat dédelgető vállalatok számára. A NuTonomy, egy önjáró autókat forgalmazó, bostoni autógyár 2016 augusztusában kezdett próbautakat kínálni. Pittsburgh-höz hasonlóan egyelőre Szingapúrban is korlátozott forgalmú területeken, korlátozott számú önjáró taxi elérhető.

A NuTonomy 2018-ban a kereskedelmi szolgáltatást is szeretné beindítani Szingapúrban.

Washington, D.C.

Az Egyesül Államok fővárosa a hatkerekű robotok fellegvára, melyeket városszerte alkalmaznak ételszállításra. A Starship Technologies és a Postmates futárszolgálat jóvoltából robotok teszik le a megrendelt ételeket az emberek ajtaja elé.

Az ügyfél kap egy üzenetet, amikor a robot odaér az ajtó elé, és csak kényelmesen kiveszi az ételt a robot csomagteréből.

Habár a robotok teljes automatizálása a cél, folyamatosan monitorozzák őket a közelből. Ez megakadályozza, hogy nagyobb baj legyen: nehogy a robot valaminek nekiütközzön, vagy belerohanjon egy járókelőbe. A kezelőszemélyzet ráadásul meg tudja válaszolni a kíváncsi járókelők kérdéseit is.

A kísérlet még gyerekcipőben jár, ám tervek vannak a végső bővítésre.

Seattle

Az Amazon városának lakói gyakorta elsőként tapasztalják meg a technika óriásának legfrissebb újítását.

Az AmazonFresh Pickup segítségével lehet online élelmiszert rendelni, majd az általuk küldött autóból kipakolni a rendelést. A sofőrnek ki sem kell szállni a járműből. Az Amazon a Gyakori Kérdések oldalán elárulja, hogy a program kameratechnológiát használ a megrendelő autója rendszámának azonosítására, hogy tudják, hova kell szállítani az árut.

Seattle-ben erőteljesen megnövekedett a közbringák száma is. Három vállalat, a Limebike, az Ofo és a Spin idén nyáron indította be gyűjtőállomás nélküli közbringa szolgáltatását. A modellnek a helyi lakosság körében már nagy sikere van. A kerékpárokkal bárhova le lehet parkolni, feltéve, hogy nem akadályozzák a gyalogos vagy a közúti közlekedést.

Dubaj

A dubaji rendőrség különleges munkaerőt vett állományba: egy robotot.

Arca egy emberére hasonlít, szemei helyén két kamerával. Fején rendőrsapkát visel, és két keze van. A mellkasára szerelt érintőképernyő segítségével a járókelők bejelenthetik, ha a környéken bűncselekményt észleltek, illetve kifizethetik a parkolás árát is.

A rendőrség azt reméli, hogy 2030-ra tisztjei huszonöt százaléka robotzsaru lesz.

A robot nem tart magánál fegyvert, és nem tartóztat le senkit.

Más városok is alkalmaznak biztonsági robotokat, de azok megjelenése nem annyira emberi, mint a dubaji robotoké.

A Knightscope, egy Szilícium-völgybeli vállalat már árusítja saját fejlesztésű biztonsági robotját, ami túlméretezett R2D2-nak látszik. A robot videofelvételt készít a környezetéről, és hőképet tud alkotni a potenciális bűnelkövetőről.

Oslo

Norvégia fővárosa a közlekedési újítások fellegvára. Oslo belvárosában már szinte egyáltalán nem parkolnak autók, így aztán virágzik a kerékpáros közlekedés.

2018-ban számos utcát terveznek gyalogosok számára kijelölt zónává átminősíteni, ahova csak korlátozott számú motoros járművet engednek majd be.

Állítólag 2019-ben még szigorúbb rendelkezéseket készülnek bevezetni: szinte az összes autót ki akarják tiltani a városközpontból.

Más városok, többek közt Mexikó City és Párizs is korlátozzák bizonyos napokon az autóhasználatot, hogy csökkentsék a légszennyezést és a forgalmat.

Forrás: CNN

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Öt nagy cég felelős a globális műanyagszennyezés negyedéért
Egy 84 országra kiterjedő kutatás kiderítette, hogy milyen szemetet halmozott fel a világ. A vizsgálat meglepő eredményeket hozott. A kutatók néhány javaslatot is tettek, amivel csökkenthető lenne a szennyezés.

Link másolása

A műanyagszennyezés egynegyedéért öt nagyvállalat felelhet - derül ki egy tanulmányból.

A Riverside-i Kaliforniai Egyetem munkatársai mintegy 1,87 millió - 2018 és 2022 között regisztrált - környezeti műanyaghulladékot vizsgáltak meg - írja a ScienceAlert.

A projektben 84 országból több mint 100 ezer önkéntes vett részt. Tenger- és folyópartokon, parkokban gyűjtöttek műanyag hulladákot.

A szemét felét nem tudták céghez kötni. A 24 százalék viszont öt vállalathoz vezethető vissza: 11 százalék a Coca Cola, 5 százalék a PepsiCo, a többi a Nestlé, a Danone és az Altria nevű dohánycég terméke volt.

A kutatók úgy vélik, hogy a szennyezés kezeléséhez nagyobb felelősségvállalásra lenne szükség. De már néhány nagy multinacionális vállalat megfelelő intézkedése is komoly változást eredményezhet.

Példaként említették, hogy az egyszer használatos és rövid élettartamú műanyag termékek kivonása jelentősen csökkentené a globális szennyezést. Ezt elsősorban az élelmiszer- és italgyártó vállalatoknál lenne fontos elérni.

A márkákhoz kötött műanyagszemét több mint fele 56 cégtől származott. Azt is megállapították, hogy amelyik cég több műanyagot gyárt, annak több a szemete is.

Emellett javítani kéne a hulledékgazdálkodást, a terméktervezést és az újrahasznosítást is. Javasolták olyan nemzetközi szabványok és adatbázisok létrehozását, amelyekkel hatékonyabban nyomon lehet követni a beazonosítatlan eredetű hulladékokat.

Forrás: 24.hu


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk