KULT
A Rovatból

Tudtad, hogy Yoda majdnem bele sem került A jedi visszatérbe? 12 érdekeség a 40 éves filmről

Már 4 évtizedes A jedi visszatér, ebből az alkalomból összegyűjtöttünk néhány érdekes tudnivalót minden idők egyik legnépszerűbb sci-fijéről.

Link másolása

A Star Wars univerzum rajongói rendkívül megosztottakká váltak az elmúlt huszonöt évben. Az előzmény-trilógia, a folytatások, a spinoff filmek, újabban pedig a Disney sorozatok borzolják a kedélyeket.

Egy valamiben azonban általában mind egyetértenek: az eredeti trilógia a legjobb.

Persze hogy azon belül kinek melyik film a kedvence, megint vitákra adhat okot. E sorok írójának az idén május 25-én 40 éves Return of the Jedi, vagyis A jedi visszatér áll legközelebb a szívéhez.

A kerek évforduló alkalmából összeszedtünk néhány érdekességet a sci-fi műfaj meghatározó darabjáról.

Más lett volna a címe

A film eredeti címe „Revenge of the Jedi”, vagyis „A jedi bosszúja” volt. Később azonban a Star Wars szülőatyja, George Lucas megváltoztatta, mert úgy érezte, a „bosszú” nem illik a jedi filozófiához. Lawrence Kasdan forgatókönyvíró annak idején gyengének tartotta A jedi visszatér címet, de Lucast nem tudta megingatni.

A sokoldalú dublőr

A legelszántabb rajongók tudják, hogy a filmben Tracy Eddon volt Carrie Fisher dublőre. Meglehetősen híres az a forgatási fotó, amelyen a két hölgy látható, amint Leia hercegnő híres aranybikinijében napoznak. Azt viszont talán kevesebben tudják, hogy Eddon nem csak Leiát helyettesítette, ha kellett: többször ő ugrott be Anthony Daniels helyett is C3PO szerepébe. Ő látható például akkor, amikor a droid leesik Jabba bárkájáról.

Breki a Star Warsban?

Salacious Crumbnak hívják azt az idegesítően vihorászó kis lényt, amelyet Jabba tróntermében láthatunk. A figurát életre keltő Tim Rose – aki egyébként Ackbar admirálist is mozgatta – egy interjúban azt mondta, Crumb kitalálót arra gondoltak a megalkotása közben, hogy nézne ki Breki a Muppet Showból, ha túl sok szteroidot szedne.

Jabbát megalkotni sem volt könnyű

Ha már szóba került Jabba: a hatalmas animatronikot hat ember mozgatta. Belül összesen hárman helyezkedtek el, hogy működtessék a karjait, a nyelvét és a fejét. Egy ember a bábu alatt fekve zsinegeket húzogatva nyitotta-csukta Jabba száját, és gondoskodott róla, hogy az oldala úgy mozogjon, mintha lélegezne. Ketten pedig távirányítással mozgatták a szemeket, beleértve a pupilla tágulását is. Végezetül egy utolsó stábtag géllel dörzsölte be a bábut, hogy nyálkásnak tűnjön.

Jabba megépítése 3 hónapot vett igénybe, 500000 dollárba került, és több mint 900 kilót nyomott.

Amikor nem működik a technika

Az uralkodó székét gépiesítették, hogy forgatni tudják, ahogy a felvétel megkívánta. Sajnos valamiért nem működött tökéletesen, ezért az uralkodót alakító Ian McDiarmidnek végül a lábával kellett besegítenie.

Yoda majdnem bele sem került

George Lucas a film készítése alatt kikérte egy gyerekpszichológus véleményét. A szakember azt mondta, valahogy egyértelműsíteni kell, hogy Darth Vader valóban Luke Skywalker apja, különben a 12 év alatti közönség azt fogja gondolni, a sötét nagyúr egyszerűen hazudott.

Az győzte meg a producert, hogy kiderült, a Vader hangját adó James Earl Jones maga is azt hitte, hogy a karaktere egyszerűen hazudik. Ezért döntött Lucas végül úgy, hogy a Jedi visszatérben is szerepelni fog Yoda, és ő erősíti meg a furcsa családi köteléket.

Egzotikus nyelvek

A Jedi visszatérben sok lény érthetetlen nyelven beszél. Ezek azonban nem kitalált dialektusok, csupán kellően egzotikusak ahhoz, hogy az átlag mozinéző ne értse őket. Lando Calrissian másodpilótája, Nien Nunb például a kenyai haya dialektusban beszél, ami kellemes meglepetést okozott a kenyai nézőknek.

Az ewokok sok mondatát filippínó nyelven írták, a legtöbb ewok szöveg azonban kalmükül van, ez a Dél-Oroszországban élő törzsek nyelve. Érdekesség, hogy maga az „ewok” szó egyszer sem hangzik el a filmben, sem a különböző ewok karakterek neve (Wicket, Paploo és a többi).

Jabba „hut” dialektusban beszél, amihez az inka kecsua nyelvből merítettek inspirációt.

A félelmetes öleb

Gyerekként igencsak féltem Jabba hatalmas szörnyétől, a rancortól. Talán már akkor sem paráztam volna annyira, ha tudom, hogy a fenevad ijesztő morgása valójában egy tacskóhoz tartozik.

Apja fia

Azt mindenki tudja, hogy a Star Wars-filmek zenéjét John Williams komponálta. Azt viszont talán kevesebben, hogy a neves zeneszerző fia sem esett messze a fától, hiszen ő Joseph Williams, aki a 80-as években a

Toto együttes énekese volt. Joseph maga is besegített apukájának, az Ewok által énekelt daloknak például ő írta a szövegét.

Harci rágók

Az endori csata jeleneteiben a távolban látszó űrhajók és objektumok valójában mindenféle random tárgyak, például megrágott rágógumik. A stáb tudta, hogy a sok akció elvonja a figyelmet, senki nem fog arra figyelni, mi van a háttérben.

A nagy túlélő

Luke Skywalker mellett Wedge Antilles az egyetlen X-szárnyú-pilóta, aki mindhárom filmet túlélte.

Aki nem kért belőle

A film rendezésére David Lynchet is felkérték, de ő visszautasította azzal, hogy „ez Lucas ügye”, és inkább leforgatta a Dűnét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: