KULT
A Rovatból

Oscar 2022: Így kínoz mesterien a pszichopata? - A kutya karmai közt

Az idei év egyik meglepetésfilmjében Benedict Cumberbatch brutális figura. A sebek a múltban gyökereznek.


Mint mindig, hiszen a sebek onnan származnak. A gyengeségeink, az elferdüléseink. Phil Burbank (Cumberbatch) is ember, még ha a címben - ez egyébként egy regényadaptáció - nem is véletlenül nevezik kutyának. Akár vadállatnak is hívhatnák. Első látásra ellenszenves pszichopata. Jane Campion rendező (Zongoralecke) idén a legtöbb - 12 - Oscarra jelölt, netflixes filmjében

a főszereplő a filmtörténelem egyik legkíméletlenebb antihőse. Vagy mégsem?

A kérdést direkt függőben hagyom, a megválaszolása a néző dolga, mint ahogy sok dolgunk van, miközben a szájbarágós dramaturgián elkényelmesedett nézői attitűdünk szembesül vele, hogy itt valami egész másról van szó. És nemcsak ez az egyetlen ok, hogy szerintem később filmes kurzusokon oktatják majd A kutya karmai közt elbeszélésmódját és hatásának titkait. Campion maga adaptálta a forgatókönyvet Thomas Savage regénye alapján.

Tehát Phil Burbanknek, a vadállatnak, aki senkit nem becsül maga körül és láthatóan súlyos lelki problémái vannak, van egy testvére, George (Jesse Plemons, amióta a filmes színtéren forog, zseniális), akit Daginak nevez, és ugyanúgy szétaláz, mint mindenkit, aki az útjába kerül. Ám mivel Phil nézőként okoskodóan elsőre diagnosztizálható pszichopata, van egyfajta bája, van ügyes elbeszélőkészsége, amivel az 1925-ös évi Montana kopár világában pár cowboyt sikerül maga mellett tartania, akik félnek tőle és egyszerre felnéznek is rá. Ugyanakkor sérülékenysége és elfojtott fájdalma is kézzelfogható: amikor egy bizonyos Bronco Henry szóba kerül.

Mérgező figura, aki sakkban tart mindenkit, aki csak ránéz. Ismétlem, direkt spoiler nélkül: azért, mert komoly baja van és végtelenül dühös a világra.

A film egyébként dramaturgiailag rengeteg információt elrejt az első tíz percben, amire később szükségünk lesz, hogy mint egy puzzle-t, összerakjuk a kockáit: megtudjuk, hogy Phil még csak nem is fürdik, azaz bűzlik, nem tartja fontosnak a higiéniát, ami máris fontos szimbóluma lesz a személyisége "mocskosságának", vagy annak, hogy a múlthoz ragaszkodik, és nem akarja elengedni, lemosni magáról azt, ami a múltjában végzetesen köti össze valakivel.

A két másik fontos szereplőt is hamar megismerjük, sőt, ha odafigyelünk a film első két mondatára voice overben, talán máris érteni fogjuk, mi fog történni, csak éppen módszeres lassúsággal és kimódolt részletességgel elmesélve, jelzésértékűen, nem az arcunkba dobálva az információkat, ahogy azt Jane Campiontól, a finom kezű rendezőtől megszokhattuk.

Elhalad a cowboycsorda egy lépfenés tehén mellett, figyelmeztet a cowboy, hogy ne engedjék hozzá közel a jószágokat, a szálláshelyen Phil elégeti a csapatának szállást adó özvegyasszony (Kirsten Dunst) fiának, Peternek (Kodi Smit-McPhee) a gondos szeretettel készített papírvirágát a vacsoránál. Az introvertált srác számára hiányos férfiasságára is kíméletlen megjegyzést tesz, mindenki előtt megalázza, majd azt látjuk, hogy

mindkét jövőbeni áldozata, az anya és a fiú is már az első vele való találkozástól padlót fognak és sírnak. Ilyen egy igazi lélekgyilkos: az Achilles-pontra tapint és megforgatja benne a tőrt. De mi van, ha emberére talál egy ilyen ragadozó? Ez a film nagy kérdése.

Az elnyomott George azonban kitörni készül a kutya karmai közül, s egyből mélyről jövő szimpátiát táplál az ingatag lelkű, érzékeny asszony iránt. Hamarosan feleségül is veszi, s ettől a ponttól minden korábbi dinamika felborul, és megkérdőjelezhetetlenül, sorszerűen indul a végső dráma felé a történet. Aki kiszabadul a kutya karmai közül, mondhatnánk utólag, az az életéért küzd, és azokért, akiket szeret, mindenáron.

Egy finom thriller/krimi-vonal is felfejlik a végére, ami annyira nem hivalkodó, hogy inkább a lélektani dráma motivációit magyarázza el. Minden összeáll, és mindenki elégedetten állhat fel a székből, miközben mégis letaglózhatja a nézőt, milyen az, amikor a mindentudó narrátor vérprofin megviccelt minket, vagy ha rájön, mikortól sikerült ezt kivédenünk, vagy ha egyszerűen belegondolunk: az emberi lelki nyomorúság milyen sokakat képes tönkretenni.

Ahogy a pszichiáterek mondják: sokszor az a legbetegebb  lelkileg a családban, aki nem megy el az orvoshoz, viszont mindenki miatta lesz rosszul, vagy függő. Biztos, hogy mindig tudjuk és pontosan látjuk, ki az áldozat és ki a gyilkos? A dühöngő állatnál van veszélyesebb?

Hogy ebből az ördögi körből, az emberi kapcsolatok szenvedéssekkel és patológiákkal túlterhelt gubancából ki lehet-e szakadni, és milyen áron, erre ad könyörtelen választ Campion filmje. És semmiképp nem megnyugtatót. Mert A kutya karmai köztben nem minden az, aminek látszik, ennyit elárulhatunk. A többi már a néző intellektuális munkája.

Mindeközben méltatnunk kell a film színészi alakításait - Kodi Smit-McPhee már megkapta a legjobb drámai mellékszereplő Golden Globe-ját is érte, de Cumbarbatch és Dunst is alsó hangon zseniálisak - fényképezését, vágását és nyugtalanítóan gyönyörű zenéjét is, melyek mind egyet szolgálnak alázatosan: hogy ezt a kegyetlen mesét a leghatásosabban és legfurmányosabban meséljék el nekünk. Sikerült.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„3 éve veretünk” – Új dallal tért vissza Azahriah, itt a vemzavr!, és egy klip is hozzá Young Fly-jal
Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Hétfőn jelent meg Azahriah, azaz Baukó Attila és Young Fly, polgári nevén Schüller Ákos közös új dala vemzavr! címmel.

Az új számhoz különleges klip is készült, amelynek első felében fekete-fehér képkockák láthatók. A dalban Azahriah arról is énekel, hogyan változott meg az élete az elmúlt években.

„Sokat láttam, tapasztaltam 23 évem alatt / 3 éve veretünk, ezalatt lett a széfem full / Bocs, de a pihenésre nem érek rá”

– hallható a szövegben.

A 23 éves énekes nem most először dolgozik együtt Young Fly-jal. Korábban a Pannonia című dalon is közösen szerepeltek.

Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Robert Redford
A világ egyik legnagyobb filmsztárja 89 évesen távozott. Színészként és rendezőként is világhírű alkotásokat tett le az asztalra. Redford olyan klasszikus filmekben játszott főszerepet, mint a Butch Cassidy és a Sundance kölyök vagy Az elnök emberei. Ő hozta létre a Sundance Intézetet, amely a független filmeket és színházat segíti, és amelynek nevéhez a világhírű Sundance Filmfesztivál fűződik.


89 éves korában meghalt Robert Redford színész és Oscar-díjas rendező – erősítette meg Cindi Berger a művész sajtósa.

„Robert Redford 2025. szeptember 16-án hunyt el otthonában, a Utah állambeli hegyekben, a Sundance-en – azon a helyen, amit szeretett, azok között, akiket szeretett. Nagyon fog hiányozni”

– közölte Berger a CNN-nel. „A család kéri a magánélet tiszteletben tartását.”

Redford olyan klasszikus filmekben játszott főszerepet, mint a Butch Cassidy és a Sundance kölyök vagy Az elnök emberei. Rendezőként is maradandót alkotott: nevéhez fűződik többek között az Átlagemberek és a Folyó szeli ketté című díjnyertes film.

A filmkészítés iránti elkötelezettsége miatt hozta létre a Sundance Intézetet, amely a független filmeket és színházat segíti, és amelynek nevéhez a világhírű Sundance Filmfesztivál fűződik.

Redford környezetvédőként is ismert volt. 1961-ben költözött Utah államba, ahol fontos szerepet vállalt a természet és az amerikai Nyugat tájainak megőrzésében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Budapesten a Disturbed: újra itt a metálbanda, amelynek a legnagyobb slágere egy milliárdos megtekintésű feldolgozás lett
A Disturbed idén ünnepli korszakalkotó debütáló lemeze, a The Sickness 25. évfordulóját, ez alkalomból pedig 17 állomásos turnéra indultak. Az amerikai zenekar a Megadeth társaságában érkezik október 6-án a Budapest Arénába.


Október 6-án, hétfőn jön Budapestre a Disturbed, az amerikai metálbanda a Papp László Budapest Sportarénában lép fel, az előzenekar se kisebb név lesz, a Megadeth áll színpadra előttük.

A Disturbed 1994-ben alakult Chicagóban, eredetileg Brawl néven. Az alapító tagok: Dan Donegan (gitár), Mike Wengren (dob), Steve “Fuzz” Kmak (basszus). David Draiman csak 1996-ban csatlakozott a bandához, ő váltotta az eredeti énekest. David zsidó családba született, és vallási iskolákba járt gyerekkorában, de nem nagyon szerette, lázadó természete miatt többször is eltanácsolták.

Kevesen tudják róla, hogy klasszikus kántor képzést is kapott, jellegzetes hangképzése többek közt a „Down with the Sickness”-ben lett világhírű.

A zenekar áttörése a The Sickness (2000) album volt - ennek a 25. évfordulóján indult a The Sickness 25th Anniversary Tour is idén, amelynek keretében Budapestre is ellátogatnak.

A Disturbed a legsikeresebb metálzenekarok egyike, mi sem mutatja ezt jobban, mint az, hogy több mint 17 millió albumot adtak el világszerte, és a zenekar albumai közül egymás után öt is a Billboard 200 első helyén debütált.

A zenekar stílusát sokszor a nu metalhoz sorolják, de ők maguk inkább hard rock/heavy metal bandának tartják magukat, de ezen úgyis mindenki vitatkozni fog, úgyhogy mi sem foglalnánk állást.

Ami érdekes, hogy a legnagyobb slágerük nem egy metálszám, hanem egy feldolgozás volt, aminek az eredetije nem is állhatna messzebb a stílusuktól. A „The Sound of Silence” (Simon & Garfunkel) 2015-ben akkora világsiker lett, hogy azóta nem hagyhatják ki a koncertekről sem, sőt a különleges hangi adottságokkal rendelkező Draimantől is mindig ezt kérik, ha betéved egy tévéstúdióba.

A sikerre amúgy nagy szükségük volt 10 évvel ezelőtt, mert a banda 2011 és 2015 között szünetet tartott, és végül nagy visszatérést produkált az Immortalized albummal.

A látványos koncertek mellett a tartalom is fontos nekik és a rajongóknak is, szövegeik gyakran érintenek társadalmi, politikai és személyes témákat, mint például függőség, háború, elidegenedés. Emellett a Disturbed gyakran támogat jótékonysági ügyeket, például a veteránokat segítő alapítványokat.

A Disturbed idén ünnepli korszakalkotó debütáló lemeze, a The Sickness 25. évfordulóját, ez alkalomból pedig 17 állomásos turnéra indultak. Az amerikai metálbanda eddig egyetlen egyszer játszott Magyarországon, 2019-ben, az akkori eget rengető buli után pedig most visszatérnek Budapestre. A turné során minden este két felvonást nyomnak: az elsőben a teljes The Sickness albumot játsszák el, majd a legnagyobb slágerek következnek. A Disturbed ráadásul a Megadeth társaságában érkezik október 6-án a Budapest Arénába.

A Disturbed a mai napig rekordokat döntögető sikereket ér el, több mint 17 millió eladott albumot és 14 milliárd streaminget tudhatnak magukénak. Ez a sikertörténet a The Sickness megjelenésével kezdődött, rajta olyan dalokkal, mint a Down With The Sickness, a Stupify, a Voices és a The Game.

Disturbed: The Sickness 25th Anniversary Tour

Kezdés: 2025, október 6., hétfő - 19.00

Papp László Budapest Sportaréna


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sétálsz vagy meghalsz! A Stephen King könyve alapján készült A hosszú menetelés véres, izgalmas és megható
A sétálók viadalában Philip Seymour Hoffman fia és az Alien: Romulus androidja gyalogolnak 48 társukkal együtt a gazdagságba vagy a halálba: csak egy maradhat!


Francis Lawrence rendező, úgy tűnik, nem tud kilépni a komfortzónájából. Miután megrendezett Az éhezők viadala-filmek közül négyet (2013: Futótűz, 2014: A kiválasztott 1. rész, 2015: A kiválasztott Befejező rész, 2023: Énekesmadarak és kígyók balladája, jelenleg pedig az ötödiken – Az éhezők viadala: Az aratás hajnala – dolgozik), fogta magát, és készített egy filmet, amelynek sztorija szerint egy disztópikus USA-beli társadalomban egy nagy háború után évente megrendezik a Hosszú Menetelést, amelynek során minden államból kisorsolnak egy önként jelentkező fiatal férfit, akik versenyt sétálnak egymással. Ez azt jelenti, hogy addig kell gyalogolniuk, amíg csupán egy marad közülük talpon, aki ezzel megnyer egy hatalmas pénznyereményt, illetve teljesítik egy kívánságát.

A hasonlóságok eléggé szemet szúrnak, bár azt hozzá kell tenni, hogy A hosszú menetelés alapját képező, azonos című regényt Stephen King még 1979-ben vetette papírra (Richard Bachman álnéven), míg Suzanne Collins csupán 2008-ban állt elő Az éhezők viadala első kötetével.

Vagyis A hosszú menetelés tekinthető Katnissék ősének, elődjének, ihletadójának is, ami ugyanakkor a sztorijából fakadóan (fiatalok sétálnak az úttesten több száz mérföldön keresztül) egy kevésbé eseménydús cselekmény ígéretét hordozza magában.

Persze szabályok itt is vannak. A film szerintiekben (mivel vannak bizonyos eltérések a regényhez képest) például séta közben nem szabad megállni, vagy 3 mérföld/óránál lassabban gyalogolni, különben intést kap a versenyző. Három intés után pedig a hivatalos közlés szerint „leléptetik” az illetőt, azaz kiesik a versenyből, ami jelen esetben azt jelenti, hogy agyonlövik a sétakonvojt autókon és tankon kísérő katonák. Bizonyos, szabályszerűen megtett mérföldmennyiség után az intéseket törlik.

Megállni, pihenni, aludni, vécére menni nem lehet, mindez az evéssel és ivással egyetemben is csak séta közben lehetséges, teli vizes kulacsot a katonák adnak, ha kifogyott az előző.

Ezeket szem előtt tartva jelentkezik a versenybe főhősünk, Ray Garraty (Philip Seymour Hoffman nem kevésbé tehetséges fiacskája, Cooper Hoffman például a Licorice Pizzából vagy a Saturday Night: A kezdetekből lehet ismerős), aki rejtélyes okokból jelentkezett ide (látszólag nem a pénznyeremény érdekli). Itt ismerkedik össze Peter McVriesszel (David Jonsson), akivel gyorsan barátságot köt, s persze a többi srác közt is akadnak még szimpatikusak és antipatikusak egyaránt. Az egész sétáló cirkuszt a rendszer hű katonája, a térségben hírhedt és kíméletlen Őrnagy (Mark Hamill végig napszemüvegben) vezeti.

Az első és legfőbb kérdés, ami felmerül az emberben a sztori hallatán: mi lehet izgalmas abban, hogy emberek sétálnak végeláthatatlanul? Nos, King megoldotta ezt is, amit szerencsére a rutinos Francis Lawrence-nek és forgatókönyvírójának, JT Mollnernek (Angyalok és banditák) is sikerült kifogástalanul átemelnie a filmbe. A társaság természetesen eléggé színes: van köztük kigyúrt és nyeszlett, nagydumás és szótlan, jófej és seggfej, ifjabb és idősebb, alacsony és magas, fehér, fekete, ázsiai és amerikai őslakos, szóval a fiatal férfiak/tinik közt mindenféle típus. Ez pedig kapásból remek dinamikákat gerjeszt a karakterek között (beszélgetni természetesen nem tilos).

Ugyanakkor azt is időről időre láthatjuk, ahogy az emberi szervezet különféle módokon felmondja a szolgálatot, kinél így, kinél úgy jelentkezik valamilyen fizikai vagy mentális probléma a megállás nélküli gyaloglástól.

Közben pedig megismerjük a főbb szereplőket, a motivációikat, a múltjukat, a céljaikat, megszeretjük őket, s így a „csak egy maradhat”-elvű finálé közeledése egyre elkeserítőbbé válik számunkra is.

Ki marad végül, kit, mikor és hogyan veszítünk el? Okosan felépített film, ami leginkább a dialógusokra épül, és nem is mond csődöt ebben.

Viszonylagos eseménytelensége ellenére is kimondottan izgalmas képsorok peregnek épp ezért a szemeink előtt, a végig a szabadban játszódó terep ellenére is fojtogató és kézzelfogható atmoszféra kialakításában pedig mindemellett fontos szerepet játszottak Jo Willems operatőr szemcsés és fakó színekben tobzódó képei, valamint Jeremiah Fraites hangulatos zenei aláfestései.

Na meg persze a csodálatos színészek! E tekintetben egyértelműen a két főszereplő, Cooper Hoffman és David Jonsson (őt többek között az Ipar című sorozatból, vagy a Rye Lane című kiváló romkomból ismerhetjük, a legtöbben azonban a tavalyi Alien: Romulus Andy nevű szintetikusaként jegyezték meg maguknak) viszik a pálmát, mindketten csodálatos alakítást nyújtanak, minden bizonnyal sokat hallunk még majd róluk a jövő filmes és sorozatos díjkiosztó gáláin.

A hosszú menetelés pedig egy remek kis bejegyzés lesz a filmográfiájukban: nem derít majd jókedvre (nem is célja), de izgalmas, végig leköti a néző figyelmét, és amit vállal, azt hozza tokkal, vonóval, izzadsággal, nem kevés vérrel (egészen brutális képsorokra is lehet számítani), könnyekkel, bajtársiassággal, önfeláldozással, bosszúval, reménnyel, kitartással. Az emberi tűrőképesség határait feszegető sztorit biztosan nem feledjük jó ideig.


Link másolása
KÖVESS MINKET: