KULT
A Rovatból

Vihar előtt – Itt az év legfurcsább filmje, a legmegdöbbentőbb csavarral

Matthew McConaughey mindig tud meglepetést okozni. Csak most máshogy, mint máskor.

Link másolása

A Vihar előtt feladta a leckét… nagyon nehéz úgy írni egy filmről, ha az egész egyetlen csavarra van felépítve, amit nem szeretnék lelőni. Steven Knight rendezte a Vihar előttet, aki eddig inkább íróként tevékenykedett, majd 2013-ban készített egy remek kis kamaradrámát Tom Hardyval (Locke – Nincs visszaút). Most egy igazán parádés szereplőgárdával dolgozhatott, elég, ha a két Oscar-díjas színészre, Matthew McConaugheyre és Anne Hathawayre gondolunk. De a mellékszereplők se kisebb nevek: Diane Lane, Djimon Hounsou és Jason Clarke játszanak még a filmben.

RG @annehathaway | Matthew and I are learning our film Serenity isn't easily broken down into sound bites. I really like movies like that, but just in case I am in the minority, here are some reasons why I think you should see it: I find Serenity to be a thrilling, ambitious, violent, spiritual, erotic, charged, dark, damning, contradictory, maddening, lushly intelligent film from the brilliant mind of Steven Knight. It asks a lot of the audience. It exists outside cut-and-dry, black-and-white moralizing, beyond the realm of "thumbs up" and "thumbs down," "it sucked," "it was bad-ass," etc. It will need some analysis and conversation after. Good. Serenity is a sexy, surreal, modern noir for grown ups who are into things that don't come standard. If that sounds like you, I hope you'll consider giving us your time and attention. Thanks for listening xx #SecretsWillSurface @serenityfilm

1,601 Likes, 35 Comments - Serenity (@serenityfilm) on Instagram: "RG @annehathaway | Matthew and I are learning our film Serenity isn't easily broken down into sound..."

A történetről nem szeretnék sokat elárulni, elég annyit, hogy ez egy neo-noir, amely egy kis paradicsomi szigeten játszódik. Matthew McConaughey karaktere itt tengeti sanyarú, alkoholmámoros életét, megszállottan a munkába temetkezve.

Majd egy napon megjelenik exneje, Anne Hathaway – ő a femme fatale, ugye a film noirokban mindig van egy végzet asszonya - , hogy segítséget kérjen tőle.

Az események további fejleményéről nem akarok többet mesélni, mert a film második felében olyan fordulatnak lehetünk szemtanúi, amely nem igazán fér bele a neo-noir zsánerbe. Ugyan nem nevezhető váratlannak, mert az alkotók erősen utalnak a dologra, de semmiképp nem egy átlagos klisére kell számítani. Már így is lehet, hogy túl sokat árultam el.

A színészi játék élvezetes, McConaughey hozza a minimumot – kissé unott, de szórakoztató a szerepben (a színész megszállott rajongóinak erősen ajánlom a filmet, főszereplőnk majd’ minden porcikáját megcsodálhatjuk több jelenetben is). Anne Hathawaynek kisebb szerepe van, mint amit a marketing kampány alapján következtetnék, de ő is hozza a kötelezőt a bajba jutott asszony bőrébe bújva, akinek ugyan rengeteg pénze van, de ez nem jelent megoldást minden problémájára. Főleg nem úgy, hogy a legnagyobb gondjának forrása a pénz forrása is egyben.

Desperate times. Desperate measures. #MatthewMcConaughey and @AnneHathaway star in SERENITY on January 25. #SecretsWillSurface

184 Likes, 1 Comments - Serenity (@serenityfilm) on Instagram: "Desperate times. Desperate measures. #MatthewMcConaughey and @AnneHathaway star in SERENITY on..."

A film központi kérdése a menekülés a családi problémák elől, a szembeszállás azokkal, akik bántalmaznak minket, illetve a menekülési és feloldási stratégiák.

A mód, ahogy ezekre a kérdésekre a film keresi a választ, nagyon merész és érdekes, bár sokaknak ki fogja verni a biztosítékot.

A Vihar előtt lassan építkezik, érdekes vágásokkal és kamerakezeléssel operál, melyekre szintén érkezik magyarázat, de csak a film második felében, a nagy fordulat után – ugyanúgy, ahogy nagyon sok mindenre választ jelent a film második fele. Látszik, mit szerettek volna az alkotók, igazából csak a megvalósítás az, ami zavaró lehet. A fényképezés egyébként szép, a zene hangulatos, a kis szigetnek egyedi látványvilága, hangulata van.

All is not as it seems. See #MatthewMcConaughey in SERENITY. In theaters January 25. #SecretsWillSurface

243 Likes, 8 Comments - Serenity (@serenityfilm) on Instagram: "All is not as it seems. See #MatthewMcConaughey in SERENITY. In theaters January 25...."

Nem egy kimondottan könnyed randifilm, de azoknak, akik szeretik a kissé titokzatos, fordulatos, lassabb filmeket, tudom ajánlani – az első felét. Csakhogy a csavar túl hamar történik meg, és felmerül jó pár logikai probléma is. Az sem egyértelmű, hogy kinek készült ez a film. Szerzői filmnek túl kommersz, thrillernek túl elgondolkodtató és lassú. A Vihar előtt nem az a film, amire a néző első blikkre számít. Sokkal izgalmasabb lett, mint amire bármely marketinganyag utalt, de nem biztos, hogy olyan formában, ahogy azt a közönség elvárta volna, vagy ahogy a készítők szánták. Egy biztos: a mozi után téma lesz, hogy mit is láttunk. Mi miért is történt itt?

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: