KULT
A Rovatból

Talán a halálban önmagára talál – elment Sinéad O’Connor

Az énekesnő egész életében megmaradt örök útkeresőnek. A punkos dühtől a Szomorú vasárnapon át a szüntelen istenkeresésig.


Harmincöt éve vannak, hogy egy „album-orientált” magyar műsorvezető lejátszotta egy ismeretlen ír lány bemutatkozó lemezét. Körülbelül két és fél perc kellett hozzá, hogy teljesen kiüssön. Eddig tartott ugyanis az első szám. Egyszerűen hihetetlen volt számomra, hogy miként képes valaki ennyi dühöt, szenvedélyt, szerelmet és sebezhetőséget belesűríteni egy villanásnyi időbe.

Negyven perc után már tudtam, hogy a 80-as évek egyik meghatározó lemezét, The Lion And The Cobrát hallgattam, és akkor fogant meg plátói szerelmem Sinéad O’Connor iránt.

És ez csak megerősödött, amikor megláttam róla az első fotókat. Igaz, a lemez borítóján egy kopasz, ökölbe szorított kézzel üvöltő arcot láttam, de hamarosan elém kerültek olyan képek, amelyen feltárult igazi szépsége: a hatalmas viharos óceán-szemek, a sötét, függönyszerű szempillák, a nemesen szabályos arc, és szeretetre méltó, szeretetet kérő mosoly. Akkoriban a Világ Ifjúsága magazinban volt állandó rovatom, és én lehettem az első, aki Magyarországon cikket írt Sinéadról. A főszerkesztő némi elnéző mosollyal fogadta rajongásomat, de ez nem zavart akkor sem, és azóta sem bánom.

És ez a csoda nincs többé.

Amikor meghallottam halálhírét, elhatároztam, hogy nem olvasok el egyetlen cikket sem róla, mert nem vagyok kíváncsi azoknak a „botrányos eseteknek”, magánéleti zűrzavaroknak és nagy felzúdulást kiváltó közszerepléseknek a felidézésére, amelyeken oly sokat csámcsogott a bulvármédia, miközben egy egyedülálló tehetségű művész volt.

A The Lion And The Cobrában benne volt egész addigi hányatott élete: ötgyermekes család, válás, nevelőapa, kamaszkorban elszenvedett erőszak, bolti tolvajlás, javítóintézet, ahol a legnagyobb büntetés a nevelő apácákkal együtt aludni. Aztán munka egy rossz hírű bárban, miközben már születnek a hamarosan robbanó dalok, és egy ostoba producer cicababát akar faragni a csodás sötét „loboncot” viselő lányból. Elég ahhoz, hogy valaki többé ne tűrje, hogy bárki megmondja, hogyan éljen, mit mondjon és hogyan énekeljen. Mindez egy lefojtott vulkán gyilkos erejével tört ki Sinéadból első albumán.

A Chrysalis cég meglátta benne az elemi tehetséget, és olyan lehetőséget kapott, mint kezdők a legritkább esetben: ő maga lehetett saját dalainak producere, nem szóltak bele a szövegekbe, sőt, még a borítóba sem.

Ezen a lemezen Sinéad nemcsak a különböző műfajokat elegyítette szinte magától értetődően a nyers újhullámtól az ír folkhagyományokig, a szelíd szerelmi lírától a vérre menő drámáig, hanem ugyanilyen természetes módon használta hangját: ahogyan átment egy elfojtott sorból egy, a legmélyebbről feltörő kiáltásba, ahogyan az oktávok között táncolt, attól ma is végigfut rajtam a hideg, különösen a Jacky, a Troy vagy a Jerusalem hallatán. Ezt az énekstílust többen is próbálták utánozni, talán honfitársnője, a szinten tragikus sorsú Dolores O’Riordan állt hozzá legközelebb.

Sinéad egy olyan zenei világközeg ablakát zúzta be, amikor a rock „öregedő”, de megújulni igyekvő bölényei mellett a metáldöngetés és a szinti-pop uralkodott. Ez a 21 éves „kislány” nemcsak a zenében mutatott új utat, hanem bebizonyította nőtársainak, hogy kellő tehetséggel és önbizalommal túl lehet lépni a férfiközpontú populáris kultúra kényszerén. Korábban ez legfeljebb olyan, a rockot az irodalom felől megközelítő nőknek sikerült, mint Joni Mitchellnek és Patti Smithnek, vagy a nem sokkal korábban feltűnő Suzanne Vegának. O’Connor nyomán a 90-es években egyre-másra követeltek helyet a nap alatt önmagukat ízig-vérig vállaló, maradandó értékeket alkotó lányok, köztük P.J. Harvey, Tori Amos vagy Alanis Morrisette.

A nekrológok nyilván legtöbbet a Nothing Compares 2 U-t, Prince dalát emlegetik Sinéadtől, amellyel listavezető lett, holott a második albumán, az I Do Not Want What I Haven’t Got-on emellett voltak nagyon is jelentős felvételek, például a Jump In The River, amelynek klipje is ráerősít a dal pszichiátriai sokkterápia hangulatára, vagy a The Emperor’s New Clothes, amelyben ki is mondja: „Saját törvényeim szerint élek, tiszta lelkiismerettel alszom.”

Az énekesnő egész életében megmaradt örök útkeresőnek. Nála soha nem lehetett tudni, hogy a következő lemezén mivel fog előrukkolni. Ki hitte volna például, hogy készít egy albumot régi slágerekből és musical-dalokból, és elénekli Seress Rezső Szomorú vasárnapját és a Don’t Cry For Me, Argentinát. Egész más, bensőséges hangot ütött meg a Universal Motherben (1994), a 2000-es években készített ír népdallemezt, énekelt gospeleket, reggae-t.

Utolsó albuma 2014-ben jelent meg I’m Not Bossy, I’m The Boss címmel, amelynek első száma, a How About I Be Me segélykiáltásként is felfogható: „Mindig csak nőstényoroszlán vagyok, aki másokra figyel/nő vagyok, egy nálam erősebb férfi kell” – énekelte.

Soha nem lelte meg magánéletében a boldogságot, négy gyermeke négy különböző férfitól született, fiatal kora óta bipolaritásban szenvedett, valószínűleg ezzel magyarázható az is, hogy egyetlen vallás sem hozott számára lelki békét.

Még a 2000-es évek közepén arról beszélt, hogy „meg akarja védeni Istent az egyháztól”, felszentelték egy keresztény szekta papnőjének, élete utolsó éveiben azonban áttért az iszlám hitre. 2022. januárjában 17 éves fia, Shane öngyilkosságot követett el. Ekkor Sinéad kijelentette, hogy nincs tovább értelme az életének.

Nagyon vágytam rá, hogy egyszer találkozzunk. 2008 augusztusában a Sziget-fesztiválon lépett fel, koncertjére azonban nem mentem el, mert úgy éreztem előző évi tapasztalataim során, hogy méltatlan körülmények között fog fellépni, és nem akartam kitenni magam egy nagy csalódásnak. Előtte néhány nappal egy telefoninterjút készíthettem vele, sajnos viszonylag kora reggeli időpontban, és nem volt igazán csúcsformában. Amikor a kezdetekről beszélgettünk, ezt mondta: "Ha most találkoznék azzal a kislánnyal, azt mondanám neki: ne hagyja, hogy a gonoszok, a gáncsoskodók elkeserítsék, mert ő az erősebb".

Drága Sinéad, legyen Neked könnyű a föld. Talál a halálban végre önmagadra találsz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET: