KULT
A Rovatból

Újsághirdetéssel került a Take Thatbe, majdnem ő lett James Bond, és a felesége miatt szokott le a drogokról – Robbie Williams 50 éves

A Take That az egyik legelső és legsikeresebb fiúbanda volt, Robbie Williams azonban nem sokat tett hozzá a csapatszellemhez: ő egyedül akart sikeres lenni. Ez össze is jött, bár nagy árat kellett fizetnie érte. A szerelem azonban megváltoztatta, 50 évesen pedig lehet, újra a csúcsra kerül.


Robert Peter Williams 1974. február 13-án született az angliai Staffordshire-ben. Mozgalmas gyermekkora volt, ami jelentős szerepet játszott személyiségének és későbbi zenei sikereinek kialakulásában. A kis Robbie munkáscsaládban nőtt fel, a zene pedig már fiatalkorától kezdve óriási hatással volt rá. Édesanyja, Janet helyi színházi produkciókban vett részt, édesapja, Peter pedig úgynevezett kocsmai mulattató volt. Ők bátorították Robbie korai érdeklődését az előadóművészet iránt, és abszolút támogatták a törekvéseit.

Robbie a St. Margaret Ward Katolikus Iskolába járt, ahol az éneklés és az előadás iránti szenvedélyét ki tudta élni. A tanárai szerint tehetséges volt, és már fiatalon is karizmatikus személyiségéről volt ismert. Gyakran vett részt iskolai színdarabokban és zenei előadásokon.

Tinédzserként különböző tehetségkutatókra és versenyekre nevezett be, többek között a népszerű brit televíziós műsorba, a New Facesbe.

Gyermekkorában Williamsre olyan swingzenészek voltak nagy hatással, mint Frank Sinatra, Dean Martin és Sammy Davis Jr. Állítása szerint édesanyja lemezeit hallgatta először, többek között Nat King Cole-t, Sarah Vaughant, Ella Fitzgeraldot és Cole Portert. 10 éves korában a hiphop iránt érdeklődött, a ’90-es években pedig már olyan brit popegyüttesek voltak rá nagy hatással, mint az Oasis, a Blur és a Pulp. Énekesként többek között Tom Jones, Freddie Mercury, Elvis Presley és Bono voltak a példaképei, az egyik legfőbb ikonjával, Tom Jonesszal pedig többször is volt alkalma együtt dolgozni a karrierje során.

1990-ben aztán megváltozott a világ. Robbie ugyanis 16 évesen talált egy újsághirdetést, amelyben fiatal férfi énekeseket kerestek egy új fiúbandába, a Take Thatbe. Ő is jelentkezett, és ezzel megpecsételte a sorsát, ugyanis őt választották az egyik tagnak, a Take That pedig a brit zenetörténet egyik legsikeresebb formációjává vált.

Ezt kapd ki!

Gary Barlow, Mark Owen, Jason Orange és Howard Donald mellett Robbie is szerves részévé vált a Take Thatnek, és soha nem látott népszerűségre tettek szert. Debütáló albumuk, a Take That & Party (1992) megismertette őket a széles közönséggel, a későbbi albumok pedig, mint az Everything Changes (1993) és a Nobody Else (1995) megszilárdították státuszukat listavezető szupersztárokként.

Robbie személyisége pedig rögvest teret kapott a bandán belül is, mivel ő egy lázadóbb habitust hozott a Take That imázsába, ezzel a csapat kiemelkedő tagja lett, akiről talán a legtöbbet cikkeztek az újságok, magazinok.

Lehet, épp emiatt idővel feszültségek és kreatív nézeteltérések alakultak ki a csapaton belül. Robbie úgy érezte, hogy a többiek korlátozzák őt, illetve maga a csapatlét is, ő viszont nagyobb kreatív szabadságra vágyott. Ezek a konfliktusok pedig nem csitultak, olyannyira nem, hogy 1995-ben Robbie úgy döntött, otthagyja a Take Thatet.

Egyedül sikeresebb

Robbie távozása fordulópontot jelentett a karrierjében, mivel elindult a szólóúton, és bár sokan azt jósolták, a Take That nélkül nem lesz emlékezetes pályája, végül az egyik legsikeresebb brit előadó lett világszerte. 1996-ban adta ki debütáló szólóalbumát, a Life Thru a Lenst, amelyről több dal is sláger lett, köztük az Angels és a Let Me Entertain You.

Második albuma, az I've Been Expecting You (1998) tovább erősítette sikerét. Ez tartalmazta a Millennium című slágerlistavezető kislemezt, amelyről sokan azt gondolták, nem lehet túlszárnyalni. Tévedtek. Robbie karrierje ugyanis új csúcsokat ért el a Sing When You're Winning (2000) című albuma megjelenésével, amely olyan slágereket hozott, mint a Rock DJ és a Kids, Kylie Minogue közreműködésével. Az Escapology (2002) és az Intensive Care (2005) című albumai pedig már egy érettebb hangzást mutattak be, és továbbra is uralták a slágerlistákat olyan slágerekkel, mint a Feel (amelyről Robbie maga nyilatkozta egyszer, hogy ennél jobb dala biztosan nem lesz, ez a csúcs), a Come Undone és a Tripping.

A szólókarrierjét természetesen számos elismerés tarkította, többek között többszörös Brit Awards- és MTV Europe Music Awards-nyertes, illetve rekordszámú brit listavezető kislemezt jelentetett meg.

Be nem teljesült filmes vágyak

A Millennium című dalának zenei alapját a Csak kétszer élsz című 1967-es Sean Connery-féle James Bond-film John Barry által komponált zenéje adta, és erre a videóklippel is ráerősítettek, amelyben Robbie egy Bond-szerű karaktert formált meg. Az alakítása pedig annyira meggyőző volt (vagy a szmoking annyira jól állt neki), hogy komoly esélyesnek számított a 007-es titkos ügynök eljátszására, miután Pierce Brosnan 2002-ben letette a lantot a Halj meg máskor! után. Bizony, Robbie-t komolyan fontolgatták az alkotók Bond szerepére olyan színészek mellett, mint Dougray Scott, Clive Owen, Henry Cavill, Sam Worthington, Rupert Friend vagy éppen Roger Moore fia, Geoffrey Moore. Végül a semmiből tűnt fel Daniel Craig, és csaklizta el mindenki elől a Casino Royale (2006) főszerepét, valamint utána négy további filmet (2008: A Quantum csendje, 2012: Skyfall, 2015: Spectre: A Fantom visszatér, 2021: Nincs idő meghalni).

Williams így továbbra is csak a zenés videóiban tudta kiélni színészi ambícióit, de neki ez elég is volt. Illetve itt-ott bevállalt egy-egy szinkronszerepet (például a 2006-os A bűvös körhinta című brit animációs filmben). Igazából épp most készül Robbie élete nagy mozgóképes dobására, ugyanis egész estés mozifilm készül az életéről Better Man címmel, amelyben önmagát alakítja majd. A mű végigveszi a pályáját a Take Thatben, illetve kitér majd magánéleti ügyeire is. A rendező a Hugh Jackman-féle A legnagyobb showmanből kasszasikert faragó Michael Gracey lesz. A Better Man már le is forgott, jelenleg az utómunkálatok zajlanak, a premierdátuma azonban e sorok írásakor még nem ismert.

Nők, nők, nők

Robbie Williams természetesen mindig is a nők bálványa volt, mielőtt rátalált volna a nagy Ő-re Ayda Field személyében. A házassága előtt inkább a nagy feltűnést keltő kapcsolatairól volt híres. Az egyik legismertebb barátnője a Spice Girls tagja, Geri Halliwell volt, akivel az ezredforduló idején rövid, de nagy nyilvánosságot kapott románcot folytatott. Ráadásul, ha minden igaz, nem is ő volt az első „Spice-trófeája”, hiszen állítólag 1997-ben Melanie C-vel is találkozgatott. Az első ismertebb szerelme az All Saints nevű lánycsapat Nicole Appletonja volt, akivel 1997 és 1999 közöt jártak.

Mivel mindketten a karrierjük csúcsán voltak akkoriban, a zenei világ egyik legtöbbet emlegetett sztárpárjaként cikkeztek róluk, és talán ez okozta a szakításukat is: az ismertségük és a média állandó nyomása megviselte a kapcsolatukat, így végül a különválás mellett döntöttek.

Később, a Geri Halliwell-lel töltött időszakot követően Robbie-nak egy sor kapcsolata volt különböző ismert nőkkel: voltak köztük színésznők (Cameron Diaz, Valerie Cruz, Lindsay Lohan), modellek (Rachel Hunter, Kylie Bax, Lisa D’Amato) és énekesnők is (Appleton és Halliwell mellett pl. Samantha Mumba).

A mentőangyal

Robbie 2006-ban találkozott először egy partin a török-amerikai származású színésznővel, Ayda Fielddel (aki Ayda Sabahat Evecan néven született 1979-ben, és olyan sorozatokban tűnt fel, mint az Ármány és szenvedély, a Will és Grace, A színfalak mögött, Az élet csajos oldala vagy a Gazdagok és szépek), miután együtt dolgoztak egy ufós dokumentumfilmben, amit Robbie a Radio 4 számára készített. Az énekes a Robbie Reveal című memoárjában beszélt az első randevújukról, amikor is sikerült felültetnie Aydát. „Rákerestem a neten, nyilvánvalóan nagyon vonzó volt. De egy csomó tablettát is szedtem, amitől antiszociális lettem. Szóval voltak terveink, de én leléptem. Napokkal, hetekkel később hagytam neki egy üzenetet, amin nevetett. Megbeszéltük, hogy találkozunk. De nem mentem el otthonról, így nálam kellett találkoznunk, ami egy kicsit kiborította. Nem voltam jó passzban, épp akkor búcsúztam el a díleremtől, akivel akkoriban szexeltem is” – emlékezett vissza az énekes.

Majd mégis összejöttek, ám 2007-ben Robbie erősen küzdött a drogfüggőségével, amely miatt elvonóra kellett mennie, ám mielőtt bevonult, úgy döntött, hogy szakít Aydával. „Azt mondtam neki: nem lehetek kapcsolatban, meg kell gyógyulnom, így nem lehetek veled. Szakítanunk kell" – mondta. Azonban nem tudtak sokáig meglenni egymás nélkül, így újra megpróbálták együtt, 2009 karácsonyán pedig Robbie megkérte Ayda kezét. „Valahányszor Aydára gondoltam, és húztam egy kártyát a pakliból, mindig egy királynő volt az, ezért elvittem őt oda, ahol először megpillantottam, és négy királynőt adtam neki. Mindegyik kártyán egy-egy szó volt: Will... You…Marry…Me? (Hozzámjössz feleségül?)” – mesélte el a romantikus lánykérést Williams.

2010-ben kötötték össze az életüket Los Angelesben, majd a következő 10 évben négy gyermekük született, két lány és két fiú: 2012-ben Theodora „Teddy” Rose, 2014-ben Charlton „Charlie” Valentine, 2018-ban Colette „Coco” Josephine, 2020-ban pedig Beau Benedict Enthoven (Coco és Beau béranya segítségével jöttek a világra).

Ayda és Williams pedig ma is együtt vannak, és boldogok, idén ünneplik majd a 14. házassági évfordulójukat, és jelenleg mindketten nagyon izgatottak Robbie első nagy filmje, a Better Man miatt, amely minden bizonnyal bemutatja majd az énekes küzdelmeit saját démonaival, függőségével és lelki problémáival is. Valamint azt az utat, amelyen nagy küzdelmek árán végihaladva sikeresen maga mögött tudta hagyni mindezt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Túl gyorsan lopott, imád hokizni, és nem volt hajlandó levetkőzni a Playboynak – 35 dolog, amit nem tudtál a 35 éves Margot Robbie-ról
Ő játszotta az első biszexuális karaktert az ausztrál tévében, és egy partin összetévesztette Harry herceget Ed Sheerannel – ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel ünnepeljük a színésznőt.


1. 1990. július 2-án, hétfőn, reggel 7:45-kor született Ausztráliában, a queenslandi Dalbyban Margot Elise Robbie néven.

2. A Focus – A látszat csal című filmben játszott szerepéhez trükköket tanult a tanácsadó Apollo Robbinstól, aki „úri tolvajnak” nevezi magát. Robbins olyan jól tanította őt, hogy a produkció azt kérte Margot-tól, hogy lassabban csinálja, mert a kamerák nem csípik el, ahogy más szereplőktől lop.

3. Szeret leveleket és képeslapokat küldeni a barátainak és a családtagjainak a világ minden tájáról, ahol épp forgat, mert úgy gondolja, hogy az emberek nem kapnak elég levelet, vagy legalábbis olyat, ami nem számla.

4. A Wall Street farkasa (2013) című filmért kapott gázsijának (347 ezer dollár) egy részét az anyja házán lévő jelzálogkölcsön törlesztésére fordította.

5. Tíz évvel később, a 2023-as Barbie-ért már 50 millió dollárt kapott az alapgázsival és a bevételi bónuszokkal együtt.

6. A hatalmas vagyona ellenére Robbie állítólag nem költ sokat, és míg nem volt férjnél, inkább szobatársakkal élt, hogy ezzel is pénzt takarítson meg. Azt állítja, hogy gyerekkori élményei, amikor nem volt mindenhez hozzáférése, örök életére alázatossá tették.

7. Nem volt hajlandó lefogyni Jane Porter szerepéért a Tarzan legendája (2016) című filmben, és azt mondta, hogy inkább az egészségére koncentrál, mint a karcsúságra.

8. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag (2016) című filmben a kaszkadőrmunkák nagy részét ő maga végezte. A rendező, David Ayer elmondta, hogy a dublőre több időt töltött a lakókocsiban, mint a forgatáson, mert Robbie mindent maga akart csinálni.

9. Londonban részt vett egy partin jó barátnője, Cara Delevingne társaságában, és közös képeket készített egy fotóautomatában Harry herceggel. Csak Margot nem tudta, hogy az Harry volt, ugyanis összetévesztette őt a brit énekes-dalszerző Ed Sheerannel.

10. 8 éves korában Ausztráliában cirkuszórákat vett, és trapézoklevelet szerzett. A Suicide Squad – Öngyilkos osztagban Harley Quinn szerepéhez újra elővehette ezt a tudását.

11. Miután otthagyta a Neighbours, azaz a Szomszédok című ausztrál szappanoperát (2008 és 2011 között szerepelt benne), azt akarta, hogy a karakterét drámai módon megöljék. A sorozat írói azonban úgy döntöttek, csak főiskolára küldik, így lehetőséget adva Robbie-nak, hogy visszatérjen a sorozatba, ha nem jön össze a hollywoodi karrierje.

12. Mint tudjuk, nagyon is összejött a karrier Margot-nak, aki ettől függetlenül 2022-ben egy epizód (a 8903.) erejéig mégis visszatért a Neighboursbe Donna Freedmanként, aki egyébként az első biszexuális karakter volt az ausztrál tévézés történelmében.

13. Lehúzott egymás után három tequilát, mielőtt leforgatta a szexjeleneteit Leonardo DiCaprióval A Wall Street farkasában.

14. Elutasította a Playboy magazin ajánlatát, hogy pózoljon nekik, mondván, ő csak művészi célból vetkőzik meztelenre (erre egyébként eddig csak A Wall Street farkasa kedvéért volt hajlandó).

15. Három hónapig tanult korcsolyázni, hogy eljátszhassa Tonya Hardingot az Én, Tonya (2017) című filmben. Mivel dublőrökre sem lehetett számítani, hiszen a történelem során csupán 8 nőnek sikerült versenyen tripla axel ugrást végrehajtania, CGI-t, azaz számítógépes animációt használtak a jelenet megalkotásához.

16. A természetes hajszíne a barna, de szőkére festette azt a karrierje elején, miután rájött, hogy a filmipar a szőke színésznőket részesíti előnyben.

17. Robbie épp egy hátizsákos utazáson volt Európában, amikor jött a hívás, hogy részt vehet egy Will Smith-szel közös utolsó meghallgatáson a Focus – A látszat csalhoz. 48 óra alatt ért át a horvátországi Hvar szigetéről Párizsba, majd onnan New Yorkba, és alig pár órával a meghallgatás kezdete előtt ért oda. A légitársaság útközben elvesztette a poggyászát, így új ruhákat kellett vásárolnia a castingra.

18. Allergiás a csirke tojásának fehérjére. A Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása) (2020) című filmben, ahol Harley Quinn tojásos szendvicset eszik, a produkciónak kacsatojást kellett biztosítania neki, hogy elkerüljék az allergiás reakciót.

19. 2013-ban a Francia szvit (2014) című háborús dráma forgatásán ismerkedett meg Tom Ackerley-vel, aki harmadik asszisztens rendezőként dolgozott a filmen. 2016. december 19-én házasodtak össze az ausztráliai Byron Bayben.

20. Imádja a hokit, az Egyesült Államokba való költözése után csatlakozott is egy amatőr jégkorongligához. Gyerekkora óta rajong e sportért, amióta látta a Kerge kacsák (1992) című filmet, de Ausztráliában, a lakóhelye környékén nem volt jégpálya, ahol gyakorolhatott volna.

21. A queenslandi Somerset College-ban tanult, miközben három állásban is dolgozott: titkárnő volt, szörfdeszkákat árult, és szendvicseket készített a Subwayben. 17 évesen, miután leérettségizett, Melbourne-be költözött, hogy teljes munkaidőben színészkedjen.

22. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag forgatása alatt kezdett el érdeklődni a tetoválások iránt. A felvételek közben megnyitotta a Harley's Tattoo Parlour nevű tetoválószalont, ahol a többi színésznek, a stáb tagjainak és a rendezőnek, David Ayernek is csinált tetoválást, illetve egyet magának is. Will Smith-nek és Jared Letónak nem.

23. A rajongótáborát „Robbersnek” (rablóknak) nevezi.

24. Az Édesanyja, Sarie kísérte őt az oltár elé, mivel az apjától, Dougtól régen elhidegült a család. A nővére, Anya volt a koszorúslánya.

25. Az öccse, Cameron a nővére sikereit látva úgy döntött, hogy ő is színész lesz. A bátyja, Lachlan pedig szintén a filmiparban dolgozik, ő kaszkadőrként.

26. Elutasította Sam Thomson szerepét a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) (2014) című, később a legjobb film Oscar-díját is elnyerő filmben. A szerepet végül Emma Stone kapta, aki ezzel kiérdemelte az első Oscar-jelölését.

27. Mindig magával hordja az anyjától kapott kvarcot, mert szerinte szerencsét hoz neki, és állítása szerint még mindig a gyerekkori játék nyuszijával alszik.

28. Sokan fiús lányként hivatkoznak rá, mert szeret szörfözni, motorozni és barkácsolni.

29. A filmek közül az egyik legnagyobb kedvence a Tony Scott által rendezett 1993-as Tiszta románc. Jó választás.

30. A saját nevét „furcsa, formális, öregasszonyos névnek” tartja.

31. Már a 30. születésnapja előtt két színészi Oscar-jelölése volt: az Én, Tonyáért és a Botrányért (2020). Azóta begyűjtött még egyet, csak produceri minőségében a Barbie-ért.

32. Skót és német származású.

33. Margot ADHD-s, ezért 6 éves kora óta Ritalint szed. A hiperaktív-impulzív típusú rendellenességben szenved.

34. Josh Trank rendező első választása volt Sue Storm szerepére a Fantasztikus négyes (2015) című filmben, de a stúdió végül Kate Marát választotta. Utólag már tudjuk, hogy Robbie járt jól.

35. 2024. október 17-én lett először anya, egy kisfiút hozott a világra. Az apa a férje, Tom Ackerley.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ezt még Scarlett Johansson sem menthette meg: miért bukik el a Jurassic World: Újjászületés?
A Jurassic World: Újjászületés nem megújulás, hanem egy kaotikus, ötlettelen lehúzás, amelyből hiányzik minden kreativitás. Ez a film nem megidézi az eredeti Jurassic Park varázsát, hanem fájdalmasan emlékeztet arra, milyen mélyre süllyedt a franchise.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. július 02.



A Jurassic World: Újjászületés pontosan az a film, amely után az ember elgondolkodik, vajon miért is ülte végig ezt a több mint kétórás mozgóképes szenvedést.

Ez nem újrafelfedezés, nem tisztelgés az eredeti előtt, hanem az egyik legnagyobb összevisszaság, színtelen-szagtalan lehúzás a franchise történetében.

Érezni a stúdió kézlenyomatát az egész projekten, látni minden jegyzetet, amit a producerek rákényszerítettek a rendezőre: ide kell egy gyerekkarakter, itt muszáj egy Jeep-es rész, ha már itt vagyunk, hol vannak a raptorok? T-Rex is van, Űber Homlok Rex is van, mi kell még?

A történet akár egy közepesen érdektelen videojáték küldetéslistája is lehetne. Egy gyógyszergyártó cég titkos megbízással küldi ki a „teljesen megbízható” reprezentánsát (Rupert Friend), hogy három DNS-mintát szerezzen nekik. Erre egy korszakalkotó gyógyszer miatt van szükség, mellyel megelőzik a szívbetegségeket. A halott dinoszauruszvér már „nem jó” a film saját lehetetlen, körmönfont logikája szerint.

Kapunk egy nagy adag tudományos blablát, magyarázatnak álcázott hülyeséget, ami egy pillanatig sem hihető, hogy miért kell élő dinókból vér.

Az eredeti Jurassic Park történet azért is volt félelmetes, mert meglepően reálisnak tűnt. Nem volt az, csak annak tűnt. Itt semmi ilyet nem érzünk, ez gyakorlatilag videojáték története. Felbérelnek tehát egy zsoldost, Zorát (ténylegen egy órával a vetítés után rá kellett keresnem a neten, mi volt a főszereplő neve, annyira jellegtelen volt – Scarlett Johansson), hogy szervezzen meg egy elit alakulatot, akivel nekivághat a feladatnak. Persze nem lehet egyszerű a küldetés: a legnagyobb szárazföldi, vízi és repülő dinoszaurusz élő példányából kell kinyerni az említett mintát.

A nagy tervhez csatlakozik Dr. Loomis (igen, szerintem is egy Halloween utalás a neve - Jonathan Bailey), aki megalkot egy csodamódszert a vérlecsapolásra.

Mellette Duncan (Mahershala Ali), a vén tengeri róka is elkíséri a csapatot, aki eljuttat mindenkit a tiltott, ki tudja hányadik „új” dinószigetre, ahol persze mindent ellepnek a mutáns szörnydinók.

Mert ezek már nem egyszerű őshüllők, hanem genetikai förmedvények: potrohos-tokanyakú repülőszatyor raptorivadékok, vagy éppen a Bucihomlokú MegaRex, amelyek látványterve ugyan érdekes, akár egy újabb Godzilla-filmből is szabadulhattak volna, de ez nem dícséret, az összkép így is kiábrándító.

A készítők egyszerre akarták folytatni az eredeti Jurassic Park örökségét, és közben minden egyes sikeres klisét felhasználni, amit csak engedett a költségvetés. Ez látszik a mellékküldetésen (mert ilyen is van): egy apuka két lányával, valamint a nagyobb lány együgyű fiújával (nem orvosi diagnózis, csak szimplán rendkívül idegesítően buta) sodródtak bele a történetbe, miután vízi dinoszauruszok támadják meg vitorlásukat.

Az alkotók döntéshelyzet elé állítják a „szupercsapatot”: vagy hagyják meghalni a családot, ezzel tovább növelve nézői ellenszenvet, vagy – és itt jön a „briliáns” dramaturgiai húzás – megmentik a családot a biztos haláltól, hogy legalább legyen valakikért szorítani a film alatt.

Mintha kötelező lenne gyereket írni egy Jurassic-sztoriba, mert az első Jurassic Parkban is volt, tehát a produceri logika szerint itt is kell. Minden filmben volt, itt is kell, ennyi a magyarázat.

A film egyszerűen sértő a közönség intelligenciájára nézve. David Koepp forgatókönyvíró karrierjében voltak zseniális szövegkönyvei, de ezúttal az Indiana Jones és a sors tárcsája szintjén alkotott: ötlettelenül, rutinból, legnagyobb alkotói eszköze a káosz volt.

Újra felhasznált jelenetekkel próbál a nézőre hatni, például a konyhás raptoros rész a Jurassic Parkból CTRL+C, CTRL+V módszerrel került át csak a helyszín és a szörnyek mások picit.

Nincs nosztalgiaértéke, csak üres másolat. Az akciójelenetek sokszor követhetetlenek, a CGI olcsó hatású, mosott textúrák, vértelen leszámolások, nincs valódi tét, nem is értem a 16-os besorolást.

Pedig Gareth Edwards rendező elvileg a hatalmas szörnyek bemutatásának specialistája. A 2014-es Godzilla és a Zsivány egyes után azt hihetnénk, ha valaki, akkor ő majd képes feledhetetlenné tenni a dinoszauruszok látványát. Ehelyett egy alultervezett és rendezetlen látványkavalkádot kapunk, amelyből hiányzik a grandiózusság és a földhözragadtság.

Az olcsóság ott is észrevehető, hogy nincs IMAX-verzió, nem invesztált bele a stúdió. Olyan, mintha a stúdió pénzt akart volna spórolni a konverzión és a felvételi technikán.

Bár azt hozzá kell tenni, hogy Edwards forgatási szokásaihoz nem illik egy batár nagy IMAX kamera. Ő tényleg megmutatta már, hogy képes minimál költségvetésből is maximális képi világot bemutatni, mint például a 2023-as Az alkotóban. Hát itt ez nagyon nem sikerült.

A film legnagyobb hibája mégsem a látvány vagy a rendezés, hanem a karakterek és a történet. Egyszerűen nincs kiért izgulni. A zsoldosok sablonfigurák, a család idegesítő, a Don Juan comic relief srácot pedig a néző már az első veszélyes jelenetnél sorsára hagyta volna.

Vannak feszült jelenetek a filmben, például a gumicsónakos rész, amelyet Michael Crichton eredeti Jurassic Park regényéből emeltek át.

Ez a szcéna képes hozni az igazi klasszikus hangulatot, de ez is csak emlékeztet, hogy milyen minőségű lehetne az egész film, ha van mögötte valódi vízió, és tartják a forgatókönyvi fegyelmet. Érdekesség, hogy amikor nem akciójelenet van, hanem a feszültség dominál, akkor tényleg működik Edwards-mozija – lehet, hogy tényleg kéne már egy 18+-os Jurassic-horror.

A zene szintén csalódás: legalább John Williams klasszikus témái megmentik, amikor felcsendülnek, de az új dallamok teljesen feledhetők. A film egészét áthatja a kapkodás, a kreatív döntések hiánya, a sablonos dramaturgia és a stúdiókapzsiság fojtogató szaga. Ez a Jurassic World-rész nem újjászületés, hanem egy kétségbeesett pénzlehúzási kísérlet. Az eredeti 1993-as Jurassic Park óta egyetlen folytatás sem tudott valódi, méltó utódja lenni Spielberg klasszikusának, és ez a film sem fogja megváltoztatni ezt a tényt.

Az első Jurassic World legalább a klasszikus nosztalgiát visszaadta a nézőnek, de ezen kívül tényleg semmit sem tudok mondani a franchise mellett.

Scarlett Johansson kedves mosolya nem éri meg a mozijegy borsos árát. A Jurassic World: Újjászületés túl hosszú, kaotikus, felesleges alkotás, amelyből hiányzik a lélek. A legnagyobb bűne azonban nem az, hogy rossz – hanem az, hogy unalmas és kiszámítható, igazi elvesztegetett potenciál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET: