KULT
A Rovatból

X-Faktor: Erőtlen volt és ízléstelen, természetesen továbbjutott a Mentorházból

Gáspár Laci és ByeAlex csapatából senki nem tudott igazán meggyőző teljesítményt nyújtani, de így is meglepett a mentorok némelyik döntése. Kritika.

Link másolása

A Mentorház az a kör az X-Faktorban, ahol sokszor az addig maximálisan teljesítő versenyzők is nagyot buknak. Ráadásul idén itt is új szabály jött. Eddig az történt, hogy a mentorok 2-2 versenyzőt vihettek az élő showba, majd kettőt a többi mentorra bíztak, akik kiválaszották, ki legyen az adott mentor harmadik versenyzője.

Ez utóbbi ezúttal másképp lesz:

a mentorok által talonba tett két versenyző közül a Mentorház legvégén a többi mentor egyet kiválaszthat a saját csapatába – értelemszerűen azt, akit ő rakott ki, nem választhatja.

Gáspár Laci csapata kezdett a szombati adásban. A mentor megfogadta, hogy elenged mindent, ami eddig történt, és csak azt fogja figyelni, itt hogy teljesítenek a versenyzői. Aztán annyit módosított, hogy 10%-ban számít az eddigi teljesítmény. Annyiban is más az idei évad, mint bármelyik korábbi, hogy most nincsenek kategóriák, hanem teljesen a mentorok választhatták ki a saját versenyzőiket.

Elsőként Csuka Mónika lépett a mentorok elé, akivel kapcsolatban az volt Laci legnagyobb kérdése, hogy vajon az a hangszín, amit hallunk tőle, sajátja, vagy hangutánzás.

Dánielfy Gergely Azt mondta című dalával készült, amivel meglepte a mentorokat. Mónika elárulta, Laci mellett ByeAlexet is szeretné meggyőzni, mert eddig ő volt a legkritikusabb vele. Spoiler: meggyőzte, de nem arról, amiről szerette volna.

Sajnos ebből az derült ki, hogy igen, eddig hangutánzás volt, amit csinált, és valójában nem tud énekelni.

Ennek ellenére Laci még mindig tépelődött, pedig társai szerint Mónika megkönnyítette a dolgát.

A második versenyző, Szalai Liza torokból énekelt, nem támasztotta meg rekeszizomból a hangját. Alex szerint csak technikáról volt szó. Laci haragudott rá, hiszen ez a technika alap.

Serbán Szebasztián ismét Balázs Fecó-dallal érkezett, amivel kissé csalódást okozott Lacinak. Stílszerűen a Maradj velem című dalt választotta. Az összhatást a tévénézők felé némileg rontotta, hogy közbevágták Miller Dávidot, aki távolról énekelgette a számot.

Olyan volt, mint akinek tele van a hócipője azzal, hogy a műsorvezető szerepébe zárva parkolópályán van, miközben úgy érzi, sokkal jobban énekel mindenkinél.

Laci szerint nem tud énekelni, de meg lehet tanítani, mert tehetséges. Mármint Szebasztián, nem Dávid. Alex örült, hogy elengedte a srácot, mert az általa képviselt zenei világ nem áll közel hozzá.

Helfy Alexa Pink Million Dreams című számával érkezett. Ő volt az a versenyző, aki a válogatón nagy pillanatokat okozott, a Táborban azonban betlizett, Laci mégis bizalmat szavazott neki.

Sajnos nem győzte meg a mentorokat, nem tud annyira énekelni, mint amit mutatni szeretne.

Mihályfi Luca Britney Spears Toxicjának akusztikus átdolgozását énekelte, és Laci az adás során először felállva tapsolt. Puskás Peti és Alex viszont hamisnak, kiábrándítónak értékelte a produkciót. „Erőszakos pukkancs” - állapította meg Alex.

A 16 éves Fülöp Denisa lépett a mentorok elé utolsóként Laci csapatából. Denisa nagyon érdekes jelenség, gyakorlatilag ugyanazt csinálta, mint a Táborban: rosszul kezdte a dalt, a második részét viszont nagyon jól énekelte. Puskás Petinek és Herceg Erikának tetszett, Alex szerint rossz volt. Laci úgy érezte, nem volt akkora a kontraszt, mint a Táborban, de a finom éneklés nem megy Denisának, és ezt nem lehet megtanítani. Szerintem minden hibája ellenére van ebben a lányban valami.

A nem meggyőző teljesítmények ellenére Laci úgy érezte, nehéz két jelöltre szűkítenie a mezőnyt. Talán nem meglepő, hogy végül Sebastiant és Lucát választotta, Lizát és Mónikát pedig hazaküldte. Kizárásos alapon Alexa és Denisa került a dobópakliba.

Remélem, hogy Denisára lecsap valamelyik mentor.

Szombaton még Alex csapatját nézhettük meg. Az X-Faktor történetének legeredményesebb mentorának nem egészen úgy alakult ez a kör, ahogy várta.

A Long Story Short zenekar lépett először a mentorok elé.

Úgy éreztem, az akusztikus előadásmód kicsit „megette" őket.

Hiányzott az a fajta kakaó, ami eddig meg volt bennük. Alexnek a hibáival együtt tetszett, de a mentortársakat nem nyűgözték le. Végül hazamentek, de Alex felajánlotta, hogy ha megkeresik, segít nekik.

Az Isky & Szkym duóról Alex elmondta, őket a mentortársai hatására hozta magával az élő showba, de sok kétsége van velük kapcsolatban. A srácok Anyuka című saját dalukkal érkeztek.

Nem olyan rég valaki azzal kereste meg az önkormányzatunkat, hogy szeretne 7 méter magas, ledekkel kirakott világító feszületet felállítani a faluban. Na akkor éreztem ennyire határozott viszolygást.

Szerintem a két srác bármennyire aranyos, előadónak erőtlen, a daluk pedig ízléstelen – szóval nagyon trendik.

Ezek után persze szinte biztos voltam benne, hogy tovább fognak jutni – és lőn. Pedig Alexet nem győzték meg teljesen, de Peti és Laci nagyon oda volt értük. Mint olyan sokszor, Erika az én emberem, ő mondta ki, hogy ezek a srácok nem fognak tudni énekelni nem hogy három hét múlva, de három év múlva sem.

Nagy kérdés volt, hogy Sophie Khan az aranyos személyiségén kívül mit tud. Alex egysíkúnak érezte, elmaradt az áttörés. De ne feledjük, hogy egy 15 éves lányról beszélünk. Nem jutott be az élő showba, de valamelyik mentor még megmentheti.

Váradi Ábelt szívesen látnám az élő showban, mert talán az általa képviselt műfaj közel áll hozzám. Nagyon szeretem azokat a versenyzőket, akik az X-Faktor univerzumába abszolút nem illő zenéket választanak. Szinte biztos vagyok benne, hogy először hangzott el Elefánt-dal a műsorban – és könnyen lehet, hogy utoljára is. Jobb lett volna, ha nem próbálja utánozni Szendrői Csabát, hanem saját értelmezést hoz, de nekem így is bejött. Alexnek tetszett, Peti és Erika támogatta. Laci viszont azt mondta, Alex „benézi”, és sikerült elbizonytalanítania mentortársát. Ezért Ábel is vigaszágra szorult.

Dankó Tündéről az derült ki, hogy hogy sokkal csinosabb, mint ahogy énekelni tud, az sem segített rajta, hogy mentora dalát énekelte. Hiába van jó ízlése, hiába színpadra való, számára az X-Faktor véget ért.

Solyom Bernadett a mentorok egyik favoritjának számít. Most magyarul rappelt, egy Follow The Flow-számmal készült, és magához képest gyengén teljesített. Ő maga is gyengének értékelte a tevékenységét. Alex végül mégis bizalmat szavazott neki.

Az X-Faktor vasárnap esti adásában láthatjuk, Puskás Peti és Herceg Erika kiket választottak a csapatukba, majd az is kiderül, hogy a vigaszágra került versenyzők közül kinek lesz még esélye bekerülni az élő showba.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk