KULT
A Rovatból

Szinkronkészítés, hazaszeretet és persze Harrison Ford - Csernák Jánossal beszélgettünk

Hogyan tanul szöveget? Melyik szerepe adta számára a legtöbbet? Milyennek hallja a saját hangját belülről? Kit választott volna Harrison Ford helyett?


Számtalan szerep áll már mögötte, de mind a mai napig élvezhetjük a játékát a színpadon. Ahogy összetéveszthetetlen hangját is a filmekben. Hiába, hogy sok éve veszi körül elismerés és rajongás, nem tartja ezt evidensnek és nem felejt el hálás lenni érte. Csernák János a mi megkeresésünket is örömmel fogadta.

Hány évesen, mi alapján jött rá arra, hogy a színészet vonzza?

- Általános iskolában felkértek verset mondani, mert jó voltam irodalomból. Akkor jöttem rá, hogy nekem ez megy, és ami megy az embernek, az megvesztegeti utána.

És a szinkronizálás?

- Miután túljutottam az olyasféléken, mint például az, hogy egy szovjet filmben hordágyat felemelő két katona közül az egyik felnyög és az én vagyok, az első szinkronfőszerepem a Lindbergh-bébi elrablása című 1996-os filmben volt. Aztán már beindult a dolog.

Játszott már a Madáchban, a kecskeméti Katona József Színházban, a debreceni Csokonaiban, most a Zenthe Ferenc Színházban és az Új Színházban... Melyik színházhoz vagy városhoz kötődik a legerősebben?

- A vidékiek közül talán Kecskeméthez. Most is előttem van egy csomó téli kép a Cifrapalotáról és egy ott lévő könyvesboltról, ahova mindig jó volt bemenni. Egy idő után már megismerik az embert, kedves város. Van nálam egy onnan származó fénykép: a Rokonok főszerepét játszottam. Ez emlékezetes szerep volt, nagyon drámai a történet. A másik, amire sokszor gondolok vissza, a Kaviár és lencsében alakított vagány, csibész karakter, ami pont az ellentéte ennek.

IMG_2484kIMG_2462kIMG_2457k

Két ellentétes karaktert emelt ki, ezek szerint nincsen preferenciája abban, hogy milyen karaktereket szeret játszani?

- Nincs. Jellemzően pozitív szerepeket kapok, nem tudom, miért. Ugyanakkor a negatív főszerepek is nagyon jók.

Mindenki szeret gonosz lenni, ez egy kirándulás egy általunk nem ismert tartományba, ahonnan "nem tér meg utazó", Shakespeare szavaival élve. Emellett hálás szerepek is, míg a pozitívak sematikusabbak.

Azért van kivétel, ilyen például Zeffirellinek A názáreti Jézusa. Nagyon szerettem azt a szinkronszerepet, de nehéz volt, hiszen Robert Powell kiváló színész. Nagyon örültem, hogy sikerült hozzátennem olyan plusz dolgokat, amelyek kivívták a közönség szeretetét és azt, hogy vagy tíz éven át újra és újra elővették karácsonykor.

Örülök, hogy bele is csöppentünk A názáreti Jézus témájába, ugyanis jómagam rengetegszer néztem végig azt a sorozatot gyerekkoromban. Bizonyára nagy felelősséget érzett, amikor Jézus szerepét bízták önre.

- Ez olyannyira így van, hogy egyfajta isteni jelnek tekintettem, egy picit meg is változtatta az életemet. Egészen a mai napig tart a hatása. Ha az ember Jézust eljátssza, az után már tartozik valamivel. Nem azt mondom, hogy szentnek kell lenni, vagy hogy én az lennék, de fontos, hogy visszamenőleg ne váljon hazugsággá az a szerep. Vannak még szerepek, amelyek nagy hatással voltak rám, de ez kivételes volt.

Robert Powell hangjaként:

Ön vallásos ember. Mit gondol arról, amikor egy szerep miatt megyünk szembe a Tízparancsolattal, káromkodni, szeretkezni, csalni, vétkezni kell? Felhatalmazza ezekre az embert az, hogy csak szerepet játszik?

- Amikor Az ördögűző folytatásában Timothy Daltont, a papot szinkronizáltam, végső soron a jó oldalon álló karaktert kaptam, mégis megbántam. Nem kellett volna elvállalnom. Egy másik szerepet - szintén egy sátánizmusról szóló horrorfilmben - először elvállaltam, aztán mégis ott hagytam, mielőtt elkezdtük volna a stúdiófelvételt. Nem azért, mert túl jónak éreztem volna magam a filmhez, egyszerűen azt éreztem, hogy nekem ebben nem szabad részt vennem. Hazamentem. Az a szinkronrendező azóta sem hív, de nem bánom.

Szappanoperákban vagy minimaxos mesékben nem igazán halljuk a hangját. Ennek egyedüli oka, hogy vidéken él, és nem tud akármilyen sűrűséggel Budapestre járni szinkronizálni, vagy van más is mögötte?

- Budán születtem, csak az utóbbi 10-15 évben éltem vidéken. Szeretem a vidéki létet, de nem emiatt nem vállalok ilyesféle szerepeket. Egyetlen szappanopera volt, amiben részt vettem, a Yago. A hetedik mennyországot nem sorolnám a szappanoperák kategóriájába. Ahogy telnek az évek, egyre kevésbé vállalok olyan szerepeket, amelyekkel nem tudok azonosulni legalább valamilyen szinten. Szerintem ezt érzik is a rendezők, mert nem keresnek meg ilyesmivel.

IMG_2327k

Belülről milyen a hangja ahhoz képest, ahogy a felvételeken hallja?

- Nem nagyon foglalkoztam még ezzel. A beszéd közben már tudom, hogy a felvételen hogyan fog az hangzani. Vannak olyan színészek, akik csak egyféleképpen tudnak szinkronizálni, önmagukra húznak rá minden figurát. Én olyan vagyok, aki belebújik a figurába, olyan hangon fogok megszólalni, amilyet az a figura igényel.

Több elismert színészről hallottam vagy olvastam már, hogy a sikerek ellenére sosem szereti visszanézni vagy visszahallgatni a szereplését. Ön közéjük tartozik, vagy azt vallja, hogy szükség van erre?

- Ahhoz, hogy fejlődni tudjunk, néha meg kell hallgatni és nézni bizonyos munkáinkat, amit meg is szoktam tenni. Élvezet vagy hiúság nem szokott az oka lenni.

Harrison Fordhoz való kötődéséről ezerszer nyilatkozott már: tudjuk jól, hogy összenőtt vele, afféle régi jóbarátjának tekinti. De ha visszamehetnénk az időben és Harrison Ford sajnálatos módon nem született volna meg, akkor ki lenne az a színész, akinek ennyi éven keresztül adja a hangját, a személyiségét?

- Nem tudom, talán Liam Neeson. Egyidősek is vagyunk, míg Ford tíz évvel idősebb nálam.

Harrison Ford hangjaként:

Liam Neeson hangjaként:

A szinkronszövegek megírásában szoktak segíteni azok is, akik felmondják azokat?

- Sajnos igen, szükség van rá.

Miért sajnos?

- A szöveg, amit megkapunk, sokszor pontatlan, magyartalan, vagy más megfogalmazással egyszerűen jobban passzolna a karakterhez, jobban kifejezné a szándékát, satöbbi. Ilyenkor megy az ajánlattétel a rendezőkhöz, amit ők aztán jellemzően elfogadnak. Egy-egy esetben elutasítják, de azért a 30-40 év szinkrontapasztalat többet nyom a latba, mint 5 év szinkronrendezés.

Bozó Andrea színésznő egy interjúban úgy mesél önről: már az olvasópróbákra is rendkívül felkészülten érkezik, gyakorlatilag a második alkalomra kívülről megtanulja a szöveget. Hogyan memorizál? Fel-alá járkál a szobájában? Ül a papír felett órákon át? Egyszer elolvassa a szöveget, és már a fejében is van?

- Régen sosem tanultam a szó szoros értelében, csak olvastam a verseket, amiket élveztem, és egy idő után megragadtak a fejemben. Ez ma már nem mindig van így, csak ha van időm erre a fokozatos elmélyítésre. Színpadi szerep esetén más a helyzet, bele kell helyezkedni a figurába, és ami a legfőbb, hogy próbálni kell sokat. A szöveget hozzákötöm a kellékekhez, a bútorokhoz. Tudom, hogy amikor megfogtam ezt a kelléket, akkor azt a mondatot mondtam. Így történik a memorizálás.

IMG_2371k

Az Isten, kard és korona című önálló estjében a hit és a hazaszeretet a két fő vizsgálati tárgy, ha jól értelmezem. Fontos az, hogy szeressük a hazánkat?

- Talán az egyik legfontosabb Isten után a család és a haza, és ezt mindenféle pártszlogentől függetlenül mondom. Ha valami igazán fontos mostanság, akkor az a hazaszeretet. Ha a magyar eredet keveredne és felhígulna más nemzetek történetével, mint ahogy az például az angoloknál és a franciáknál van, az totális önfeladás lenne. Ha összekeverünk hétféle színt, abból egy szürke, koszos katyvasz lesz. Akkor szép a világ, ha minden szín érvényesülhet.

És ha a hazánk más, mint a származásunk, akkor is fontos, hogy szeressük?

- Tapasztalat hiányában erről nem tudok nyilatkozni, de azt gondolom, hogy azt is kell szeretni. Persze, ha csupán a jólétért megyünk ki valahova, akkor más a történet.

Ha nem magyarnak született volna, akkor milyen nemzetiségű emberként tudná elképzelni magát?

- Bármilyen országba szívesen születnék, amely megőrzi a hagyományait, a népének, nemzetének jellegzetességeit, és ahol az emberek szeretik, tisztelik egymást. Ilyen országban szeretnék most is élni. Például a skótok vagy az írek is ilyenek, bár ott is elkezdődött a felhígulás. Egyébként én soha nem politizáltam, és most sem azt teszem.

Persze manapság aki hazaszeretetről beszél, azt rögtön megvádolják azzal, hogy politizál, holott én semmilyen pártnak nem vagyok és nem voltam tagja, csak a hazáját szerető és féltő emberként beszélek. Nem szeretném, ha megszűnnének a kalocsai hímzések vagy a piros-fehér-zöld zászló.

Nem szeretném, ha a gyermekeim olyan országban nőnének fel, ahol szegénység és koldulás van, márpedig ez nem megy anélkül, hogy az őseinket és hagyományainkat ne tisztelnénk. Ha ezeket eldobjuk, akkor nem vagyunk semmik.

Az őseink és a hagyományaink miatt kell vigyáznunk magunkra, vagy van bennünk egyéni, különleges érték is?

- Hihetetlenül tehetségesek a magyarok. A hollywoodi filmstúdiókat is ők hozták létre. Annak idején a "Felvétel, tilos belépni!" feliratú piros lámpa alatt volt egy másik piros lámpa is, amire azt írták: "Még magyaroknak is." Vagy nézzük meg a feltalálóinkat. Nem sorolom, százan megtették már. Emellett befogadó nép vagyunk. Mi sosem üldöztünk el innen senkit. De ennek is megvan az ésszerű határa.

Mi a leghőbb vágya: Csernák János nevéről mi jusson eszünkbe először?

- Az, hogy ember.

IMG_2379k

 

 


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET: