KULT
A Rovatból

Miről mesél egy menyasszony ruhája? – Megnéztük a Magyar Menyasszony kiállítást a Nemzeti Múzeumban

Megmutatjuk, miket hordtak a menyasszonyok az elmúlt 500 évben. Több száz ismert és ismeretlen nő házasságának története elevenedik meg féltve őrzött ruháikon, kellékeiken és szerelmes leveleiken keresztül a Magyar Nemzeti Múzeum új tárlatán.


A legtöbb nő életében az esküvő meghatározó esemény. Évekig álmodozunk róla és tervezgetjük, milyen lesz a menyasszonyi ruhánk. De mit árul el a ruhaválasztásunk, mit gondolunk a női szerepekről és a házassághoz fűződő viszonyunkról? A Magyar Nemzeti Múzeum új időszaki kiállítása, a Magyar Menyasszony ezekre a kérdésekre keresi a választ.

Mi már láttuk a kiállítást. Mutatjuk, mi vár rád!

A Magyar Menyasszony kiállításon több száz ismert és ismeretlen nő története elevenedik meg féltve őrzött ruháikon, kellékeiken és szerelmes leveleiken keresztül. Ezek pedig nem csak az ő személyes történeteiket illusztrálják, hanem mesélnek az elmúlt 500 év házasodástörténetéről, és arról is, miként változott a nők társadalmi szerepe és hogyan harcolták ki maguknak az évszázadok alatt saját sorsuk alakításának jogát.

A bevezető szekcióban egy idővonalon végigkövethettük, milyen fontosabb állomásokon keresztül jutottunk el a lányrablástól és feleségvásárlástól a nők egyenjogúságáig. Sőt addig, hogy már a férj is felveheti felesége családnevét.

A tárlaton az elmúlt 500 évből 50 híres illetve hétköznapi nő 50 egyedi házasságtörténetét olvashattuk el. A feliratok mellett pedig megnézhettük esküvői ruháikat, hozományukat és a házassághoz kapcsolódó más emléktárgyaikat.

Megcsodálhattuk Európa második legrégebbi menyasszonyi öltözetét.
Orosz Emese fotója

Ezt a hagyomány szerint Mária királyné viselte Lajos királlyal való házasságkötésekor 1522-ben. A ruha mellett pedig megismertük Habsburg Mária és II. Lajos frigyének történetét is, ami azon ritka elrendezett középkori házasságok egyike volt, amit szerelem pecsételt meg.

Láttunk a Sisi menyasszonyi ruhájából készült vecsenyepalástot, amit a királyné adományozott a Budai Mátyás-templomnak.

A kiállításon szerepel egy égből pottyant menyasszonyi ruha is 1945-ből, amit a háborús évek és a súlyos anyaghiány miatt ejtőernyőből varratott a menyasszony.

A szüzességet őrző szűzhártya máig tartó mítoszával is foglalkozik a kiállítás. Megdöbbentő belegondolni, hogy ártatlanságuk ellenőrzése során hány millió nő szenvedte el a nyilvánosság traumáját, mert „ez így volt szokás”.

A következő szekcióban egy teremnyi különböző stílusú fehér menyasszonyi ruhával találtuk szembe magunkat. Ezeken nyomon követhettük a sziluett változását is, ami a különböző korszakok ipari újdonságairól, erkölcsi értékrendjéről, illetve a divat és szokások változásairól is mesél.

Itt megismertük a fehér menyasszonyi ruha történetét is. A fehér eredetileg az érintetlenség, ártatlanság és tisztaság szimbóluma volt, hiszen a lányoknak évszázadokon keresztül szüzen kellett férjhez menniük.

A fehér menyasszonyi ruhák divatjának berobbanását csak Viktória királynő 1840-ben tartott esküvője hozta el.

A kiállítás kitér a menyecskeruhára is. Ez arra a hagyományra épül, hogy a nászéjszaka elhálása után több területen a menyasszonyt átöltözött, illetve bekötötték a fejét. Ma a menyecskeruha színe a szüzesség elvesztéséhez kapcsolódó vérzésre, a szerelemre, szexualitásra, de életerőre is utalhat.

Érdekes az is, hogy az egyes nemzetiségek, népcsoportok viseletei között általában nem találkozunk külön menyasszonyi ruhával. Erre az alkalomra a lányok ünnepi ruhájukat vették fel, ami tájegységenként, akár falvanként is változott. Lenyűgöző volt végignézni milyen sokféle népviseletben álltak oltár elé a menyasszonyok a 20. századig.

Nekem személy szerint az a fal tetszett a legjobban, amin több száz keretezett menyasszony koszorú függött zsúfolt gyönyörűségben.

A külön teremben megnézhettük a menyasszonyok további kellékeit is a fátyoltól a cipőn át a különböző fejdíszekig.

A kiállítás egyszerre történelmi és modern: a történelmi alakok mellett megjelennek a jelenkor emberei és az ő történeteik is. A kiállítás különlegessége, hogy

a bemutatott tárgyak nagy része közösségi felajánlásoknak köszönhető.

A három éve alakult Magyar Menyasszony Facebook-csoportból és közösségi gyűjtésből több mint ötszáz felajánlott tárgy érkezett a kiállításra. Emellett eddig 1400 esküvői fotó szerepel a kiállítás adatbázisában – ebbe a tárlat lezárultáig akár te is feltöltheted saját vagy felmenőid fényképeit és történetét. A kiállítás egyik legizgalmasabb része, ahol egy interaktív képernyőn rászűrhetünk akár név vagy dátum szerint is ezekre az esküvői fotókra.

A kiállítás végén kortárs művészek esküvői témában készült alkotásait is megnézhettük, például Karcis Gábor tükrökkel végtelenített, immerzív Lakodalmi asztalát.

Illetve a kortárs művek között szerepelt egy igazán cuki projekt is. Egy óriási könyvben Az én menyasszonyom címmel kiírt gyermekrajz pályázat közel 300 legjobbnak ítélt alkotásába is belelapozhattunk.

A kijáratnál még várt ránk egy szuper interaktív meglepetés. Felpróbálhattunk néhány csodaszép koszorút, így néhány percre mi is magyar menyasszonyokká változtunk.

A Magyar Menyasszony című kiállítást 2024. augusztus 25-ig nézheted meg. Részletek a Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Menyasszony honlapján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk