KULT
A Rovatból

Megdobogtatja minden skandináv-krimi rajongó szívét a SkyShowtime legújabb dobása! – The Darkness kritika

November 1-től érkezik a SkyShowtime-ra egy új, lebilincselő izlandi hat részes krimisorozat. A skandináv nyomozós történetek rajongói megnyalhatják majd mind a tíz ujjukat!


A SkyShowtime a premier dátum előtt biztosított számunkra három részt a sorozatból. Ezt külön köszönjük, bár sajnos így most még többet kell várnom, hogy megtudjam, ki is lehet a gyilkos! A The Darkness ugyanis egy nagyon hangulatos skandináv thriller-krimi-dráma egyveleg. A hivatalos összefoglaló szerint Ragnar Jónasson bestseller thrillersorozatán alapuló, The Darkness Hulda Hermannsdóttir (Lena Olin) nyomozó életét követi, aki egy sokkoló gyilkossági ügyben nyomoz, miközben saját személyes traumáival is meg kell birkóznia.

Közeleg az előnyugdíjazása, ráadásul kénytelen egy új társsal is együtt dolgozni, de eltökélt szándéka, hogy elkapja a gyilkost, még ha ezzel komoly veszélybe is sodorja magát.

A The Darkness Jónasson a Hidden Iceland-sorozatának része, nem az eredeti Ari Thor detektív főszereplésével készült Dark Iceland sorozatának. Egy biztos, 12 krimi könyvvel a háta mögött Jónasson nagyon jártas a zsánerben. Még, ha Izlandot nem is szoktuk szigorúan véve a skandináv országok tagjának venni, de mégis a nehéz, depresszív atmoszféra, a sötét, kegyetlen, ám gyönyörű táj külön szereplője a történetnek. Pont, mint egy klasszikus Jo Nesbø sztoriban.

Első nagy pozitívum: a főcímet egyszer sem léptettem el. Olyan jó alaphangot ad a történéseknek, hogy vétek kihagyni. Ezt követően elkezdődik a látszólag könnyen megoldható ügy, ami részről részre csak tovább bonyolódik. Az izlandi nevek a hazai füleknek nem egyszerűek, sok lesz a mássalhangzó egymás mellett, de ezen hamar felülkerekedhetünk. Az ügy kellően csavaros, főleg, ha hozzávesszük Hulda belső vívódását és a politikai felhangokat.

Elvesztette lányát, és a mai napig nem tudja, miért történhetett. Ez rányomja a bélyegét párkapcsolatára és munkájára egyaránt.

Amikor hozzá kerül egy bevándorló nő halála, beletemetkezik a munkába, tudva, hogy valószínűleg ez lesz az utolsó ügye, mert idő előtt nyugdíjazni fogják. Mint kiderül, nem a hölgy az első menekült, aki életét veszti az amúgy jóléti államban. A helyi nyomozók pedig nem törődnek az „idegenek” életével, letudják annyival, hogy legalább kevesebb a gond. Az egészet színesíti, hogy új társat kap a nyakába, akit be kell tanítania az utódjaként.

A Huldát alakító Oscar-jelölt Lena Olin nagyon erős a szerepben. Nem véletlenül rá esett a választás. Tökéletesen hozza a kőkemény nyomozót és a sebezhető anya karaktert. Társa talán a Pennyworthből lehet legtöbbeknek ismerős, Jack Bannona szerethető „új fiú”, aki minden háttérismeret nélkül csöppen a reykjavíki rendőrség ügyeibe – pont, mint a nézők. De sok izlandi színésszel is találkozhatunk, akiket névről nem, de arcról rögtön meg fogunk ismerni.

A rendező pedig a kétszeres Oscar-jelölt Lasse Hallström, akinek ez az első televíziós sorozata.

De nem kell őt félteni, Hallström stabil kézzel kezeli a nagyobb produkciókat is. Neki köszönhetjük a 2000-es Csokoládét és az 1993-as Gilbert Grapet, vagy a 2017-es Egy kutya négy életét is. Igazi veterán a szakmában. A szövegkönyvet Sam Shore írta, és az első három rész alapján hozza a klasszikus thriller-kliséket.

Talán itt ejthetünk szót egy pár negatívumról. A forgatókönyv tényleg klisékből építkezik. Igazából a migrációs-bevándorló-vonalon kívül minden klasszikus északi krimi/thriller elem. A lendület nem mindig jó, néha kissé leül, legalábbis az első három rész alatt. Bár ez betudható a zsánernek, nem a rohanó tempó jellemző ezekre a filmekre. A melankolikus hangulat a rendezésnek és az operatőri munkának köszönhető, mintsem a történetnek.

Illetve akik eredeti nyelven szeretik a sorozatokat, azoknak ajánlott a felirat, még az anyanyelvi angoltudoroknak is. Sok esetben törik kicsit az angolt a szereplők, és ide oda váltanak az izlandi és angol között.

Nem is értem, miért nem anyanyelvükön beszélgetnek egymással, kicsit kizökkenti a nézőt a beleélésből, hogy vissza kell tekergetni, hogy mit is mondott pontosan egy-egy szereplő. Amivel visszatértünk megint egy korábban említett elemhez. A történet bonyolultságát csak fokozza a rengeteg név, amivel a sorozat dobálózik. Ráadásul a furcsán hangzó és hasonló izlandi nevek miatt egyértelműen nem ajánlott a The Darkness háttértévézésre. Ez egy péntek esti, összekuckózós téli krimi, azoknak, akik szeretik a zsánert. A kevésbé krimirajongók is tehetnek vele egy próbát, mert megéri. A The Darkness november 1-jén kezd a SkyShowtime-on!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk