KULT
A Rovatból

Sajnos még James McAvoy hihetetlen játéka sem feledteti el, hogy a Szádra ne vedd! csak egy feldolgozás

A Blumhouse stúdió két év alatt feldolgozott egy dán-holland thrillert. Rengeteg mindent megváltoztattak, a rendező saját képére formálta a történetet. Az amerikai változat sajnos csak egy felvizezett instant-filmnek hat. Pedig James McAvoy lejátssza a csillagokat is az égről a pszichopata apuka szerepében.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. szeptember 12.



Kevés olyan filmet láttam, mint az eredeti dán-holland Christian Tafdrup film, A látogatás. Ennek a 2022-es kegyetlen, zavarba ejtő és gyomorforgató thrillernek alig két évvel később az amerikai Blumhouse horror stúdió készítette el a remake-jét. Meglepő, de a Szádra ne vedd! ügyes amerikai remake! Azonban csak ennyit tud az új verzió. „Amerikaiasították”, kicsit elvették az élét, átírták, és más fénybe helyezték a történéseket. Annyira meglepő, hogy ilyen gyorsak voltak.

A 2022-es film még friss traumaként élt, amikor bejelentették, hogy James McAvoy főszereplésével érkezik az új verzió.

Ez hatalmas elvárásokat épített bennem, imádom a skót színészt, nagyon tehetséges és a gonosz szerepekben felejthetetlen.

Ez az ő filmje. Nem véletlen, hogy a plakátokon James arcát látjuk szuperközeliben. Minden porcikájával játszik, duzzad az erőtől és a dühtől. Kegyetlen pszichopataként láthattuk már a Széttörve című filmben is, nos a Szádra ne vedd! még annál is fizikaibb szerep. Történetünk szerint egy amerikai házaspár Toszkánában nyaral, és az út alatt megismerkednek egy furcsa, de alapvetően szimpatikus doveri házaspárral.

A gyerekeik is egymásra találnak, de az már elsőre kiderül, hogy a brit kisfiúval, Anttal (Dan Hough) valami nem stimmel.

Apukája, Paddy (James McAvoy) megmagyarázza, hogy egy születési rendellenesség, felesége Ciara (Aisling Franciosi) ezt megerősíti, így az amerikaiak, Louise (Mackenzie Davis) és Ben (Scoot McNairy) megnyugodnak. Annyira jóban lesznek, hogy a brit házaspár elhívja őket a nyaralás után Doverbe egy nyugodt hétvégére. Mivel az amerikaiak most költöztek át Londonba, minden új nekik, nem ismernek senkit, így elfogadják a meghívást.

Természetesen a hosszú hétvége alatt a furcsaságból problémák és konfliktusok alakulnak ki. Két eltérő habitusú nemzetiség próbál együtt élni, ez általában ellentétet szül. Gondoljunk csak bele, hogy olykor még a saját családunkkal is nehéz egy hosszúhétvégét eltölteni. Milyen lenne egy teljesen más vérmérsékletű és neveltetésű emberrel kellene eltölteni hosszabb időt? Végül azonban nem lehet csak kulturális különbségekkel magyarázni a történteket, a nagy csavart nem fogom elárulni, de akik látták a stúdió által kiadott két előzetest, azok pontosan tudják mi fog történni. Ne nézze meg senki az előzeteseket!

Nagyon nehéz spoilermentesen beszélni az eseményekről, pedig erősen szükség van rá, hogy érzékeltetni lehessen, kinek nem való a film.

Apró SPOILER: Akit zavarnak a hihetetlenül tutyimutyi és buta emberek, azok meg fognak őrülni a Szádra ne vedd!-től. Ben és családja olyan balekok, akik szinte még az eredeti film dán párján is túltesznek. Annyi az intő jel, hogy már kiírhatták volna az égre piros betűvel, hogy TŰNÉS INNEN és az amerikai családfő még mindig megmagyarázta volna kedvesen, hogy ez csak egy légköri jelenség. SPOILER VÉGE. Akik látták a skandináv verziót, azok is nyugodtan megnézhetik, mert James Watkins rendező erősen átírta a történtet.

Hollywoodi szájízt adott neki, ha lehet ezt a kifejezést használni. Növelt a játékidőn 20 percet, mindent jobban körüljár, hiszen volt rá ideje, néhány dolgot szinte a néző szájába rág. Az Államokban valószínűleg erre szükség volt.

Elhelyezett a film katarzisának közepére egy akciójelenetet, ami nem is volt rossz döntés, szinte kellett oda.

Már csak azért is, mert a film tempója túl lassú, és a játékidő így a plusz 20 perccel már hosszú lett. Az nem elég, hogy nem annyira vérfagyasztó, mint az eredeti, bár vér van benne bőséggel, sokszor inkább megmosolyogtat az eltúlzott, robbanásszerű erőszak, mintsem sokkolna. De sajnos a megnövelt játékidőnek a feszültség és a tempó látta kárát. Ez valószínűleg azért zavart ennyire, mert láttam az eredetit, és sokkal kellemetlenebb emlékeim vannak arról a filmről. Bár ez lehet az én beteg elmém, de A látogatás sokkal jobban velem maradt.

Ami itt maradandó, az James McAvoy. Ez a film az ő egyszemélyes játszótere. Ugyan megmenteni nem fogja a középszerűségtől, de az alakítása páratlan. McAvoy egy skót nemzeti kincs! A többi színész is jó, Mackenzie Davis a kemény, racionális, ámde erős bűntudattal küzdő anyuka szerepében brillírozik. Scoot McNairy pedig egy nagyon nehéz szerepet játszik el könnyeden. A tutyimutyi apuka, aki konfliktuskerülésben elsőrangú, még akkor is ő kér bocsánatot, ha más okozta a problémát. Az ő karaktere megy át a legnagyobb személyiségfejlődésen, és ezt McNairy tökéletesen átadja. Még úgy is tudok neki drukkolni, hogy látom milyen béna volt.

Önmagában a Szádra ne vedd! egy jó film lenne. De ott él sajnos az eredeti árnyékában, és a sok változtatás ellenére sem tudott ebből a szerepből kilépni.

Pedig volt benne potenciál. A meglepő az egészben, hogy sokkal jobb lett, mint amire számítottam. Látványvilágban, akcióban és színészek terén veri az eredetit, de mint film, szerintem alatta marad. A látogatás annyira húsbavágó és kegyetlen volt, amit egy forrófürdő is nehezen ver ki az ember fejéből. A lényeg emberek: figyeljünk oda egymásra, és igenis álljunk ki magunkért az igazságtalansággal szemben! Ne kezdjük el magyarázni a bizonyítványt. A Szádra ne vedd! megtekinthető remek magyar szinkronnal a mozikban!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: