KULT
A Rovatból

The Carbonfools: Kifejezetten másfajta karaktert szerettünk volna énekesnek

Fehér Balázs nélkül folytatják, de azt ígérik, ugyanolyan lendületes bulikat csinálnak majd. Áprilisi visszatérő koncertjük néhány nap alatt telt házas lett.
Láng Dávid - szmo.hu
2017. március 22.


Link másolása

Sok rajongó volt vigasztalhatatlan, miután a The Carbonfools zenekar nagyjából másfél éve határozatlan idejű pihenőre vonult. Nem sokkal később kiderült az is: frontemberük, Fehér Balázs nem szeretne többé együtt dolgozni a csapattal. A többi tag viszont úgy döntött, más énekessel folytatják.

A keresés viszonylag hosszú ideig tartott, de végül megtalálták a mindannyiuk szerint tökéletes jelöltet, a kolozsvári Fóris-Ferenczi Gábor személyében. Vele, illetve a zenekarvezető Bicskei Titusszal és Hámori Benedek (Benő) dobossal beszélgettünk.

– Amikor a zenekar 2015-ben felfüggesztette a működését, volt ehhez közvetlen köze Balázs döntésének, vagy csak később mondta el nektek?

Titusz: Már a leállás előtt is célozgatott rá, hogy elege van ebből a dologból, de véglegesen csak az utolsó koncert után jelentette be, hogy nem akarja tovább csinálni. Persze nála sosem lehet tudni, mivel úgy fogalmazott, hogy „egyelőre” nem fér bele neki, de reálisan nézve nem alapozhattunk arra, hogy majd meggondolja magát.

– Rögtön egyértelmű volt, hogy más énekessel folytatjátok?

Titusz: Tulajdonképpen igen, de az is hozzátartozik, hogy nekem nagyon jót tett ez a nagyjából másfél év pihenő. Előtte én is

"
kezdtem már belefáradni az állandó turnézásba, hogy abból áll az életem, hogy hetente kétszer-háromszor megáll a busz a házam előtt, és elvisz koncertezni különféle városokba.

Ugyan az aktív Belga-koncertezést abba kellett hagynom, de a Carbon önmagában is nagyon sok volt. Szinte egyáltalán nem maradt időm a családomra.

A kérdésre visszatérve: pár hónapig még számoltunk a lehetőséggel, hogy hátha mégis Balázzsal folytathatjuk, de amikor nem érkezett erre utaló jel, letettünk róla. Elkezdtünk keresgélni, csomóan jelentkeztek e-mailben, volt pár majdnem jó köztük, de ezeknek a többsége egyáltalán nem nyerte el a tetszésünket. Aztán jött egy következő kör élő meghallgatásokkal, ide már jobbakat hívtunk be, de valahogy senkinél nem éreztük, hogy ő lenne az igazi. Úgyhogy parkolópályára került a dolog, egészen addig, amíg Benő rá nem talált Gáborra.

Benő: A Hiperkarmával volt egy erdélyi turnénk ősszel, aminek a kolozsvári állomásán

"
meghallottam Gábort énekelni az előzenekar hangbeállása során. Azonnal kirohantam a backstage-ből, „Úristen, ez meg ki?” felkiáltással.

Miután végeztek, megkérdeztem tőle, ismeri-e a The Carbonfoolst. Azt felelte, nem nagyon hallgat magyarokat, de azért felajánlottam neki, hogy eljöhetne Pestre egy meghallgatásra.carbon2

– Ezután egyértelmű volt, hogy ő lesz a befutó?

Benő: Nekem abszolút, nagyon erőltettem is a többieknek, hogy márpedig ő kell nekünk. A meghallgatásra elsőnek ért oda, pedig Kolozsvárról jött – ezzel már rögtön bebizonyította, hogy pontos, és érdekli a dolog. Nagyon magabiztos volt végig, meggyőzően énekelt, így utána a többiekben sem maradt kétség. Azért meghallgattunk még néhány jelöltet, akik szintén nem voltak rosszak, de magunkban rögtön eldöntöttük, hogy Gábor lesz a befutó.

– Az mennyire volt szempont, hogy a potenciális jelöltek énekhangja hasonlítson Balázséra?

Titusz: Kifejezetten másfajta karaktert szerettünk volna. Csak az volt a kikötés, hogy az illető el tudja énekelni a régi számainkat úgy, hogy jól is állnak neki, mivel koncerteken azokból is játszani akarunk. Persze ezek sem lesznek ugyanolyanok, szükségszerűen át kellett alakítani őket, de a vázuk nem változott.

– Ilyen helyzetekben elkerülhetetlen az összehasonlítgatás, nyilván mindenki ezt fogja tenni. Hogy álltok ehhez?

Titusz: Én már hosszú évek óta nem olvasok kommenteket, de

"
biztos vagyok benne, hogy kapunk majd hideget-meleget. Szerintem ezzel felesleges foglalkozni. Eleve Balázs is megosztó személyiség volt, legalább annyi embert taszított, mint ahányat bevonzott a megjelenésével és kisugárzásával.

Amivel nekünk nem volt bajunk, mivel a Carbon mindig is a pop és az indie határán egyensúlyozva próbálta megtalálni a saját egyedi karakterét. Ezután is így szeretnénk, de persze jó eséllyel változni fog valamennyire a közönség összetétele.

– Hogy állnak most a próbák, hány számot vettetek át eddig?

Titusz: Huszonhárom van a régiek közül és tizenvalahány új is született már. Ezeket már együtt írtuk Gáborral.

Gábor: Nagyon fontosnak tartottam – tulajdonképpen feltételem is volt –, hogy ne csak elénekeljem a mások által megírt dalokat, de aktívan is részt vegyek az alkotásban. Szerencsére elég nagy szabadságot kaptam, és úgy érzem, egyből meg is találtuk Titusszal a közös hangot.

Az első közzétett dal Gábor énekével:

– A másik zenekarod is aktív marad?

Gábor: Whisperblast volt a neve, de most felfüggesztettük a működését. Persze nem csak amiatt, mert bekerültem a The Carbonfoolsba. Ezt megelőzően sem mentek már olyan simán a dolgok, volt többéves kihagyásunk korábban is. Bár egy ideig felmerült, hogy folytatjuk, mert a gitáros is itt élt Budapesten, szóval lett volna rá esély, hogy együtt csináljunk valamit. Aztán ő visszaköltözött Erdélybe, én meg átgondoltam, hogy ugyanaz az énekhang két zenekarban nem annyira szerencsés – főleg, hogy a Carbonban most mutatkozom be –, így elengedtük a dolgot.

– A koncerteken milyen arányban fogtok régi és új dalokat játszani?

Titusz: Első alkalommal négy vagy öt új lesz és nagyjából tizenkét régi, aztán idővel egyre jobban szeretnénk eltolni az arányt az újak felé. Persze a legnagyobb közönségkedvenceket továbbra is repertoáron fogjuk tartani.

– Az A38-as visszatérő buli rekordidő alatt teltházas lett. Vajon azért, mert kíváncsiak az emberek az új énekesre, vagy csak hiányzott nekik a zenekar?

Titusz: Szerintem a kettő együtt. Mindig is elég közeli kapcsolatban voltunk a közönségünkkel, kialakult egy stabil és kitartó kemény mag.

"
Amikor elbúcsúztunk, nagyon sok panaszos hangvételű levelet kaptunk, hogy hiányzunk és kezdjük újra mihamarabb, mert elvonási tüneteik vannak.

Ezek az emberek biztosan ott lesznek.

Benő: Sokan írták, hogy tökmindegy, ki az énekes, mert ők a dalokat akarják élőben hallani. Nekik valószínűleg nem lesz problémájuk Gáborral. Persze benne van a pakliban, hogy másoknak nem annyira jön majd be, de ez egy ilyen helyzetben törvényszerű.carbon3

– Mekkora terhet rak rátok a felfokozott érdeklődés?

Titusz: Kicsit stresszes, főleg nekem, hiszen ugye egy kimondottan nyugis időszak előzte meg, de hát ez a dolgunk, csinálni kell. És megvan benne az örömteli izgalom is, ami összességében sokkal jelentősebb részt képvisel.

– Mi lesz az új dalok megjelenésének a menetrendje?

Titusz: Tudjuk, hogy manapság a nagylemez, mint forma, egyre inkább háttérbe szorul, de mi azért szeretnénk kihozni egyet. Ezt szeptember környékére tervezzük, de még ezelőtt közzéteszünk egy 2 vagy 3 számos EP-t, hogy az emberek addig is ízelítőt kaphassanak. Valószínűleg klip is készül majd hozzájuk.

– Magyar nyelvű szövegekben továbbra sem gondolkodtok?

Titusz: Összesen egy magyar nyelvű dalunk volt eddig, az is viccből született. Amikor elterjedt, hogy a rádiók inkább ezeket preferálják az angollal szemben, a Hideaway című számunkat átírtam magyarra, de direkt hülyén, gyakorlatilag tükörfordításban: Rejtekem lett a címe, és maga a szöveg is hasonló fordulatokból állt. Egyelőre nem merült fel, hogy komolyan is kéne magyarul alkotnunk,

"
szerintem az általunk képviselt stílusnak valahogy sokkal jobban áll az angol nyelv.

De persze ki tudja, mit hoz a jövő.

Gábor: Én nagyon meglepőnek tartottam, amikor megismertem a The Carbonfoolst, hogy angol szövegekkel, ilyen zenével be tudtak futni Magyarországon. Erdélyből nézve ez szinte lehetetlennek tűnt, de hát itt az élő bizonyíték rá, hogy mégsem az. Szóval ha már ilyen nyerőnek bizonyult ez a recept, én se változtatnék rajta.carbon4

– Hogy fog kinézni a nyaratok, illetve a tavasz hátralévő része a visszatérő koncert után?

Titusz: Lesz még néhány klubbulink nyárig, aztán pedig kezdődnek a fesztiválok. Egyelőre még alakul, hol kapunk lehetőséget, de szerintem viszonylag sok helyre eljutunk. Budapesten az A38 után a Kobuci Kertben leszünk legközelebb június 1-jén, erre is gyors ütemben fogynak már a jegyek. Közben pedig folyamatosan írjuk az új dalokat, úgyhogy elég szépen kitölti az időnket a zenekar.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk